2023-04-10, 19:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det behöver nog inte bli antingen/eller utan kanske något mellanting. Men sannolikheten för att ”tillsammans och i samförstånd” blir den slutgiltiga domen tror jag är mindre än 50/50.

Ja för att vara lite elak kommer nog den svenska Rätten här att försöka tänka ut en ”lagom” straffpåföljd för var och en. Då är sannolikheten, som du säger, mindre att båda döms för gemensamt mord.
Min gissning är att JJ döms för mord och MH för någon mildare brottsformulering - men båda åker in för några år, troligen inte tidsbestämt i JJs fall.

Får väl se om det står sig i HR, men jag tror faktiskt att båda deltagit vid själva mordet i badrummet. Båda borde därför egentligen gemensamt dömts för mord på T, men rätten vågar nog inte döma även MH för mord.
Citera
2023-04-10, 19:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hur gick denna grova misshandel till, månntro?

Bra fråga.. Men att två personer grovt kan misshandla en tredje är ju inte så konstigt. Men att även det skett utan Skrik och Väsen, det tycker jag är konstigt.

Det kan ju finnas en gemensam nämnare, till tystnaden.
Citera
2023-04-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag hängde upp mig på att J sa att DE bytte position för att T sparkade I väggen. Att T skulle varit införstådd med att byta plats tror jag inte en sekund på. Hur det där platsbytet gick till, kan jag undra?

Fast det tycker jag tvärtemot dig, att det verkar logiskt!
Jag vet själv en gång när jag var typ 18, höll på att bli våldtagen på en efterfest. Kompisen som hade festen bodde i radhus med 2 våningar. Jag gick till toan däruppe för att jag ville vara ifred. Helt plötsligt var det en kille som hade kommit objuden till festen som såg att jag gick upp och försökte då våldta mig. Jag var så naiv då, så jag fattade inte att han skulle våldta mig men det berodde nog mest på att jag var full och tänkte att han bara var en bråkstake! I vilket fall så vet jag att jag smällde igen toadörren så att hans hand klämdes och det gjorde inte saken bättre.. I vilket fall så hamnade jag på golvet med honom över mig och jag slog, sparkade och spjärnade emot. Jag skrek också men det hörde ingen, för det var sån hög musik. Men på något sätt lyckades jag drämma till honom rejält och sprang nerför trappan. Men jag kom och tänka på efteråt att jag var på en helt annan plats i rummet pga att jag hade sparkat, spjärnat emot olika saker och åla mig. Då hamnar man liksom på olika positioner och den som våldför sig är tvungen att anpassa sig till hur offret flyttar på sig själv utan att man inte alls är fokuserad på just det, bara att komma undan som BO el som GM, att anpassa sig så att man kan utföra det man har påbörjat. Sen är allt ganska diffust både för BO och GM, man minns liksom inte i vilken ordning saker har hänt och vad man gjorde riktigt. Jag fattar inte ens hur jag lyckades komma loss från honom men jag kan bli så arg så jag ser svart och i det läget hade jag lika gärna kunnat slått ihjäl honom! Jag var full, men just i det läget nyktrade jag till väldigt fort! Så som sagt, för mig är det naturligt att man hamnar i olika positioner när man försöker ta sig loss.
Citera
2023-04-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jo, men JJ säger väl att TT lägger sina händer FÖRST runt JJs hals......men så kanske det inte beskrevs av JJ?

Om TT är FÖRST med att ta strypgrepp på JJ, så släpper man (JJ) väl själv vad man har för händer och tar tag om "stryparens" händer för att få bort dem?

Ja, eller så ljuger hon.

Om det som JJ säger stämmer, att TT la hennes händer runt JJs hals först, så tror jag att JJ bara blev så förbannad att hon gjorde detsamma, men mycket värre och hårdare. Inga riktiga märken syns på JJ, så det kan inte ha varit något ordentligt grepp. Därav kändes det kanske inte så hotfullt, utan ilskan tog överhanden?

Eller så är det en lögn för att försöka framställa sig själv i bättre dager.

det första som händer är ju att JJ fäller TT, och hon drämmer i backen ordentligt. Hur hinner TT , överrumplad, att ta ett grepp runt JJs hals först? Jag finner det ganska otroligt.
Citera
2023-04-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja det har du rätt i att det är bedömningen av Ts medvetandegran som är viktig.

Då måste man också väga in det obestridliga faktumet att grannen som stod direkt utanför ytterdörren hörde 5-10 kraftiga sparkljud samtidigt som JJ vittnat om att T just då sparkade för att komma loss.
T har helt rimligen därför inte varit medvetande sänkt nog för att inte sparka och säkert också försöka slåss för sitt liv.

Ändå har den kämpande Ts händer inte gett JJ, som satt på henne barbent och framåtlutad en enda klösskada, rivskada, utryckta hårtussar, rodnader efter nyp eller blåmärken någonstans på JJs kropp.
Det är helt enkelt näst intill otroligt att inget sådant hittades vid JJs kroppsbesiktning när hon greps dagen efter mordet.

JJ har dock uppgett att T hölls fast av MH som höll i Ts händer.
Detta skulle helt och hållet kunna förklara den i övrigt osannolika avsaknaden av avvärjningsskador på JJ och avsaknad av nagelavskap med DNA under Ts naglar.

JJs vittnesmål om Ts sparkar, kamp och fasthållande är faktiskt inget som talar till JJs fördel, tvärtom.
Strypmord på en icke medvetslös person som upplever stor dödsångest under flera minuter och kämpar emot, anses ofta som försvårande ur straffmätnings hänseende.

JJs vittnesmål om sitt agerande mot en kämpande T är försvårande om T sparkade, kämpade emot och behövde hållas fast och kan därför resultera i ett högre straff för JJ.
Ändå berättar JJ detta trots att hon sannolikt gått igenom ord för ord med sin advokat vad hon ska säga i förhöret.

Mycket talar därför för att mordet verkligen skedde genom att T fälldes till golvet i badrummet, slog i armbågarna och huvudet, hamnade på rygg och hölls fast i händer/armar av MH medan JJ satt grensle över T med händerna runt Ts hals. T kämpade emot med benen, sparkade vilt, försökte åla sig (som JJ också vittnade om) men lyckades aldrig få loss armarna och kom till slut inte heller loss från strypgreppet innan det var försent.
Då har mordet på T skett genom ett gemensamt agerande av JJ och MH.

Vilket också skulle förklara deras gemensamma agerande efteråt när de bar ut kroppen, körde iväg den, gömde den i skogen och kom överens om en gemensam påhittad story. Som båda två dessutom höll fast vid under åtta veckor i häktet utan någon kontakt med varandra.

Tack för en väldigt bra förklaring! Jag har haft det klart för mig innan att det inte borde gå att fria MH från mordet men ju mer jag läste om detaljerna från rättsläkarens utlåtande ang. medvetandepåverkan blev jag förvirrad.... Men så är det ju som du skriver att TT var inte speciellt påverkad, alla fall inte tillräckligt för att kunna kämpa emot både med sparkar o ålande. Klarnar verkligen mer efter ha läst ditt inlägg! Tack! Både JJ och grannens vittnesmål om TTs försök att komma låss är ju beviset på att MH var med.
Skadorna på ena handen (minns inte 100, men rättsläkaren kunde inte bekräfta att de uppkom då väl? pga brännskador) , så stora skador måste ju tyda på att man håller mer än hårt... att det var ena handen tyder också på, enligt mig att M inte lyckats få samma tyngd på den andra handen då ju det blir omöjligt att nå runt JJ....
Är det möjligt att M satt bakom J över T? Tänker på skadorna, vikten över både mage och bröst och jag ser framför mig efter vad personer här sagt att det ska vara väldigt svårt att strypa någon om man inte är stark som tex en man.... Då borde J ta krafter ifrån att ställa sig mer på knä för att klara att trycka så hårt nedåt och länge... Det är bara mina spekulationer när jag försöker sätta mig in i det. Och OM J gjorde det så lättade hon trycket från bröstet på T... medan M satt kvar tungt på magen plus att möjligheten att hålla i händerna och undkomma avvärjningsskador (som jag håller med om att det är extremt förvånande att de inte har en enda skråma!!!!) ökar väsentligt.. eller?
Har inte läst något om den tanken från någon men kanske missat
Citera
2023-04-10, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så tror jag också att det kommer att bli. Men sen kommer domen garanterat överklagas till HR.
Framför allt är JJ en mycket farlig person med flera misstänkta underligheter i bagaget (bränder, hot och annat). Hat och raseri (ofta dolt) verkar vara hennes drivkraft.

MH kanske kan kanske bli rehabiliterad under de få år hon kommer sitta i fängelset. Men att återvända till Vetlanda kommer knappast bli en höjdare...
Bli rehabiliterad.. Njae. Antingen är hon så pass störd som jag tror och då finns ingen rehabilitering, eller så blir hon bara någon annans bitch snart och medskyldig till nya brott. Hon är väldigt farlig hursomhelst.
Citera
2023-04-10, 19:45
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Om det som JJ säger stämmer, att TT la hennes händer runt JJs hals först, så tror jag att JJ bara blev så förbannad att hon gjorde detsamma, men mycket värre och hårdare. Inga riktiga märken syns på JJ, så det kan inte ha varit något ordentligt grepp. Därav kändes det kanske inte så hotfullt, utan ilskan tog överhanden?

Eller så är det en lögn för att försöka framställa sig själv i bättre dager.

det första som händer är ju att JJ fäller TT, och hon drämmer i backen ordentligt. Hur hinner TT , överrumplad, att ta ett grepp runt JJs hals först? Jag finner det ganska otroligt.

Ja, jag håller med dig.

Men jag tänkte mer på att JJ säger att MH tog bort TTs händer från JJs hals.....det låter ju också helt ologiskt..speciellt om TT skulle ha tagit ett strypgrepp på JJ FÖRST.....som Jj väl hävdar.

Ja, JJ ljuger som en häst travar......
Citera
2023-04-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, jag är ju rätt så övertygad om att JJ både kan och har utfört mordet helt själv.

MH är ju moraliskt skyldig, hon har varit passiv flera gånger i JJs härjningar, men är det verkligen ett brott?

JJ kan ju ha moppat, moppskaftet/mopphuvudet som slår i lite upp på väggen?

För stalltjejer går det verkligen undan när man sopar stallgången.......

TT har ju inga skador på fötterna heller så om hon lyckades sparka, så var det kanske inte så hårt?

Men, om JJ ska hinna med allt detta som finns med i mina hypoteser så saknas det tid faktiskt, och allt före donkenresan, om inte TT mördas tidigare då......

Och jag vill verkligen inte försvara någon av MGMs, men det finns mycket märkliga detaljer i detta fall, tycker jag!
Finns inte en chans att JJ är ensam skyldig till mordet. Maja sov inte alls
Citera
2023-04-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I Hovrätten kan jag tänka mig att det slutar med livstids fängelse och grovt gravfridsbrott för J.

Enbart gravfridsbrott för M.
Nej skyddande av brottsling också
Citera
2023-04-10, 19:48
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Finns inte en chans att JJ är ensam skyldig till mordet. Maja sov inte alls

Det fattar varenda människa med 2 hjärnceller... men frågan är ju hur vårat rättsystem tänker... ibland undrar man om de här en tombela med massa bollar i och plockar ut vad påföljden blir ifrån den.
Citera
2023-04-10, 19:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I Hovrätten kan jag tänka mig att det slutar med livstids fängelse och grovt gravfridsbrott för J.

Enbart gravfridsbrott för M.

Rullman har ju valt att vara så otroligt minimalistisk i sitt anförande, vilket skulle kunna gynna JJ. Det blir ju vad rätten får tillgång till i sitt ställningstagande. Vi som har tagit del av FUP har ju fått en bredare helhetsbild av JJ vilken definitivt inte talat till hennes förmån. Hur som, allt anat än livstid där kan jag tycka blir fel.

När det gäller MH så är jag ambivalent, men utesluter inte att det skulle kunna sluta så i HR.
Citera
2023-04-10, 19:57
Medlem
Snubchurps avatar
Dessvärre är inte livstid just livstid i Sverige. Här hittar vi på saker för att gynna gärningsmännen. Det är patetiskt att JJ kommer vara ute inom 15-30 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in