2023-04-10, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Men då behöver de fria båda för mordet. Det finns inga bevis som kopplar vare sig JJ eller MH till själva gärningen. Det enda som finns är JJs erkännande vilket man inte skall kunna bli dömd för (vid avsaknad av stödbevisning). För att kunna döma den ena och fria den andra behöver man utesluta alternativ gärningsman vilket i detta fall inte är möjligt. Så då återstår enbart att fälla båda för samförstånd eller fria båda.
Men är det så det funkar?

Det finns ju gott om bevis för att T dog i lägenheten. Dödsorsaken är fastslagen och det finns en person som erkänner att denne har varit inblandad i handgemäng med T på ett sätt som stämmer med kroppens skador. Att personens erkännande är lite ”friserat” för att få en mildare brottsrubricering tror jag inte rätten fäster något avseende vid, när rättsläkaren tydligt säger att det krävs mer våld än J erkänner.

Så givet det tror jag att rätten anser det bevisat att J tog livet av T och att det inte handlar om någon olycka eller död genom oaktsamhet från J sida. Mord eller dråp bör det dömas som.

Frågan om hon haft hjälp är en separat fråga. Utan att vara expert tror jag att rätten kan döma J för mord utan att även döma M.
Citera
2023-04-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men är det så det funkar?

Det finns ju gott om bevis för att T dog i lägenheten. Dödsorsaken är fastslagen och det finns en person som erkänner att denne har varit inblandad i handgemäng med T på ett sätt som stämmer med kroppens skador. Att personens erkännande är lite ”friserat” för att få en mildare brottsrubricering tror jag inte rätten fäster något avseende vid, när rättsläkaren tydligt säger att det krävs mer våld än J erkänner.

Så givet det tror jag att rätten anser det bevisat att J tog livet av T och att det inte handlar om någon olycka eller död genom oaktsamhet från J sida. Mord eller dråp bör det dömas som.

Frågan om hon haft hjälp är en separat fråga. Utan att vara expert tror jag att rätten kan döma J för mord utan att även döma M.

Ja, alltså en alternativ gärningsman måste uteslutas vilket blir komplicerat i ett fall där det finns två potentiella gärningsmän i det slutna rummet.
Citera
2023-04-10, 12:53
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Som sagt plugga på planlösningen först, går du förbi köket så ser du direkt till diskbänken.
Dörren till badrummet kommer efter dörren till köket. Man måste passera badrummet för att se in i köket.
Citera
2023-04-10, 12:55
Avslutad
Citat:
Ja, alltså en alternativ gärningsman måste uteslutas vilket blir komplicerat i ett fall där det finns två potentiella gärningsmän i det slutna rummet.
Men M har ju aldrig i vare sig Js eller hennes egen berättelse figurerat som strypare. Det handlar ju hela tiden om att fastslå ett händelseförlopp utom rimligt tvivel. Inte att till 100% fastslå det. Och jag tror att man kommer till slutsatsen att J är GM utom rimligt tvivel.
Citera
2023-04-10, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Dörren till badrummet kommer efter dörren till köket. Man måste passera badrummet för att se in i köket.
Varför drogs kroppen till köket? Var J synsk och visste att M skulle gå in i badrummet men inte köket?
Citera
2023-04-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata

Ja såg det nu, fick upp fel planlösning i ritningen.

Intressant detalj är att i FUP så har polisen fel planritning(den stämmer någorlunda men hela lägenheten är felvänd)
Citera
2023-04-10, 13:03
Medlem
Citat:
Men M har ju aldrig i vare sig Js eller hennes egen berättelse figurerat som strypare. Det handlar ju hela tiden om att fastslå ett händelseförlopp utom rimligt tvivel. Inte att till 100% fastslå det. Och jag tror att man kommer till slutsatsen att J är GM utom rimligt tvivel.

Jag är med på vad du skriver, självklart handlar det inte om 100% säkerhet men 95-97% är siffror jag hört skall motsvara bortom rimligt tvivel.

JJ erkänner inte mordet utan misshandel. MH känner sig inte vid mordet överhuvudtaget. Båda befinner sig i det slutna rummet. Det finns ingen stödbevisning som binder vare sig MH eller JJ till gärningen. För att döma en person till mord där fler än offret och åtalad gärningsman befinner sig behöver det bevisas att det bortom rimligt tvivel att en annan kunnat genomföra gärningen. I detta fall så saknas sådan stödbevisning och det finns två versioner av händelseförloppet. Anledningen till att enbart ett erkännande inte är tillräckligt är för att det t ex kan vara så att JJ skyddar MH för något och därför ger ett falskt erkännande. Refererar vidare till Thomas Quick.

