2023-04-12, 14:09
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
- Har du något personalansvar? Alltså är du typ chef för nämndemännen? Eller notarien?

Nej inget ansvar för dom. Men man får ibland ha tålamod med notarien o hjälpa lite.

- Har det hänt att du sett någon du dömt i mataffären eller liknande? Känns inte det jobbigt i så fall?

Man dömer ibland folk man vet vilka det är (ex. gammal klasskompis lillebror). Det är betydligt jobbigare för dom som sitter på andra sidan tror jag

- Vad gör du mellan förhandlingarna? Sitter på du på ditt kontor och läser igenom domar eller vad gör man? Jag antar att all formalia (korrektur, sammanställning av dom och annat pappersarbete) sköts av någon annan och FUPar läste du inte sade du. Så vad gör du liksom när det inte är förhandling? Eller är det det hela tiden?

Ofta har man 2-3 dagar där hela dagen är förhandlingar. Antingen större mål eller många små. Man kan ex. en dag ha 4-5 mål om ringa narkotika innan lunch.

Dagarna man inte har förhandling eller "sitter" som vi säger handlägger man andra typ av ärenden, förbereder inför mål, skriver domar osv.
Citera
2023-04-12, 14:09
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananpuff
När du sett så mycket skit som jag antar att du gjort, blir du inte less och vill döma ut maxstraff alltid? Rätta mig om jag har fel men visst kan domstolen utdöma högre straff än vad åklagare yrkat på?

Har inte hunnit se så mycket skit än
Citera
2023-04-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilja4never
Vill inte outa mig. Men i korthet.

Har en Jur Kand från Stockholms universitet. Suttit ting, varit på advokatbyrå, rest och nu på domstolen igen. Lönemässigt har det inte hänt jättemycket men lärt mig en hel del.

Bry dig inte om alla Flashbackidioter. Du jobbar uppenbart som domare. Du har suttit ting och jobbat som biträdande (förutsätter jag) på byrå. Bra erfarenheter rent generellt.

Det känns som du har flera karriärmöjligheter I framtiden.

Som medborgare känns det däremot lite jobbigt att en flottig gangsteradvokat kan håva in 10 miljoner (mestadels skattepengar) om året medan åklagare och domare har pisslöner jämförelsevis.

Hur tänker ni där? Är det enbart idealism? Riskerar vi att de ”smarta” blir advokater och de mindre smarta ska vara de som håller rent bland de kriminella?
Citera
2023-04-12, 15:11
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Bry dig inte om alla Flashbackidioter. Du jobbar uppenbart som domare. Du har suttit ting och jobbat som biträdande (förutsätter jag) på byrå. Bra erfarenheter rent generellt.

Som medborgare känns det däremot lite jobbigt att en flottig gangsteradvokat kan håva in 10 miljoner (mestadels skattepengar) om året medan åklagare och domare har pisslöner jämförelsevis.

Hur tänker ni där? Är det enbart idealism? Riskerar vi att de ”smarta” blir advokater och de mindre smarta ska vara de som håller rent bland de kriminella?

Yes - biträdande jurist på en affärsjuridik advokatbyrå i sthlm.

Nej - mitt intryck är att det var dom "knepiga" på programmet som ville bli försvarare. Men ja dom tjänar bättre och det svider. Samtidigt jobbar dom omänskligt mycket och blir ofta illa behandlade av sina arbetsgivare. Så om det är någon tröst har dessa gangsteradvokater det sällan asflott i livet. (min (plast?)svägerska är försvarare och hon vantrivs).
Citera
2023-04-12, 15:22
Medlem
Citat:
Yes - biträdande jurist på en affärsjuridik advokatbyrå i sthlm.

Nej - mitt intryck är att det var dom "knepiga" på programmet som ville bli försvarare. Men ja dom tjänar bättre och det svider. Samtidigt jobbar dom omänskligt mycket och blir ofta illa behandlade av sina arbetsgivare. Så om det är någon tröst har dessa gangsteradvokater det sällan asflott i livet. (min (plast?)svägerska är försvarare och hon vantrivs).

Jo jag har förstått att det är en vidrig hierarki hos de där brottmålsadvokaterna.
Det stora namnet på firman tar åt sig massor med mål som de andra på friman sen jobbar med (och debiterar skattebetalarna).
Det är juristers affärsmodell rent generellt. Men det svider som skattebetalare.

