2022-12-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
De tvingas numera skapa egna produkter då importen har minskat rejält. Det visar alltså att sanktionerna (åtminstone) delvis lyckas med sitt syfte. (Att de inte kan köpa utländska produkter).

Kanske men det leder aldrig till en kollaps. Kolla på Iran. Kolla på Nordkorea.

Så här låter det från Ryssland (SVt.se)

Citat:
EU:s pristak på olja är ett brott mot marknadens lagar. Det hävdar Leonid Slutskij, ordförande för Dumans utrikesutskott, som citeras av den statliga ryska nyhetsbyrån Tass.

Han menar också att EU sätter sin energisäkerhet på spel.

Rysslands president Vladimir Putin och högt uppsatta Kreml tjänstemän har upprepade gånger sagt att de inte kommer att leverera olja till länder som implementerar pristaket, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Citat:
Statsminister Ulf Kristerssons (M) officiella konto på Twitter skrev på lördagen att pristaket är ett viktigt steg mot att försvaga Rysslands inkomster och att det är viktigt att Europa ökar trycket mot Ryssland.

Nu vill jag höra logiken bakom dessa påståenden. Om det fungerar (som man påstår) kommer en enorm mängd energi försvinna från marknaden på ett ögonblick. Detta kommer slå mot transportsektorn och förädlarna oavsett vad som händer med Ryssland.

Så vi riskerar nu att skada raffinaderier, orsaka den största energikrisen man kan tänka sig (om detta nu fungerar, vilket det inte kommer göra) Att skära av energiimporten från Ryssland börjar likna ett sjukligt självskadebeteende. Detta är som att såga av sig fötterna och hoppas på att din fiende blir traumatiserad av det....

Jag kommer upprepa följande, eftersom folk är tröga. Du kan inte attackera "mängden" (olja i det här fallet) hos en så stor producent som Ryssland. Skulle "mängden" olja störtdyka så uppstår det omgående en global brist.

Jag antar att alla "smarta människor" som har pissat på olja och andra livsviktiga energislag knappast kan komma ut och förklara hur man gjorde Ryssland mäktigare och att vårt bästa vapen i detta ekonomiska krig är mer olja, mer gas. där där det går är helt enkelt oacceptabelt. De gröna tänker inte ens retoriskt gå ut och stödja nya projekt för mer olja. Jag antar att det är vad som egentligen pågår här - man använder "Ryssland" som skäl till att göra radikala saker som de aldrig hade kunnat göra.

Nästan alla som har svarat i den här tråden har bara repeterat media-talking points med liten substans. Ett fåtal inser att man inte kommer "sänka" inkomsterna för Ryssland via en artificiell och idiotisk "cap" Best case är att inte ett piss händer och vi får betala 20% mer i Europa för samma jävla olja eller produkter från samma olja.

Worst case vore att planen faktiskt fungerar på något baklänges, icke-clownvärldigt vis och vi får se oljepriset explodera upp på $400-500 per fat.

Är ju lite märkligt att den primära effekten av sanktionerna inte har med Ryssland att göra överhuvudtaget. Vi går med stormsteg mot agenda 2030 och "omställningen" Om planen är att sabotera energimarknaden och skära av hela Europa från både gas och olja så har man agerat exakt rätt. Är hemskt att titta på när någon bara raserar allting framför ögonen på oss....

Varför tror ni annars man kommer med ett så löjligt "krav"? Man vet att Ryssland kommer be dessa länder att ta några varv runt kvarteret och nyktra till innan de kommer tillbaka. Så kan media spinna detta som något som hjälper Ukraina och Skadar Ryssland och alla kan känna sig duktiga som "ställer upp" Egentligen är detta svepskäl och lögner då jag inte kan föreställa mig att detta är ett seriöst förslag.
Senast redigerad av EricBe 2022-12-04 kl. 13:23.
Citera
2023-04-11, 04:49
Medlem
wwrs avatar
EU och deras pajas-sanktioner! Det handlar bara om att slå ut de europeiska länderna, antingen genom krig eller självskadande saktioner, för att kunna ta över oss.
Citat:
Is the Ukraine war boosting or damaging the Russian economy?

