2023-04-10, 10:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag lovar dig, du får sätta in 200k på bankkontot så länge det inte kommer från en knarkuppgörelse, terroristverksamhet eller dyl. Och då är det knarkuppgörelsen som är problemet, inte att du sätter in 200k.
Ser inte det orimliga i AML lagar och ser inte vad det har med saken att göra. Att bekämpa knarkuppgörelser är moraliskt rätt i samhället vi lever i.

Snacka om att alltid snurra till det för sig...
Du får gärna läsa inläggen som du svarar på:
Citat:
jag sätter in 200k kronor på mitt bankkonto utan att ange varifrån pengarna kommer

Dessutom ett otroligt märkligt sätt att slippa undan en diskussion där du märker att du har hamnat långt ut med cykeln (som vanligt):
Citat:
Återkom när du har belägg för dina åsikter. Tills dess är det bara åsikter som vi kan enas om att vi är oeniga om.
Tydligen får man inte skriva några inlägg nu om man inte har hårda fakta att hänvisa till. Samtidigt består majoriteten av dina inlägg av just åsikter av typen "Bitcoin är bara en naturlig förlängning av internet". Superkonstigt.
Citera
2023-04-10, 10:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Fattar inte hur du tänker.
Hur kan du bara så blind för myndigheters kryptobekämpning?
Du verkar inte helt korkad, men ändå tycker du att det inte är troligt med en framtid där myndigheter och länder bannar krypto så hårt att du inte kan växla dom till fiat.

Bankkonton kan frysas ja eller banken kan gå omkull.
Därför har du inte dina pengar på banker utan insättningsgaranti eller har pengarna på banker i dåliga länder.
För flera år sedan var det väl bankkris i cypern och folk förlorade sin pengar.
Dom satt där lugnt och naivt och trodde aldrig något sådant skulle ske.

Tror du verkligen att de som har , att dom bara skulle ge upp makten och kontrollen av pengar till krypto och folket?
Absolut inte.

Tror du verkligen att de som har miljarders miljarders dollar och styrt världen i många år vill förlora alla sina miljarder av dollar till inflation, eller kommer de att vilja växla om till en valuta som är hedge mot inflation?

Så innan du uttalar dig om att du inte förstår hur andra tänker, hur tänker du? Och varför är BTC inte redan förbjudet tror du? Och hur ska konfiskering av BTC gå till rent tekniskt?
Citera
2023-04-10, 10:55
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentofSith
BTC är en världsvaluta. Att USA bannar växlandet av BTC/dollar (om det nu ens vore möjligt) innebär inte att man inte kan växla BTC till t ex Yuan. Börjar USA med förbud så öppnar Kina upp (vilket de nyss gjorde i Hongkong), och Ryssland har redan uttalat sig ytterst positivt om BTC..

Du tror för övrigt för mycket om USA. USA är på fallrepet. Dollarn är på fallrepet. Kina är på frammarsch.

Njae, tror på usa i den meningen de styr usd penningpolitik. Och de även kan stänga valfri bank worldwide med en knapptryckning. Vilket var nära för Swedbank. Vilket gäller för dollartransaktioner.

Men, stökar bitcoin till det för US Treasure så lär politikerna vakna. Och de med bitcoin i usa lär få problem med växlingen. Och öppna ett konto utanför usa är inte helt enkelt det heller.

Penningtvättslagar och bankerna rädsla gör det svårt med sådana aktioner.

Konfiskera btc behövs inte. Räcker med en lagändring.
Senast redigerad av Mullret 2023-04-10 kl. 10:57.
Citera
2023-04-10, 11:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du får gärna läsa inläggen som du svarar på:

Men ditt pucko! Klarar du av att följa en röd tråd i ditt egna resonemang?!?!
JA det är moraliskt fel att INTE ange var pengarna kommer från när du sätter in 200k på banken. Självklart är det det. Samhället skulle fallera om man tog bort detta krav. Det har alltså INGENTING att göra med huruvida just dina 200k är vita eller inte.
Herregud, att du inte förstår sånt här...

Citat:

Tydligen får man inte skriva några inlägg nu om man inte har hårda fakta att hänvisa till. Samtidigt består majoriteten av dina inlägg av just åsikter av typen "Bitcoin är bara en naturlig förlängning av internet". Superkonstigt.
Man får skriva vad man vill, jag har inte sagt något annat. Det du gjorde är en halmdocka, vilket är ett argumentationsfel och oärligt sett att argumentera.
Jag har sagt att jag inte håller med om personens åsikter, utan jag kräver mer belägg innan det eventuellt sker. Det är min fulla rätt och i detta fall även full rimligt anser jag.

Skall jag fortsätta boxa på dig i hörnet, eller har du fått nog nu?
Senast redigerad av Leaston 2023-04-10 kl. 11:04.
Citera
2023-04-10, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Njae, tror på usa i den meningen de styr usd penningpolitik. Och de även kan stänga valfri bank worldwide med en knapptryckning. Vilket var nära för Swedbank. Vilket gäller för dollartransaktioner.

Men, stökar bitcoin till det för US Treasure så lär politikerna vakna. Och de med bitcoin i usa lär få problem med växlingen. Och öppna ett konto utanför usa är inte helt enkelt det heller.

Penningtvättslagar och bankerna rädsla gör det svårt med sådana aktioner.

