2023-04-10, 18:35
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för citat och fakta! Du är suverän på att plocka fram olika citat från FUP!

Det är intressant att se de åtalades svar i skrift med alla ”ehh”. Man skulle ju helst också velat höra tonfall och tystnadstid till svaret för att det hela skulle bli mindre två-dementionellt. Helst också kunna se en flackande blick eller det där klassiska att någon tittar åt höger när denne ljuger.

Men som sagts tidigare många brottslingar fr a med psykopatiska drag är ju suveräna på att manipulera sin omgivning. Så antagligen skulle vi lekmän lätt ”gå på” manipulationerna och tro på det som sägs. Åklagare Rullman som suttit med vid flera förhör tror ju i vart fall inte på allt som sagts i förhören, fr a inte från MH.

—————————————

När det gäller de hudavskrapsfynd som fanns på JJs vänstra kind, på näsan och på höger nyckelben är det nog alldeles för få och små skador för att förklara att T slog med armar och händer när JJ ströp - om Ts armar verkligen inte hölls fast av MH.
Fr a borde det funnits djupa riv och klösmärken just på JJs händer som T skulle ha försökt få bort från sin hals. Det skulle varit prio ett för T i det läget.
Även på JJs nakna ben borde det funnits märken om JJ försökte trycka ner Ts kropp och armar med sina ben. Fanns ju heller inget hudavskrap med DNA från JJ under Ts naglar.

Det fanns väl skador på TTs armbågar, ganska ordentliga, både blånader och hudavskrap.

Om JJ har sina ben/knän på TTs armar så blir det ju liksom "mjukt" för JJ, om TT försöker att flytta armen med JJs bentyngd ovanpå så lär ju TT få "skrubbsår" på armarnas undersida, men JJ ingenting?

Bara en spekulation, så ingen går i taket!
Citera
2023-04-10, 18:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Grannen mitt emot som såsmåningom erkände att han faktiskt inte uppfattat någonting och var väldigt generad över det, är nog inte att betrakta som ett pålitligt vittne överhuvudtaget. Det verkar å andra sidan de båda männen, far och son som var vakna och som bor i lägenheten under vara, där sonen också var den som ringde på dörren två gånger.

Jo, grannen mitt emot uppgav sig ha dåligt minne och lätt för att blanda ihop, men det var endast någon dag efter händelsen som reportern intervjuade honom, därför tror jag på hans uppfattning om ljudet som hammarslag.
Förhöret som polisen höll med honom var långt senare och då hade han läst och talat med så många att han inte visste vad som var vad.

Trovärdigheten hos grannarna under håller jag väldigt hög, men att nyanserat beskriva ett ljud på ett främmande språk kan vara problematiskt. Om jag inte missminner mig beskrev pappan och sonen den höga dunsen på olika sätt och endast pappan uppfattade flera smådunsar strax därefter. Jag utgår därför ifrån att han var mer på helspänn.
Citat:
Om det inte var T som spakade i väggen när grannen under stod utanför lägenhetsdörren några meter bort - vad tror du då det var som skapade de 5-10 sparkliknande ljuden just då?

Jag tänker mig att det var duschstången som gav de metalliska slagljuden.
Citat:

Att de inte kan ha uppkommit av ryckningar i dödsögonblicket är nog redan utrett, det var alldeles för kraftfulla ljud. Så vad kan det då ha varit?

Hur pass kraftfulla ljuden var minns jag inte att grannen beskrev.
Vem av tjejerna som kom åt duschstången vet jag naturligtvis inte - kanske T, kanske J.

Citat:
MH påstod att hon sov, ingen möblerade om, ingen lagade mat, renoverade eller byggde.
T låg på golvet i badrummet med JJ över sig och höll på att strypas ihjäl - T borde rent teoretiskt sparkat och kämpat emot just då. Några upprepade flertaliga skador efter 5-10 dunkar i golvet finns inte på Ts huvud eller kropp. Varken JJ eller MH hade inte heller några skador efter den typen av upprepat dunkande våld.
Så varifrån skulle ljuden annars kommit om inte från Ts sparkar i väggen som JJ också beskrivit?
Jag minns bara att J sa EN spark och att hon då bytte position för att T inte skulle kunna sparka I väggen. Att hon även berättade om flera sparkar senare gick mig förbi. Men det låter tänkbart att det förhöll sig så om hon uppgav det.
I så fall, faller mitt scenario platt.
Citera
2023-04-10, 18:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Exakt, hävdar också att TT var omtöcknad. Lägg till 70 kg på övre buken/bröstkorg och ett hårt strypgrepp runt halsen....

Mot ett hårt strypgrepp runt halsen så gör dina egna fria händer - vadå?
Händerna och armarna bara ligger där still när dina ben sparkar mot väggen medan du stryps?

