2023-04-11, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Du ser inte hela bilden.

MH och JJ är bästa vänner. Ett systerskap som växt sig ectremt starkt, enligt inte minst de själva (info om antal meddelande di skickat till varandra senaste året finns t ex).

De gör "allt" tillsammans.

Tänk på scenariet från nöjet (MH hjälpte JJ i fajt mot TT enl JJ, vilket inte finns anledning att motsäga), MH letar efter TT i nöjet efter stängning (arg enligt vakt/värd), båda hjälpte till att få TT till lght, båda dumpade, båda ljög med samma story i 8v etc.

Allt talar för tillsammans, i samförstånd.

Säger det för tusende gången här: lyft blicken, se logiken i följden av händelserna - vad är logiskt, vad korrellerar, se när de ljuger och när de tvingas ändra story (och varför).

Det är bl a denna höjda blick rullman och polis menar när de säger samförstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dilemmat är att det finns ingen teknisk bevisning för att J mördat T heller.

Med tanke på att poliserna direkt märkte starkt av rengöringsmedel i hall och badrum har väl Jj skurat ihjäl sig för att eliminera alla spår, undrar hur hon ens hunnit med allt.
Citera
2023-04-11, 14:10
Medlem
Citat:
Dilemmat är att det finns ingen teknisk bevisning för att J mördat T heller.

Nej men hon kommer åka på det ändå eftersom hon i princip har erkänt strypningen.
Citera
2023-04-11, 14:11
Medlem
[quote=Skyliner.|84117466]
Citat:
Nej inte på grund av att de är längre ifrån hjärtat, för det är musklerna och blodet i alla kroppsdelar som genererar värmen- däremot så kan de bli kallare fortare pga mindre vävnad än tex bålen.
Precis som när man tinar upp något ur frysen- så tinar alltid den tjockaste delen av tex en kycklingfilé långsammare än kanterna, om du förstår hur jag menar.
Men att benen och armarna- i just detta fall med Tove- skulle bli märkbart kalla- i normal rumstemperatur- på mindre än 1 timma-enligt Majas utsago- ser jag som ganska osannolikt.
Däremot om Maja var väldigt varm om händerna så kan toves ben kanske ha uppfattats som svala. Även om jag tror att Tove antagligen var ganska varmt pga paniken i samband med döden.
Ville mest dementera det som en användare skrev att man ”blir kall fort” efter döden.
Det beror ju på vad man menar med ”fort” och beroende på omständigheter såsom temperatur runt omkring ute/inne och ifall kroppen varit i panik/stress-tillstånd i samband med dödsfallet.

Jag uttryckte mig nog lite klumpigt där, jag menade mest att kroppen börjar kallna direkt när man dör men givetvis så tar det ju sin tid.
Citera
2023-04-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om JJ gjorde det själv då ska hon fått nån form skador på sig, antingen på ansiktet eller armarna. Det är inte speciellt lätt att ta livet av en annan ung människa ensam. För yrkesmördare tar det en halv timme. Nu var det första gången för jj att göra det.
Att jj gjorde det ensam är en befängd ide. Det är inte alls lätt att övertyga rätten om det. Nån måste ha hjälpt till och det kan ingen annan vara än M. Hennes mobil visar oxå att hon var pågång under den perioden.
Öh, du har tajmat yrkesmördare på 30 min menar du?
Ni har jag ju aldrig mördat någon men kan mycket väl tänka mig att får du övertag i styrka så kan man nog strypa en person hyfsat snabbt.
Klämmer du åt pulsådern så handlar det om sekunder innan man blir medvetslös
Citera
2023-04-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nej men hon kommer åka på det ändå eftersom hon i princip har erkänt strypningen.

Men ska man då ta att vissa delar som innefattar henne själv anses sanna medans andra delen inte är sann?
Citera
2023-04-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Men ska man då ta att vissa delar som innefattar henne själv anses sanna medans andra delen inte är sann?

