Citat:
Kanske men det leder aldrig till en kollaps. Kolla på Iran. Kolla på Nordkorea.
Så här låter det från Ryssland (SVt.se)
Citat:
EU:s pristak på olja är ett brott mot marknadens lagar. Det hävdar Leonid Slutskij, ordförande för Dumans utrikesutskott, som citeras av den statliga ryska nyhetsbyrån Tass.
Han menar också att EU sätter sin energisäkerhet på spel.
Rysslands president Vladimir Putin och högt uppsatta Kreml tjänstemän har upprepade gånger sagt att de inte kommer att leverera olja till länder som implementerar pristaket, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Han menar också att EU sätter sin energisäkerhet på spel.
Rysslands president Vladimir Putin och högt uppsatta Kreml tjänstemän har upprepade gånger sagt att de inte kommer att leverera olja till länder som implementerar pristaket, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
Citat:
Statsminister Ulf Kristerssons (M) officiella konto på Twitter skrev på lördagen att pristaket är ett viktigt steg mot att försvaga Rysslands inkomster och att det är viktigt att Europa ökar trycket mot Ryssland.
Nu vill jag höra logiken bakom dessa påståenden. Om det fungerar (som man påstår) kommer en enorm mängd energi försvinna från marknaden på ett ögonblick. Detta kommer slå mot transportsektorn och förädlarna oavsett vad som händer med Ryssland.
Så vi riskerar nu att skada raffinaderier, orsaka den största energikrisen man kan tänka sig (om detta nu fungerar, vilket det inte kommer göra) Att skära av energiimporten från Ryssland börjar likna ett sjukligt självskadebeteende. Detta är som att såga av sig fötterna och hoppas på att din fiende blir traumatiserad av det....
Jag kommer upprepa följande, eftersom folk är tröga. Du kan inte attackera "mängden" (olja i det här fallet) hos en så stor producent som Ryssland. Skulle "mängden" olja störtdyka så uppstår det omgående en global brist.
Jag antar att alla "smarta människor" som har pissat på olja och andra livsviktiga energislag knappast kan komma ut och förklara hur man gjorde Ryssland mäktigare och att vårt bästa vapen i detta ekonomiska krig är mer olja, mer gas. där där det går är helt enkelt oacceptabelt. De gröna tänker inte ens retoriskt gå ut och stödja nya projekt för mer olja. Jag antar att det är vad som egentligen pågår här - man använder "Ryssland" som skäl till att göra radikala saker som de aldrig hade kunnat göra.
Nästan alla som har svarat i den här tråden har bara repeterat media-talking points med liten substans. Ett fåtal inser att man inte kommer "sänka" inkomsterna för Ryssland via en artificiell och idiotisk "cap" Best case är att inte ett piss händer och vi får betala 20% mer i Europa för samma jävla olja eller produkter från samma olja.
Worst case vore att planen faktiskt fungerar på något baklänges, icke-clownvärldigt vis och vi får se oljepriset explodera upp på $400-500 per fat.
Är ju lite märkligt att den primära effekten av sanktionerna inte har med Ryssland att göra överhuvudtaget. Vi går med stormsteg mot agenda 2030 och "omställningen" Om planen är att sabotera energimarknaden och skära av hela Europa från både gas och olja så har man agerat exakt rätt. Är hemskt att titta på när någon bara raserar allting framför ögonen på oss....
Varför tror ni annars man kommer med ett så löjligt "krav"? Man vet att Ryssland kommer be dessa länder att ta några varv runt kvarteret och nyktra till innan de kommer tillbaka. Så kan media spinna detta som något som hjälper Ukraina och Skadar Ryssland och alla kan känna sig duktiga som "ställer upp" Egentligen är detta svepskäl och lögner då jag inte kan föreställa mig att detta är ett seriöst förslag.
Senast redigerad av EricBe 2022-12-04 kl. 13:23.
Senast redigerad av EricBe 2022-12-04 kl. 13:23.
Ivan nu startade du allt dagen med en lite väl snedtänd vodkafrukost. Från din egen länk:
Ni får vänja er för ni kommer inte få det bättre än på väldigt länge, lol.