Eller är det mer troligt att du, oavsett om du är helt vaken eller lite omtöcknad, tar till allt du har för att komma loss från strypgreppet runt halsen och få luft.
Samtidigt som du ålar dig och sparkar med benen klöser du, river, slår, nyper och försöker bända upp stryparens fingrar. Sitter denne på dig med sina bara ben nyper, klöser och slår du även på dennes nakna ben.

Det finns dock en möjlig förklaring till att några sådana skador helt enkelt inte återfanns på den som ströp, att offret T inte lyckades göra något av detta med sina armar och händer, när hennes ben sparkade mot väggen. Därför att Ts armar/händer samtidigt hölls fast av MH.
Senast redigerad av coli 2023-04-10 kl. 18:55.
Citera
2023-04-10, 18:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker på att J vittnade om att T rörde sig väldigt mycket först, så pass att deras kroppar förflyttade sig runt på badrumsgolvet. Det låter som att T initialt hade vissa kroppsdelar fria att göra motstånd och röra sig med. Alltså, det låter inte som att J hade total kontroll på läget med en gång. Om T bara hade kunnat sparka med benen hade de inte flyttat sig runt tänker jag.
Jag hängde upp mig på att J sa att DE bytte position för att T sparkade I väggen. Att T skulle varit införstådd med att byta plats tror jag inte en sekund på. Hur det där platsbytet gick till, kan jag undra?
Citera
2023-04-10, 18:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Confirmation bias, min vän
Inte helt otänkbart. Jag har haft fel förr.
Citera
2023-04-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Inte för att jag vill förstöra din hypotes, men jag måste bara fråga:

Om TT lägger sina händer om JJs hals, som JJ påstår och att MH tar bort TTs händer från JJs hals.....var sjutton är JJs egna händer upptagna med?

Om någon skulle ta stryptag på mig så skulle jag (troligen) instiktivt ta upp mina egna händer för att få bort händerna som tagit strypgrepp på mig.

Om du har en kompis med dig som hjälper dig att ta bort offrets händer runt dig, tror jag det är ganska troligt att man fortsätter hålla runt offrets hals..

Jag tror det svartnade för JJ och att hon fick lite tunnelseende, därför kan hon inte förklara exakt hur allt går till.
Citera
2023-04-10, 18:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Inte för att jag vill förstöra din hypotes, men jag måste bara fråga:

Om TT lägger sina händer om JJs hals, som JJ påstår och att MH tar bort TTs händer från JJs hals.....var sjutton är JJs egna händer upptagna med?

Om någon skulle ta stryptag på mig så skulle jag (troligen) instiktivt ta upp mina egna händer för att få bort händerna som tagit strypgrepp på mig.
En relevant fråga; ja varför tar hon själv inte bort dem? I ett förhör säger hon att hon lutar sig bakåt när T greppar om halsen (finns bild i FUP som visar rödaktiga märken i nacken) vilket borde räcka då T:s armar inte når upp.

- Eller så tyckte hon att det passade in att lägga in M:s närvaro just där?

Strax därpå lägger hon trycket över T:s hals. Hon höll väl på att brinna upp av ilska i det ögonblicket.
Citera
2023-04-10, 18:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tove blev enligt både MH (samsittaren) och rättsläkaren även utsatt för grov misshandlad. Vi har inga bekräftade Skrik där heller. Det är anmärkningsvärt
Hur gick denna grova misshandel till, månntro?
Citera
2023-04-10, 19:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksabbath87
Ni som är väldigt pålästa inom detta fall, vad tror ni? Kommer rätten gå på Majas linje att hon inte deltog i mördandet?

Det behöver nog inte bli antingen/eller utan kanske något mellanting. Men sannolikheten för att ”tillsammans och i samförstånd” blir den slutgiltiga domen tror jag är mindre än 50/50.
Citera
2023-04-10, 19:07
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HawkPie
Om du har en kompis med dig som hjälper dig att ta bort offrets händer runt dig, tror jag det är ganska troligt att man fortsätter hålla runt offrets hals..

Jag tror det svartnade för JJ och att hon fick lite tunnelseende, därför kan hon inte förklara exakt hur allt går till.

Jo, men JJ säger väl att TT lägger sina händer FÖRST runt JJs hals......men så kanske det inte beskrevs av JJ?

Om TT är FÖRST med att ta strypgrepp på JJ, så släpper man (JJ) väl själv vad man har för händer och tar tag om "stryparens" händer för att få bort dem?

Ja, eller så ljuger hon.
Citera
2023-04-10, 19:09
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hittar inte förhöret med den där Louise som var med på förfesten. Kan vara av stort intresse. Har du det tillgängligt?
sid. 624
Citera
2023-04-10, 19:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det behöver nog inte bli antingen/eller utan kanske något mellanting. Men sannolikheten för att ”tillsammans och i samförstånd” blir den slutgiltiga domen tror jag är mindre än 50/50.
I Hovrätten kan jag tänka mig att det slutar med livstids fängelse och grovt gravfridsbrott för J.

Enbart gravfridsbrott för M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in