2023-04-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns många mord beskrivna i världen genom åren där en kvinna strypt ihjäl en annan kvinna.

Det som sticker ut här är de mycket unga åtalade, att de tidigare är ostraffade och kommer från städade förhållanden, att det inte finns något tydligt mordskäl mer än allmänt tjafs och hat och att de var för sig lyckades ljuga sig igenom 8 veckors häktesförhör.

Det är inte strypmordet mellan två kvinnor som aldrig inträffat tidigare. Det är de andra omständigheterna som gör mordet på T unikt.

Vid andra strypmord som finns beskrivna fr a utomlands under åren, förekommer det i princip inte att förövaren inte får motvärnsskador om mordet skett genom strypning med händerna runt halsen framifrån på vaket jämnårigt offer. Motvärnsskador anges som punkt tre i Rättmedicinska uppräknade regelmässigt förekommande fynd/bevis för att ett offer blivit strypmördat.

För att inga motvärnsskador ska uppstå måste det vakna offret varit inkapaciterat på något sätt - fasthållet eller bundet.

Då var MH rimligen den som också höll fast, någon annan var inte där.
Då faller hela MHs story att hon inte deltog utan sov. Vilket rätt många andra saker också indikerar.

Ska rätten bortse från dessa fakta?

Klart att det finns fall, men det är ju högst ovanligt så med det sagt så talar ju statistiken talar ju för JJ, det går ju inte blunda för.

TT kan ju varit inkapabel till motstånd pga att hon slog i huvudet, omtöknad under stryptagets första sekunder och då är det ju kört. Att TT inte skriker talar ju för detta oxå vill jag påstå.
Den sammanlagda bilden man fick av rättegången tycker jag pekar på att MH i vart fall inte döms för mord. Det är alltför många skakiga antaganden utan stödbevisning.
Senast redigerad av anteanti 2023-04-10 kl. 17:32.
Citera
2023-04-10, 17:36
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
I min värld är både JJ och MH likartade goda kålsupare och gärningsmän. Den ena med mer aktiv framtoning och den andra med mer tillbakahållen framtoning - men båda två obehagliga livsfarliga gemensamt konspirerande gärningsmän som berövade Tove livet och sopade igen spåren.

Hade någon av dem verkligen inte velat detta hade denna kunnat larma, öppna trapphusdörren och ropa, springa ner till grannen eller försökt ge T första hjälpen och rädda T.
Eller efteråt berättat för polis och förtvivlade anhöriga vad som hänt, istället för att gömma kroppen och ljuga under åtta veckor.

Varken JJ eller MH bör som vuxna individer kunna komma undan straff för vad de gjort - nämligen mördat T och gömt hennes kropp.
De bör båda två dömas för detta eftersom gärningen inte hade kunnat ske på detta sätt utan att de båda två samverkade och deltog. Varken JJ eller MH hade ensam kunnat göra allt detta, kanske inte ens kunnat locka med T till lägenheten. Bådas deltagande är förutsättningen för att det kunde ske.

Så är det.

Tillsammans. I samförstånd. Från förfesten ända till cirka åtta veckor av häktning.

Sedan blir det massor med sidodiskussioner om ovidkommande detaljer här. Tycker det i grunden är oerhört enkelt.

De kom som ett lag, agerade som ett lag, och förhoppningsvis: föll som ett lag.
Citera
2023-04-10, 17:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Klart att det finns fall, men det är ju högst ovanligt så med det sagt så talar ju statistiken talar ju för JJ, det går ju inte blunda för.

TT kan ju varit inkapabel till motstånd pga att hon slog i huvudet, omtöknad under stryptagets första sekunder och då är det ju kört.
Den sammanlagda bilden man fick av rättegången tycker jag pekar på att MH i vart fall inte döms för mord. Det är alltför många skakiga antaganden utan stödbevisning.

Ja du kan ha rätt att MH inte döms för mord. Kanske döms hon enbart för medhjälp till mord alternativ frikänns för inblandning i mordet och enbart döms för gravfridsbrottet.

Enligt min mening är det dock nog inte överensstämmande med sanningen om vad som verkligen skett - de måste varit två som deltog i mordet, alla omständigheter och bådas agerande före och efteråt talar för det.

Men rätten dömer ju inte på vad som verkligen har skett, utan på vad åklagaren lyckats leda i bevis ska ha skett. Och då kanske MH klarar sig fri från en morddom.
Men sannolikt kommer hon i vart fall få sitta i fängelse för grovt gravfridsbrott, kanske några år.
Och bli tvungen att flytta från Vetlanda, kanske skaffa ny identitet och försöka skrapa ihop ett liv på något sätt igen.
Citera
2023-04-10, 17:46
Medlem
Citat:
Visst JJ har ju till och med erkänt sitt stryptag runt Ts hals.
Men frågan för dom är väl hur stor delaktighet de båda två ska anses ha haft,

Hade detta kunnat ske med enbart en ensam gärningsman? Nej sannolikt inte, bådas deltagande var förutsättning för det som hände.
Dessutom är det näst intill säkert att JJ inte hade kunnat strypa ihjäl T utan att få rikligt med motvärnsskador om inte MH också hade deltagit och hållit fast Ts armar, som JJ också beskrivit förloppet.