Konfiskera btc behövs inte. Räcker med en lagändring.

Andra stora ekonomier har bannat BTC. Turkiet, Ryssland, Indien, Kina. (En del av dem har bara bannat handel med BTC, inte innehav.) Men de har fått öppna upp igen, och samtidigt gick BTC fram starkt. Bannar USA BTC så kommer BTC med all säkerhet att gå stärkt ut situationen medan USA kommer att tappa ännu mer mark till Kina.

Dollarn förlorar snabbt sin betydelse i världen. USA är på fallrepet, Kina är på frammarsch.
Citera
2023-04-10, 11:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Robban är en känd antivaxare och konspirationsteoretiker.

Och varför bryr du dig ens om rykten kring vad han säger oavsett om de (som rykten) skulle vara sanna eller inte?

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_F._Kennedy_Jr.
Tack.
Alla försök att spåra ur denna tråd borde bemötas med att hänvisa till detta inlägg som är on topic. Det finns inte mycket annat att säga.
Citera
2023-04-10, 11:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Men ditt pucko! Klarar du av att följa en röd tråd i ditt egna resonemang?!?!
JA det är moraliskt fel att INTE ange var pengarna kommer från när du sätter in 200k på banken. Självklart är det det. Samhället skulle fallera om man tog bort detta krav. Det har alltså INGENTING att göra med huruvida just dina 200k är vita eller inte.
Herregud, att du inte förstår sånt här...

Man får skriva vad man vill, jag har inte sagt något annat. Det du gjorde är en halmdocka, vilket är ett argumentationsfel och oärligt sett att argumentera.
Jag har sagt att jag inte håller med om personens åsikter, utan jagg kräver mer belägg innan det eventuellt sker. Det är min fulla rätt och i detta fall även full rimligt anser jag.

Skall jag fortsätta boxa på dig i hörnet, eller har du fått nog nu?
Undrar vem som är puckot här, som inte klarar av att läsa och ta till sig text.

Det finns inget inneboende moraliskt fel i sig i att jag vill sätta in 200k på kontot. Ändå finns det strikta lagar som förhindrar mig från att göra detta om jag inte kan styrka pengarnas ursprung.

Samma princip kan vi tillämpa på bitcoin och då kan du snabbt i praktiken stänga ner möjligheterna att växla dessa tokens mot riktiga pengar och vice versa.
Citera
2023-04-10, 11:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Undrar vem som är puckot här, som inte klarar av att läsa och ta till sig text.

Det finns inget inneboende moraliskt fel i sig i att jag vill sätta in 200k på kontot. Ändå finns det strikta lagar som förhindrar mig från att göra detta om jag inte kan styrka pengarnas ursprung.
Det vore omoraliskt att tillåta folk sätta in 200k utan kontroll. Självklart vore det det.
Att sätta in 200k vita pengar på banken är däremot INTE omoraliskt.

Citat:
Samma princip kan vi tillämpa på bitcoin och då kan du snabbt i praktiken stänga ner möjligheterna att växla dessa tokens mot riktiga pengar och vice versa.
Nej, det vore inte samma princip "att förbjuda Bitcoin helt" som att ha kontroll när folk sätter in 200k på banken.
"Samma princip" vore så klart att ha kontroll när folk sätter in Bitcoin värt 200k på banken som när man sätter in SEK värt 200k på banken...
Citera
2023-04-10, 11:13
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det vore omoraliskt att tillåta folk sätta in 200k utan kontroll. Självklart vore det det.
Att sätta in 200k vita pengar på banken är däremot INTE omoraliskt.

Nej, det vore inte samma princip "att förbjuda Bitcoin helt" som att ha kontroll när folk sätter in 200k på banken.
"Samma princip" vore så klart att ha kontroll när folk sätter in Bitcoin värt 200k på banken som när man sätter in SEK värt 200k på banken...
Men du hävdar ju att det ska vara helt fritt att "skicka värde" till andra personer precis som att skicka mail. Svårt att se hur detta är förenligt med det du skriver ovan.
Citera
2023-04-10, 11:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men du hävdar ju att det ska vara helt fritt att "skicka värde" till andra personer precis som att skicka mail. Svårt att se hur detta är förenligt med det du skriver ovan.
Jag har inte sagt att jag är emot AML lagar och en fungerande demokrati. Säger du att det är oförenligt med Bitcoin så vill jag ha belägg för det om du förväntar dig att jag skall tro på det.
Citera
2023-04-10, 11:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har inte sagt att jag är emot AML lagar och en fungerande demokrati. Säger du att det är oförenligt med Bitcoin så vill jag ha belägg för det om du förväntar dig att jag skall tro på det.
Det står ju svart på vitt ovan.

Vem ska utföra tillsyn och tillämpa AML-lagar i din bitcoin-värld där det är fritt att skicka ”värde” till vem man önskar och i godtycklig mängd?
Citera
2023-04-10, 11:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det står ju svart på vitt ovan.

Vem ska utföra tillsyn och tillämpa AML-lagar i din bitcoin-värld där det är fritt att skicka ”värde” till vem man önskar och i godtycklig mängd?
Noterar att du undvek lägga fram belägg för att det är oförenligt med Bitcoin och dess fullt transparenta blockkedja. Bra så.

Tolka uteblivna svar som att jag tycker du kört fast i din egen argumentationsgyttja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in