2023-04-10, 13:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vilka två andra tillfällen?

Hemkört GHB... ja för Tove lär ju inte ha känt utav smaken på det...

Mm men tror knappast att mörda någon mitt bland allt folk är något JLJ skulle göra det är hon för feg för...

JJ (eller MH för den delen) kan ha stoppat ex GHB i TTs glas på:

1. Krogen Nöjet (de hade ju en konfrontation där inne enligt både MH, JJ och TT).

2. På hemvägen från Nöjet, JJ och MH hade gömt varsin vinbox på ett ställe ute (kanske även plastglas att dricka ur), kanske erbjöd de TT ett glas vin på vägen till JJs bostad.

3. JJ kan ha erbjudit TT ett glas vin eller ex kaffe när de var uppe i lägenheten och skulle "prata ut". Det förflyter ju ca 30-40 minuter innan mordet begås (om tiden för mordet är rätt), perfekt tid för GHB att "kicka in", och TT blir åtminstone helt svag i kroppen, yr, mycket trött och kanske medvetslös.

GBH:t behöver inte vara hemkört, men det är/var en drog som använts/används (illegalt) inom hästsporter ex travhästar. JJs pappa hade ett företag som tränade travhästar, JJ kan ju ha stulit lite GHB därifrån.....eller "tagit om hand" överblivet när företaget avslutades.

Men, återigen, det är bara min hypotes.
Citera
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det finns liksom inga tekniska bevis mot MH, utom vid dumpningsresan, och då är det granbarr i hennes kläder och bilens passagerarsäte.

Men det är ju exakt samma sak för JJ - det finns inga tekniska bevis förutom dumpingresan när JJs telefon var med. Som just MH uppger att hon höll i och lyste med.

Ska man fria den ena pga brist på tekniska bevis måste man ju i rimlighetens namn också fria den andra av samma skäl?
Likafullt är T mördad.

Erkännanden i sig har ju lågt eller inget bevisvärde - omkring 300 personer har erkänt Palmemordet.
Vad de båda unga damerna själva säger idag efter 8 veckors upprepade lögner måste ju värderas med viss skepsis. Är Rätten tvungen att enbart sätta tilltro till tekniska bevis kommer både JJ och MH frias för mord men dömas för gravfridsbrott.
Vilket nog vore riktigt stötande.
Senast redigerad av coli 2023-04-10 kl. 13:20.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tror du att T låg kvar på samma plats på rygg efter M tagit tag i händerna eller följde M med om T ålade runt?
Jag tror att M följde med i rörelserna på golvet, men jag tror att rörelserna blev mycket mindre när M tog tag i armarna.
Citera
2023-04-10, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Detta inlägg kom upp för några dagar sedan med liknande förutsättningar som för fallet Tove.
vissa sätt liknande kanske, men utan att sätta sig in i det fallet ordentligt kan man inte säga att det fallet kan ge vägledning för mordet på T.
Citera
2023-04-10, 13:29
Medlem
Citat:
JJ (eller MH för den delen) kan ha stoppat ex GHB i TTs glas på:

1. Krogen Nöjet (de hade ju en konfrontation där inne enligt både MH, JJ och TT).

2. På hemvägen från Nöjet, JJ och MH hade gömt varsin vinbox på ett ställe ute (kanske även plastglas att dricka ur), kanske erbjöd de TT ett glas vin på vägen till JJs bostad.

3. JJ kan ha erbjudit TT ett glas vin eller ex kaffe när de var uppe i lägenheten och skulle "prata ut". Det förflyter ju ca 30-40 minuter innan mordet begås (om tiden för mordet är rätt), perfekt tid för GHB att "kicka in", och TT blir åtminstone helt svag i kroppen, yr, mycket trött och kanske medvetslös.

GBH:t behöver inte vara hemkört, men det är/var en drog som använts/används (illegalt) inom hästsporter ex travhästar. JJs pappa hade ett företag som tränade travhästar, JJ kan ju ha stulit lite GHB därifrån.....eller "tagit om hand" överblivet när företaget avslutades.

Men, återigen, det är bara min hypotes.

Ja du har sagt exakt samma meningar flertalet gånger och till samma skribenter, kom med något nytt? hack i skivan?

Hon kan också ha blivit uppäten av en T-rex på vägen hem.
Eller överkörd av pendeltåget.

För som sagt:
Rättsläkaren har bevisat att det inte förkom några främmande droger i Toves kropp.
Punkt slut, inse fakta.
Citera
2023-04-10, 13:31
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jaså gjorde jag?
vart har jag tolkat det som personangrepp för att de har en annan uppfattning?

