2023-04-09, 19:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Tack så mycket för klargörande svar! Jag har själv uppfattat det så men det är svårt att förstår ändå när man inte är van och läser så mycket.
Men utefter det du skrev ovan som jag också förstått det så borde just uttalandet vara till MHs fördel i slutändan från Rättsläkarens utlåtande. Om rätten går på det (jag vet inte om rätten Alltid tycker rättsläkares utlåtande väger tyngst när det är ovisst?) så finns det inte bevis för just det, enbart till 50% då... Men Kan du mer om hur de väger" in omständigheter, andra indicier", troliga lögner från MH osv? När jag läser många inlägg får jag uppfattningen om att det fungerar så och utefter vad åklagaren "framhåller" i sitt åtal i själva rättssalen.. Jag har alltid trott, särskilt i Sverige att det då blir en friande dom om man utgår från "bevis"..... men det verkar inte vara så helt?
Rätten lyssnar på allt som sägs under rättegången, både bevis och indicier. De stämmer av det mot gärningsbeskrivningen och gör en bedömning av hur väl den understöds av det som framkommit.

Hur mycket vikt de lägger vid de olika delarna beror ju på hur de uppfattat det samt vilka erfarenheter och referenser de har.
Citera
2023-04-09, 19:34
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja du får tro vad du vill, men folk skrattar åt det som är orealistiskt och går emot fakta.

Du får allt ta och bestämma dig, är GHB svår att spåra i kroppen eller går den inte att spåra? du skriver olika saker i varje inlägg.
Men rättsläkaren har kommit fram till att det inte finns några främmande läkemedel eller droger i Toves kropp, så lägg ner din falska ryktesspridning tack.

Du vet om att det är 2st olika rapporter från olika instanser va? den ena är gjord av rättsläkaren och den andra är gjord utav NFC....

Kollade dina inlägg och hittade så sjuka och felaktiga saker som du har tjatat om och fortsätter att tjata om i detta nu.

Du borde väl inse att detta är ett stört beteende och att din "fakta" går emot bevisen?

Du, ta fram fakta på det du tycker att jag har "fel" i!!!

Och skilj då för allt i världen på mina HYPOTESER, som visserligen är BASERADE på FAKTA från fuppen!! Det är inte taget ur luften precis!!

Sedan söker jag efter (faktiskt vettiga) FÖRKLARINGAR till vissa av MGMs och vittnesutsagor som står i fuppen
Dina citat:

Allt detta är falsk ryktesspridning.
De tekniska bevis talar emot dig gång på gång.
Du har ju uppenbarligen samma tänk som Clea, att du kan mer än rättsläkaren.
Ändå säger du att du inte kan något om droger och är ute på "halt vatten"(Djupt vatten).

Och skilj då för allt i världen på mina HYPOTESER, som visserligen är BASERADE på FAKTA från fuppen!! Det är inte taget ur luften precis!!

Sedan söker jag efter (faktiskt vettiga) FÖRKLARINGAR till vissa av MGMs och vittnesutsagor som står i fuppen!

Att du kallar mina inlägg kanske är förtal??

Ta fram de tekniska bevisen som talar EMOT mina hypoteser (eftersom du stör dig så enormt på dem)!

Clea gör sitt jobb, jag tycker faktiskt att det är fult och barnsligt att håna henne, hon har troligen bra mycket högre utbildning än många här som kritiserar henne!

Helt uppenbart kan jag mer om droger än dig, i alla fall!!
Citera
2023-04-09, 19:36
Medlem
Citat:
Njae, hon säger att hon själv inte var säker eller visste vid det läget, ... det är ju hennes lögner för att de ska stämma med JJs berättelse och att hon inte är med när hon mördas osv ...och kan ju därför inte veta om T är död eller inte....
Men enligt JJ kände de båda efter hennes puls men " visste inte hur man gör" (SÅÅÅ SJUKT uttalande!!!) så ingen av de visste riktigt. Lögnare. Känner man efter Puls på någon och inte hittar den eller har panik så man tror man kanske känner eller inte känner eller på fel ställe.... (Det kommer aldrig fram vad jag vet VAR de kände efter TTs puls.). ( bara spekulation, har själv inte varit i det läget) brukar det vara förknippat med att ringa ambulans, återupplivnings försök oavsett fel eller rätt sätt.... Och om man känner efter puls som JJ säger att de gör så slutar man ju inte känna för att man inte vet hur man gör, man fortsätter ju tills man känner eller inte känner.... Så efter hennes svar på det är det tydligt att hon inte tänkt hjälpa T och att planen var att döda henne...
Hon kände enbart efter pulsen för att vara säker på att hon dödat henne.

