2023-04-11, 12:01
Medlem
[quote=Skyliner.|84117179]
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Både ja och nej.
Gammal människa med låg puls som ligger på dödsbädden- ja. De är oftast kalla redan innan döden.
Person som dör under svår smärta/panikkänslor- nej. De brukar vara varmare när de dör än vanligtvis.
Kroppens temperatur avtar långsamt, speciellt inomhus av helt logiska skäl.
Min personliga erfarenhet är att majoriteten av alla dödsfall jag närvarat vid- så är personerna väldigt varma i samband med döden oavsett ålder och dödsorsak- hög ansträngning i kroppen i slutet pga panikkänslor, smärta, oro, ångest.
Värmen stannar kvar ett bra dag, ibland svettas kroppen, och det svalnar alltid uppifrån och ned pga tyngdkraft.
Tex en kropp som ligger på rygg- är väldigt varm på baksidan av benen, skinkorna, ryggen, bakhuvud etc och vice versa.

Bara ett tillägg: en människa kan först bli medvetslös/svimma och sedan inträffar döden. Hon/han hinner aldrig bli rädd eller få panik

De få-som blivit kalla ”fort”, har varit 80-100 år med väldigt låg puls, svag andning och kroppen har varit döende en väldigt lång tid.
Citera
2023-04-11, 12:16
Medlem
Skyliner.s avatar
[quote=Heretic77|84117367]
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.

Vet du om kroppsdelar långt från hjärtat blir snabbare kalla? Tänker främst på fötter och händer?
Nej inte på grund av att de är längre ifrån hjärtat, för det är musklerna och blodet i alla kroppsdelar som genererar värmen- däremot så kan de bli kallare fortare pga mindre vävnad än tex bålen.
Precis som när man tinar upp något ur frysen- så tinar alltid den tjockaste delen av tex en kycklingfilé långsammare än kanterna, om du förstår hur jag menar.
Men att benen och armarna- i just detta fall med Tove- skulle bli märkbart kalla- i normal rumstemperatur- på mindre än 1 timma-enligt Majas utsago- ser jag som ganska osannolikt.
Däremot om Maja var väldigt varm om händerna så kan toves ben kanske ha uppfattats som svala. Även om jag tror att Tove antagligen var ganska varmt pga paniken i samband med döden.
Ville mest dementera det som en användare skrev att man ”blir kall fort” efter döden.
Det beror ju på vad man menar med ”fort” och beroende på omständigheter såsom temperatur runt omkring ute/inne och ifall kroppen varit i panik/stress-tillstånd i samband med dödsfallet.
Citera
2023-04-11, 12:23
Medlem
[quote=Skyliner.|84117466]
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nej inte på grund av att de är längre ifrån hjärtat, för det är musklerna och blodet i alla kroppsdelar som genererar värmen- däremot så kan de bli kallare fortare pga mindre vävnad än tex bålen.
Precis som när man tinar upp något ur frysen- så tinar alltid den tjockaste delen av tex en kycklingfilé långsammare än kanterna, om du förstår hur jag menar.
Men att benen och armarna- i just detta fall med Tove- skulle bli märkbart kalla- i normal rumstemperatur- på mindre än 1 timma-enligt Majas utsago- ser jag som ganska osannolikt.
Däremot om Maja var väldigt varm om händerna så kan toves ben kanske ha uppfattats som svala. Även om jag tror att Tove antagligen var ganska varmt pga paniken i samband med döden.
Ville mest dementera det som en användare skrev att man ”blir kall fort” efter döden.
Det beror ju på vad man menar med ”fort” och beroende på omständigheter såsom temperatur runt omkring ute/inne och ifall kroppen varit i panik/stress-tillstånd i samband med dödsfallet.

Tack för svar! Kroppen flyttades 30-60 minuter efter döden och då handlar det om nån grad eller två. Förmodligen är M s beskrivning rent påhitt som mycket annat, eller så har hon upplevt henne kall just för att hon vet att hon är död och tror att lik kallnar fort.

Nu blev det knas med citeringen! Kommer undvika att svara med citering i följande inlägg.
Citera
2023-04-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
19 April

Tack för infon! Var så säker på den 12e och har följt fallet så noga så hade sett fram emot att äntligen få, åtminstone några, frågetecken besvarade.
Citera
2023-04-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
19 april ska domen komma
TACK
Citera
2023-04-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det finns inte tillräcklig bevisning mot Maja att hon ska dömas för medhjälp till mord på Tove. Endast ord står mot ord och båda ljuger och undanhåller sanningen

Att JJ försöker skydda Maja tror jag inte ett dugg på
JJ är manipulativ och jag tror att när hon började förstå att det var kört för hennes del fanns det ingen anledning längre att hålla Maja i bakgrunden. Då hittar hon på att också Maja var delaktig i mordet

JJ är stark och hon kan mycket väl strypt T ensam - hon låser badrumsdörren, knäar T så hon faller och slår huvudet i röret(?), sätter sig på T tar stryptag och T kanske inte ens uppfattar vad som händer innan hon dör
Grannarna hör dunsen när T faller. Sedan uppfattar grannen fyra bankanden som han tror kan varit sparkar. "Sparkarna" kan lika gärna varit Maja som sparkade mot badrumsdörren för att bli insläppt
Om JJ gjorde det själv då ska hon fått nån form skador på sig, antingen på ansiktet eller armarna. Det är inte speciellt lätt att ta livet av en annan ung människa ensam. För yrkesmördare tar det en halv timme. Nu var det första gången för jj att göra det.
Att jj gjorde det ensam är en befängd ide. Det är inte alls lätt att övertyga rätten om det. Nån måste ha hjälpt till och det kan ingen annan vara än M. Hennes mobil visar oxå att hon var pågång under den perioden.
Citera
2023-04-11, 13:24
Avslutad
Man ändrar sig fram och tillbaka hela tiden om förväntat utfall men här är jag just nu

Med tanke på att MH ändrat sin berättelse över tid samt att den framstår som komplicerad och ger minsta möjliga skuld till henne så måste rätten se med stor skepsis på hennes berättelse.