IMF suggests invasion spending is pushing up GDP but academics argue non-military economy is foundering

This week the International Monetary Fund will assess how well Russia’s economy has held up during the Ukraine war and is expected to estimate it had a mild downturn last year, faces a small contraction this year and will enjoy a healthy level of growth in 2024.

Russia’s GDP dropped in 2022, but not by as much as many expected. In February the International Monetary Fund said it expected final figures to show a mild 2% fall in GDP in 2022, followed by a 0.3% rise in 2023 before a rebound to almost 2% in 2024, sending a message that the economy of 145 million people is robust and able to weather the extra costs of war.
https://www.theguardian.com/world/20...ussian-economy
Senast redigerad av wwr 2023-04-11 kl. 05:13.
Citera
2023-04-11, 08:31
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU och deras pajas-sanktioner! Det handlar bara om att slå ut de europeiska länderna
Så EU vill... slå ut de europeiska länderna? Ivan nu startade du allt dagen med en lite väl snedtänd vodkafrukost. Från din egen länk:
Citat:
non-military economy is foundering
High inflation and high interest rates are likely to stay as more of Russia’s manpower and resources are dedicated to the war effort, denying other parts of the economy the capacity to grow. In response the rouble, which soared last year on the back of bumper oil and gas revenues, has slumped back, adding to the cost of imports.

Analysts like Mamonov and Itskhoki suggest this combination of falling oil revenues, a sliding rouble, restrictions on borrowing from foreign banks and a fearful Russian public creates a financial shortfall this year that will be difficult to replenish
Går lika bra för er ekonomi som det går för er i kriget, ser det ut som.
Senast redigerad av zergrush 2023-04-11 kl. 08:35.
Citera
2023-04-11, 08:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Så EU vill... slå ut de europeiska länderna? Ivan nu startade du allt dagen med en lite väl snedtänd vodkafrukost. Från din egen länk:

Går lika bra för er ekonomi som det går för er i kriget, ser det ut som.
Se det väsentliga, hur t.o.m. IMF kommer att sammanfatta hur sanktionerna misslyckats.

----

Det går bara att dra ut enstaka meningar vad någon ekonom baserad vid Princeton och jobbande för en think-tank i London säger. De flyttade till Paris vid Brexit.

The economist Mikhail Mamonov, a sanctions expert based at Princeton and a member of the CEPR
Citat:
CEPR was founded in 1983 by Richard Portes.[3][4] Economics professor Richard Baldwin served as president from 2014 to 2018, and was Editor-in-Chief as of early 2021.[5] Economics professor and businesswoman Beatrice Weder di Mauro became president in 2018.[6]

In October 2021, CEPR opened its new Paris office, intended to become its head office.[7] Weder di Mauro commented that CEPR "is an organisation with a strong European identity and, with Brexit, we felt the need to set ourselves up on the continent."[8]
Senast redigerad av wwr 2023-04-11 kl. 08:39.
Citera
2023-04-11, 08:58
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Se det väsentliga, hur t.o.m. IMF kommer att sammanfatta hur sanktionerna misslyckats.
Att ni orcher ständigt tjuter som hysteriska kärringar om att sanktionerna omedelbart måste avskaffas eller "inte gör någonting alls" går inte att tolka på något annat vis än att de fungerar alldeles utmärkt! Ni får vänja er för ni kommer inte få det bättre än på väldigt länge, lol.
https://www.bloomberg.com/news/artic...after-invasion
Citat:
EU Hits Russia With More Sanctions One Year After Invasion
https://www.state.gov/the-united-sta...sts-on-russia/
Citat:
The United States Imposes Additional Sweeping Costs on Russia
Citera
2023-04-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Kanske men det leder aldrig till en kollaps. Kolla på Iran. Kolla på Nordkorea.

Så här låter det från Ryssland (SVt.se)

Nu vill jag höra logiken bakom dessa påståenden. Om det fungerar (som man påstår) kommer en enorm mängd energi försvinna från marknaden på ett ögonblick. Detta kommer slå mot transportsektorn och förädlarna oavsett vad som händer med Ryssland.

Så vi riskerar nu att skada raffinaderier, orsaka den största energikrisen man kan tänka sig (om detta nu fungerar, vilket det inte kommer göra) Att skära av energiimporten från Ryssland börjar likna ett sjukligt självskadebeteende. Detta är som att såga av sig fötterna och hoppas på att din fiende blir traumatiserad av det....

Jag kommer upprepa följande, eftersom folk är tröga. Du kan inte attackera "mängden" (olja i det här fallet) hos en så stor producent som Ryssland. Skulle "mängden" olja störtdyka så uppstår det omgående en global brist.

Jag antar att alla "smarta människor" som har pissat på olja och andra livsviktiga energislag knappast kan komma ut och förklara hur man gjorde Ryssland mäktigare och att vårt bästa vapen i detta ekonomiska krig är mer olja, mer gas. där där det går är helt enkelt oacceptabelt. De gröna tänker inte ens retoriskt gå ut och stödja nya projekt för mer olja. Jag antar att det är vad som egentligen pågår här - man använder "Ryssland" som skäl till att göra radikala saker som de aldrig hade kunnat göra.

Nästan alla som har svarat i den här tråden har bara repeterat media-talking points med liten substans. Ett fåtal inser att man inte kommer "sänka" inkomsterna för Ryssland via en artificiell och idiotisk "cap" Best case är att inte ett piss händer och vi får betala 20% mer i Europa för samma jävla olja eller produkter från samma olja.

Worst case vore att planen faktiskt fungerar på något baklänges, icke-clownvärldigt vis och vi får se oljepriset explodera upp på $400-500 per fat.

Är ju lite märkligt att den primära effekten av sanktionerna inte har med Ryssland att göra överhuvudtaget. Vi går med stormsteg mot agenda 2030 och "omställningen" Om planen är att sabotera energimarknaden och skära av hela Europa från både gas och olja så har man agerat exakt rätt. Är hemskt att titta på när någon bara raserar allting framför ögonen på oss....

Varför tror ni annars man kommer med ett så löjligt "krav"? Man vet att Ryssland kommer be dessa länder att ta några varv runt kvarteret och nyktra till innan de kommer tillbaka. Så kan media spinna detta som något som hjälper Ukraina och Skadar Ryssland och alla kan känna sig duktiga som "ställer upp" Egentligen är detta svepskäl och lögner då jag inte kan föreställa mig att detta är ett seriöst förslag.

Tror inte du fattar… Vi tar hellre en energikris och nedgång i ekonomin än att vi hjälper Putin i sin agenda att expandera skitryssland. Det finns ingen i EU som tycker att situationen är rolig eller bra. Det är bara att beklaga att Ryssland återigen visat sig vara opålitliga och efterblivna.
Citera
2023-04-11, 09:02
Medlem
wwrs avatar
Internationella Valutafonden kommer att rapportera att Rysslands ekonomi går som spjutet.

(FB) Stödjer du sanktioner? Grattis din nyttiga idiot. Här kommer lite färska siffror.

Vakna! Ryssland, USA och USA:s redskap EU styckar just nu upp oss.

Det har ingen betydelse vad organisationerna heter. Kommer de upp i storlek med Ryssland, USA, EU eller Kina blir de folkfientliga. Så stora enheter kan bara behålla makten om de splittrar folk och länder/landsdelar. USA har krigat överallt. Kina tränar just nu på att överfalla Taiwan. Och ryssarnas illdåd behäver ingen närmare presentation. Livet under EU känner vi jämfört med innan: Flyktingkrisen med nedbrutna gränser var nog värst, tätt följd av Corona, klimatet, kriget, energikrisen och inflationen ...