Typ så ja. Jag är ingen rättsexpert, men i.o.m att det går att styrka att Tove dött via strypning och att JJ typ erkänt att hon tagit stryptag så går händelseförloppet ihop så långt. Min gissning är så klart lika bra som någon annans, men det skulle förvåna mig mycket om hon inte fälls för mord.
Citera
2023-04-11, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag säger det en gång: jag h a r lyft blicken och jag ser att bevisen mot Maja inte räcker, hur gärna du än vill att det ska göra det:
Maja är sedan tidigare ostraffad. Det finns ingen tekn bevisn som styrker att hon hjälpte JJ att mörda T. Att Majas stegräräknare
Allt förarbete och allt efterarbete gjordes gemensamt och i samförstånd av Maja och Johanna. Maja har kunskap om Johannas tidigare brott riktade mot olika personer bl a T. Sen är det oklart vad som ligger i begreppet ”hjälpa”. Det måste inte vara att fysiskt delta.
Citera
2023-04-11, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är väl inte så konstigt? Man kan väl ljuga om vissa saker men inte alla? Självklart gör rätten en bedömning av trovärdigheten totalt men också av delarna.
Citera
2023-04-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man ändrar sig fram och tillbaka hela tiden om förväntat utfall men här är jag just nu

Med tanke på att MH ändrat sin berättelse över tid samt att den framstår som komplicerad och ger minsta möjliga skuld till henne så måste rätten se med stor skepsis på hennes berättelse.

JJs berättelse har också ändrats över tid men den är mindre komplicerad och stämmer överens med vittnens uppgifter. Så den är i alla fall i vissa delar styrkt. Sen stämmer den också överens med rättsläkarens utlåtande utom på en punkt, hur länge strypningen pågick. Där kommer rätten gå på rättsläkarens uppgift. Johannas uppgift är endera omedvetet felaktig eller medvetet felaktig för att minska hennes skuld.

Jag tror att rätten kommer resonera som att JJs berättelse är trovärdig i många stycken, då den får stöd från andra vittnen och framstår som sammanhängande och rimlig. När det gäller MHs delaktighet i badrummet tror jag dock att rätten kommer säga att här går det inte att acceptera JJs berättelse. Den är inte styrkt och det går inte att döma någon för mord baserat på vad en GM säger, som kan ha anledning att ljuga för att ”dela ansvaret med någon” eller av hämndskäl.

När det gäller MHs delaktighet i badrummet tror jag rätten kommer att gå på att MH var delaktig i händelserna före och efter mordet, samt i absolut fysisk närhet av själva mordet. Jag tror att det räcker med detta för att döma henne för mord i samförstånd. Vad jag förstår behöver hon inte fysiskt ha deltagit utan det räcker med ”moraliskt stöd”, alltså att inte invända, protestera eller att heja på. Då spelar det ingen roll om hon hållit i händerna eller ej.

Ja, men det räckte uppenbarligen inte i Vallentuna-fallet, utan det måste vara styrkt att hon deltagit på något sätt till gärningen.

Jag tror verkligen att MH är medskyldig men jag tror inte att bevisen räcker för att få henne fälld. Det enda som jag kan se hända är om rätten anser att sett till skadebilden på TT och inga skador på JJ så måste MH varit med. Men i övrigt finns verkligen ingenting som binder henne till en aktiv handling vid mordet.

Att vara en passiv åskådare av mordet innebär inte att man blir fälld för mord, kanske andra åtalspunkter hade varit tillämpliga.
Citera
2023-04-11, 14:32
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag hoppas att TR eller i vart fall HR också konstaterar att det krävs två gärningsmän för att inga motvärnsskador har kunnat hittats. Det är ju fakta, vilket betyder att både JJ och MH deltog och höll fast T. Båda borde därför dömas för mord.

Ungdomsrabatten där någon så ung som JJ eller MH inte döms till livstid för mord togs bort förra året. Innan dess var den yngsta kvinnan som fått livstid 25-åriga Jonna. Om morddom faller i detta mål blir påföljden för den som döms sannolikt livstid.
Det blir en historisk sensation att 20-åriga JJ som erkänt att hon höll strypgrepp runt Ts hals, då döms till livstid, Hon blir den yngsta någonsin och kvinna nummer åtta som sitter på livstidsstraff just nu.

Men att MH, vid bara 18 års ålder, ostraffad med flera funktionsnedsättande diagnoser som gjort hennes liv lite svårare än andras, mot sitt ihärdiga nekande, också får en - ännu mer sensationell -livstidsdom tror jag är mindre troligt.

Det vore nog rättvist och korrekt att döma även MH för mord, men med tanke på omständigheterna ovan och dessutom massmedias uppmålade bild av MH som någon som inte kunde säga ifrån tror jag påverkar Rätten. Även LGWs lite olämpliga grymtande om att åklagaren inte ens borde åtalat MH för mord bidrar nog.
Att framförallt TR domstolar tar intryck av mediaströmningar och samtidsopinionen är uppenbart. Frågan är väl om även HR kommer göra det.

