2023-04-09, 22:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har tidigare nämnt att jag själv aldrig läst om ett strypmord där ett jämstarkt medvetet offer inte lyckas skada gm på något sätt. Ingen annan i tråden heller verkar det som. Detta faktum är den enskilt avgörande punkten som övertygade mig att båda tjejerna är delaktiga i mordet.

Det som däremot finns beskrivet är det du själv skrev, att offer kan få övermänskliga krafter när deras liv hotas. Vissa strypmördare har beskrivit själva strypningen som otroligt jobbig rent fysisk. Det tog betydligt längre tid än dom förväntade sig t.ex.

Ja, samma för mig - jag har försökt läsa på och leta, men jag har ingenstans hittat ett enda beskrivet strypmord med händerna framifrån där ett vaket jämnårigt friskt offer inte lyckats tillfoga sin ensamme förövare avvärjningsskador.

Det finns inte beskrivet så vitt jag vet - mycket troligt för att det helt enkelt inte förekommer?
Tycker verkligen åklagaren borde lyft fram dessa fakta mer.
Men det kommer kanske att få större betydelse i HR om inte TR redan nu inser att det ligger till så.
Senast redigerad av coli 2023-04-09 kl. 22:44.
Citera
2023-04-09, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jag pratar om punkterna från hälsaappen.

Aktbilaga 153 s. 343

Ja jag ser det nu, går jag in och kollar så går det inte att hitta dessa specifika listor.
Måste vara något program som polisen/NFC kör med som kan få ut mer "dold" data än vad användaren kan.

Klockslaget vid 02.43 är när MH byter till den andra mobilen alternativt ingen mobil alls
Kl. 03:00:14 låses telefonen (skärmlås) och förblir inaktiv fram till kl. 05:22.
Citera
2023-04-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkPunk
Sannolikt så har Maja varit med vid bilsabotaget men det finns bevis för att hon inte varit med vid bränderna genom både vad som kommit fram i förhör samt genomgång av sms. Där ser man att det stämmer att Maja inte ville följa med. Skyllde visserligen på att hon kände sig dålig men det tror jag beror på att hon har svårt att säga emot JJ.
Det var flera bränder inblandade. Har bara läst att Maja i förhör säger att hon inte var med vid branden hos Toves pappa bostad. Om det finns bevis i form av sms-konversation på Majas oskuld, så finns det väl isf bevis mot Johanna?
Jag tror inte att Johanna skulle sagt att Maja var med om så inte var fallet.
Citera
2023-04-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Att TT sparkade är grannens tolkning av ljud, men han har inte sett något med egna ögon, så inte direkt fakta egentligen. Sedan har vi JJs berättelse, men hon beskriver sitt minne just här som "diffust", och man vet ju hur mycket och ofta hon ljuger.

Men ni får ta det som fakta om ni vill, precis som ni undviker att rättsläkaren säger att det är högre sannolikhet att JJ mördade TT ensam, än att MH samtidigt höll TTs händer.
!
Vilket märkligt sammanträffande att JJ säger att det sparkas och att grannen hör sparkar . Om det nu inte var så att TT sparkade .

Då måste jag ha missuppfattat rättsläkaren helt . För så uppfattade jag inte alls att hon sa .
Citera
2023-04-09, 22:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, ska sätta mig ner och lyssna på henne då, men jag har lite svårt att se att hon kunnat utesluta medvetslöshet. Hur gör man det???

Samtidigt säger hon väl att man kan förlora medvetandet väldigt snabbt vid strypnigen, så då blir det ju lite motsägelsefullt.

Får återkomma.
Ja, hon sa att det greppet J hade kunde medföra medvetslöshet inom någon sekund. Det har jag hängt upp mig på.
Citera
2023-04-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja jag ser det nu, går jag in och kollar så går det inte att hitta dessa specifika listor.
Måste vara något program som polisen/NFC kör med som kan få ut mer "dold" data än vad användaren kan.

Klockslaget vid 02.43 är när MH byter till den andra mobilen alternativt ingen mobil alls
Kl. 03:00:14 låses telefonen (skärmlås) och förblir inaktiv fram till kl. 05:22.

Tiderna från hälsaappen verkar förresten vara när aktiviteten startat. Det är lite intressant när det närmar sig resan till Donken då det tajtar ihop förloppet med pejlingen av Ts mobil osv.
Citera
2023-04-09, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har tidigare nämnt att jag själv aldrig läst om ett strypmord där ett jämstarkt medvetet offer inte lyckas skada gm på något sätt. Ingen annan i tråden heller verkar det som. Detta faktum är den enskilt avgörande punkten som övertygade mig att båda tjejerna är delaktiga i mordet.

Det som däremot finns beskrivet är det du själv skrev, att offer kan få övermänskliga krafter när deras liv hotas. Vissa strypmördare har beskrivit själva strypningen som otroligt jobbig rent fysisk. Det tog betydligt längre tid än dom förväntade sig t.ex.

