2023-04-11, 06:30
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Vi har redan ett par exempel på länder som försökt genomföra det Kennedy varnar för men rent praktiskt går det inte fullt ut. Det finns nämligen inget dem kan konfiskera om förvarar sina Bitcoin nycklar på rätt sätt. Och när ett land bannar kryptohandel finns det cirka 180 andra valutor och länder som tar över.

Det enda vi kan konstatera här är att scenariot skulle suga för amerikanarna samt försvårar en hel del men lösningar runt detta finns redan. Handla i andra valutor än USD t.ex. och dem med Bitcoinrikedom skulle bara ta sina nycklar och flytta till ett land som El Salvador, vilket många redan gjort.

Det fetade.

Emigrera till El Salvador känns lite onödigt för kunna använda bitcoin. Är det många svenskar som flyttat dit? Vad gör de på dagarna?
Citera
2023-04-11, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ckskf
Hur ska jag som svensk, med svensk bank, kunna köpa btc i Kina när min bank blockar alla sådana köp?

Stoppar det BTC? Ryssland/Turkiet/Indien/Kina har alla, till och från, förbjudit handel med BTC, stoppade det BTC eller gjorde det BTC starkare? Stoppar USA BTC (så gott de kan) så kommer Kina/Ryssland gissningsvis att öppna upp för BTC så gott de kan.

Apropå ditt svenska exempel så är det viktigt att köpa i tid. De kan isf inte komma åt dina BTC (om du har dem i en egen wallet med egna nycklar).
Citera
2023-04-11, 08:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det är ju lite svårt att tänka sig att Sverige skulle hamna i en situation liknande Östtyskland, Sovjetunionen och Nordkorea där medborgarna är förhindrade att föra ut pengar utanför landet. Antar att det också måste kombineras med att man inte får lämna landet fysiskt heller.
Tror nog exakt ALLA som fått sina pengar frysta/tagna av banker resonerade så där.

Du behöver inte titta på gamla öststatsländer, du kan titta på Cypern, Portugal, Irland Grekland (där staten tog pengarna) mfl 2008. Eller Credit Suisse nu...

Eller Kanada förra våren där staten låste kontona för truckers som demonstrerade.

Bank runs sker hela tiden och i dessa tider när banker i USA och Schweiz går under så skall man nog inte vara så stöddig och tro att man sitter säkert.

Deutsche bank (en av europas största) har legat brunt till i ett decennium utan att klara av att få ordning på torpet. Går dom under så kan det bli armageddon. Går dom inte under så är det säkerligen för att det trycks upp nya pengar. Pest eller kolera.
Citera
2023-04-11, 08:32
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Noterar att du undvek lägga fram belägg för att det är oförenligt med Bitcoin och dess fullt transparenta blockkedja. Bra så.

Tolka uteblivna svar som att jag tycker du kört fast i din egen argumentationsgyttja.
Kan vi nu få ett svar på hur dessa tankar, som du har skrivit under samma dag, är förenliga med varandra:

Citat:

Friheten att kunna skicka värden till varandra ska ju så klart snarare jämföras med friheten att skicka meddelanden till varandra
Citat:
Jag har inte sagt att jag är emot AML lagar och en fungerande demokrati. Säger du att det är oförenligt med Bitcoin så vill jag ha belägg för det om du förväntar dig att jag skall tro på det.
Citat:
Det vore omoraliskt att tillåta folk sätta in 200k utan kontroll. Självklart vore det det.

Du vill alltså ha AML-lagstiftning men det ska samtidigt vara helt fritt att göra transaktioner via bitcoin till vem man vill, utan att någon myndighet kan kontrollera eller stoppa dessa? Svårt att förstå.
Citera
2023-04-11, 08:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du vill alltså ha AML-lagstiftning men det ska samtidigt vara helt fritt att göra transaktioner via bitcoin till vem man vill, utan att någon myndighet kan kontrollera eller stoppa dessa? Svårt att förstå.