Det är intressant att du tar upp medias roll och LGW:s grymtande. Jag har också funderat mycket på det. Innan jag läste FUP (vilket jag från början inte tänkte) utgick jag från massmedias rapportering och några inlägg från tråden och då var det J som var skyldig enligt mig. Det hade varit helt okej för mig om M friats.

Sedan läste jag FUP och ändrade mig helt. Men jag är också väldigt osäker på om/hur M kommer att
dömas. Något som jag tyckte var intressant var att bland de som rapporterade från rättegången inte gjorde det helt opartiskt. Det fanns de som gjorde det men det fanns även de som rapporterade live som bestämt sig innan och det sken igenom väldigt till M:s fördel. Det fanns naturligtvis de som var helt sakliga och inte lät sina egna åsikter skina igenom.

Att TR inte skulle ta hänsyn till opinionen är tveksamt. Dessutom är det två unga tjejer som är ostraffade sedan tidigare.

Något som gör mig illa till mods är när de rapporterar live och berättar hur M bryter ihop medans J förhåller sig mer kall. Jag vet att de ska rapportera om det men det känns lite som att den som gråter mest får sympatierna på sin sida. Att M förhöll sig kall medans MP och anhöriga letade efter T glöms då bort liksom.

Jag har läst dina inlägg tidigare och tycker de är väldigt träffande. Din beskrivning av hur det gått till är den absolut mest troliga enligt mig.
Citera
2023-04-11, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, men det räckte uppenbarligen inte i Vallentuna-fallet, utan det måste vara styrkt att hon deltagit på något sätt till gärningen.

Jag tror verkligen att MH är medskyldig men jag tror inte att bevisen räcker för att få henne fälld. Det enda som jag kan se hända är om rätten anser att sett till skadebilden på TT och inga skador på JJ så måste MH varit med. Men i övrigt finns verkligen ingenting som binder henne till en aktiv handling vid mordet.

Att vara en passiv åskådare av mordet innebär inte att man blir fälld för mord, kanske andra åtalspunkter hade varit tillämpliga.
Jag uppfattade de två skiljaktiga domarna i Vallentuna-fallet som att det räckte att vara närvarande under det andra mordet, eftersom uppsåtet att mörda även det andra offret måste stått klart efter det första mordet.

Eftersom Maja visste om att Johanna attackerat T tidigare med uppsåt att mörda, och dessutom deltar i för- och efterarbete, så tänker jag att det kan räcka för att se henne som delaktig.
Citera
2023-04-11, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Du ser inte hela bilden.

MH och JJ är bästa vänner. Ett systerskap som växt sig ectremt starkt, enligt inte minst de själva (info om antal meddelande di skickat till varandra senaste året finns t ex).

De gör "allt" tillsammans.

Tänk på scenariet från nöjet (MH hjälpte JJ i fajt mot TT enl JJ, vilket inte finns anledning att motsäga), MH letar efter TT i nöjet efter stängning (arg enligt vakt/värd), båda hjälpte till att få TT till lght, båda dumpade, båda ljög med samma story i 8v etc.

Allt talar för tillsammans, i samförstånd.

Säger det för tusende gången här: lyft blicken, se logiken i följden av händelserna - vad är logiskt, vad korrellerar, se när de ljuger och när de tvingas ändra story (och varför).

Det är bl a denna höjda blick rullman och polis menar när de säger samförstånd.

Jag h a r lyft blicken och jag ser att bevisen mot Maja inte räcker till, hur gärna du än vill att det ska göra det:
Maja är tidigare ostraffad. Det finns ingen tekn bevisn som styrker att hon hjälpte JJ att mörda. Att Majas stegräknare visade x antal steg under akt tiden räcker inte - någon i tråden visade att hans/hennes stegräknare visade steg vid rörelse i sängen??? o m det stämmer?

Maja fångade in Tove på Nöjet men vi vet inte vad som sas? JJ kanske sa till Maja "nu tänker jag reda ut allt mellan Tove o mig men du kan gå o lägga dig i min säng för du är jättetrött". Typ
Om JJ hade sin agenda klar och det stämmer att hon planerade att mörda Tove då ligger det i JJs eget intresse att hålla Maja utanför så mkt som möjligt. Inte av omtanke för Maja utan det blir enklare för JJ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in