2023-04-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tack!! Mycket intressant! Jag har läst hovrättsdomen, lite snabbt och slarvigt. Det verkar som att hovrätten resonerar sig fram till ett domslut baklänges och nästan kör med uteslutningsmetoden .

På basis av den dokumentation som finns om killarnas relation med varann bedömer HovR det som orimligt att Vi*tor, den helt styrde och underlägsne i relationen, skulle ha tagit ett självständigt initiativ till att döda paret när den ledande killen Christoff*er är ute. (Vilket är vad Chr hävdar.) Därmed slår de fast att Chr allra minst måste ha varit med alternativt att han är ensam GM. Sen resonerar HovR som så att det finns inget som motsäger att Chr är ensam GM och att Vi*tors berättelse därmed inte är motbevisad, så då frikänns han. Lite av en jackpott för Vi*tor kan jag tycka.

Jag tror att det finns en hel del paralleller med Johannas och Majas relation. En skillnad mellan fallen är att Maja inte lämnar en trovärdig historia som jag ändå uppfattar att Vi*tor, andremannen i Vallentuna, gör. Det kan ligga Maja fatet. Johanna påstår ju heller inte att Maja är ensam gärningsman. Hade hon gjort det så tror jag rätten hade resonerat som HovR gjorde i Vallentuna-fallet, att det är helt orimligt att tro att den underlägsne i relationen helt plötsligt skulle ta egna initiativ utan den ledandes godkännande.

Hovrätten i Vallentuna-fallet resonerar också som att det är Chr som är personligt bekant med mordoffren och är den som har ett agg mot dem. Det gör det också mer troligt att det är Chr som tar till våld. Här kan finnas en parallell till Vetlanda..

Svårt att se om man verkligen får ledning av detta rättsfall eller om Vi*tor bara drog en osannolik vinstlott.

Ja en väldigt märklig dom. Läste du även skiljedomarnas argument? Det var det mest logiska och vettiga jag läst i hela domen. Allt annat i domen var ju lite nonsens och mycket eget tyckande av rätten. Men det man kan ta med sig från denna domen är väl att det kan gå hur som helst och att inte ens domarna är eniga i hur ett fall med flera gärningsmän skall hanteras när bevis är en bristvara.
Citera
2023-04-10, 22:34
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst går det att frikänna MH helt för inblandning i mordet och enbart döma JJ ensam. Dömda för gravfridsbrott blir de nog båda två.

Frågan är väl om det ur rättssynpunkt verkligen blir en rättvis dom om MH blir helt frikänd för deltagande i mordet?

Det är just värnandet om rättssäkerheten som gör att vi skulle kunna hamna där. Om bevisningen inte skulle anses räcka. Därmed inte sagt att det blev rätt.

Den drivande gärningsmannen lär dock inte gå fri.
Citera
2023-04-10, 22:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja en väldigt märklig dom. Läste du även skiljedomarnas argument? Det var det mest logiska och vettiga jag läst i hela domen. Allt annat i domen var ju lite nonsens och mycket eget tyckande av rätten. Men det man kan ta med sig från denna domen är väl att det kan gå hur som helst och att inte ens domarna är eniga i hur ett fall med flera gärningsmän skall hanteras när bevis är en bristvara.
Nu har jag det, tack för att du påminde om dem. Håller med om att det var vettiga resonemang. De framhåller att efter att förstemannen mördat mannen så borde andremannen ha förstått att även kvinnan skulle komma att mördas. Och att han deltog tillräckligt för att det skulle bli gemensamt och i samförstånd.

I likhet med det borde ju även Majas förkunskaper om att Johanna försökt bränna både T och andra personer inne vägas in i bedömningen. Det är försvårande för henne i alla fall.
Citera
2023-04-10, 22:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag tror att det var ett tumult där de kom att byta position pga Ts ålande och försök att ta sig loss.
Jag har inte hunnit följa tråden utan hoppat lite hit och dit.
Reviews hade jämfört Js utsagor med grannens och positionerna och kommit fram till att J inte satte sig på T förrän i position 2, så då kan det inte vara Ts krängande som tagit dem dit.

Jag funderade då över om J lyckats få tag i Ts ben och vridit henne dit så att hon inte skulle kunna sparka I väggen. Tryckskadorna på Ts ben skulle därmed få en förklaring.
Citera
2023-04-10, 22:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om J satt så högt upp på T, borde inte T haft underarmarna fria att i alla fall riva Js bara ben?
Jo, man kan tycka det.
Jag TROR att J i förebyggande syfte klämt/stampat på Ts händer och sedan låst dem med sina ben.
Citera
2023-04-10, 22:51
Medlem
Väldigt många intressanta inspel ikväll!
Reviews, får försöka läsa ditt imorgon igen ang. tidsangivelsen med sparkarna att de skulle skett i det tidiga skedet förstod jag inte riktigt... men samtidigt förstod..

Hade en fundering jag skrev som svar tidigare, klistrar in ifall någon har liknande tankar eller om det ens är möjligt osv..