Du måste ha läst någon annans inlägg för inget utav det du skriver är mina ord.
Inte ett skit utav det.

Fy vad låg du är!!

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men det är ju exakt samma sak för JJ - det finns inga tekniska bevis förutom dumpingresan när JJs telefon var med. Som just MH uppger att hon höll i och lyste med.

Ska man fria den ena pga brist på tekniska bevis måste man ju i rimlighetens namn också fria den andra av samma skäl?
Likafullt är T mördad.

Erkännanden i sig har ju lågt eller inget bevisvärde - omkring 300 personer har erkänt Palmemordet.
Vad de båda unga damerna själva säger idag efter 8 veckors upprepade lögner måste ju värderas med viss skepsis. Är Rätten tvungen att enbart sätta tilltro till tekniska bevis kommer både JJ och MH frias för mord men dömas för gravfridsbrott.
Vilket nog vore riktigt stötande.

MHs DNA finns inte ens i badrummet, men TTs och JJs finns.

Det var nog "tur" för TT att badrummet var HELT nyrenoverat, inte mycket okänt DNA där......

Sedan så har ju JJ haft "motiv" att döda TT, och hon har ju försökt förut.

Men MH är en svår nöt att knäcka, ja. Om MH ljuger om precis allt, så är hon bra mycket smartare än JJ alternativt hade en helt otrolig tur. Talar hon sanning......så är hennes story/förklaringar inte totalt orimliga.
Citera
2023-04-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
J erkänner misshandel och stryptag, och att T dog av detta. J har inte påstått att något annat har hänt med T.

Rättsläkaren säger att Js tidsuppfattning av strypgreppet inte kan stämma, och så kan det ju vara. J kanske uppfattade det som 10 sek men i själva verket måste det ha varit minst 3 minuter. Men det var ju ingen som satt med stoppur på toaletten och jag kan inte föreställa mig att rätten skulle argumentera för att J ska gå fri från ett mord för att det saknas en klockad tid för strypgreppet.

J är otvetydigt den som varit mest aktiv runt mordet. Hon var den som röjde undan cykeln, ljög för grannen, eldade kroppen två gånger osv. Hon hade Ts telefon på sig till Donken. Hon har också i sin telefon en hatvers om T och har enligt många oberoende vittnen en lång konflikt med T. Vid en sammantagen bedömning förefaller det uppenbart att den som hade det primära motivet att göra T illa var J.

Allt det du beskriver att JJ gjort är egentligen omständigheter före och efter gärningen. Det som rätten skall ta ställning till är vem som gjort vad under gärningen.

Ett erkännande räcker normalt sett inte som enda bevisning utan att det finns stödbevisning. Angående det kan du säkert söka information om på egen hand.

Det ska bevisas bortom rimligt tvivel att JJ isåfall är ensam gärningsman och jag kan inte se det vara möjligt i detta fall, särskilt med vikt vid rättsläkarens uttalande att både MHs och JJs versioner är möjliga. Det finns vidare ingen teknisk bevisning som endast binder JJ till TT. Så antingen dömer man i samförstånd eller friar båda för mordet.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-10 kl. 13:40.
Citera
2023-04-10, 13:36
Medlem
Citat:
vissa sätt liknande kanske, men utan att sätta sig in i det fallet ordentligt kan man inte säga att det fallet kan ge vägledning för mordet på T.

Självklart går det inte att copy-paste omständigheterna vid det mordet till mordet på TT. Men jag bedömer det ändå som vägledande i vissa delar då situationerna som utspelas till vissa delar liknar varandra. Då tänker jag främst på delarna:
- ingen inital plan på mord
- lurar offret till avlägsen plats
- flera potentiella gärningsmän
- olika utsagor om händelseförloppet
- i princip ingen stödbevisning
Citera
2023-04-10, 13:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Fy vad låg du är!!

MHs DNA finns inte ens i badrummet, men TTs och JJs finns.

Det var nog "tur" för TT att badrummet var HELT nyrenoverat, inte mycket okänt DNA där......

Sedan så har ju JJ haft "motiv" att döda TT, och hon har ju försökt förut.

Men MH är en svår nöt att knäcka, ja. Om MH ljuger om precis allt, så är hon bra mycket smartare än JJ alternativt hade en helt otrolig tur. Talar hon sanning......så är hennes story/förklaringar inte totalt orimliga.