Så hur ”rätt” blir det om man tror på det som MH idag påstår och frikänner henne för mord?
Eller ska man alltid frikänna hellre än fälla om det finns minsta tveksamhet? Finns det vekligheten några tveksamheter?

Svåra frågor. I mellanmjölkens land kanske, man som brukligt väljer linje tre, dömer MH till fängelse några år för grovt gravfridsbrott men inte dömer henne för mord?
JJ däremot döms ensam till livstid för mordet.

Så tror jag också att det kommer att bli. Men sen kommer domen garanterat överklagas till HR.
Framför allt är JJ en mycket farlig person med flera misstänkta underligheter i bagaget (bränder, hot och annat). Hat och raseri (ofta dolt) verkar vara hennes drivkraft.

MH kanske kan kanske bli rehabiliterad under de få år hon kommer sitta i fängelset. Men att återvända till Vetlanda kommer knappast bli en höjdare...
Citera
2023-04-10, 17:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det där är väldigt detaljerade spekulationer om ett händelseförlopp, på den detaljnivån kommer rätten aldrig att hamna. Jag gissar att rätten kommer dra slutsatsen av förflyttningarna i badrummet att T inte blivit medvetslös av fallet utan haft sinnesnärvaro nog att kämpa emot. De ljud som hörts av grannen hänger ihop med kampen i badrummet och strypningen, men exakt vilka ljud som hänger ihop med vilken del av kampen blir nog olöst.

Hur kommer det sig att T slutligen blir övermannad i badrummet? Är hon bara utmattad av kampen mot J och till slut tvungen att ge sig inför hennes styrka? Eller kämpar T mot två personer?

Jag tror inte på att J tar ett superstrypgrepp som slår ut T på en sekund. Jag har själv svimmat flera gånger av retning på vagus-nerven och vet hur det funkar. Man slås ut på en millisekund. Det är som att släcka en lampa, man blir medvetslös direkt. Grannen borde inte ha hört några ljud alls då, det borde blivit helt tyst. Jag uppfattar inte av hans vittnesmål att det är så.
Fast det blev ju tyst efter sparkarna, alltså innan strypgreppet... Under förutsättning att det J berättar överensstämmer i stort med vad som hände. Det måste finnas en stringens i hennes berättelse.

Är M delaktig så är ju saken klar, finns inget att ifrågasätta. Kan det däremot inte anses som uteslutet för J att mörda utan M:s assistans eller vad vi nu ska kalla det, ja då ska hon bara dömas för det brott hon med all säkerhet har gjort sig skyldig till.
Hon kan också ha hört ljud, satt händerna för öronen och försökt koppla bort. Vad som utspelade sig bakom stängd dörr kan hon däremot omöjligt ha någon vetskap om.

Ja ja, vet att det är nog så detaljerat och att rätten kommer att döma utifrån en helhetsbild.
Citera
2023-04-10, 17:55
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Skador på J:

Påvisade skador
Möjliga överhudsavskrapningar:
- på den vänstra kinden
- på näsan
- vid det högra nyckelbenet.

Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom grepp med hand och/eller skrapning med naglar. Vidare är utseende och lokalisation förenliga med att de orsakats antigen då målsägande tagit tag i Janssons hals med händerna (så som Jansson uppgett i förhör) eller när målsägande försökt streta emot Jansson (så som den andra misstänkta uppgett i förhör).

Överhudsskrapningarna kan också ha uppkommit på annat sätt.

Tack för citat och fakta! Du är suverän på att plocka fram olika citat från FUP!

Det är intressant att se de åtalades svar i skrift med alla ”ehh”. Man skulle ju helst också velat höra tonfall och tystnadstid till svaret för att det hela skulle bli mindre två-dimensionellt. Helst också kunna se en flackande blick eller det där klassiska att någon tittar åt höger när denne ljuger.

Men som sagts tidigare många brottslingar fr a med psykopatiska drag är ju suveräna på att manipulera sin omgivning. Så antagligen skulle vi lekmän lätt ”gå på” manipulationerna och tro på det som sägs. Åklagare Rullman som suttit med vid flera förhör tror ju i vart fall inte på allt som sagts i förhören, fr a inte från MH.

—————————————

När det gäller de hudavskrapsfynd som fanns på JJs vänstra kind, på näsan och på höger nyckelben är det nog alldeles för få och små skador för att förklara att T slog med armar och händer när JJ ströp - om Ts armar verkligen inte hölls fast av MH.
Fr a borde det funnits djupa riv och klösmärken just på JJs händer som T skulle ha försökt få bort från sin hals. Det skulle varit prio ett för T i det läget.
Även på JJs nakna ben borde det funnits märken om JJ försökte trycka ner Ts kropp och armar med sina ben. Fanns ju heller inget hudavskrap med DNA från JJ under Ts naglar.
Senast redigerad av coli 2023-04-10 kl. 18:49.
Citera
2023-04-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En megaloman, fylld av hat och raseri skiter nog i att det ringer på dörren.

Ja, det gjorde hon ju uppenbarligen.

Men min poäng var att hon kan ha blivit tillfälligt störd och lossat greppet under några sekunder, vilket skulle kunna ha fått TT att återfå medvetandet i viss grad. Att sparkandet som grannen hörde alltså kan ha varit en effekt av att han ringde på dörren.
Citera
2023-04-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja precis det är mycket som är oklart med dessa fall med två personer på platsen och avsaknad av tydlig teknisk bevisning som entydigt talar om vilka roller de haft. Men jag tänker att det går iaf att döma J för mord och frikänna M och döma henne för griftefrid.

I Vallentuna-fallet var ju en person tydligt ledande i relationen och det har ju likheter även med förhållandet Johanna och Maja.

Jag blev superintresserad av Vallentuna-fallet och har läst lite mer. Jag tycker verkligen att det är en anmärkningsvärt udda dom. Kan inte förstå hur de resonerade när de ansåg sig ha tillräckligt med bevis för den ena men på samma grunder friar den andra.

Att vara drivande och ha motiv skall ju inte räcka för att bli dömd särskilt med avseende på att den friade personen skvalpar runt på mordplatsen, håller en person gisslan medan den andra blir dödad, att detta inte faller inom samförstånd är för mig en gåta. Det är helt sjukt.

Men kunde det hända i Vallentuna fallet, kan det definitivt även hända här. Att MH blir helt friad.
Citera
2023-04-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nja, jag är ju rätt så övertygad om att JJ både kan och har utfört mordet helt själv.

MH är ju moraliskt skyldig, hon har varit passiv flera gånger i JJs härjningar, men är det verkligen ett brott?

JJ kan ju ha moppat, moppskaftet/mopphuvudet som slår i lite upp på väggen?

För stalltjejer går det verkligen undan när man sopar stallgången.......

TT har ju inga skador på fötterna heller så om hon lyckades sparka, så var det kanske inte så hårt?

Men, om JJ ska hinna med allt detta som finns med i mina hypoteser så saknas det tid faktiskt, och allt före donkenresan, om inte TT mördas tidigare då......

Och jag vill verkligen inte försvara någon av MGMs, men det finns mycket märkliga detaljer i detta fall, tycker jag!

Här fick du till en mycket märklig detalj bland många

Hur kan du få T sparkar i vägg till att J moppar golvet och slår i vägg med mopphuvud

Din fantasi är oändlig
Citera
2023-04-10, 18:28
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Fast det blev ju tyst efter sparkarna, alltså innan strypgreppet... Under förutsättning att det J berättar överensstämmer i stort med vad som hände. Det måste finnas en stringens i hennes berättelse.

Är M delaktig så är ju saken klar, finns inget att ifrågasätta. Kan det däremot inte anses som uteslutet för J att mörda utan M:s assistans eller vad vi nu ska kalla det, ja då ska hon bara dömas för det brott hon med all säkerhet har gjort sig skyldig till.
Hon kan också ha hört ljud, satt händerna för öronen och försökt koppla bort. Vad som utspelade sig bakom stängd dörr kan hon däremot omöjligt ha någon vetskap om.

Ja ja, vet att det är nog så detaljerat och att rätten kommer att döma utifrån en helhetsbild.

Inte för att jag vill förstöra din hypotes, men jag måste bara fråga:

Om TT lägger sina händer om JJs hals, som JJ påstår och att MH tar bort TTs händer från JJs hals.....var sjutton är JJs egna händer upptagna med?

Om någon skulle ta stryptag på mig så skulle jag (troligen) instiktivt ta upp mina egna händer för att få bort händerna som tagit strypgrepp på mig.
Citera
2023-04-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti

TT kan ju varit inkapabel till motstånd pga att hon slog i huvudet, omtöknad under stryptagets första sekunder och då är det ju kört. Att TT inte skriker talar ju för detta oxå vill jag påstå.

Exakt, hävdar också att TT var omtöcknad. Lägg till 70 kg på övre buken/bröstkorg och ett hårt strypgrepp runt halsen....
Citera
2023-04-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Så är det.

Tillsammans. I samförstånd. Från förfesten ända till cirka åtta veckor av häktning.

Sedan blir det massor med sidodiskussioner om ovidkommande detaljer här. Tycker det i grunden är oerhört enkelt.

De kom som ett lag, agerade som ett lag, och förhoppningsvis: föll som ett lag.

Hittar inte förhöret med den där Louise som var med på förfesten. Kan vara av stort intresse. Har du det tillgängligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in