Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Ja det har du rätt i att det är bedömningen av Ts medvetandegran som är viktig.
Då måste man också väga in det obestridliga faktumet att grannen som stod direkt utanför ytterdörren hörde 5-10 kraftiga sparkljud samtidigt som JJ vittnat om att T just då sparkade för att komma loss.
T har helt rimligen därför inte varit medvetande sänkt nog för att inte sparka och säkert också försöka slåss för sitt liv.
Ändå har den kämpande Ts händer inte gett JJ, som satt på henne barbent och framåtlutad en enda klösskada, rivskada, utryckta hårtussar, rodnader efter nyp eller blåmärken någonstans på JJs kropp.
Det är helt enkelt näst intill otroligt att inget sådant hittades vid JJs kroppsbesiktning när hon greps dagen efter mordet.
JJ har dock uppgett att T hölls fast av MH som höll i Ts händer.
Detta skulle helt och hållet kunna förklara den i övrigt osannolika avsaknaden av avvärjningsskador på JJ och avsaknad av nagelavskap med DNA under Ts naglar.
JJs vittnesmål om Ts sparkar, kamp och fasthållande är faktiskt inget som talar till JJs fördel, tvärtom.
Strypmord på en icke medvetslös person som upplever stor dödsångest under flera minuter och kämpar emot, anses ofta som försvårande ur straffmätnings hänseende.
JJs vittnesmål om sitt agerande mot en kämpande T är försvårande om T sparkade, kämpade emot och behövde hållas fast och kan därför resultera i ett högre straff för JJ.
Ändå berättar JJ detta trots att hon sannolikt gått igenom ord för ord med sin advokat vad hon ska säga i förhöret.
Mycket talar därför för att mordet verkligen skedde genom att T fälldes till golvet i badrummet, slog i armbågarna och huvudet, hamnade på rygg och hölls fast i händer/armar av MH medan JJ satt grensle över T med händerna runt Ts hals. T kämpade emot med benen, sparkade vilt, försökte åla sig (som JJ också vittnade om) men lyckades aldrig få loss armarna och kom till slut inte heller loss från strypgreppet innan det var försent.
Då har mordet på T skett genom ett gemensamt agerande av JJ och MH.
Vilket också skulle förklara deras gemensamma agerande efteråt när de bar ut kroppen, körde iväg den, gömde den i skogen och kom överens om en gemensam påhittad story. Som båda två dessutom höll fast vid under åtta veckor i häktet utan någon kontakt med varandra.
Tack för en väldigt bra förklaring! Jag har haft det klart för mig innan att det inte borde gå att fria MH från mordet men ju mer jag läste om detaljerna från rättsläkarens utlåtande ang. medvetandepåverkan blev jag förvirrad.... Men så är det ju som du skriver att TT var inte speciellt påverkad, alla fall inte tillräckligt för att kunna kämpa emot både med sparkar o ålande. Klarnar verkligen mer efter ha läst ditt inlägg! Tack! Både JJ och grannens vittnesmål om TTs försök att komma låss är ju beviset på att MH var med.
Skadorna på ena handen (minns inte 100, men rättsläkaren kunde inte bekräfta att de uppkom då väl? pga brännskador) , så stora skador måste ju tyda på att man håller mer än hårt... att det var ena handen tyder också på, enligt mig att M inte lyckats få samma tyngd på den andra handen då ju det blir omöjligt att nå runt JJ....
Är det möjligt att M satt bakom J över T? Tänker på skadorna, vikten över både mage och bröst och jag ser framför mig efter vad personer här sagt att det ska vara väldigt svårt att strypa någon om man inte är stark som tex en man.... Då borde J ta krafter ifrån att ställa sig mer på knä för att klara att trycka så hårt nedåt och länge... Det är bara mina spekulationer när jag försöker sätta mig in i det. Och OM J gjorde det så lättade hon trycket från bröstet på T... medan M satt kvar tungt på magen plus att möjligheten att hålla i händerna och undkomma avvärjningsskador (som jag håller med om att det är extremt förvånande att de inte har en enda skråma!!!!) ökar väsentligt.. eller?
Har inte läst något om den tanken från någon men kanske missat