2023-04-09, 21:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men herregud, du kan ju inte blanda mina ord om vad jag TROR! Jag skriver ju ut att JAG TROR!
Fakta å andra sidan ÄR att det finns ett förråd!! Och att det fanns tid för JJ att faktiskt placera kroppen där, ett tag! Fakta är också att MH SÄGER ATT HON INTE SETT KROPPEN INNAN DEN LÅG I HALLEN! MH kanske ljuger, men det är fakta att det står så i fuppen!!!

Du har väl själv trott ett och annat i tråden, bl.a. så TROR DU att MH var med inne i badrummet och höll TTs händer!! Vad har du för fakta på det??

Min hypotes om att TT KAN EVENTUELLT blivit drogad är inte alls "överbevisad" av rättsläkaren, inte på långa vägar!

Rättsläkaren säger att TT troligen var medvetandesänkt, men rättsläkaren säger inte varför, men nämner sina egna hypoteser om vad denna medvetandesänkning kan ha berått på.

Och om du menar vad RL säger i rättsalen, så svarar hen väl mest på frågor från advokater och åklagare, och ingen ställde kanske frågan om TT kunde varit OFRIVILLIGT drogad, eller av vad i så fall!

Världen är inte svart och vit för mig i alla fall!

Du förstår inte hur oprecisa akademiska protokoll, utlåtanden, rapporter, avhandlingar faktiskt är!! Och du förstår därför inte heller varför de oftast är oprecisa, öppna för flera tolkningar!

Men det spelar faktiskt ingen roll hur eller varför T kan ha varit - eller inte varit - medvetandesänkt.
T var bevisligen inte så ”väck/avsvimmad/nerdrogad eller borta” att hon inte försökte kämpa emot och sparka sig fri.

Det är i princip rätt säkert att T verkligen sparkade vilt 5-10 sparkar samtidigt som grannen stod utanför ytterdörren bara några meter bort. Men av någon orsak har inte T också slagits med sina armar och händer.
För hade T gjort det, skulle JJ haft skador på sin kropp efter Ts kamp.
Av någon orsak kunde inte T kämpa med sina armar på samma sätt som hon kämpade och sparkade med benen.

Den mest sannolika förklaringen är att Ts armar hölls fast av en person till. Två mot en.
MH höll i Ts armar/händer medan JJ satt grensle över T och med sina egna händer runt Ts hals ströp T. .
Senast redigerad av coli 2023-04-09 kl. 21:14.
Citera
2023-04-09, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men herregud, du kan ju inte blanda mina ord om vad jag TROR! Jag skriver ju ut att JAG TROR!
Fakta å andra sidan ÄR att det finns ett förråd!! Och att det fanns tid för JJ att faktiskt placera kroppen där, ett tag! Fakta är också att MH SÄGER ATT HON INTE SETT KROPPEN INNAN DEN LÅG I HALLEN! MH kanske ljuger, men det är fakta att det står så i fuppen!!!

Du har väl själv trott ett och annat i tråden, bl.a. så TROR DU att MH var med inne i badrummet och höll TTs händer!! Vad har du för fakta på det??

Min hypotes om att TT KAN EVENTUELLT blivit drogad är inte alls "överbevisad" av rättsläkaren, inte på långa vägar!

Rättsläkaren säger att TT troligen var medvetandesänkt, men rättsläkaren säger inte varför, men nämner sina egna hypoteser om vad denna medvetandesänkning kan ha berått på.

Och om du menar vad RL säger i rättsalen, så svarar hen väl mest på frågor från advokater och åklagare, och ingen ställde kanske frågan om TT kunde varit OFRIVILLIGT drogad, eller av vad i så fall!

Världen är inte svart och vit för mig i alla fall!

Du förstår inte hur oprecisa akademiska protokoll, utlåtanden, rapporter, avhandlingar faktiskt är!! Och du förstår därför inte heller varför de oftast är oprecisa, öppna för flera tolkningar!
Det som står i fupen, dvs förundersökningsprotokollet, är det underlag som åklagaren har till underlag när åtal väcks.
Det som framkommer i förhör är inte en absolut sanning.
Det är upp till åklagaren att inför rätten styrka och spräcka hål på vad de misstänkta påstått.

Vad du TROR har noll relevans, för sanningen är att du inte ens kan ta in den fakta som är styrkt och bevisad av utredarna.
Citera
2023-04-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Stegräknaren är inte helt tillförlitlig.
https://www.mobil.se/nyheter/studie-din-iphone-kan-missa-upp-till-215-procent-av-dina-steg

Att räkna steg och meter är inget som rätten tycker är speciellt intressant i detta läget.
Det som är det intressanta är att hon har varit aktiv och inte sovit vid dessa kritiska punkter.