Men det är ju JJs lägenhet, hon har sina saker där, klart att hennes DNA finns i hennes badrum.
Ska vi inte tro på MH att hon var i badrummet kissade och mådde illa - för hennesDNA finns inte där?

Att T ringde pojkvännen och sa att hon skulle titta på JJs lägenhet är också en förklaring till att Ts DNA finns där. Men det är absolut inget tekniskt bevis för att T är mördad av JJ.
Lika lite som att Ts DNA i baksätet på JJs bil betyder att JJ strypt ihjäl T.

Motiv och vad man tidigare sagt att man velat göra är fortfarande enbart små indikationer men absolut inga tekniska bevis.

Tekniska bevis hade varit mängder av motvärnsskador på JJ och DNA-avskrap från dessa under Ts naglar, lösrykta hårtussar i händerna etc. Ett mordvapen med bådas DNA eller en telefoninspelning av mordet. (Var är egentligen Ts telefon?)
Senast redigerad av coli 2023-04-10 kl. 13:45.
Citera
2023-04-10, 13:41
Avslutad
Citat:
Ett erkännande räcker normalt sett inte som enda bevisning utan att det finns stödbevisning. Angående det kan du säkert söka information om på egen hand.

Det ska bevisas bortom rimligt tvivel att JJ isåfall är ensam gärningsman och jag kan inte se det vara möjligt i detta fall, särskilt med vikt vid rättsläkarens uttalande att både MHs och JJs versioner är möjliga. Det finns vidare ingen teknisk bevisning som endast binder JJ till TT. Så antingen dömer man i samförstånd eller friar båda för mordet.
Stödbevisningen är ju rättsläkarens utlåtande. Vad J säger har hänt stämmer med rättsläkarens uppfattning. J har inte lämnat ett erkännande om att hon huggit T med kniv.

Jag kan inte se att det nödvändigtvis måste bevisas att J är ensam gärningsman. Att hon är GM räcker väl? Anta att man visste att två personer hjälpts åt men att J vägrade uppge namnet på den andre, och man inte kunde spåra denne. Menar du att J hade frikänts då?
Citera
2023-04-10, 13:44
Avslutad
Citat:
Självklart går det inte att copy-paste omständigheterna vid det mordet till mordet på TT. Men jag bedömer det ändå som vägledande i vissa delar då situationerna som utspelas till vissa delar liknar varandra. Då tänker jag främst på delarna:
- ingen inital plan på mord
- lurar offret till avlägsen plats
- flera potentiella gärningsmän
- olika utsagor om händelseförloppet
- i princip ingen stödbevisning
Vad jag har fått till mig genom lite snabb googling (kan ha missuppfattat nåt) är att alla tre medgav att de deltog i misshandeln. Jag skulle gärna läsa TR och HovRs domen, ska se om jag kan hitta dem.
Citera
2023-04-10, 13:45
Medlem
Rompers avatar
Citat:
J erkänner misshandel och stryptag, och att T dog av detta. J har inte påstått att något annat har hänt med T.

Rättsläkaren säger att Js tidsuppfattning av strypgreppet inte kan stämma, och så kan det ju vara. J kanske uppfattade det som 10 sek men i själva verket måste det ha varit minst 3 minuter. Men det var ju ingen som satt med stoppur på toaletten och jag kan inte föreställa mig att rätten skulle argumentera för att J ska gå fri från ett mord för att det saknas en klockad tid för strypgreppet.

J är otvetydigt den som varit mest aktiv runt mordet. Hon var den som röjde undan cykeln, ljög för grannen, eldade kroppen två gånger osv. Hon hade Ts telefon på sig till Donken. Hon har också i sin telefon en hatvers om T och har enligt många oberoende vittnen en lång konflikt med T. Vid en sammantagen bedömning förefaller det uppenbart att den som hade det primära motivet att göra T illa var J.
Har JJ erkänt misshandel och stryptag och att Tove dog av detta?

https://www.tranastidning.se/2023-03-30/20-aringens-advokat-min-klient-knapper-igen-for-att-halla-ihop

"Den mordåtalade 20-åringens advokat Clea Sangborn fortsatte i sin slutplädering att hävda att Tove inte strypts utan dött efter att hon andats in maginnehåll."

"20-åringens försvarare advokat Clea Sangborn sa i sin slutplädering att hennes klient inte är skyldig till mord."

Har Mari Ermelan* reporter på Tranås tidning missförstått vad JJs advokat sa vid slutpläderingen i TR.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in