JJs berättelse har också ändrats över tid men den är mindre komplicerad och stämmer överens med vittnens uppgifter. Så den är i alla fall i vissa delar styrkt. Sen stämmer den också överens med rättsläkarens utlåtande utom på en punkt, hur länge strypningen pågick. Där kommer rätten gå på rättsläkarens uppgift. Johannas uppgift är endera omedvetet felaktig eller medvetet felaktig för att minska hennes skuld.

Jag tror att rätten kommer resonera som att JJs berättelse är trovärdig i många stycken, då den får stöd från andra vittnen och framstår som sammanhängande och rimlig. När det gäller MHs delaktighet i badrummet tror jag dock att rätten kommer säga att här går det inte att acceptera JJs berättelse. Den är inte styrkt och det går inte att döma någon för mord baserat på vad en GM säger, som kan ha anledning att ljuga för att ”dela ansvaret med någon” eller av hämndskäl.

När det gäller MHs delaktighet i badrummet tror jag rätten kommer att gå på att MH var delaktig i händelserna före och efter mordet, samt i absolut fysisk närhet av själva mordet. Jag tror att det räcker med detta för att döma henne för mord i samförstånd. Vad jag förstår behöver hon inte fysiskt ha deltagit utan det räcker med ”moraliskt stöd”, alltså att inte invända, protestera eller att heja på. Då spelar det ingen roll om hon hållit i händerna eller ej.
Citera
2023-04-11, 13:46
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Man kommer att kunna lyssna på rättegången på Swefup

https://www.swefup.se/infusions/news/news.php?readmore=56

Tack för det!
Citera
2023-04-11, 13:49
Medlem
[quote=Skyliner.|84117179]
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Både ja och nej.
Gammal människa med låg puls som ligger på dödsbädden- ja. De är oftast kalla redan innan döden.
Person som dör under svår smärta/panikkänslor- nej. De brukar vara varmare när de dör än vanligtvis.
Kroppens temperatur avtar långsamt, speciellt inomhus av helt logiska skäl.
Min personliga erfarenhet är att majoriteten av alla dödsfall jag närvarat vid- så är personerna väldigt varma i samband med döden oavsett ålder och dödsorsak- hög ansträngning i kroppen i slutet pga panikkänslor, smärta, oro, ångest.
Värmen stannar kvar ett bra dag, ibland svettas kroppen, och det svalnar alltid uppifrån och ned pga tyngdkraft.
Tex en kropp som ligger på rygg- är väldigt varm på baksidan av benen, skinkorna, ryggen, bakhuvud etc och vice versa.

De få-som blivit kalla ”fort”, har varit 80-100 år med väldigt låg puls, svag andning och kroppen har varit döende en väldigt lång tid.

Bra där! Tack för info. Då är det ändå inte helt uteslutande att kroppen legat på en annan plats och blivit kallare mycket fortare än annars. Vad gjorde Maja under tiden...Förmodligen låg hon i sängen och bad till Gud om att Johanna skulle sluta misshandla Tove. Precis som hon bad till Gud om att det skulle regna den dagen Johanna ville utföra sin mordbränning av Tove och My.
Citera
2023-04-11, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Du ser inte hela bilden.

MH och JJ är bästa vänner. Ett systerskap som växt sig ectremt starkt, enligt inte minst de själva (info om antal meddelande di skickat till varandra senaste året finns t ex).

De gör "allt" tillsammans.

Tänk på scenariet från nöjet (MH hjälpte JJ i fajt mot TT enl JJ, vilket inte finns anledning att motsäga), MH letar efter TT i nöjet efter stängning (arg enligt vakt/värd), båda hjälpte till att få TT till lght, båda dumpade, båda ljög med samma story i 8v etc.

Allt talar för tillsammans, i samförstånd.

Säger det för tusende gången här: lyft blicken, se logiken i följden av händelserna - vad är logiskt, vad korrellerar, se när de ljuger och när de tvingas ändra story (och varför).

Det är bl a denna höjda blick rullman och polis menar när de säger samförstånd.

Jag säger det en gång: jag h a r lyft blicken och jag ser att bevisen mot Maja inte räcker, hur gärna du än vill att det ska göra det:
Maja är sedan tidigare ostraffad. Det finns ingen tekn bevisn som styrker att hon hjälpte JJ att mörda T. Att Majas stegräräknare
Citera
2023-04-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag säger det en gång: jag h a r lyft blicken och jag ser att bevisen mot Maja inte räcker, hur gärna du än vill att det ska göra det:
Maja är sedan tidigare ostraffad. Det finns ingen tekn bevisn som styrker att hon hjälpte JJ att mörda T. Att Majas stegräräknare

Dilemmat är att det finns ingen teknisk bevisning för att J mördat T heller.
Citera
2023-04-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Kan alla hålla käften som tar MH i försvar och påstår att hon har sovit? MH var högst delaktig i händelseförloppet och höll fast armarna på BO tills hon hade kvävts till döds.!!

Där är nog ingen som tar någon i försvar här. Däremot får man skilja på vad som kan ha hänt i verkligheten och vad som kan bevisas i en domstol. Hur det verkligen gick till kommer vi nog aldrig få veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in