De flesta mobiler räknar i 20minuters intervaller.
Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg.
Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.

För att ställa upp det enkelt så är
Kl. 02:19:39=02:20
Kl. 02:43:33=02:40

Det är alltså 23,62 meter och 33 steg mellan Kl. 02:19:39 och Kl. 02:43:33.
Kl. 02:43:33 registreras rörelse på 28,75 meter och 48 steg. fram till nästa räkneperiod.
Appen har bara starttid men ingen stopptid registrerad, det hade blivit på tok för mycket data att både registrera och att utläsa.

Telefonen räknar dessutom inte på GPS utan genom accelerometern och uppfattar stötar som steg.
Dvs går en lång och en kort person samma sträcka så räknar appen det som olika långt eftersom den baserar sig på steg.
Appen missar "lugna" steg, då det inte blir några egentliga stötar ifrån dessa.

Det finns ingen officiell info hur Hälsa-appen beräknar intervallen eller när den startar nya aktiviteter. Men den kan de facto skapa nya mätpunkter oftare än på 20-minuters basis då det skett vid andra tillfällen som finns i FUP.

Enligt infon i FUP har appen bra tillförlitlighet när det gäller antal steg men sämre när det kommer till avstånd. Jag vet inte hur algoritmen ser ut för att konvertera steg till avstånd men jag gissar att den är smartare än att att bara multiplicera med längden på ett medelsteg.
Citera
2023-04-09, 21:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Men hon sparkade med benen och ålade sig. Då är man väl inte kraftlös?
Får man tryck över bröstet och inte får tillräckligt med luft slår adrenalin och överlevnadsinstikt till, vilket ger kraft. Tillkommer sedan tryck mot halsen får man garanterat full panik och uppbådar alla krafter man förmår.
Citera
2023-04-09, 21:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det är mitt resonemang också, men upplevde att jag missar något när många hävdar medvetandesänkning som förklaring till varför det inte finns avvärjningsskador.

Medvetslöshet är ju uteslutet utifrån det rättsläkaren sagt.

Då känns det så himla orimligt att hävda ”medvetandesänkning” när hon uppenbarligen sparkade med benen och ålade sig. Detta stämmer ju både med JJs utsaga och det grannen vittnar om att ha hört.

Känns helt orimligt att man fortfarande tar upp medvetandesänkt som något argument i tråden?
T kan ha sparkat även efter en lättare hjärnskakning; kortvarigt medvetandepåverkad och kvicknat till strax därefter, tillräckligt för att få panik och göra motstånd. J uppfattar att T slår i huvudet rejält.

För att skapa sig en bild av händelseförloppet i det lilla badrummet, utifrån J:s redogörelse och grannarnas vittnesmål:

"...då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till. Och sen rycker Tove till typ och hostar och då blir jag förskräckt liksom och släpper och ställer mig på knä så att jag inte riktigt sitter på Tove då och sen börjar hon."

J säger att T skadar huvudet rejält i fallet. Hon hinner inte ta emot sig så skadar ryggen samtidigt - första högljudda dunsen.
T sparkar mot J: duns 2 och 3, några sekunder efter första dunsen.
Detta är vad grannarna borde ha hört nerifrån.

Grannen går upp efter ett par minuter och ställer sig utanför J:s dörr, dvs ett par m från badrumsväggen som vetter ut mot hallen, vilket betyder att han från det avståndet borde kunna uppfatta även lättare slag eller sparkar, i det här fallet 5-10 sparkar med några sekunders mellanrum.
Pappan nedanför hör ingenting.

Efter att T försökt sparka J i ryggläge sätter sig J grensle över T:s mage - är det här T:s ena hand skadas och svullnar upp, om ett knä eller en häl först trycks hårt på handen?
J säger att T försöker åla sig ur och sparkar mot väggen - är det dessa sparkljud grannen hör utanför dörren?

Därefter menar J att de byter riktning i badrummet (strl 2,10 x 2,55) och T frågar vad fan de håller på med. T:s händer läggs om J:s hals och M tar bort dem. J lägger händerna om T:s hals och trycker till. Kortvarigt.

Med J:s beskrivning om sparkar i väggen så skulle dessa ha skett innan M tar tag i T:s händer och innan J lägger sina händer om T:s hals.

Vad J utelämnar är:

1. Klämskadan på ena handen (den hand som kunde undersökas).

2. Ögonskadan.

