• 1
  • 2
2011-02-13, 11:22
Medlem
Som rubriken. Vad välja?
Citera
2011-02-13, 11:46
Medlem
Ad Astras avatar
Beror på vad man är intresserad av. KI är extremt biologiskt/neuropsykologiskt inriktat. Har en vän som hoppade av för att h*n tyckte att det var för lite mänsklighet inblandat.

SU är mer traditionellt, har många bra forskare och föreläsare knutna till sig. Arvet från Freud sitter i väggarna.

Båda är dock utmärkta utbildningar såvitt jag vet. KI är dock mer nystartad, tror inte ens att de har haft en enda avgångsklass än.
Citera
2011-02-13, 17:15
Medlem
Har fattat att SU har individuell egenterapi medan KI har mycket färre timmar egenterapi och i grupp. Ki:are kan behöva betala egen terapi för att kvalificera sig till psykoterapeutprogrammet, om man vill läsa det sen (1dag/v i tre år).
Aspirerande psykoterapeuter spar alltså tid och pengar på att plugga på SU.

Men KI känns ju mkt ballare Mitt intryck av KI är typ nasaläkare, men SU.. verkar vara en grymt ocharmig skola..
Citera
2011-02-13, 18:05
Medlem
19109216s avatar
KI har bättre renommé utomlands. Vill du jobba internationellt är valet självklart.
Citera
2016-07-12, 14:20
Medlem
Har någon mer info eller några tankar att dela med sig?
Citera
2016-07-13, 13:41
Medlem
MiaWallaces avatar
Jag har själv funderat på samma sak och gjort en del efterforskningar.
Min uppfattning är att man bör vara intresserad av just KI:s profil för att trivas på psykologprogrammet där. Alla övriga psykologprogram i Sverige är relativt lika varandra, det är KI som sticker ut. Hört flertal som började där för att de inte kom in någon annanstans, och sedan bytte för att det inte passade dom. Tex en vän till mig som pluggar på SU och har en kursare som bytte från KI för att det inte var tillräckligt "relationellt" och, i hennes uppfattning, för mycket om hjärnan och biologi.

Om man jämför kursplanerna är det inga extrema skillnader, jag tror mer det medicinska/biologiska genomsyrar utbildningen på KI generellt, föreläsningar, föreläsare etc. De stora skillnader som finns är att SU har mer arbets- och organisationspsykologi (de skriver också sin "uppsats" i ämnet under termin 6). På SU kan du välja mellan PDT och KBT, på KI har man i princip ingen PDT.
KI har en 7,5 hp kurs i grundläggande biologi och termin 6 är vikt för valbara kurser, då kan man också åka på utbyte eller välja att skriva en c-uppsats. Sedan beskostar KI inte självterapi, utan man erbjuds gruppterapi. Dock är ju inte detta längre ett krav för psykologexamen, så inget större problem om man inte planerar att utbilda sig vidare till psykoterapeut.

Tror framför allt de första åren på KI skiljer sig mest från andra program. Om man skriver en C-uppsats termin 6 får man ut en Bachelor of medicine with a major in psychology. Säger väl en del om inriktningen.
Sedan ska man komma ihåg att det fortfarande är en psykologexamen man får på båda ställena och grunden i utbildningen är uppbyggt på det. På KI får man helt enkelt lite mer kunskap om människans biologiska processer så beroende på vilken inriktning man vill ha som psykolog så är det en fördel eller nackdel. SU är möjligen lite bredare.

Jag har pluggat fristående kurser i psykologi på SU, och måste säga att jag var väldigt nöjd. Inte ocharmigt som någon skrev nedan. Tvärtom, bra och duktiga föreläsare och mycket spännande forskning på institutionen.
Min erfarenhet av KI är att jag varit på en "skuggning" där, fick följa en student under en förmiddag, var med på en föreläsning (introduktion till KBT) och käkade lunch med en grupp studenter. Dom bekräftade i princip allt jag skrivit ovan om skillnaderna mellan programmen.
Båda dom som jag hängde med hade läst natur på gymnasiet, den ena hade valt mellan psykolog och läkare, den andra biologi och psykologi. Båda verkade väldigt nöjda med KI men nämnde också att vissa kursare hade bytt. Bara för att ge er en känsla av vilken typ av student som trivs med KI:s upplägg.

Min slutsats: Jag tror båda programmen har hög nivå och det som borde avgöra vilket program ni väljer är vad ni är mest intresserad av inom psykologi.

För mig personligen (OM jag nu ska söka psykologprogrammet framöver) är helt klart KI. Inte för att jag tror att det är bättre än SU, men för att jag är mer intresserad av biologisk psykologi, neurovetenskap och forskning och ytterst lite intresserad av arbets- och organisationspsykologi.

Lycka till med att välja!
Senast redigerad av MiaWallace 2016-07-13 kl. 13:45.
Citera
2016-07-13, 13:43
Medlem
MiaWallaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studentforevigt
Har någon mer info eller några tankar att dela med sig?

Såg att du skrivit och frågat samma sak i psykologtråden, så ovan svar är riktad till dig också
Grattis till att ha kommit in på SU! Vad hade du på hp för att vara sjunde reserv på KI?
Citera
2016-07-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiaWallace
Såg att du skrivit och frågat samma sak i psykologtråden, så ovan svar är riktad till dig också
Grattis till att ha kommit in på SU! Vad hade du på hp för att vara sjunde reserv på KI?

Jättefint inlägg, verkligen hjälper! Jag tackar! Jag är fortfarande osäker men lutar mot KI.

De som bytte till SU, kunde de överföra sina betyg från KI?

Jag fick 1.65 på HP. Har du bestämt dig om du vill plugga psykologprogrammet?
Citera
2022-06-07, 00:53
Medlem
Vore nice med en lite uppdatering av tråden.
Nu har KI:s psykologprogram några år på nacken.
Citera
2023-02-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched7055
Vore nice med en lite uppdatering av tråden.
Nu har KI:s psykologprogram några år på nacken.

Undrar även jag. KI verkar vara bättre på forskning än SU, men det kanske är ointressant vad gäller utbildningen. Sen kanske KI:s övertag i forskning endast beror på vissa forskningsfält? Blir väl inte så mycket organisations- industri- eller socialpsykologi på det medicinska KI?
Citera
2023-02-04, 16:49
Medlem
SU har väl fortsatt högre intag i alla fall? Är nog en fingervisning.
Citera
2023-02-04, 17:54
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanJaevlaHelvete
Undrar även jag. KI verkar vara bättre på forskning än SU, men det kanske är ointressant vad gäller utbildningen. Sen kanske KI:s övertag i forskning endast beror på vissa forskningsfält? Blir väl inte så mycket organisations- industri- eller socialpsykologi på det medicinska KI?
KI:s ranking inom psykologi är inte så imponerade som inom andra områden: 101-150 i världen enligt QS World University Rankings (vid ranking sämre än topp 100 så ges ingen exakt position):
https://www.topuniversities.com/univ...022/psychology

Att jämföras med de områden där KI är starkt, t.ex. medicin (12 i världen):
https://www.topuniversities.com/univ.../2022/medicine

Eller odontologi (tandvård) (nummer ett i världen!):
https://www.topuniversities.com/univ...2022/dentistry
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto