Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-10, 00:18
Medlem
Chat gpt-4

Citat:
Q: Tell me a joke about bing

A: Why did Bing get a job as a comedian?

Because every time it tried to be a search engine, everyone just laughed!

Shots fired
Citera
2023-04-10, 00:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Jag kan inte använda ChatGPT-4 eftersom min bank (Nordea) säger att det är en scam.
Så de blockerar sina kunder från att köpa produkten.
De var även tvungna att spärra mitt kort och skicka ett nytt. Det är en omständig process eftersom man inte kan köpa saker under tiden och alla automatiska betalningar slutar att fungera.

Har någon annan råkat ut för samma sak?
Varför tillåter alla andra banker förutom Nordens största bank Nordea att man köper ChatGPT-4?
Varför vill alla ni som köper ChatGPT-4 bli rånade av scamföretaget OpenAI?

Trist att jag för alltid är helt utestängd från AI festen, eftersom det lär vara samma sak med GPT-5 o.s.v.
Jag hade verkligen velat testa GPT-4.
Fråga GPT-3 (det är gratis) om hur man kan skaffa kreditkort hos alternativ kortutgivare.
Citera
2023-04-10, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
På väg hem nu funderade jag lite kort på att göra en addon till Firefox som rödmarkerar all AI, eller åtminstoneChatGPT,-text. Det tar nog inte särskilt lång tid. Inte för flashback. Men efter att ha funderat lite till så vill jag inte göra det utan bli bättre själv på att känna igen ChatGPT-genererad text och sen verifiera det. Hurra! Hurra! AI kommer utveckla människan inom textigenkänning och det lär bli massor av fler områden.

Det blir snarare tvärt om så att GPT-modeller kommer användas för att tolka och bygga en profiler av alla miljontals användare som skriver på nätet i syfte att kunna identifiera dem av olika skäl. GTP kommer hitta mönstren bakom anonymiteten och identifiera dig.
Citera
2023-04-10, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Det blir snarare tvärt om så att GPT-modeller kommer användas för att tolka och bygga en profiler av alla miljontals användare som skriver på nätet i syfte att kunna identifiera dem av olika skäl. GTP kommer hitta mönstren bakom anonymiteten och identifiera dig.
Det är klart att det kommer AI-kartläggas. Men kommer verkligen Open AI göra det? Då får dom göra det väldigt inofficiellt isf. Så här säger dom i sitt senaste blogginlägg:

https://openai.com/blog/our-approach-to-ai-safety
Citat:
Respecting privacy
...
We don’t use data for selling our services, advertising, or building profiles of people

Det känns som ett väldigt omfattande projekt i sig. Vi pratar ju inte miljoner användare, utan miljarder. Och många miljarder fler användarkonton. I dagsläget verkar inte ens Open AIs publika textklassificerare klara av att skilja på om längre textstycken (1000+ tecken) - på svenska (har inte testat engelska) - är skrivna av en människa eller AI:
https://platform.openai.com/ai-text-classifier

Citat:
The model is primarily trained and evaluated on English language text from the public web (in the case of the human-written dataset) and from models trained on English language text (in the case of the model-written dataset). The models are primarily evaluated on English language examples, and in limited investigations we find worse performance on non-English language texts.
Senast redigerad av anetregor 2023-04-10 kl. 01:51.
Citera
2023-04-10, 06:37
Medlem
JagLurarDigs avatar
Det är lätt att missförstå vad flum beteckningen AI innebär.

Nej GPT har ingen egentlig intelligens, den är bara tränad på massor av text för att generera trovärdig respons genom transformation av den input man ger den.

GPT kan inte förstå, resonera och avgöra. Natural Language Processing (NLP) borde inte heta AI.

Om man vill ha intelligens finns istället angränsande området "data mining" för att upptäcka dolda mönster och samband.

Vanlig klassificering och prediktion med AI är inte heller speciellt intelligent.

Grejen med AI är mest att den lärt sin någonting av datat den fått tillgång till.
Citera
2023-04-10, 09:05
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Grejen med AI är mest att den lärt sin någonting av datat den fått tillgång till.
Som människor alltså.

Dessutom kan den förbättra sig själv, självständigt.
Senast redigerad av ThinkRightly 2023-04-10 kl. 10:04.
Citera
2023-04-10, 09:18
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Det är lätt att missförstå vad flum beteckningen AI innebär.

Nej GPT har ingen egentlig intelligens, den är bara tränad på massor av text för att generera trovärdig respons genom transformation av den input man ger den.

GPT kan inte förstå, resonera och avgöra. Natural Language Processing (NLP) borde inte heta AI.

Om man vill ha intelligens finns istället angränsande området "data mining" för att upptäcka dolda mönster och samband.

Vanlig klassificering och prediktion med AI är inte heller speciellt intelligent.

Jag har också reagerat på att folk lägger nån sorts "medvetande" på chatgpt. Den är ju främst en språkmodell. Den kan identifiera frågor och önskemål i det du skriver, och den kan genonom en stor databas och semantiska viktningar filtrera fram ett språk som ser naturligt ut. Den verkar ha förmågan att hämta fram information man eftersöker, eller sammanfatta information.

Men de som tidigare i tråden tror att chatgpt "kommer ta över". eller att den skulle göra författare arbetslösa och så vidare. De förstår inte vilka begränsningar chatgpt har. Den kommer inte kunna producera litterär text av nåt slags verkshöjd. För litterär text innehåller nivåer som är utanför den konkreta texten. Även enkel form av litterär text är chatgpt oförmögen till.

Däremot kan den vara bra på att ge information och sammanfattningar av information.
Citera
2023-04-10, 12:34
Medlem
JagLurarDigs avatar
Citat:
Som människor alltså.
Vi säger så då, men den blir aldrig ett väsen hur duktig den än verkar. Väsen är begåvade med en mening av naturen. Att den ska finna ett syfte av all information och bli medveten om sig själv är uteslutet.
Citera
2023-04-10, 13:06
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Vi säger så då, men den blir aldrig ett väsen hur duktig den än verkar. Väsen är begåvade med en mening av naturen. Att den ska finna ett syfte av all information och bli medveten om sig själv är uteslutet.
Jag tror inte att AI/datorer någonsin kommer att få ett medvetande.
Citera
2023-04-10, 13:30
Medlem
Citat:
Jag tror inte att AI/datorer någonsin kommer att få ett medvetande.
Om den säger att den är det, hur skulle du kunna avgöra att det inte var sant?

https://twitter.com/skirano/status/1644454835947806722
Citera
2023-04-10, 14:55
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Altman
Om den säger att den är det, hur skulle du kunna avgöra att det inte var sant?

https://twitter.com/skirano/status/1644454835947806722
Det skulle jag inte kunna avgöra.
Det skulle redan kunna vara medvetet.
Jag vet inte heller om andra människor är medvetna, jag kanske är den enda som är medveten.
Vi vet helt enkelt inte, och kommer aldrig att veta.
Det är en olycklig situation.
Citera
2023-04-10, 15:23
Medlem
ChatGPT är ett kraftfullt propagandaverktyg bara man manipulerar den lite.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in