Handlaren du köper en Rolex/Lambo av kommer förstås inte ha andra krav på sig när han säljer sin Rolex/Lambo till dig jämfört med hur det är idag.

Varför är detta så svårt för dig? Är det för att du vill göra det svårt så du har något att shitposta om?

Googla istället om du är ärligt intresserad. Varför skall jag utbilda dig?
Citera
2023-04-11, 08:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Handlaren du köper en Rolex/Lambo av kommer förstås inte ha andra krav på sig när han säljer sin Rolex/Lambo till dig jämfört med hur det är idag.

Varför är detta så svårt för dig? Är det för att du vill göra det svårt så du har något att shitposta om?

Googla istället om du är ärligt intresserad. Varför skall jag utbilda dig?
Banken utför naturligtvis kontroller på din transaktion till Rolex-handlaren, enligt AML-lagstiftning. Du vill alltså ha motsvarande för bitcoin? Fast samtidigt ska bitcoin vara fritt och ocensurerbart?
Citera
2023-04-11, 08:50
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Banken utför naturligtvis kontroller på din transaktion till Rolex-handlaren, enligt AML-lagstiftning. Du vill alltså ha motsvarande för bitcoin? Fast samtidigt ska bitcoin vara fritt och ocensurerbart?
Så går det inte till. Förkovra dig och återkom med ett bättre svar.

Att en transaktion kollas när jag köper en Lambo är inte samma sak som att en transaktion kollas när jag skickar pengar till kompisen.

(Tips: hört talas om cash?)
Senast redigerad av Leaston 2023-04-11 kl. 08:54.
Citera
2023-04-11, 08:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Så går det inte till. Förkovra dig och återkom med ett bättre svar.

Att en transaktion kollas när jag köper en Lambo är inte samma sak som att en transaktion kollas när jag skickar pengar till kompisen.

(Tips: hört talas om cash?)
Transaktioner som sker kontant till kontant går naturligtvis inte att kontrollera. Alla andra gör det (t ex från kontant till bankkonto eller vice versa).

Om du mot förmodan betalar för din lambo kontant så måste butiken kunna styrka på diverse sätt att du har gjort detta köp när de sätter in kontanterna på banken.

Du förespråkar alltså ett system där alla transaktioner är jämförbara med kontanta betalningar idag. Du vill samtidigt ha AML-lagstiftning och det innebär att en myndighet ska kunna kontrollera och stoppa transaktioner. Detta går helt enkelt inte ihop.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2023-04-11 kl. 09:06.
Citera
2023-04-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
Stoppar det BTC? Ryssland/Turkiet/Indien/Kina har alla, till och från, förbjudit handel med BTC, stoppade det BTC eller gjorde det BTC starkare? Stoppar USA BTC (så gott de kan) så kommer Kina/Ryssland gissningsvis att öppna upp för BTC så gott de kan.

Apropå ditt svenska exempel så är det viktigt att köpa i tid. De kan isf inte komma åt dina BTC (om du har dem i en egen wallet med egna nycklar).

Ok, du hinner köpa 10 k i btc innan förbudet, sen då.
Citera
2023-04-11, 09:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Transaktioner som sker kontant till kontant går naturligtvis inte att kontrollera. Alla andra gör det (t ex från kontant till bankkonto eller vice versa).

Om du mot förmodan betalar för din lambo kontakt så måste butiken kunna styrka på diverse sätt att du har gjort detta köp när de sätter in kontanterna på banken.

Du förespråkar alltså ett system där alla transaktioner är jämförbara med kontanta betalningar idag. Du vill samtidigt ha AML-lagstiftning och det innebär att en myndighet ska kunna kontrollera och stoppa transaktioner. Detta går helt enkelt inte ihop.

Diverse POS system i butikerna (oavsett om dom använder bankkonton eller kör non-custodial) kommer ha samma krav på sig i framtiden som dom har på sig i dag. Självklart, hur kan man tro annat??
Om transaktionen varit i SEK, Dollar, Pesos eller Bitcoin har INGENTING med saken att göra.

Du har visat att du har grava problem att förstå vad REGLERINGAR är. Det är alltså något att förhålla sig till, som näringsidkare har på sig att följa.
Sedan är det en helt ANNAN apparat att se till att näringsidkare också gör detta (vilket jag tror du fortfarande brottas med att förstå).

Sedan har du ytterligare ett problem med din begränsade hjärna, och det är att du hela tiden har svårt att se längre än näsan räcker. Bara för att Sverige är ett väldigt digitaliserat land när det gäller betalningar så har det inte alltid varit så. Swish har bara funnits i 10 år och för 20 år sedan var folk beroende av bankomater.
AML lagar fanns liksom innan Sverige gick från cashhantering till digitala betalningar. Dessa lagar kommer fortsätta gälla oavsett vad betalningsmedlet är. Du måste öppna dina sinnen för att greppa det här.
Citera
2023-04-11, 09:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Diverse POS system i butikerna (oavsett om dom använder bankkonton eller kör non-custodial) kommer ha samma krav på sig i framtiden som dom har på sig i dag. Självklart, hur kan man tro annat??
Om transaktionen varit i SEK, Dollar, Pesos eller Bitcoin har INGENTING med saken att göra.

Du har visat att du har grava problem att förstå vad REGLERINGAR är. Det är alltså något att förhålla sig till, som näringsidkare har på sig att följa.
Sedan är det en helt ANNAN apparat att se till att näringsidkare också gör detta (vilket jag tror du fortfarande brottas med att förstå).

Sedan har du ytterligare ett problem med din begränsade hjärna, och det är att du hela tiden har svårt att se längre än näsan räcker. Bara för att Sverige är ett väldigt digitaliserat land när det gäller betalningar så har det inte alltid varit så. Swish har bara funnits i 10 år och för 20 år sedan var folk beroende av bankomater.
AML lagar fanns liksom innan Sverige gick från cashhantering till digitala betalningar. Dessa lagar kommer fortsätta gälla oavsett vad betalningsmedlet är. Du måste öppna dina sinnen för att greppa det här.
???

Ingenting av det du skriver har med saken att göra. Varför skulle någon butik bemöda sig med AML när jag kan betala direkt till deras bitcoin-plånbok utan att transaktionen är kopplad till någon fysisk eller juridisk person?

Eller ska butikerna börja sätta in sina bitcoins på den statligt reglerade bitcoin-banken efter att du har betalat? Hur vet de vem som har köpt lambon? Hur vet de eller myndigheterna att jag inte tvättar knarkpengar genom att köpa en rolex av dem? Det är helt omöjligt att genomföra det du försöker dig på att beskriva.
Citera
2023-04-11, 09:22
Medlem
Leastons avatar
Citat:
???

Ingenting av det du skriver har med saken att göra. Varför skulle någon butik bemöda sig med AML när jag kan betala direkt till deras bitcoin-plånbok utan att transaktionen är kopplad till någon fysisk eller juridisk person?

Jag förklarar alltså tydligt varför butiker bemödar sig med AML (för att dom har krav på sig att syssla med sådant).
Ditt svar blir alltså detta...
Regleringar har ALLT att göra med varför butiker bemödar sig med AML.

Jag tror alla andra förstår poängen, vilket räcker för mig.

Citat:
Eller ska butikerna börja sätta in sina bitcoins på den statligt reglerade bitcoin-banken efter att du har betalat? Hur vet de vem som har köpt lambon? Hur vet de eller myndigheterna att jag inte tvättar knarkpengar genom att köpa en rolex av dem? Det är helt omöjligt att genomföra det du försöker dig på att beskriva.
HUR dom gör är ovidkommande. Regleringarna skall dom följa oavsett. Kommer stickprovs kontroller så måste dom kunna påvisa att dom följt regleringarna, annars blir det konsekvenser.

Jag gissar att du har en förmyndare som sköter din deklaration...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in