Citat:
Ursprungligen postat av
Bortkastatkonto
Nu är iofs inte jag intresserad av att bli psykolog utan försökte bara hjälpa den tidigare användaren. Vad gäller resurserna är väl alla utbildningar på KI på medicinskt fakultet så tror inte att pengarna går från psykologstudenterna till någon annan student då KI får lika mycket för varje.
Vad gäller HP stämmer det att det är olika personer som antas. Vad jag menade med att titta på intaget på HP är att mitt intryck är att betyg från samhällslinjen på gymnasiet ofta kan vara godtyckligt uppblåsta. Vill man ha duktiga kurskamrater är därför HP mer intressant att titta på.
Men ja, psykolog blir ju Satansjaevlahelvete hur hen än gör.
Tänkte inte så utan mer vad det läggs på snarare än vem.
Jag vet inte om jag håller med per se, upplevde själv de naturvetenskapliga ämnena som lättare (nåja, hade A i de samhällsvetenskapliga också, men kämpade lite mer där) och har man "svårt för matte" (svårt på riktigt, inte avsaknad av motivation, kunskap om hur man pluggar matte och ingen tro på den egna förmågan vilket gäller för de flesta högpresterande på samhällsvetenskapsprogrammet om de råkar ha sämre betyg i matteämnen) så är man i regel inte bra på de samhällsvetenskapliga ämnena heller. Däremot så är det nog lättare att få E i de samhällsvetenskapliga ämnena, men då kommer man inte in på psykologprogrammet.
Det verkar för både högskoleprov och betyg ligga snäppet under läkarlinjen (tänker då i sin helhet, enklare att komma in på läkare på vissa universitet) och det verkar matcha rätt bra. Förhållandet mellan betyg och högskoleprov verkar vara rätt likt även på KTH.
Men nu blir detta onödigt. Tror som sagt att bägge delar spelar mindre roll och att kursinnehållet, läge m.m. är viktigare när det kommer till den typen av program.