Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Men M har ju aldrig i vare sig Js eller hennes egen berättelse figurerat som strypare. Det handlar ju hela tiden om att fastslå ett händelseförlopp utom rimligt tvivel. Inte att till 100% fastslå det. Och jag tror att man kommer till slutsatsen att J är GM utom rimligt tvivel.
Jag är med på vad du skriver, självklart handlar det inte om 100% säkerhet men 95-97% är siffror jag hört skall motsvara bortom rimligt tvivel.
JJ erkänner inte mordet utan misshandel. MH känner sig inte vid mordet överhuvudtaget. Båda befinner sig i det slutna rummet. Det finns ingen stödbevisning som binder vare sig MH eller JJ till gärningen. För att döma en person till mord där fler än offret och åtalad gärningsman befinner sig behöver det
bevisas att det bortom rimligt tvivel att en annan kunnat genomföra gärningen. I detta fall så saknas sådan stödbevisning och det finns två versioner av händelseförloppet. Anledningen till att enbart ett erkännande inte är tillräckligt är för att det t ex kan vara så att JJ skyddar MH för något och därför ger ett falskt erkännande. Refererar vidare till Thomas Quick.
Därför återstår alternativet att döma båda i samförstånd då det inte går att bena ut vem som gjort vad eller att fria båda.