2023-04-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
I FUP står det ju även att en matta ligger konstigt i rummet och att JJ säger i förhör att de först försökte rulla in Tove i mattan men att det inte gick. Därför rullade J in henne i lakanet istället.

Ingen i tråden talar om denna matta och det kanske inte heller är viktigt. Men J kan ju ha gömt Tove i mattan under McD-besöket men senare insett att matt-lösningen inte fungerade när kroppen skulle bäras ut ur lägenheten. Om vi nu fortfarande orkar tala om VAR kroppen kan ha gömts i en så liten lägenhet. OM det nu var så att M inte sett ngn kropp.
Intressant, jag har helt missat det trots att jag läst igenom FUP flera ggr i förhör mm....
Vet att jag tänkte på att de måste använt en matta, innan vi fick veta hur det gått till...mattor brukar ju vara det klassiska sättet...
Jag fattar ff inte varför de använder ett lakan, verkar inte som det var tillräckligt stort att använda som redskap att kunna bära i eller heller att skyla en död person i....
Citera
2023-04-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag hoppas att TR eller i vart fall HR också konstaterar att det krävs två gärningsmän för att inga motvärnsskador har kunnat hittats. Det är ju fakta, vilket betyder att både JJ och MH deltog och höll fast T. Båda borde därför dömas för mord.

Ungdomsrabatten där någon så ung som JJ eller MH inte döms till livstid för mord togs bort förra året. Innan dess var den yngsta kvinnan som fått livstid 25-åriga Jonna. Om morddom faller i detta mål blir påföljden för den som döms sannolikt livstid.
Det blir en historisk sensation att 20-åriga JJ som erkänt att hon höll strypgrepp runt Ts hals, då döms till livstid, Hon blir den yngsta någonsin och kvinna nummer åtta som sitter på livstidsstraff just nu.

Men att MH, vid bara 18 års ålder, ostraffad med flera funktionsnedsättande diagnoser som gjort hennes liv lite svårare än andras, mot sitt ihärdiga nekande, också får en - ännu mer sensationell -livstidsdom tror jag är mindre troligt.

Det vore nog rättvist och korrekt att döma även MH för mord, men med tanke på omständigheterna ovan och dessutom massmedias uppmålade bild av MH som någon som inte kunde säga ifrån tror jag påverkar Rätten. Även LGWs lite olämpliga grymtande om att åklagaren inte ens borde åtalat MH för mord bidrar nog.
Att framförallt TR domstolar tar intryck av mediaströmningar och samtidsopinionen är uppenbart. Frågan är väl om även HR kommer göra det.
Tyvärr så litar så många på det GW säger
Och frågan är hur påverkas TR av mediaströmmen?.
Vi får hoppas på att de ser målet så som Rullman och efter den rättsmedicinska utredningen
Citera
2023-04-10, 23:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Förloppet är antagligen betydligt kortare. Grannarna under JJ har en tidsuppfattning som lämnar en del att önska.
Så kan det vara.
Jag tror att det är väldigt svårt att uppskatta tiden i ett sådant läge, med stress, spändhet och ovisshet.
Citera
2023-04-10, 23:19
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hittar inte förhöret med den där Louise som var med på förfesten. Kan vara av stort intresse. Har du det tillgängligt?

s624.
Inga revolutioner, men lite intressant att hon tyckte att MH inte var så påverkad.
Och att JJ varit ute och letat efter TT på söndagen.
Citera
2023-04-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
JJ (eller MH för den delen) kan ha stoppat ex GHB i TTs glas på:

1. Krogen Nöjet (de hade ju en konfrontation där inne enligt både MH, JJ och TT).

2. På hemvägen från Nöjet, JJ och MH hade gömt varsin vinbox på ett ställe ute (kanske även plastglas att dricka ur), kanske erbjöd de TT ett glas vin på vägen till JJs bostad.

3. JJ kan ha erbjudit TT ett glas vin eller ex kaffe när de var uppe i lägenheten och skulle "prata ut". Det förflyter ju ca 30-40 minuter innan mordet begås (om tiden för mordet är rätt), perfekt tid för GHB att "kicka in", och TT blir åtminstone helt svag i kroppen, yr, mycket trött och kanske medvetslös.

GBH:t behöver inte vara hemkört, men det är/var en drog som använts/används (illegalt) inom hästsporter ex travhästar. JJs pappa hade ett företag som tränade travhästar, JJ kan ju ha stulit lite GHB därifrån.....eller "tagit om hand" överblivet när företaget avslutades.

Men, återigen, det är bara min hypotes.

De kom ju hem från Göteborg samma dag vid 16. Om din hypotes skulle stämma kan ju någon av de eller båda köpt på klubben de besökte.
Citera
2023-04-10, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
ska inte dra in min teori i detta men om mordet sägs begås runt 02.30 och MH är aktiv 02.19 och 02.43 enligt appen så ställer jag upp siffrorna så får folk spekulera som de vill.

02.19 MH visar aktivitet
02.30 (ca) Tove mördas, MH hävdar att hon sover tungt
02.43 MH visar aktivivitet
02.47 MH hävda somna om
02.59 SMS till MH som är klarvaken(svar på 23sek)
03.08 JJ tillbaka, MH vaken enligt båda.
03.45 Kroppen är färdigpackad, lastad i bilen och har lämnat Storgatan 71.

Mellan 03.08-03.45 så ska alltså MH hunnit äta upp sin cheese, däckat igen medans JJ har dragit fram Kroppen från ingenstans och paketerat in den själv på hallgolvet, väckt MH som får en "chock", hämta och köra fram bilen som står på en annan gata, dra ner kroppen, lasta in den i bilen och sedan köra.
37min blir snävt.

Enligt JJs version så är MH vaken och med under hela denna tiden, då behövs inget förråd.
alternativt om MH har börjat paketera medans JJ är på donken och det är bara plastpåsarna kvar innan det är dags att lyfta ner.
Då sparar dem minst 10min där.

Lite siffror att fundera på angående aktivitet och hur snäv tidslinjen är redan innan man blandar in extra förflyttning och sovstunder.
Det ser väldigt tajt ut med tid för M att sova
Hoppas TR ser detsamma i tidsschemat att M var vaken
Citera
2023-04-10, 23:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
J sätter sig grensle över T redan i position 1, det är då T börjar sparka i väggen som vetter ut mot hallen, den vägg som grannen säger sig ha hört sparkarna från.

Sedan ytterligare en hård spark i samband med vridningen där hon hamnar med huvudet mot trapphuset.

M lyser med sin frånvaro...
Aha! Jag har tydligen inte huvudet riktigt med mig.
Oavsett så klargjorde du att sparkarna var i inledningsskedet, vilket är högst troligt.
Att de skulle vara Ts sista rörelser före dödsinträdet ser jag som uteslutet.
Citera
2023-04-10, 23:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, man kan tycka det.
Jag TROR att J i förebyggande syfte klämt/stampat på Ts händer och sedan låst dem med sina ben.
Det tror jag med, men något utöver strypningen skulle hon aldrig erkänna förstås. Nu kunde hon hävda att T först tog ett strypgrepp, sedan att hon gjorde detsamma.
Liksom i inledningen när hon säger att T knuffar henne och att hon svarar med att fälla henne till golvet - alltid ge igen.

Ett strypgrepp i 10 sekunder. En olyckshändelse där ingen kan säga emot den delen av förloppet. Förutom rättsläkaren, vilket hon inte hade räknat med. Hon är för ung för att veta hur en utredning går till.

Notera måttet i badrummet på 2,10 cm (A153, s 1042) i position 2. T med sina 1,60 cm ligger här under tiden strypningen pågår. M borde rimligen inte rymmas här såvida de inte skjuter in T:s ben mot väggen eller ifall hon ligger på diagonalen.
Citera
2023-04-10, 23:32
Medlem
LeeVans avatar
Här är Skissen som JJ tecknade av positioner och händelseförlopp i badrummet.

https://imgur.com/LrWSiWO

Den förklarande texten var lång, så jag ger sida. (AB153) s. 1020

Skissen var felvänd 180 grader, vilket jag justerat för.
Citera
2023-04-10, 23:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det tror jag med, men något utöver strypningen skulle hon aldrig erkänna förstås. Nu kunde hon hävda att T först tog ett strypgrepp, sedan att hon gjorde detsamma.
Liksom i inledningen när hon säger att T knuffar henne och att hon svarar med att fälla henne till golvet - alltid ge igen.

Ett strypgrepp i 10 sekunder. En olyckshändelse där ingen kan säga emot den delen av förloppet. Förutom rättsläkaren, vilket hon inte hade räknat med. Hon är för ung för att veta hur en utredning går till.

Notera måttet i badrummet på 2,10 cm (A153, s 1042) i position 2. T med sina 1,60 cm ligger här under tiden strypningen pågår. M borde rimligen inte rymmas här såvida de inte skjuter in T:s ben mot väggen eller ifall hon ligger på diagonalen.
Dessutom är där snedvägg till höger om klosetten.
Citera
2023-04-10, 23:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Vilket sammanträffande.. kaka på kaka. Nej såg inte ditt inlägg.
Citera
2023-04-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det ser väldigt tajt ut med tid för M att sova
Hoppas TR ser detsamma i tidsschemat att M var vaken
MH sov inte, bullshit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto