2023-04-13, 13:22
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Ni som går plus med ett par 100k om året. Har ni några tankar och funderingar på att flytta utomlands ett par år av skatteskäl?
Citera
2023-04-13, 13:51
Medlem
cazzofigas avatar
Plus 20% i år inte så dåligt om jag får säga det själv, några minor har man trampat på men men...
Citera
2023-04-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Ni som går plus med ett par 100k om året. Har ni några tankar och funderingar på att flytta utomlands ett par år av skatteskäl?

Varför? ISK/KF i Sverige beskattas fortfarande väldigt lågt och andra skatter på kapital/förmögenhet är minimala eller icke existerande. Sverige är ett bra land om man är rik/lever på avkastning.

Skulle man flytta utomlands så är det väl i så fall för att om man bor i ett oattraktivt hörn i Transnistrien så kan man kanske leva på några kronor mindre per månad och kan då gå med i den lyckliga klubben av FIRE-folk.
Citera
2023-04-13, 14:15
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Varför? ISK/KF i Sverige beskattas fortfarande väldigt lågt och andra skatter på kapital/förmögenhet är minimala eller icke existerande. Sverige är ett bra land om man är rik/lever på avkastning.

Skulle man flytta utomlands så är det väl i så fall för att om man bor i ett oattraktivt hörn i Transnistrien så kan man kanske leva på några kronor mindre per månad och kan då gå med i den lyckliga klubben av FIRE-folk.

Det låter ju bra. Jag fattar inte deklaration eller har inte riktigt tid eller ork att sätta mig in i det. Är på Nordnet nu så räknar med att de gör det automatiskt, rätt begränsande bara att bara ha den kanalen.
Senast redigerad av Obekvamstamning 2023-04-13 kl. 14:19.
Citera
2023-04-13, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Det låter ju bra. Jag fattar inte deklaration eller har inte riktigt tid eller ork att sätta mig in i det. Kanske dags att undersöka betalningslösning?

Deklarationen anser jag själv vara så tråkig och krånglig så jag var väldigt glad den dagen kapitalförsäkring och, och därefter ISK. Att sitta med K4-blanketten och försöka komma ihåg hur det var med den där splitten eller nyemissionen där och där var ett helvete.

Har du ISK eller KF så slipper du att sätta dig in i deklarationen på just den biten. Det är värt mycket om man ogillar att deklarera och inte handlar med massa instrument som inte finns i ISK/KF.
Citera
2023-04-13, 14:24
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Deklarationen anser jag själv vara så tråkig och krånglig så jag var väldigt glad den dagen kapitalförsäkring och, och därefter ISK. Att sitta med K4-blanketten och försöka komma ihåg hur det var med den där splitten eller nyemissionen där och där var ett helvete.

Har du ISK eller KF så slipper du att sätta dig in i deklarationen på just den biten. Det är värt mycket om man ogillar att deklarera och inte handlar med massa instrument som inte finns i ISK/KF.

Tack för tips, är dock mest intresserade i höga avkastningar på nuvarande tidpunkt, inte så mycket långsiktigt😊
Senast redigerad av Obekvamstamning 2023-04-13 kl. 14:27.
Citera
2023-04-13, 21:07
Medlem
Sitter och skakar på skallen över de senaste dagarnas bergfasta uppgång i Enviro Systems. Framstår inte verkligt att ligga på plus i dessa nivåer och det känns som att allt kommer ryka när som helst
Citera
2023-04-13, 21:33
Medlem
KJosefs avatar
Idag går det bra. Handelsbankens analysavdelning pumpade Inwido åt mig, upp 4%. Jag tror att detta är ett suveränt papper att äga på några års sikt.

Oddfjell Tehcnology rallade nästan 7% och jag sålde av min posse med 12% vinst. Oljeservice är för förvirrande för mig. Jag kommer hålla mig till oljebolagen istället.

Volvo får gärna lugna ner sig lite för jag ska tankar mer när utdelningarna trillar in.

Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
Plus 20% i år inte så dåligt om jag får säga det själv, några minor har man trampat på men men...

Riktigt bra. Jag antar att du är tung i amerikansk teknik och dylikt?
Senast redigerad av KJosef 2023-04-13 kl. 22:10.
Citera
2023-04-14, 00:13
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Idag går det bra. Handelsbankens analysavdelning pumpade Inwido åt mig, upp 4%. Jag tror att detta är ett suveränt papper att äga på några års sikt.

Oddfjell Tehcnology rallade nästan 7% och jag sålde av min posse med 12% vinst. Oljeservice är för förvirrande för mig. Jag kommer hålla mig till oljebolagen istället.

Volvo får gärna lugna ner sig lite för jag ska tankar mer när utdelningarna trillar in.

Riktigt bra. Jag antar att du är tung i amerikansk teknik och dylikt?

Nope guldbolag riktigt tungt!
Citera
2023-04-14, 09:11
Medlem
Black.Panthers avatar
Några tidiga inköp idag i speqta, h&m och SSAB.
Citera
2023-04-14, 11:24
Medlem
KJosefs avatar
Jag har sålt mina konsultbolag samt Europris till typ 30% vinst därför att värderingen gick upp lite mycket. Istället har jag köpt Arctic Paper, Norsk Hydro, Elkem och Yara International som alla handlas brutalt billigt.

Detta är extremt riskabla papper och om ett år kommer jag antingen se ut som ett geni eller så kommer jag vara ner 50%. Det finns nästan inga mellanting här.

Jag har också ökat i MSCI Latinamerikaindex. Detta är ett smart sätt övervikta de billigaste tillväxtmarknaderna samtidigt som man undviker Kina. Jag allokerar en del till Kina via breda fonder men jag har ingen lust att vara överviktad regionen relativt världsindex.
Senast redigerad av KJosef 2023-04-14 kl. 11:26.
Citera
2023-04-14, 17:47
Medlem
Upplyftens avatar
Ingenting verkar kunna stoppa Bankerna.
Vid stängning :

SHB +3,38% ( 1 vecka = 4.49%)
SWED + 2,13% ( 1 vecka = 5.58%)

Så, jo. Det går oförskämt bra just nu för egen del.
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-14 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in