2023-04-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är ju inte enligt "klockan".
Har enheten varit inaktiv så kan en ny session starta vid vilket klockslag som helst, men från starten så räknar de i 20min intervaller.

Mätpunkterna från när de gick från Nöjet till Storgatan visar att sessioner kan startas oftare. Men visst. Med en activity tracker eller smart watch hade datat varit bättre.
Citera
2023-04-09, 22:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
T hade en svår klämskada på den handen som gick att undersöka. Om hon även hade det på den andra, vet vi inte, men det är nog inte otänkbart.

Jag tänker mig att J tillfogat T dessa skador just för att minska risken för egna motvärnsskador. Skadan i ögat torde T också fått innan J blev upptagen med att strypa henne, såvida inte M stod för den.

Jag skulle tro att T skulle använt även en eller två skadade händer för att försöka komma loss, klösa, riva och kämpa emot. Även en skadad hand går ju mekaniskt att använda.
Inte ens en bruten hand eller arm skulle stoppat den som håller på att strypas ihjäl.

Man får ett så enormt starkt adrenalinpåslag att kroppen negligerar smärtan.
Allt det där onda kommer istället efteråt om man kommer loss. Medan det pågår känner man inte av det - lufthungern, paniken och adrenalinet tar över automatiskt.
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej inte under flera minuter.
Det går inte att med sina knän låsa fast Ts armar så mycket så länge, armarna eller någon hand krånglar sig loss, klöser och river, nyper, gör allt.

Man bör också tänka på att T under sin dödskamp bara blev starkare, mer målmedveten och kampvillig ju längre tid det tog. Folk brukar beskriva sådana situationer som att de till slut fick ” övermänskliga krafter” när de kämpade för sitt liv för att komma loss. Offret skulle princip kunnat knäckt och brutit av sin ena arm eller handled för att komma loss.
Det hade inte gått att helt hindra med hjälp av JJs ben, knän eller fötter(?) - inte utan att JJ fått skador efter Ts kamp.

Den enda möjligheten att JJ verkligen inte fick några skador efter strypkampen med T - är att de var två mot en. En till person som samtidigt höll fast i Ts armar/händer.
Kvar för T var bara benen och de sparkade hon med så mycket hon kunde.
Rent logiskt har du klart rätt. Men hur logisk är denna tragiska händelse? Jag har svårt att se att man kan förklara den i logiska termer.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det är ju inte enligt "klockan".
Har enheten varit inaktiv så kan en ny session starta vid vilket klockslag som helst, men från starten så räknar de i 20min intervaller.

startar den 01.50 så blir ny intervall 02.10, 02.30 osv.
startar den 01.40 så blir det 02.00, 02.20 osv.

Olika tillverkare har olika mått, men stegräknaren(accelerometern) går via räknade steg och inte genom GPS.
Så det är det den gör, den multiplicerar dina steg och får så sett fram avstånd.

Sen är det inte alla steg som blir räknade, är det för lugna steg så vet inte accelerometern om att det har tagits ett steg och därför blir det 0.
Vissa enheter är känsligare än andra.

Jag som står still på jobbet men stampar runt på samma ställe går väldigt långa sträckor utan att ha flyttat mig mer än 2 meter.
Se fetad stil; så är det med min hälsoapp, den reagerar inte när jag går tyst så visst finns det skäl att ifrågasätta tillförlitligheten.

Å andra sidan är ju skribentens uträkning (diffar på 8 cm) närapå exakt.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att T inte var medvetslös kunde konstateras men det gick inte att fastställa huruvida T var medvetandepåverkad eller ej.

OM T INTE var medvetandepåverkad kunde Js version stämma med att M höll Ts händer, men
OM T var medvetandesänkt kunde Ms berättelse om att J var ensam vara sann.

Jag tolkade rättsläkaren som att hon närmast trodde att T var medvetandesänkt beroende på de skador hon hade, men det var alltså inte solklart.

Ms deltagande kan följaktligen stå och falla med Ts medvetandegrad.

Nu är jag inte ute efter att ifrågasätta dig.
Undrar om det verkligen var konstaterat att Tove inte varit medvetslös?

Nu har jag inte lyssnat på rättsläkaren, men min undran är hur rättsläkaren skulle kunna avfärda det?
Citera
2023-04-09, 22:07
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Tack!
Det här sorgliga fallet med mordet på T kokar till slut ner till, som ”Sybel” skev, hur mycket medvetandepåverkad T var. Vilket de hörda sparkarna i princip avgör.

Samt hur möjligt det verkligen är att en ensam kvinna med sina händer framifrån under flera minuter kan strypa ihjäl en annan vaken sparkande jämnårig kvinna - utan att få en enda avvärjningsskada.

Det blir ju rättens sak att ta ställning till, men man kan ju tycka att åklagaren borde borrat mer i frågan och kanske konsulterat rättsmedicinsk expertis och statistik som vittnen.
Det är sannolikt inte så troligt att det överhuvudtaget finns beskrivet(?) att detta någon gång har skett utan avvärjningsskador på mördaren och det är ju helt avgörande för MHs trovärdighet.

Bra förklarat! Det är för mig självklart att M har hållt ner T händer/armar vilket gör att J inte har några avvärjningsskador.

Tycker som dig att Rullman borde lagt ner kraft just på den delen och som du säger kallat expertvittne just för detta. Skulle tingsrätten välja att fria M för mord så tror jag vi nog får se mer bevisning i HR.

