2023-04-09, 19:58
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag vet det. Men ditt svar som säkert är helt korrekt faktamässigt är ändå lite OT eftersom denna graderingsbenämning helt enkelt aldrig används praktiskt i sjukvården utan enbart är något som lärs ut på lägre vårdutbildningar, men de facto i princip aldrig benämns med den beskrivningen av medicinskt ansvariga läkare i praktiken.

Medvetandesäkning är dessutom en glidande skala där vissa smärt- och ljudstimmuli kan ge en reaktion som andra likartade stimuli inte gör. Dessutom går någon oftast in och ur mer eller mindre uttalad medvetandesänkning.

I Toves fall torde vittnesmål om att hon kraftfullt sparkade med benen och försökte åla sig för att komma loss, definitivt tala mot att T var medvetslös eller kraftigt medvetandesänkt under hela den flera minuter långa tid strypmordet tog.

Vet det, men valde att förenkla svaret.
Citera
2023-04-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tror jag inte
Frågan är om de ens kan älska sina föräldrar på riktigt?
Enligt min erfarenhet med en narccisist/Psykopat. Nej. Inte heller sina barn...
Citera
2023-04-09, 20:05
Medlem
Citat:
Det är ingen som har en medvetandesäkning eller är helt medvetslös och samtidigt enbart sparkar med benen men inte slåss med sina armar - om de är fria - för att komma loss från ett strypgrepp.
Det händer inte.

De som hävdar att M är oskyldig till mordet menar att J själv satt på T:s armar/händer medan hon ströp, vilket jag tror inte är möjligt utan att ha fått sig en enda skråma någonstans på kroppen.
Citera
2023-04-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Tycker också i stort sett allt tyder på att M varit delaktig men försöker skylla allt på J och enbart ta på sig delen där hon motbevisats.

M ska tydligen ha varit delaktig i branden hos H:
"Har du någon kännedom om en band hos Hampus Karmetun?
Ja. Jag vet att Filip har berättat att det var Johanna och Maja som gjort det.
Har du hört Filip berätta detta?
Ja. Min kille Jesper och Filip pratade med högtalare så jag hörde.
Vad berättade Filip?
Att Johanna och Maja hade varit där och startat den branden.
Berättade han hur?
Nej.
Sa han hur han visste det?
Ja, Johanna hade sagt det till honom."

Att M skulle varit med vid
- ovan nämnda brand
- kanske även branden hos T:s pappas bostad
- bilsabotaget då de sprayade bitch på en bil
- bråket på Nöjet samt hemlurandet av T därifrån
samt en del händelser mellan ovanstående.

MEN, hon har inte varit med i badrummet under mordet för då sov hon. i en liten etta och hörde ingenting - är ju inte sannolikt.
Hur kan man ens tro på alla dessa korkade lögner från M??

Sannolikt så har Maja varit med vid bilsabotaget men det finns bevis för att hon inte varit med vid bränderna genom både vad som kommit fram i förhör samt genomgång av sms. Där ser man att det stämmer att Maja inte ville följa med. Skyllde visserligen på att hon kände sig dålig men det tror jag beror på att hon har svårt att säga emot JJ.

Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Jadu, vi kan ju börja med:

"Jag tror kroppen finns i förrådet från ca 2.40-till ca 5.00........ca 2,5 timmar....."
Hur kan du ens kalla detta för "fakta ifrån fupen"??

Din drogteori är också överbevisad utav RÄTTSLÄKAREN.
Ändå så försöker du övertala alla i tråden att du kan bättre än henne och att du har rätt, det ÄR falsk ryktesspridning.

Du kan uppenbarligen inte ett skit om droger, du erkänner ju det själv dessutom.
Lägg ner istället och inse fakta.

Det är väl klarlagt att hon inte varit i förrådet utan att båda burit ned henne från lägenheten till bilen. Det har båda sagt i förhör.
Citera
2023-04-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra fångat av dig. Det är precis så som narcissister och psykopater lever och verkar. Ingenting kommer "från hjärtat", det är fejk och det finns alltid en tanke på "hur ska jag göra nu för att nå mitt mål". Såna personer äger ingen äkthet i sitt sinne.
Ja och om någon nära är sjuk så tycker de mer synd om sig själv
Varför ska de behöva drabbas av det
Helt sjukt enl mig
Så att det vittnas om en förändring av J fr kompisr och ex är inget att fundera på mer än att de sett den svarta sidan av J
Det svåra för nära är att de pendlar mellan god och ond mot dem
Så de börjar tro att det är något fel på dem själva
Självkänslan sjunker

Det är så tydligt också att J festar när det är covid
Bryr sig inte om pappan som är sjuk
Hennes behov går före

Jag tror att T kände av den här sidan av J och därför var
de ofta osams
Och J var livrädd för att bli avslöjad av henne
Ingen får klä av en nsrc /psykopat ostraffat
Sen är det långt ifrån alla som mördar
De fryser ut
De ser till att deras livsutrymme krymper
De ser till att omgivningen vänder den utsatta ryggen

J är så tydlig psykopat
Det märkliga är att hon tagit på sig så mycket i fallet

Jag hade en tanke på att hon ev vill bli inlåst
Är rädd för något där ute?
Mycket långsökt och det kanske inte alls stämmer?????
Citera
2023-04-09, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Bra reflektion! Gillar ditt sätt att resonera, inte enbart svart-vitt, rätt-fel. Nyanserat, sansat och med eftertanke. Som sig bör i ABK-trådar..
Tack! Jag har deltagit i Krimtrådar sen -08, det var Arboga-fallet som fick mig att bli medlem. I det fallet fanns det ett antal rabiata Christine Schürrer-försvarare som hade den ena mer krystade förklaringen efter den andre vad hon hade gjort i Arboga den dan förutom det uppenbara - att mörda två små barn.

