2023-04-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J sätter sig grensle över T redan i position 1, det är då T börjar sparka i väggen som vetter ut mot hallen, den vägg som grannen säger sig ha hört sparkarna från.

Sedan ytterligare en hård spark i samband med vridningen där hon hamnar med huvudet mot trapphuset.

M lyser med sin frånvaro...
nejdå MH är vaken och delaktig
Citera
2023-04-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
MH sov inte, bullshit
Ja det tror jag med
Senast redigerad av Anedin 2023-04-11 kl. 00:19.
Citera
2023-04-10, 23:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Inte i J:s egen redogörelse för vad som sker i badrummet och det är väl ändå den som gäller - läs i FUP.

Det är först när de befinner sig i position 2 och T lägger sina händer runt J:s hals som M uppenbarar sig. Innan dess nämns hon inte.
Citera
2023-04-11, 00:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har inte hunnit följa tråden utan hoppat lite hit och dit.
Reviews hade jämfört Js utsagor med grannens och positionerna och kommit fram till att J inte satte sig på T förrän i position 2, så då kan det inte vara Ts krängande som tagit dem dit.

Jag funderade då över om J lyckats få tag i Ts ben och vridit henne dit så att hon inte skulle kunna sparka I väggen. Tryckskadorna på Ts ben skulle därmed få en förklaring.
Jag tror inte att det utifrån utsagorna går att fastställa exakt vad som hände. Det var tumult och brottning.
Citera
2023-04-11, 00:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
"...då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till. Och sen rycker Tove till typ och hostar och då blir jag förskräckt liksom och släpper och ställer mig på knä så att jag inte riktigt sitter på Tove då och sen börjar hon."

Beskrivs mera ingående i nästkommande förhör. Se även J:s egen skiss A 153, s 1042.
Citera
2023-04-11, 00:09
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
MH saknar helt avvärjningsskador. Bevisar det att MH inte har deltagit?

Nej men det är ett väldigt tydligt indicium att ett vaket offer inte kan ha strypts ihjäl framifrån av MH ensam. Någon annan måste hållit ner offrets armar.
Citera
2023-04-11, 00:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Aha! Jag har tydligen inte huvudet riktigt med mig.
Oavsett så klargjorde du att sparkarna var i inledningsskedet, vilket är högst troligt.
Att de skulle vara Ts sista rörelser före dödsinträdet ser jag som uteslutet.
Ja, först nu i helgen som jag läste igenom J:s sista förhör om badrummet.
Tror inte att just hennes beskrivning som ju är väldigt detaljerad bitvis, har avhandlats här. Men i kombination med grannarnas vittnesmål får åtminstone jag förloppet att gå ihop. Det blev runt, liksom.
Citera
2023-04-11, 00:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Frågan är om och hur stor medvetandesänkning T kan ha haft. Utan medvetandesänkning låter ditt resonemang klokt.

Jag tror dock att T var rejält tilltuffsad när det väl kom så långt som till kvävningen. Enligt Reviews resonemang borde T ha misshandlats/sparkat sig trött i 2-3 minuter, minst, före positionsbyte och kvävning. Märkligt bara att T inte skrek när grannen knackade på.

Eller att ingen av de 2 MGMs har några som helst skador.

Man kan ju egentligen ta JJs berättelse om händelserna i badrummet med en rätt stor nypa salt. OM TT var helt medvetslös.......fy sjutton vad fegt att misshandla och strypa en helt medvetslös person i så fall, och fullständigt onödigt.

Undrar om JJ försöker att rädda sin image lite grann, med sin berättelse om "slagsmålet" med TT?

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
De kom ju hem från Göteborg samma dag vid 16. Om din hypotes skulle stämma kan ju någon av de eller båda köpt på klubben de besökte.

Jaa, men jag tror inte det. MH och JJ testades för GHB (jag hoppas att det var hårtest) att de var "rena", så inget missbruk av just den drogen verkar ha förekommit hos dem.

Men jag tror att JJ är så sjuk så att hon "gillar" att hennes vänner blir jättefulla och påverkade på hennes fester (vittnen berättar om att det förekom droger på just JJs fester), så att hon sedan kan snacka skit och skvallra om dem. Om JJ hade tillgång till drogen så tror jag att hon fått tag på det från hästsporten på något sätt, eller de äldre "vännerna" hon brukade umgås med.

