Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jag hoppas att TR eller i vart fall HR också konstaterar att det krävs två gärningsmän för att inga motvärnsskador har kunnat hittats. Det är ju fakta, vilket betyder att både JJ och MH deltog och höll fast T. Båda borde därför dömas för mord.
Ungdomsrabatten där någon så ung som JJ eller MH inte döms till livstid för mord togs bort förra året. Innan dess var den yngsta kvinnan som fått livstid 25-åriga Jonna. Om morddom faller i detta mål blir påföljden för den som döms sannolikt livstid.
Det blir en historisk sensation att 20-åriga JJ som erkänt att hon höll strypgrepp runt Ts hals, då döms till livstid, Hon blir den yngsta någonsin och kvinna nummer åtta som sitter på livstidsstraff just nu.
Men att MH, vid bara 18 års ålder, ostraffad med flera funktionsnedsättande diagnoser som gjort hennes liv lite svårare än andras, mot sitt ihärdiga nekande, också får en - ännu mer sensationell -livstidsdom tror jag är mindre troligt.
Det vore nog rättvist och korrekt att döma även MH för mord, men med tanke på omständigheterna ovan och dessutom massmedias uppmålade bild av MH som någon som inte kunde säga ifrån tror jag påverkar Rätten. Även LGWs lite olämpliga grymtande om att åklagaren inte ens borde åtalat MH för mord bidrar nog.
Att framförallt TR domstolar tar intryck av mediaströmningar och samtidsopinionen är uppenbart. Frågan är väl om även HR kommer göra det.
Det är intressant att du tar upp medias roll och LGW:s grymtande. Jag har också funderat mycket på det. Innan jag läste FUP (vilket jag från början inte tänkte) utgick jag från massmedias rapportering och några inlägg från tråden och då var det J som var skyldig enligt mig. Det hade varit helt okej för mig om M friats.
Sedan läste jag FUP och ändrade mig helt. Men jag är också väldigt osäker på om/hur M kommer att
dömas. Något som jag tyckte var intressant var att bland de som rapporterade från rättegången inte gjorde det helt opartiskt. Det fanns de som gjorde det men det fanns även de som rapporterade live som bestämt sig innan och det sken igenom väldigt till M:s fördel. Det fanns naturligtvis de som var helt sakliga och inte lät sina egna åsikter skina igenom.
Att TR inte skulle ta hänsyn till opinionen är tveksamt. Dessutom är det två unga tjejer som är ostraffade sedan tidigare.
Något som gör mig illa till mods är när de rapporterar live och berättar hur M bryter ihop medans J förhåller sig mer kall. Jag vet att de ska rapportera om det men det känns lite som att den som gråter mest får sympatierna på sin sida. Att M förhöll sig kall medans MP och anhöriga letade efter T glöms då bort liksom.
Jag har läst dina inlägg tidigare och tycker de är väldigt träffande. Din beskrivning av hur det gått till är den absolut mest troliga enligt mig.