2023-02-06, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortkastatkonto
Tittade igen och såg att de har samma på HP vilket enl min mening brukar vara ett bättre mått särskilt när det kommer till utbildningar men låga behörighetskrav. Lutar nu kanske mot att KI ger bättre kvalitet. Är trots allt medicinskt fakultet och innebär därför nästan 4x mer resurser per student och utbildning jämfört med SU (samhällsfakultet). Pengar är ju inte allt men så stor skillnad borde ge effekt.

Jaså du, det där med fakultets betydelse hade jag inte tänkt på! Ja om de får så mycket mer pengar per student så kan man tycka att studenterna borde få mer på KI
Citera
2023-02-08, 21:41
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Tittade igen och såg att de har samma på HP vilket enl min mening brukar vara ett bättre mått särskilt när det kommer till utbildningar men låga behörighetskrav. Lutar nu kanske mot att KI ger bättre kvalitet. Är trots allt medicinskt fakultet och innebär därför nästan 4x mer resurser per student och utbildning jämfört med SU (samhällsfakultet). Pengar är ju inte allt men så stor skillnad borde ge effekt.

Tänkte mer att det stämmer att SU har högre intag - inte att det är en fingervisning.

Håller dock inte helt med gällande högskoleprovet eftersom att det ju är olika personer som antas, så det behöver inte stämma så väl överens heller. Och det med resurser stämmer kanske, men frågan är också hur de resurserna allokeras. Du borde kanske kontakta SU och fråga.

Just när det kommer till en utbildning som psykologprogrammet så skulle jag kanske framförallt titta på kursinnehåll, läge et cetera. Till skillnad från andra program (säg t.ex. civilingenjör) så spelar det i princip inte någon roll var man har pluggat. Det är mitt råd i allmänhet - det är ändå fem år av ditt liv.

Kursinnehållet på KI verkar mer likt det på andra psykologprogram, medan SU har mer arbete- och organisationspsykologi. Att KI har en kurs i grundläggande biologi är jättebra om man läst samhällsvetenskapligt program, har man läst natur spelar det inte så stor roll.
Senast redigerad av Phyllobates 2023-02-08 kl. 21:43.
Citera
2023-02-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Tänkte mer att det stämmer att SU har högre intag - inte att det är en fingervisning.

Håller dock inte helt med gällande högskoleprovet eftersom att det ju är olika personer som antas, så det behöver inte stämma så väl överens heller. Och det med resurser stämmer kanske, men frågan är också hur de resurserna allokeras. Du borde kanske kontakta SU och fråga.

Just när det kommer till en utbildning som psykologprogrammet så skulle jag kanske framförallt titta på kursinnehåll, läge et cetera. Till skillnad från andra program (säg t.ex. civilingenjör) så spelar det i princip inte någon roll var man har pluggat. Det är mitt råd i allmänhet - det är ändå fem år av ditt liv.

Kursinnehållet på KI verkar mer likt det på andra psykologprogram, medan SU har mer arbete- och organisationspsykologi. Att KI har en kurs i grundläggande biologi är jättebra om man läst samhällsvetenskapligt program, har man läst natur spelar det inte så stor roll.

Citat:

Just när det kommer till en utbildning som psykologprogrammet så skulle jag kanske framförallt titta på kursinnehåll, läge et cetera eftersom att betyg och universitet i praktiken inte är av större betydelse. Kursinnehållet på KI verkar mer likt det på andra psykologprogram, medan SU har mer arbete- och organisationspsykologi. Att KI har en kurs i grundläggande biologi är jättebra om man läst samhällsvetenskapligt program, har man läst natur spelar det inte så stor roll.

Nu är iofs inte jag intresserad av att bli psykolog utan försökte bara hjälpa den tidigare användaren. Vad gäller resurserna är väl alla utbildningar på KI på medicinskt fakultet så tror inte att pengarna går från psykologstudenterna till någon annan student då KI får lika mycket för varje.

Vad gäller HP stämmer det att det är olika personer som antas. Vad jag menade med att titta på intaget på HP är att mitt intryck är att betyg från samhällslinjen på gymnasiet ofta kan vara godtyckligt uppblåsta. Vill man ha duktiga kurskamrater är därför HP mer intressant att titta på.

Men ja, psykolog blir ju Satansjaevlahelvete hur hen än gör.
Citera
2023-02-08, 22:54
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Nu är iofs inte jag intresserad av att bli psykolog utan försökte bara hjälpa den tidigare användaren. Vad gäller resurserna är väl alla utbildningar på KI på medicinskt fakultet så tror inte att pengarna går från psykologstudenterna till någon annan student då KI får lika mycket för varje.

Vad gäller HP stämmer det att det är olika personer som antas. Vad jag menade med att titta på intaget på HP är att mitt intryck är att betyg från samhällslinjen på gymnasiet ofta kan vara godtyckligt uppblåsta. Vill man ha duktiga kurskamrater är därför HP mer intressant att titta på.

Men ja, psykolog blir ju Satansjaevlahelvete hur hen än gör.

Tänkte inte så utan mer vad det läggs på snarare än vem.

Jag vet inte om jag håller med per se, upplevde själv de naturvetenskapliga ämnena som lättare (nåja, hade A i de samhällsvetenskapliga också, men kämpade lite mer där) och har man "svårt för matte" (svårt på riktigt, inte avsaknad av motivation, kunskap om hur man pluggar matte och ingen tro på den egna förmågan vilket gäller för de flesta högpresterande på samhällsvetenskapsprogrammet om de råkar ha sämre betyg i matteämnen) så är man i regel inte bra på de samhällsvetenskapliga ämnena heller. Däremot så är det nog lättare att få E i de samhällsvetenskapliga ämnena, men då kommer man inte in på psykologprogrammet.