Nu har jag mest erfarenhet av affärsjuristerna. För flera år sen träffade jag en briljant biträdande som i vanlig ordning hade med sig en partner som skulle delta för att debitera 5000 i timmen.
Han var en idiot så jag skickade hem honom och sa att jag är OK med enbart den duktiga biträdande.
Det blev ett djävla liv för att jag förstörde hela deras debiteringsmodell.
Till slut gick jag med på att han fick debitera några timmar så länge jag slapp ha med honom att göra.
Den biträdande gjorde sedan ett kanonjobb.
Citera
2023-04-12, 15:23
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman

Antar du syftar på mig eftersom du svarar på Lilja4never's svar på min fråga. Tycker min fundering är ytterst relevant och inte för att ifrågasätta om han verkligen arbetar som domare. Utbildning och vägen dit han är idag är väl en av de rimligare frågorna?
Citera
2023-04-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Antar du syftar på mig eftersom du svarar på Lilja4never's svar på min fråga. Tycker min fundering är ytterst relevant och inte för att ifrågasätta om han verkligen arbetar som domare. Utbildning och vägen dit han är idag är väl en av de rimligare frågorna?

Eh? Nej, frågan var synnerligen relevant liksom svaret.
Just därför svarade jag på hans svar och inte på din fråga.

Inte fan orkar man svara alla idioter som tror han är fotbollsdomare eller som tror att han stiftar lagar eller rättspraxis.
Senast redigerad av Immelman 2023-04-12 kl. 15:33.
Citera
2023-04-12, 16:39
Medlem
Trulfs avatar
Under tiden då jag satt ting blev en notariekollega rekryterad av chefsåklagaren på orten som åklagaraspirant. Notariekollegan hade några månader kvar på förordnandet, satt som ordförande och dömde i mål rörande sin nya presumtiva arbetsgivare.

Hur går tankarna kring jäv och lämplighet i en sådan situation?
Citera
2023-04-12, 16:47
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Under tiden då jag satt ting blev en notariekollega rekryterad av chefsåklagaren på orten som åklagaraspirant. Notariekollegan hade några månader kvar på förordnandet, satt som ordförande och dömde i mål rörande sin nya presumtiva arbetsgivare.

Hur går tankarna kring jäv och lämplighet i en sådan situation?

Sannerligen inte jäv i juridisk bemärkelse.
Citera
2023-04-12, 16:55
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Hehe, brottslingen skall självmant uppge att hans landsman till advokat är genomrutten. Det naiva Sverige i ett nötskal.

Exakt. Hederligheten sitter i det nordiska utseendet, och endast Svarte Petter kan ha begått brottet. Det kallas lik(giltig)het inför lagen, där domarens tycke & smak går före den objektiva straffbestämningen. Mats Löfving nekade f ö till jäv, men han var ju redan dömd på förhand.
Citera
2023-04-12, 18:18
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Vad vill ni veta?

Vad gör man i följande scenario.

1. Skyldig part stäms, då polis mörklägger ett brott som utgör allmänfarlig ödeläggelse.
(Massförgiftning av hundratals Svenskar, som kommer leda till stort antal dödsfall, flera är självklart redan sjuka)
2. Tingsrätt skickar domslut till fel adress, därav fanns ej möjlighet att överklaga.
3. Anstånd med tid begärs hos hovrätt, då tingsrätt skickat papper fel.
4. Domare i högsta domstolen bedömer att medvetet felskickad post ej utgör
skäl för anstånd med tid.

I ovan fall har socialdemokratiska partiet upphävt hela rättsystemet
för att dölja sin egen korruption och sina egna brott.

Det går ju inte anmäla socialdemokratiska partiet till HAAG, som icke stat?!

Går det göra något? Eller kan de fritt mörda?
Citera
2023-04-12, 18:53
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Vad vill ni veta?

Hur ser du på att ISterrorister kan komma hit och bli dömda här? Borde det skapats en särskild tribunal för deras brott likt den om forna Jugoslavien t.ex?

Borde det, enligt dig, vara olagligt att ens ha åkt ner till kalifatet och levt där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in