3. Det långvariga greppet över halsen med tillstrypt arteriellt flöde, vilket i sig skulle ha kunnat påverka medvetandegraden relativt omgående.
Citera
2023-04-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej inte under flera minuter.
Det går inte att med sina knän låsa fast Ts armar så mycket så länge, armarna eller någon hand krånglar sig loss, klöser och river, nyper, gör allt.

Man bör också tänka på att T under sin dödskamp bara blev starkare, mer målmedveten och kampvillig ju längre tid det tog. Folk brukar beskriva sådana situationer som att de till slut fick ” övermänskliga krafter” när de kämpade för sitt liv för att komma loss. Offret skulle princip kunnat knäckt och brutit av sin ena arm eller handled för att komma loss.
Det hade inte gått att helt hindra med hjälp av JJs ben, knän eller fötter(?) - inte utan att JJ fått skador efter Ts kamp.

Den enda möjligheten att JJ verkligen inte fick några skador efter strypkampen med T - är att de var två mot en. En till person som samtidigt höll fast i Ts armar/händer.
Kvar för T var bara benen och de sparkade hon med så mycket hon kunde
.

Efter att ha läst ditt inlägg blir T s alla tryck/klämskador begripliga. Det krävdes stor kraft av den som höll fast eftersom T kämpade med allt hon hade.

Detta är den enda rimliga slutsaten man kan dra efter att ha läst rättsläkaren utlåtande om alla tre inblandade.
Citera
2023-04-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det finns ingen officiell info hur Hälsa-appen beräknar intervallen eller när den startar nya aktiviteter. Men den kan de facto skapa nya mätpunkter oftare än på 20-minuters basis då det skett vid andra tillfällen som finns i FUP.

Enligt infon i FUP har appen bra tillförlitlighet när det gäller antal steg men sämre när det kommer till avstånd. Jag vet inte hur algoritmen ser ut för att konvertera steg till avstånd men jag gissar att den är smartare än att att bara multiplicera med längden på ett medelsteg.

Det är ju inte enligt "klockan".
Har enheten varit inaktiv så kan en ny session starta vid vilket klockslag som helst, men från starten så räknar de i 20min intervaller.

startar den 01.50 så blir ny intervall 02.10, 02.30 osv.
startar den 01.40 så blir det 02.00, 02.20 osv.

Olika tillverkare har olika mått, men stegräknaren(accelerometern) går via räknade steg och inte genom GPS.
Så det är det den gör, den multiplicerar dina steg och får så sett fram avstånd.

Sen är det inte alla steg som blir räknade, är det för lugna steg så vet inte accelerometern om att det har tagits ett steg och därför blir det 0.
Vissa enheter är känsligare än andra.

Jag som står still på jobbet men stampar runt på samma ställe går väldigt långa sträckor utan att ha flyttat mig mer än 2 meter.
Citera
2023-04-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men det förklarar inte varför T inte har ropat och skrikit. Dessutom är det högst sannolikt att orsaken till att T inte ropat och skrikit är den samma som gjort att T inte kunnat orsaka några avvärjningsskador.

T kunde inte skrika för att någon tryckte sina tummar mot hennes hals. Varför den som ströp henne inte har några avvärjningsskador, beror på att T a händer och armar var fasthållna. Så länge inte J eller M har fyra armar går det inte att åstadkomma detta.
Citera
2023-04-09, 21:46
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Efter att ha läst ditt inlägg blir T s alla tryck/klämskador begripliga. Det krävdes stor kraft av den som höll fast eftersom T kämpade med allt hon hade.

Detta är den enda rimliga slutsaten man kan dra efter att ha läst rättsläkaren utlåtande om alla tre inblandade.

Tack!
Det här sorgliga fallet med mordet på T kokar till slut ner till, som ”Sybel” skev, hur mycket medvetandepåverkad T var. Vilket de hörda sparkarna i princip avgör.

Samt hur möjligt det verkligen är att en ensam kvinna med sina händer framifrån under flera minuter kan strypa ihjäl en annan vaken sparkande jämnårig kvinna - utan att få en enda avvärjningsskada.

Det blir ju rättens sak att ta ställning till, men man kan ju tycka att åklagaren borde borrat mer i frågan och kanske konsulterat rättsmedicinsk expertis och statistik som vittnen.
Det är sannolikt inte så troligt att det överhuvudtaget finns beskrivet(?) att detta någon gång har skett utan avvärjningsskador på mördaren och det är ju helt avgörande för MHs trovärdighet.
Senast redigerad av coli 2023-04-09 kl. 21:56.
Citera
2023-04-09, 21:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
T kunde inte skrika för att någon tryckte sina tummar mot hennes hals. Varför den som ströp henne inte har några avvärjningsskador, beror på att T a händer och armar var fasthållna. Så länge inte J eller M har fyra armar går det inte att åstadkomma detta.

