2023-04-12, 12:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Lund är 1000ggr coolare och bättre som studentstad än Stockholm.

Stockholm har ingenting för studenter annat än att du inte vill vara med om studentlivet alls.

Din dotter verkar vilja vara med så Lund är valet.

(Lund är heller inte vänsterextremt såsom Uppsala där grogrunden för Kommunism och hemska ideologier är hela grejen).
Vi har bott 10 år i Lund så den staden kan vi. För mig som vuxen är Stockholm så mycket intressantare än den lilla staden Lund, och arbetsmöjligheterna efter examen är oändligt mycket vidare i Stockholm. Dessutom kommer man att plugga med 200 andra som man lär känna och som man sedan stöter på resten av sitt arbetsliv. I Stockholm.

Men visst, jag läste på KTH och SU för länge sedan och det är mer som att gå på gymnasiet i SU och Lunds studentliv är överlägset. Men jag bryr mig inte om det personligen, bara om skolan. Jag undrar om de betydligt lägre antagningskraven i Stockholm är en ledtråd till att inte de bästa går där.
Citera
2023-04-12, 12:37
Medlem
PyroPelles avatar
Vad har du för utbildning och hur har din arbetskarriär sett ut?
Citera
2023-04-12, 12:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltPetite
Hur är det med kvinnor på juristlinjen och i jobbet? Mansdominerat?
Juristlinjen sedan 10-20 år domineras av högpresterande jobbiga kvinnor.
Citera
2023-04-12, 12:52
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilja4never
Som rubriken lyder. Vad vill ni veta?
Skäms du inte över hur mjäkiga våra straff är?
Jag hade seriöst lämnat jobbet när jag insett att jag dömer mördare till så låga straff att de inte ens bryr sig om de mördar ytterligare en människa.

Du är ofrivilligt en av Sverige största avskum.
Hur kan du stå ut med att döma folk till så låga straff samtidigt som du internationellt sett får en pisslön för att förnedra dig själv och offret.

Hyser du något agg mot de politiker som varit med och gjort ditt arbete till ett förnedringsyrke?

All respekt till dig för att du pallade plugga klart på sthlms mest toxiska utbildning.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-04-12 kl. 13:17.
Citera
2023-04-12, 12:53
Citat:
Som rubriken lyder. Vad vill ni veta?

Hur kan det inte vara ett allvarligt brott att svenska banker blockar möjligheten att föra över pengar till banker utomlands samt även kryptobörser?

Det borde väl vara vår mänskliga rättighet att kunna banköverföra mellan egna konton eller till och med spendera våra löner och tillgångar bäst fan vi vill (utan att bryta mot lagen såklart)? För ett alternativ att inte ha ett bankkonto är omöjligt i dagens samhälle. Alla måste delta i denna tjänst och att då ha banker och myndigheter som redan nu bestämmer vad vi inte får göra med våra pengar ser det jävligt mörkt ut när CBDC rullas ut.

Hur ser du på dessa frågor?
Citera
2023-04-12, 12:58
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltPetite
Hur är det med kvinnor på juristlinjen och i jobbet? Mansdominerat?

Kvinnor i majoritet skulle jag säga i branschen. Men männen fortsatt dominerande på högre positioner.
Citera
2023-04-12, 13:00
Medlem
CtrlAltPetites avatar
Citat:
Kvinnor i majoritet skulle jag säga i branschen. Men männen fortsatt dominerande på högre positioner.

Varför har det blivit så? Bättre möjligheter till fl och liknande?
Citera
2023-04-12, 13:00
Medlem
Lilja4nevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Vad har du för utbildning och hur har din arbetskarriär sett ut?

Vill inte outa mig. Men i korthet.

Har en Jur Kand från Stockholms universitet. Suttit ting, varit på advokatbyrå, rest och nu på domstolen igen. Lönemässigt har det inte hänt jättemycket men lärt mig en hel del.
Citera
2023-04-12, 13:02
Medlem
Eastwings avatar
Huvuddomarens medhjälpare kallas i dagligt bruk för linjemän, varför använder man inte titeln Nämndemän?
Senast redigerad av Eastwing 2023-04-12 kl. 13:03. Anledning: felstavning i min text
Citera
2023-04-12, 13:40
Medlem
TheKhurgans avatar
- Har du något personalansvar? Alltså är du typ chef för nämndemännen? Eller notarien?

- Har det hänt att du sett någon du dömt i mataffären eller liknande? Känns inte det jobbigt i så fall?

- Vad gör du mellan förhandlingarna? Sitter på du på ditt kontor och läser igenom domar eller vad gör man? Jag antar att all formalia (korrektur, sammanställning av dom och annat pappersarbete) sköts av någon annan och FUPar läste du inte sade du. Så vad gör du liksom när det inte är förhandling? Eller är det det hela tiden?
Citera
2023-04-12, 13:49
Medlem
-Andreas-s avatar
[quote=Lilja4never|84125920]
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Om jag som i en annan värld istället kanske hade varit advokat/medlare får vara lite fräck i ordalyselsen;

Hur kan du stå ut med dels dig själv som dömer andra o därmed påverkar deras liv kraftigt?

Dels, hur står du ut med att jämt o ständigt befinna dig i en situation där du måste delta i andra människors anklagelser, hot, hat o vårdslöshet mot varandra utan att själv påverkas av detta på ett personligt plan?

För att svara på den sista frågan - det är väldigt jobbigt. Jag brukar säga att domstolen är samhällets avfallskvarn där all skit hamnar. Jag funderar faktiskt på att återgå till advokatbyrå där jag jobbat tidigare.
Jag känner med dig. Innerligt.
Ja det gör du rätt i, livets gåva är för dyrbar för att marineras i hat, sorg, vrede, oro etc pga folks oändliga vansinnen om det inte åtminstone rikligt belönas så att det smakar mer än vad det kostar, i själen, plånboken eller för barnen om sådana finns.
Citera
2023-04-12, 13:51
Medlem
bananpuffs avatar
När du sett så mycket skit som jag antar att du gjort, blir du inte less och vill döma ut maxstraff alltid? Rätta mig om jag har fel men visst kan domstolen utdöma högre straff än vad åklagare yrkat på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in