Därför återstår alternativet att döma båda i samförstånd då det inte går att bena ut vem som gjort vad eller att fria båda.
Citera
2023-04-10, 13:05
Medlem
sybels avatar
Citat:
Om jag istället svarar på det så tror jag att detta tumult var vad som fick M att ingripa och ta tag i Ts händer. Jag tror inte på Js utsaga att T försökte strypa J. Men jag tror att det ligger ett korn av sanning där. J fäller T, de brottas på golvet, M tar tag i Ts armar för att hindra att hon slår J. Dvs en upprepning av situationen på Nöjet en timme tidigare.
Tror du att T låg kvar på samma plats på rygg efter M tagit tag i händerna eller följde M med om T ålade runt?
Citera
2023-04-10, 13:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jaha, ja det tror jag. T har troligen legat på rygg hela tiden men ålat och vridit sig. Försökt slita loss sina armar. M har eventuellt behövt förflytta sig lite åt sidorna, sittandes på sina knä kanske. Det är väl troligt att inte ett och samma grepp har varit ihållande hela förloppet.
Tror du då inte att de förflyttade sig efter att J flyttade dem så att T inte kunde sparka eller ta spjärn mot väggen?
Citera
2023-04-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Välkommen till Flashback, första inlägget !

Jag håller med dig, men jag håller på min hypotes om att kroppen gömdes i förrådet.

Nej, jag håller med dig. Det är grannens tolkning/beskrivning av vad han hört. JJ säger i förhör att TT sparkade på JJ, kanske någon spark i väggen, men det är diffust (för JJ), hon kommer alltså egentligen inte ihåg om TT sparkade i väggen.

Det finns liksom inga tekniska bevis mot MH, utom vid dumpningsresan, och då är det granbarr i hennes kläder och bilens passagerarsäte.

Förrådet har ju polisen konstaterat att det är inget intressant, det finns vara en stege som leder upp till en lucka i taket enligt FUP.

Att hennes mobil har varit aktiv är tekniska bevis på att hon inte sov som hon påstår.

Vart är dina bevis på att Tove var drogad?
Vart är dina bevis på att JJ drog ut henne till den andra dörren i trapphuset som antingen är låst eller som alla har tillgång till?
Lägg fram dem bevisen utan att krocka med uppgifterna i FUP.
Citera
2023-04-10, 13:15
Avslutad
Citat:
Jag är med på vad du skriver, självklart handlar det inte om 100% säkerhet men 95-97% är siffror jag hört skall motsvara bortom rimligt tvivel.

JJ erkänner inte mordet utan misshandel. MH känner sig inte vid mordet överhuvudtaget. Båda befinner sig i det slutna rummet. Det finns ingen stödbevisning som binder vare sig MH eller JJ till gärningen. För att döma en person till mord där fler än offret och åtalad gärningsman befinner sig behöver det bevisas att det bortom rimligt tvivel att en annan kunnat genomföra gärningen. I detta fall så saknas sådan stödbevisning och det finns två versioner av händelseförloppet. Anledningen till att enbart ett erkännande inte är tillräckligt är för att det t ex kan vara så att JJ skyddar MH för något och därför ger ett falskt erkännande. Refererar vidare till Thomas Quick.

Därför återstår alternativet att döma båda i samförstånd då det inte går att bena ut vem som gjort vad eller att fria båda.
J erkänner misshandel och stryptag, och att T dog av detta. J har inte påstått att något annat har hänt med T.

Rättsläkaren säger att Js tidsuppfattning av strypgreppet inte kan stämma, och så kan det ju vara. J kanske uppfattade det som 10 sek men i själva verket måste det ha varit minst 3 minuter. Men det var ju ingen som satt med stoppur på toaletten och jag kan inte föreställa mig att rätten skulle argumentera för att J ska gå fri från ett mord för att det saknas en klockad tid för strypgreppet.

J är otvetydigt den som varit mest aktiv runt mordet. Hon var den som röjde undan cykeln, ljög för grannen, eldade kroppen två gånger osv. Hon hade Ts telefon på sig till Donken. Hon har också i sin telefon en hatvers om T och har enligt många oberoende vittnen en lång konflikt med T. Vid en sammantagen bedömning förefaller det uppenbart att den som hade det primära motivet att göra T illa var J.
Citera
2023-04-10, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
(FB) Joakim Durhan 29 år Kiruna. Försvunnen sedan 27/7-19. Hittad död 15/8. Mord misstänks
Här finns ett liknande fall (strypning, gravfridsbrott och bränning av kropp) som utspelade sig uppe i Kiruna för något år sedan.
Offret blev lurad till en liten lgh där sedan tre GM blev dömda till långa straff, som jag minns det skyllde alla på varandra men fick ungefär likvärdiga straff.
Kan vara intressant att läsa med tanke på likheter till detta fall.

Det finns många liknelser mellan dessa fall. En person som blir ditlurad av flera andra. Personer som säger att det bara skulle bli en lätt misshandel. Offret avlider och fraktas bort samt bränns. Personerna försöker dölja brottet. Ingen av personerna avsåg att döda säger de, men ändå blev det utgången. Man kunde inte visa vem som gjorde vad. Två av de dömda fick livstid och personen som inte brännt kroppen eller fraktat bort fick ett långt tidsbestämt straff. Resonerar rätten på samma sätt i detta fall skulle utgången kunna bli densamma.

Citat:

Detta inlägg kom upp för några dagar sedan med liknande förutsättningar som för fallet Tove.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in