Precis.
Men tillsammans har JJ och MH fyra armar. Som de sannolikt använde under strypkampen med T i badrummet.
Citera
2023-04-09, 21:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja det har du rätt i att det är bedömningen av Ts medvetandegran som är viktig.

Då måste man också väga in det obestridliga faktumet att grannen som stod direkt utanför ytterdörren hörde 5-10 kraftiga sparkljud samtidigt som JJ vittnat om att T just då sparkade för att komma loss.
T har helt rimligen därför inte varit medvetande sänkt nog för att inte sparka och säkert också försöka slåss för sitt liv.

Ändå har den kämpande Ts händer inte gett JJ, som satt på henne barbent och framåtlutad en enda klösskada, rivskada, utryckta hårtussar, rodnader efter nyp eller blåmärken någonstans på JJs kropp.
Det är helt enkelt näst intill otroligt att inget sådant hittades vid JJs kroppsbesiktning när hon greps dagen efter mordet.

JJ har dock uppgett att T hölls fast av MH som höll i Ts händer.
Detta skulle helt och hållet kunna förklara den i övrigt osannolika avsaknaden av avvärjningsskador på JJ och avsaknad av nagelavskap med DNA under Ts naglar.

JJs vittnesmål om Ts sparkar, kamp och fasthållande är faktiskt inget som talar till JJs fördel, tvärtom.
Strypmord på en icke medvetslös person som upplever stor dödsångest under flera minuter och kämpar emot, anses ofta som försvårande ur straffmätnings hänseende.

JJs vittnesmål om sitt agerande mot en kämpande T är försvårande om T sparkade, kämpade emot och behövde hållas fast och kan därför resultera i ett högre straff för JJ.
Ändå berättar JJ detta trots att hon sannolikt gått igenom ord för ord med sin advokat vad hon ska säga i förhöret.

Mycket talar därför för att mordet verkligen skedde genom att T fälldes till golvet i badrummet, slog i armbågarna och huvudet, hamnade på rygg och hölls fast i händer/armar av MH medan JJ satt grensle över T med händerna runt Ts hals. T kämpade emot med benen, sparkade vilt, försökte åla sig (som JJ också vittnade om) men lyckades aldrig få loss armarna och kom till slut inte heller loss från strypgreppet innan det var försent.
Då har mordet på T skett genom ett gemensamt agerande av JJ och MH.

Vilket också skulle förklara deras gemensamma agerande efteråt när de bar ut kroppen, körde iväg den, gömde den i skogen och kom överens om en gemensam påhittad story. Som båda två dessutom höll fast vid under åtta veckor i häktet utan någon kontakt med varandra.
T hade en svår klämskada på den handen som gick att undersöka. Om hon även hade det på den andra, vet vi inte, men det är nog inte otänkbart.

Jag tänker mig att J tillfogat T dessa skador just för att minska risken för egna motvärnsskador. Skadan i ögat torde T också fått innan J blev upptagen med att strypa henne, såvida inte M stod för den.
Citera
2023-04-09, 21:59
Medlem
Citat:
Nej inte under flera minuter.
Det går inte att med sina knän låsa fast Ts armar så mycket så länge, armarna eller någon hand krånglar sig loss, klöser och river, nyper, gör allt.

Man bör också tänka på att T under sin dödskamp bara blev starkare, mer målmedveten och kampvillig ju längre tid det tog. Folk brukar beskriva sådana situationer som att de till slut fick ” övermänskliga krafter” när de kämpade för sitt liv för att komma loss. Offret skulle princip kunnat knäckt och brutit av sin ena arm eller handled för att komma loss.
Det hade inte gått att helt hindra med hjälp av JJs ben, knän eller fötter(?) - inte utan att JJ fått skador efter Ts kamp.

Den enda möjligheten att JJ verkligen inte fick några skador efter strypkampen med T - är att de var två mot en. En till person som samtidigt höll fast i Ts armar/händer.
Kvar för T var bara benen och de sparkade hon med så mycket hon kunde.

Tack för det här inlägget. Jag har velat fram och tillbaka, och inser nu att om jag vore i ”juryn” så skulle jag döma MH för mord. Det går inte ihop annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in