Är det möjligt att M satt bakom J över T? Tänker på skadorna, vikten över både mage och bröst och jag ser framför mig efter vad personer här sagt att det ska vara väldigt svårt att strypa någon om man inte är stark som tex en man.... Då borde J ta krafter ifrån att ställa sig mer på knä för att klara att trycka så hårt nedåt och länge... Det är bara mina spekulationer när jag försöker sätta mig in i det. Och OM J gjorde det så lättade hon trycket från bröstet på T... medan M satt kvar tungt på magen plus att möjligheten att hålla i händerna och undkomma avvärjningsskador (som jag håller med om att det är extremt förvånande att de inte har en enda skråma!!!!) ökar väsentligt.. eller?
Har inte läst något om den tanken från någon men kanske missat.
Citera
2023-04-10, 22:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Alla slutsatser, även inom rättsmedicin och kriminologi bygger på vetenskap och erfarenhet, statistik på hur det i upp mot 99% av fallen brukar förhålla sig.
Om det i princip aldrig förekommit i något annat sammanhang att en barbent kvinnlig förövare inte blir klöst, riven och skadad av offrets händer, måste man helt enkelt fundera över varför sådana skador inte hittas dagen efter när förövaren kroppsbesiktigas.

MH saknar helt avvärjningsskador. Bevisar det att MH inte har deltagit?
Citera
2023-04-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, det kan vara så J menade, att T tog spjärn mot väggen och sköt ifrån.

Men om T sedan inte nådde väggen blir det konstigt att tro att hon sparkade på den, tycker jag.

Aha, ok du menar så? Det försstod jag inte riktigt. Men om man sparkar, spjärnar emot och ålar sig så blir det logiskt för mig att man förlyttar sig utan att man tänker på det just i det ögonblicket. Men jag tänker att alla medel och styrka TT har kvar så utnyttjar hon dom sista sparkarna i väggen som ett sista ropa på hjälp
Citera
2023-04-10, 22:56
Medlem
Den röda påsen som låg i T cykelkorg har vi diskuterat tidigare en hel del

Inte något viktigt i
dagsläget men

Läste idag i ett förhör med J att hon säger att hon la en röd påse med det vin M och hon hade med och gömde på väg till nöjet
J la den röda påse med det gömda vinet i T cykelkorg då de var på väg hem fr nöjet
Citera
2023-04-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Okej, miss av mig. Tror jag läst det i tråden men måste vart en trådsanning. I de diskussionerna så resonerade man att förrådet var tillräckligt stort för en kropp då MH själv sovit i den. Bra att du vägleder rätt!

I FUP står det ju även att en matta ligger konstigt i rummet och att JJ säger i förhör att de först försökte rulla in Tove i mattan men att det inte gick. Därför rullade J in henne i lakanet istället.

Ingen i tråden talar om denna matta och det kanske inte heller är viktigt. Men J kan ju ha gömt Tove i mattan under McD-besöket men senare insett att matt-lösningen inte fungerade när kroppen skulle bäras ut ur lägenheten. Om vi nu fortfarande orkar tala om VAR kroppen kan ha gömts i en så liten lägenhet. OM det nu var så att M inte sett ngn kropp.
Citera
2023-04-10, 23:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har inte hunnit följa tråden utan hoppat lite hit och dit.
Reviews hade jämfört Js utsagor med grannens och positionerna och kommit fram till att J inte satte sig på T förrän i position 2, så då kan det inte vara Ts krängande som tagit dem dit.

Jag funderade då över om J lyckats få tag i Ts ben och vridit henne dit så att hon inte skulle kunna sparka I väggen. Tryckskadorna på Ts ben skulle därmed få en förklaring.
J sätter sig grensle över T redan i position 1, det är då T börjar sparka i väggen som vetter ut mot hallen, den vägg som grannen säger sig ha hört sparkarna från.

Sedan ytterligare en hård spark i samband med vridningen där hon hamnar med huvudet mot trapphuset.

M lyser med sin frånvaro...
Citera
2023-04-10, 23:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag hoppas att TR eller i vart fall HR också konstaterar att det krävs två gärningsmän för att inga motvärnsskador har kunnat hittats. Det är ju fakta, vilket betyder att både JJ och MH deltog och höll fast T. Båda borde därför dömas för mord.

Ungdomsrabatten där någon så ung som JJ eller MH inte döms till livstid för mord togs bort förra året. Innan dess var den yngsta kvinnan som fått livstid 25-åriga Jonna. Om morddom faller i detta mål blir påföljden för den som döms sannolikt livstid.
Det blir en historisk sensation att 20-åriga JJ som erkänt att hon höll strypgrepp runt Ts hals, då döms till livstid, Hon blir den yngsta någonsin och kvinna nummer åtta som sitter på livstidsstraff just nu.

Men att MH, vid bara 18 års ålder, ostraffad med flera funktionsnedsättande diagnoser som gjort hennes liv lite svårare än andras, mot sitt ihärdiga nekande, också får en - ännu mer sensationell -livstidsdom tror jag är mindre troligt.

Det vore nog rättvist och korrekt att döma även MH för mord, men med tanke på omständigheterna ovan och dessutom massmedias uppmålade bild av MH som någon som inte kunde säga ifrån tror jag påverkar Rätten. Även LGWs lite olämpliga grymtande om att åklagaren inte ens borde åtalat MH för mord bidrar nog.
Att framförallt TR domstolar tar intryck av mediaströmningar och samtidsopinionen är uppenbart. Frågan är väl om även HR kommer göra det.
Frågan är om och hur stor medvetandesänkning T kan ha haft. Utan medvetandesänkning låter ditt resonemang klokt.

Jag tror dock att T var rejält tilltuffsad när det väl kom så långt som till kvävningen. Enligt Reviews resonemang borde T ha misshandlats/sparkat sig trött i 2-3 minuter, minst, före positionsbyte och kvävning. Märkligt bara att T inte skrek när grannen knackade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in