Likaså när Mar*ina i Spekeröd blev mördad, då fanns i tråden ett antal fantasifulla förklaringar hur den uppenbare mördaren hennes fd sambo inte var mördaren. Men det var han förstås.

Jag har lärt mig att när förklaringarna måste blir krystade och komplicerade för att hänga ihop - då är nåt galet.
Citera
2023-04-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra fångat av dig. Det är precis så som narcissister och psykopater lever och verkar. Ingenting kommer "från hjärtat", det är fejk och det finns alltid en tanke på "hur ska jag göra nu för att nå mitt mål". Såna personer äger ingen äkthet i sitt sinne.
Helt rätt, har levt med en i 17 år... visst fanns det massa sårande bitar i förhållandet som man borde förstått, men eftersom man samtidigt lever med en helt "fantastisk person" blir det svårt...man ser de vanliga anledningarna... Hen hade haft ett jobbigt förhållande innan, hade inte närhet till sina mamma när hen föddes för hon hade hjärntumör första åren, hen jobbar för mycket, hen vill inte tänka på saker som hänt, hen var full.....osv osv.... enligt mig tar det låång tid att få ihop det och förstå en narcissist/psykopat även om så många både män och kvinnor slänger sig med de orden om något ex...
Nej, du har helt rätt, det finns ingen ÄKTA person i dem, de vänder alla intressen efter de de umgås lever med... även därför man tror man är lika...
Citera
2023-04-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Clea gör sitt jobb, jag tycker faktiskt att det är fult och barnsligt att håna henne, hon har troligen bra mycket högre utbildning än många här som kritiserar henne!
Att/om hon har högre utbildning gör inte hennes arbete oantastligt. Och sedan är det också så att kvaliteten på olika advokaters arbete varierar - trots att de har lika lång utbildning. Så visst finns det "sämre" adcokater, men om Clea tillhör den skaran vet inte jag. Dock har hon väl inte direkt imponerat i det här målet med JJ.
Citera
2023-04-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Enligt min erfarenhet med en narccisist/Psykopat. Nej. Inte heller sina barn...
Så sant
Hade det inte funnits så pass många med narc drag så hade det inte funnits så många vårdnads tvister i domstolar
Barnen är det käraste en frisk förälder har
Ett bra sätt att straffa den med att ställa till vårdnadstvist och även ekomomiska straff
Bra verktyg för narc/psykopater att straffa med
Senast redigerad av Anedin 2023-04-09 kl. 20:19.
Citera
2023-04-09, 20:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
De som hävdar att M är oskyldig till mordet menar att J själv satt på T:s armar/händer medan hon ströp, vilket jag tror inte är möjligt utan att ha fått sig en enda skråma någonstans på kroppen.

Instämmer. Jag tror inte heller det är möjligt att som ensam kvinna strypa ihjäl en 21-årig frisk fotbollsspelande inte medvetslös annan kvinna under flera minuter, utan att mördaren få minsta lilla avvärjningsskada.
Eftersom JJ greps så fort som dagen efter och kroppsbesiktning genomfördes direkt, borde man ha hittat skador på JJ.
Det finns i princip bara tre möjligheter där sådana skador inte skulle uppstått och gå att hitta.

* T var helt medvetslös, avsvimmad hela tiden. Det motbevisas av sparkljuden.
* T var bunden. Det finns inga sådana fynd, ligaturränder eller liknade.
* Ts händer/armar hölls fast av den andra personen som var där, MH.

För alternativ tre talar definitivt också MHs övriga agerande i att spana på T, ta hand om kroppen och hålla tyst till alla om vad hon visste att de gjort. Samt övriga indicier som telefonregistrering, uppgiven kännedom om låst dörr samt att hon var ensam med kroppen i lägenheten.
MH har idag har allt att vinna på att förneka sitt agerande under själva mordet, det bör man inte heller glömma bort.
Senast redigerad av coli 2023-04-09 kl. 20:22.
Citera
2023-04-09, 20:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Vad är skillnaden på medvetandesänkt och medvetslös?

Jag tänker då främst, kan man vara så medvetandesänkt att man inte gör några försök att avvärja sig eller är man medvetslös då?
Ja, av smärtor kan man bli så omtöcknad att man blir kraftlös, men ändå är vid medvetande medicinskt sett.
Citera
2023-04-09, 20:23
Medlem
Citat:
Det är ingen som har en medvetandesäkning eller är helt medvetslös och samtidigt enbart sparkar med benen men inte slåss med sina armar - om de är fria - för att komma loss från ett strypgrepp.
Det händer inte.

Det är mitt resonemang också, men upplevde att jag missar något när många hävdar medvetandesänkning som förklaring till varför det inte finns avvärjningsskador.

Medvetslöshet är ju uteslutet utifrån det rättsläkaren sagt.

Då känns det så himla orimligt att hävda ”medvetandesänkning” när hon uppenbarligen sparkade med benen och ålade sig. Detta stämmer ju både med JJs utsaga och det grannen vittnar om att ha hört.

Känns helt orimligt att man fortfarande tar upp medvetandesänkt som något argument i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in