För tillfället har jag inte tid att argumentera mer med USA-trollen som snurrat till det och kallar de som försvarar Europa och Sverige för ryssar!
Senast redigerad av wwr 2023-04-11 kl. 09:14.
Citera
2023-04-11, 09:31
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Internationella Valutafonden kommer att rapportera att Rysslands ekonomi går som spjutet.

(FB) Stödjer du sanktioner? Grattis din nyttiga idiot. Här kommer lite färska siffror.

Vakna! Ryssland, USA och USA:s redskap EU styckar just nu upp oss.

Det har ingen betydelse vad organisationerna heter. Kommer de upp i storlek med Ryssland, USA, EU eller Kina blir de folkfientliga. Så stora enheter kan bara behålla makten om de splittrar folk och länder/landsdelar. USA har krigat överallt. Kina tränar just nu på att överfalla Taiwan. Och ryssarnas illdåd behäver ingen närmare presentation. Livet under EU känner vi jämfört med innan: Flyktingkrisen med nedbrutna gränser var nog värst, tätt följd av Corona, klimatet, kriget, energikrisen och inflationen ...

För tillfället har jag inte tid att argumentera mer med USA-trollen som snurrat till det och kallar de som försvarar Europa och Sverige för ryssar!

Jag tror du skulle må bra av att logga ut några år, du har varit och postat så mycket på Flashback så det bör anses osunt. Njut av livet, gå upp ur källaren och se hur bra vi har det, inte många påverkas av kriget i väst. 99,99% lever sina liv precis lika som innan kriget, finns annat här i världen att följa ryssidioterna.
Citera
2023-04-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Tror inte du fattar… Vi tar hellre en energikris och nedgång i ekonomin än att vi hjälper Putin i sin agenda att expandera skitryssland. Det finns ingen i EU som tycker att situationen är rolig eller bra. Det är bara att beklaga att Ryssland återigen visat sig vara opålitliga och efterblivna.

Kan inte du visa att du skickat det du äger? Eller donerat det till andra svenskar som inte "tar" denna kris särskilt bra.
Citera
2023-04-11, 13:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
https://twitter.com/RobinBrooksIIF/s...189121/photo/1

Börjar bli pinsamt nu. Hur lång tid ska det ta innan folk inser att detta var HELT förväntat? Är det vi eller Putin som är fienden?
Och idag:

Olje och gasinkomst Jan-feb 2022, 1766miljarder rubel
Olje och gasinkomst Jan-feb 2023, 947miljarder rubel

Resultat: -46,4%

Källa: Rysslands finansdepartement
https://minfin-gov-ru.translate.goog..._x_tr_pto=wapp

Satan i gatan vilken nyttig idiot åt Putin du är rysse!
Citera
2023-04-11, 14:59
Medlem
Citat:
Kan inte du visa att du skickat det du äger? Eller donerat det till andra svenskar som inte "tar" denna kris särskilt bra.

Varför skulle jag göra det? Jag jobbar och betalar skatt. Jag ”donerar” redan ca 50% av min inkomst till andra, via skattsedeln. Däremot kommer jag ha Sveriges försvar högst upp på listan till nästa val. Skulle gärna betala mer av min skatt så att fler ryssråttor kan avlivas med hjälp av svensk vapenmakt.
Citera
2023-04-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Varför skulle jag göra det? Jag jobbar och betalar skatt. Jag ”donerar” redan ca 50% av min inkomst till andra, via skattsedeln. Däremot kommer jag ha Sveriges försvar högst upp på listan till nästa val. Skulle gärna betala mer av min skatt så att fler ryssråttor kan avlivas med hjälp av svensk vapenmakt.

ja. det handlar om vår generations bidrag till framtida generationer. En ryssfri värld är en bra värld.

man kan vara bitter för att inte Patton fick spöa koministern, man kan vara sur på Obama att han lät ryssen komma undan 2014.

men om så krävs så får ”svenson” boka om resan till kanariöerna och köra i öland (där är vi ju inte än, inte ens nära om man kollar resebokningstatestiken…)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in