Men förhoppningsvis blir MH dömd då hennes lögner är överbevisade om och om igen
Citera
2023-04-09, 22:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag skulle tro att T skulle använt även en eller två skadade händer för att försöka komma loss, klösa, riva och kämpa emot. Även en skadad hand går ju mekaniskt att använda.
Inte ens en bruten hand eller arm skulle stoppat den som håller på att strypas ihjäl.

Man får ett så enormt starkt adrenalinpåslag att kroppen negligerar smärtan.
Allt det där onda kommer istället efteråt om man kommer loss. Medan det pågår känner man inte av det - lufthungern, paniken och adrenalinet tar över automatiskt.
Jo, så är det. Att T inte haft armarna fria är vi helt överens om. Anledningen skiljer sig dock. Jag är fortfarande inte övertygad om att M höll fast dem.
Citera
2023-04-09, 22:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Tack för det här inlägget. Jag har velat fram och tillbaka, och inser nu att om jag vore i ”juryn” så skulle jag döma MH för mord. Det går inte ihop annars.

Tack!
Ja jag har också läst mitt FUP, relaterat till avvärjningsskador mm och insett att mordet praktiskt inte hade kunnat genomföras av en ensam JJ utan att hon hade fått skador efter Ts kampförsök.
Förhoppningsvis inser även Rätten det.
MH höll fast Ts händer/armar, MH ljuger idag.
Citera
2023-04-09, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Mätpunkterna från när de gick från Nöjet till Storgatan visar att sessioner kan startas oftare. Men visst. Med en activity tracker eller smart watch hade datat varit bättre.

De mätpunkterna är från Toves google konto och är således via GPS, de uppdateras kontinuerligt.

Aktiviteten från MH är från hälsoappen som ska fungera som en stegräknare och eventuell puls/syresättning om man har extra tillbehör.

Mycket av mätpunkterna under kvällen och natten är genom både hälsaappen, google kontots platstjänster och mastpejling genom operatörernas nät.
Citera
2023-04-09, 22:11
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
T kan ha varit tillräckligt kraftlös för att J skulle kunnat sätta fötterna på hennes händer, sätta sig på henne och låsa armarna med sina ben.

Citat:
Men det spelar faktiskt ingen roll hur eller varför T kan ha varit - eller inte varit - medvetandesänkt.
T var bevisligen inte så ”väck/avsvimmad/nerdrogad eller borta” att hon inte försökte kämpa emot och sparka sig fri.

Det är i princip rätt säkert att T verkligen sparkade vilt 5-10 sparkar samtidigt som grannen stod utanför ytterdörren bara några meter bort. Men av någon orsak har inte T också slagits med sina armar och händer.
För hade T gjort det, skulle JJ haft skador på sin kropp efter Ts kamp.
Av någon orsak kunde inte T kämpa med sina armar på samma sätt som hon kämpade och sparkade med benen.

Den mest sannolika förklaringen är att Ts armar hölls fast av en person till. Två mot en.
MH höll i Ts armar/händer medan JJ satt grensle över T och med sina egna händer runt Ts hals ströp T. .

Att TT sparkade är grannens tolkning av ljud, men han har inte sett något med egna ögon, så inte direkt fakta egentligen. Sedan har vi JJs berättelse, men hon beskriver sitt minne just här som "diffust", och man vet ju hur mycket och ofta hon ljuger.

Men ni får ta det som fakta om ni vill, precis som ni undviker att rättsläkaren säger att det är högre sannolikhet att JJ mördade TT ensam, än att MH samtidigt höll TTs händer.

Däremot behöver ni inte hålla på med personangrepp och mobbing, för alla har rätt att skriva/driva sina hypoteser och teorier, precis som ni faktiskt gör. Och det finns kanske dem som är väldigt trötta på era hypoteser och teorier!

Det är inget tvång att läsa allas inlägg, det är inget tvång att svara på allas inlägg!

SCROLLA, om inlägg stör er!!!!
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2023-04-09 kl. 22:17.
Citera
2023-04-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Se fetad stil; så är det med min hälsoapp, den reagerar inte när jag går tyst så visst finns det skäl att ifrågasätta tillförlitligheten.

Å andra sidan är ju skribentens uträkning (diffar på 8 cm) närapå exakt.

Ja det kan ju stämma att exakt endast de stegen togs, samtidigt kan det även vara slumpmässiga steg som träffar ungefär rätt(det är ju en liten lägenhet).

Kan ju även vara som jag skrev tidigare att det kan vara omvänt, att det är inte ett toabesök från sängen utan ett besök till sängen ifrån badrummet för att hämta lakan.
Då är det samma "resa".

Men hon låg inte och sov utan har ju bevisligen varit aktiv på något sätt vid flera tillfällen.
Citera
2023-04-09, 22:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag inte ute efter att ifrågasätta dig.
Undrar om det verkligen var konstaterat att Tove inte varit medvetslös?

Nu har jag inte lyssnat på rättsläkaren, men min undran är hur rättsläkaren skulle kunna avfärda det?
Hur hon avfärdade det minns jag inte, någonting om att det syntes i hjärnan, men att hon gjorde det är jag helt säker på.

OM T blivit medvetslös av slagen, hade vi inte haft så livlig diskussion här för då hade T inte gjort något motstånd alls, vilket hon förefaller ha gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in