Men det är min hypotes.
Citera
2023-04-11, 00:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror inte att det utifrån utsagorna går att fastställa exakt vad som hände. Det var tumult och brottning.

Jag tror att du har väldigt rätt i detta.
Inte ens om alla inblandade kunde vittna och var villiga att berätta vad de mindes, skulle vi få en exakt redogörelse för hur det gick till. Inte ens en samstämmig redogörelse.
Det var tumult, kaos och skyhöga adrenalinnivåer som gav tunnelseende och efteråt förträngning.

Det går helt enkelt inte att lita på uppgifterna om ordningsföljden och angivande de olika positionernas läge eller tidsrymd. Det är inte ens säkert att de inblandade noterade var de just då själva befann sig i rummet eller var någon annan var. En mindre efteråt minns.
Citera
2023-04-11, 00:25
Medlem
Känns som den här tråden har förvandlats till en tävling om att hitta på det mest osannolika scenariot som bevisar att det är teoretiskt möjligt för MH att vara ”oskyldig”. (Nåja, brott mot griftefriden borde inte ens den mesta fantasifulla privatspararen kunna snacka bort.) Frågor som inleds med ”tänk om…” eller ”kan det inte vara så att…” leder sällan till någonting konstruktivt.

Man får väl ändå se till kända fakta? Två personer är ytterst nära vänner som umgås i det närmaste dagligen. Dessa två personer är i bråk/slagsmål med en tredje person. De lurar med sig personen till en lägenhet. Personen dödas. Tillsammans fraktar de bort liket och gömmer det i avsikt att det aldrig skall hittas. De kommer överens om en påhittad historia om vad som har hänt och ljuger för oroliga anhöriga. De fortsätter att ljuga i polisförhör i hopp om att komma undan och låter de anhöriga leva i en mardröm av hopp och förtvivlan, fortfarande i hopp om att komma undan. Först när kroppen hittas börjar de i varierande grad göra vissa medgivanden.

När man sitter och konstruerar scenarion baserade på utvalda detaljer ur FUP:en tycker i alla fall jag att man ibland skall stanna upp och se till helheten. Vad gäller möjliga domslut är det däremot en helt annan sak. Vad som är bevisat bortom rimligt tvivel är en bedömningsfråga som jag tycker är intressant att diskutera. Spekulationer om att JJ har trollat bort kroppen samtidigt som MH har fått tillfällig narkolepsi känns däremot tämligen ointressant. Lika ointressant som när folk för några månader sedan var övertygade om att kroppen hade firats ner från ett fönster med hjälp av hopknutna lakan, eller att T troligen hade blivit påkörd eftersom det fanns ”tydliga skador” på cykeln.
Citera
2023-04-11, 00:31
Medlem
Hur var det med det här med brottsrubriceringar, kunde rätten ändra rubriceringen, låt oss säga ifrån mord till medhjälp för MH t ex?
Citera
2023-04-11, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror att du har väldigt rätt i detta.
Inte ens om alla inblandade kunde vittna och var villiga att berätta vad de mindes, skulle vi få en exakt redogörelse för hur det gick till. Inte ens en samstämmig redogörelse.
Det var tumult, kaos och skyhöga adrenalinnivåer som gav tunnelseende och efteråt förträngning.

Det går helt enkelt inte att lita på uppgifterna om ordningsföljden och angivande de olika positionernas läge eller tidsrymd. Det är inte ens säkert att de inblandade noterade var de just då själva befann sig i rummet eller var någon annan var. En mindre efteråt minns.
Precis. Jag tror man lurar sig själv om man tror att man får fram någon slags ordningsföljd som kan säga något om Majas delaktighet.

T kämpade emot initialt. Hon var inte medvetslös. Det styrks av Js berättelse och grannens vittnesmål. Var det möjligt för J att ensam få henne under kontroll med enbart sina kroppskrafter? Kanske. Utan att få minsta skråma i ett slagsmål med en kvinna som kämpar för sitt liv? Lite svårt att tro det men man vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in