Var kommer det ifrån att brottsoffer och
gärningsman var jämnstarka? Har det
konstaterats? JJ är väl bra mycket större än vad T var, närmre 20 cm längre om jag inte uppfattat fel. JJ borde kunna vara fysiskt starkare än T.
Citera
2023-04-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Att TT sparkade är grannens tolkning av ljud, men han har inte sett något med egna ögon, så inte direkt fakta egentligen. Sedan har vi JJs berättelse, men hon beskriver sitt minne just här som "diffust", och man vet ju hur mycket och ofta hon ljuger.

Men ni får ta det som fakta om ni vill, precis som ni undviker att rättsläkaren säger att det är högre sannolikhet att JJ mördade TT ensam, än att MH samtidigt höll TTs händer.

Däremot behöver ni inte hålla på med personangrepp och mobbing, för alla har rätt att skriva/driva sina hypoteser och teorier, precis som ni faktiskt gör. Och det finns kanske dem som är väldigt trötta på era hypoteser och teorier!

Det är inget tvång att läsa allas inlägg, det är inget tvång att svara på allas inlägg!

SCROLLA, om inlägg stör er!!!!

Rättsläkaren har INTE sagt att det är troligare att Jj utfört detta själv! Sluta försöka skapa falska trådsanningar. Dina försvarande inlägg av MH sida ut och in med all världens teorier är så uttröttande. Att du ens tror på allt du skriver själv och inte hör hur otroligt ologiskt allt är, det är för mig en gåta.
Citera
2023-04-09, 23:06
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att T inte var medvetslös kunde konstateras men det gick inte att fastställa huruvida T var medvetandepåverkad eller ej.

OM T INTE var medvetandepåverkad kunde Js version stämma med att M höll Ts händer, men
OM T var medvetandesänkt kunde Ms berättelse om att J var ensam vara sann.

Jag tolkade rättsläkaren som att hon närmast trodde att T var medvetandesänkt beroende på de skador hon hade, men det var alltså inte solklart.

Ms deltagande kan följaktligen stå och falla med Ts medvetandegrad.

Detta kanske avhandlats redan, sorry i så fall men:
Sparkarna pekar väl ändå på att TT är medveten -> ett redan starkt case för MH-medverkan blir ännu starkare.
Citera
2023-04-09, 23:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack!
Det här sorgliga fallet med mordet på T kokar till slut ner till, som ”Sybel” skev, hur mycket medvetandepåverkad T var. Vilket de hörda sparkarna i princip avgör.

Samt hur möjligt det verkligen är att en ensam kvinna med sina händer framifrån under flera minuter kan strypa ihjäl en annan vaken sparkande jämnårig kvinna - utan att få en enda avvärjningsskada.

Det blir ju rättens sak att ta ställning till, men man kan ju tycka att åklagaren borde borrat mer i frågan och kanske konsulterat rättsmedicinsk expertis och statistik som vittnen.
Det är sannolikt inte så troligt att det överhuvudtaget finns beskrivet(?) att detta någon gång har skett utan avvärjningsskador på mördaren och det är ju helt avgörande för MHs trovärdighet.
Jag är fortfarande inne på att "sparkarna" är Ts dödsryckningar.

Grannen mitt emot uppgav för en reporter någon dag efter gripandet av J och M att han hört något som påminde om hammarslag. Under förhör senare var han osäker på om han hört eller om det var grannen unders vittnesmål han tagit till sig.

Med hammarslag tänker jag att T i sina kramper kan ha sparkat mot duschstången, vilket skulle kunna gett ett metalliskt ljud.

Grannen som stod utanför dörren har begränsade kunskaper i svenska, varför sparkar kan stå för något han inte har ord för.
Citera
2023-04-09, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Tiderna från hälsaappen verkar förresten vara när aktiviteten startat. Det är lite intressant när det närmar sig resan till Donken då det tajtar ihop förloppet med pejlingen av Ts mobil osv.

Ja det blir väldigt snävt, de har haft att göra i alla fall!

Därför finner jag det väldigt svårt att hinna med att somna titt som tätt, vilket jag tror att rätten också bedömer.
Citera
2023-04-09, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag är fortfarande inne på att "sparkarna" är Ts dödsryckningar.

Grannen mitt emot uppgav för en reporter någon dag efter gripandet av J och M att han hört något som påminde om hammarslag. Under förhör senare var han osäker på om han hört eller om det var grannen unders vittnesmål han tagit till sig.

Med hammarslag tänker jag att T i sina kramper kan ha sparkat mot duschstången, vilket skulle kunna gett ett metalliskt ljud.

Grannen som stod utanför dörren har begränsade kunskaper i svenska, varför sparkar kan stå för något han inte har ord för.

Varför säger då JJ själv att Tove sparkar i väggen så att de byter riktning?
I det läget och enligt henne så är det ju 10sek strypgreppet som händer och att de genom Toves spark byter position på golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in