Citat:
Ursprungligen postat av
DanOwe
Jag är för okunnig men får inte ihop det vad RL egentligen säger eller vad du menar...
Menar du att när hon säger att huvudskadorna inte var dödliga men kan ha gett en "viss medvetandepåverkan" att det är samma som medvetslös?
När du skriver, nu gäller det ju inte Toves huvudskada" tänker jag att det är ju just den skadan som uppkom av fallet som är händelsen innan strypningen och viktigt att veta om hon var "omtöcknad"=viss medvetandepåverkan som jag tolkar RL uttalande, eller om hon var medvetslös när strypningen påbörjades...
Förstår om du inte orkar förklara och vet inte om det hjälper mig heller...
Ja, förlåt.
Jag kanske var otydlig där.
Diskussionen började ur ett konstaterande som fanns i tråden att rättsläkaren skulle ha påstått att Tove inte varit medvetslös, och något sådant påstående kunde jag inte finna i hennes vittnesmål i TR (youtube). Inte heller har jag hittat ett sådant påstående i FUP.
Och jag funderade varifrån man skulle kunna ha hittat/hört detta påstående om att rättsläkaren påstått detta; att tove inte varit medvetslös, om det fanns någon särskild skada hon var inne på vid påståendet.
Men när det gällde huvudskadan har rättsläkaren sagt i rätten att det inte går att utesluta hjärnskakning på Clea Sangborns fråga, och i rättsinttyget att huvudskadan skulle kunna ge viss medvetandepåverkan.
Så ja, Tove kan ha varit påverkad, omtöcknad, ha sänkt medvetandegrad, vilket jag ser som lite konstigt att inte Majas försvar tog upp den frågan närmare.
Och faktiskt, när jag tänker efter, bör ju åklagren, även han som ska vara objektiv, borde ha haft med en sådan fråga.
Precis som du säger, är det en viktig fråga, även om jag inte tror att det är möjligt för en rättsläkare att i efterhand säga om just Tove varit medvetslös vid något tillfälle eller inte.
Det är skillnad om man har haft massiva hjärnskador (liksom Lena Wesström). De skadorna var så omfattande att rättläkaren (samma som här) om jag inte minns fel, hade hypotesen att Lena inte kan ha varit medveten länge efter dådet, men kunde ha levt någon/några timmar efter.
Samtidigt varade Lenas skrik väldigt länge enligt vittnesmål (alltså några minuter, om jag minns rätt). Så det är ju otroligt svårt att avgöra när och om medvetslösheten inträtt. Jag vet inte om att det skulle finnas några som helst tecken eller undersökningar som kan visa sådant.
Man kan ju också pendla in och ut i medvetande/grad i vissa fall. Det finns väl fall där personer med jätteallvarliga skador på skallen vaknat upp efter ett tag, kunnat krypa, ropa på hjälp osv.
Något sådant vet vi inget om här. Det enda vi har är en huvudskada som syns både på utsidan och "insidan", en berättelse från Johanna, och grannens berättelse om dunsar och sparkar.
Min personliga tro är att Tove blivit påverkad och blivit omtöcknad iaf av dunsen mot huvudet, vilket har gjort att Johanna fått ett övertag där. Min spekulation är att Tove försökt försvara sig när hon låg på golvet, men kanske fick motta sparkar och slag.
Jag tror att det var riktigt våldsamt. Rättsläkaren sa i rätten att ögonskadan t ex är inget man kan få av ett fall. En hand som grabbat tag om huvudet, och ett finger in i ögat kan ha orsakat det, svarade hon på fråga om just sådant grepp.
Kanske Johanna dunkade Toves huvud i golvet?