Det verkar för både högskoleprov och betyg ligga snäppet under läkarlinjen (tänker då i sin helhet, enklare att komma in på läkare på vissa universitet) och det verkar matcha rätt bra. Förhållandet mellan betyg och högskoleprov verkar vara rätt likt även på KTH.

Men nu blir detta onödigt. Tror som sagt att bägge delar spelar mindre roll och att kursinnehållet, läge m.m. är viktigare när det kommer till den typen av program.
Citera
2023-02-08, 23:00
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanJaevlaHelvete
Just det där med att KI tycks backa in det i andra kurser som fick mig att ställa frågan om att det gick att utläsa att SU skulle ha mer än KI. Men tack för insatsen att besvara frågan ändå. Att ett psykologprogrammet lär ut mycket statistik och metodik ser jag som positivt. SU:s edge kanske främst är organisations/industri-psykologin då.

Det är ju kanske lite att marknadsföra programmet också. Så som de formulerar det verkar det inte som att de "bakar in" mer än vad brukar göra. Statistik och metod är rätt viktigt oavsett inom det fältet så man undkommer det inte.

Sånt är ju också i praktiken inte heller jätteavgörande då man kan läsa lite extra på sommaren, skulle inte välja SU för statistikens skull - däremot som sagt om man är intresserad av organisationspsykologin. KI:s program liknar mer övriga psykologprogram.
Citera
2023-02-08, 23:03
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanJaevlaHelvete
Går det att utläsa att SU hade mer statistik? Lite förvånande med tanke på KI:s egen uttalade mer vetenskapliga profil. Överlag märkligt hur KI:s psykologprogram tycks ligga oproportionerligt efter dess läkar-/tandläkarprogram. Får se vad det blir till hösten. SU tycks ge mer bredd hittills.

Skulle vara skeptisk mot att framställa sig själva som mer vetenskapliga. Hur tänker du kring att ligga efter läkar-/tandläkarprogrammen?
Citera
2023-02-12, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
KI har bättre renommé utomlands. Vill du jobba internationellt är valet självklart.
Gammalt inlägg, men vill ändå påpeka att det är knepigt att jobba utomlands när det kommer till legitimerade vårdyrken. Enklare i EU, men i övrigt är det svårt till omöjligt många gånger.
Citera
2023-04-09, 20:36
Medlem
Xebecs avatar
Jag är intresserad av att söka psykologprogrammet och eftersom jag bort i Sthlm ligger SU och KI närmast till hands. Kommer söka båda för säkerhets skull, men vet inte vilken skola jag ska sätta som 1 respektive 2.

Vilka är skillnaderna mellan psykologutbildningarna på SU och KI? Ni som går eller har gått på SU eller KI, vilken skola valde ni och varför?
Citera
2023-04-10, 13:27
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xebec
Jag är intresserad av att söka psykologprogrammet och eftersom jag bort i Sthlm ligger SU och KI närmast till hands. Kommer söka båda för säkerhets skull, men vet inte vilken skola jag ska sätta som 1 respektive 2.

Vilka är skillnaderna mellan psykologutbildningarna på SU och KI? Ni som går eller har gått på SU eller KI, vilken skola valde ni och varför?

Mindre än det kan framstå som om man väljer KBT-inriktning. På KI finns möjlighet att skriva en kandidatuppsats vilket det inte finns på SU och så finns en kurs i inledande biologi (typ) på KI som dock är överflödig om man läst naturvetenskaplig linje. SU har en del arbete- och organisationspsykologi. Annars så kan du välja baserat på studentliv och närhet. För arbetsgivare spelar det ingen roll i regel vilket psykologprogram någon gått på.
Citera
2023-04-10, 22:57
Medlem
Xebecs avatar
Citat:
Mindre än det kan framstå som om man väljer KBT-inriktning. På KI finns möjlighet att skriva en kandidatuppsats vilket det inte finns på SU och så finns en kurs i inledande biologi (typ) på KI som dock är överflödig om man läst naturvetenskaplig linje. SU har en del arbete- och organisationspsykologi. Annars så kan du välja baserat på studentliv och närhet. För arbetsgivare spelar det ingen roll i regel vilket psykologprogram någon gått på.

Tack för svaret! Anser du att KI eller SU är att föredra? Jag förstår det som att det kanske kvittar för arbetsgivaren, men vilken skola har den mest givande utbildningen sett till själva innehållet? Vilken skulle du välja? (om du inte redan går/har gått). Studentlivet spelar mindre roll för mig.
Citera
2023-04-11, 11:23
Moderator
pbos avatar
Inlägg infogade från: (FB) Psykologprogrammet

/mod
Citera
2023-04-11, 13:15
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xebec
Tack för svaret! Anser du att KI eller SU är att föredra? Jag förstår det som att det kanske kvittar för arbetsgivaren, men vilken skola har den mest givande utbildningen sett till själva innehållet? Vilken skulle du välja? (om du inte redan går/har gått). Studentlivet spelar mindre roll för mig.

Beror på vad du är intresserad av. Finns en del personer på SU som ångrar sitt val p.g.a. arbete- och organisationspsykologin. Är såklart en fördel om man gillar det. Du kan titta och jämföra utbildningarnas innehåll. KI har VG-U, SU har A-F. Kan vara värt att ha i åtanke. Svårt att ge generella råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in