Precis. Man känner efter puls sen larmar man och börjar hlr. Ingen av de gjorde nånting i den situationen, och det är en stor avgörande faktor.
Citera
2023-04-09, 19:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att T inte var medvetslös kunde konstateras men det gick inte att fastställa huruvida T var medvetandepåverkad eller ej.

OM T INTE var medvetandepåverkad kunde Js version stämma med att M höll Ts händer, men
OM T var medvetandesänkt kunde Ms berättelse om att J var ensam vara sann.

Jag tolkade rättsläkaren som att hon närmast trodde att T var medvetandesänkt beroende på de skador hon hade, men det var alltså inte solklart.

Ms deltagande kan följaktligen stå och falla med Ts medvetandegrad.

Ja det har du rätt i att det är bedömningen av Ts medvetandegran som är viktig.

Då måste man också väga in det obestridliga faktumet att grannen som stod direkt utanför ytterdörren hörde 5-10 kraftiga sparkljud samtidigt som JJ vittnat om att T just då sparkade för att komma loss.
T har helt rimligen därför inte varit medvetande sänkt nog för att inte sparka och säkert också försöka slåss för sitt liv.

Ändå har den kämpande Ts händer inte gett JJ, som satt på henne barbent och framåtlutad en enda klösskada, rivskada, utryckta hårtussar, rodnader efter nyp eller blåmärken någonstans på JJs kropp.
Det är helt enkelt näst intill otroligt att inget sådant hittades vid JJs kroppsbesiktning när hon greps dagen efter mordet.

JJ har dock uppgett att T hölls fast av MH som höll i Ts händer.
Detta skulle helt och hållet kunna förklara den i övrigt osannolika avsaknaden av avvärjningsskador på JJ och avsaknad av nagelavskap med DNA under Ts naglar.

JJs vittnesmål om Ts sparkar, kamp och fasthållande är faktiskt inget som talar till JJs fördel, tvärtom.
Strypmord på en icke medvetslös person som upplever stor dödsångest under flera minuter och kämpar emot, anses ofta som försvårande ur straffmätnings hänseende.

JJs vittnesmål om sitt agerande mot en kämpande T är försvårande om T sparkade, kämpade emot och behövde hållas fast och kan därför resultera i ett högre straff för JJ.
Ändå berättar JJ detta trots att hon sannolikt gått igenom ord för ord med sin advokat vad hon ska säga i förhöret.

Mycket talar därför för att mordet verkligen skedde genom att T fälldes till golvet i badrummet, slog i armbågarna och huvudet, hamnade på rygg och hölls fast i händer/armar av MH medan JJ satt grensle över T med händerna runt Ts hals. T kämpade emot med benen, sparkade vilt, försökte åla sig (som JJ också vittnade om) men lyckades aldrig få loss armarna och kom till slut inte heller loss från strypgreppet innan det var försent.
Då har mordet på T skett genom ett gemensamt agerande av JJ och MH.

Vilket också skulle förklara deras gemensamma agerande efteråt när de bar ut kroppen, körde iväg den, gömde den i skogen och kom överens om en gemensam påhittad story. Som båda två dessutom höll fast vid under åtta veckor i häktet utan någon kontakt med varandra.
Citera
2023-04-09, 19:37
Medlem
Citat:
Njae, hon säger att hon själv inte var säker eller visste vid det läget, ... det är ju hennes lögner för att de ska stämma med JJs berättelse och att hon inte är med när hon mördas osv ...och kan ju därför inte veta om T är död eller inte....
Men enligt JJ kände de båda efter hennes puls men " visste inte hur man gör" (SÅÅÅ SJUKT uttalande!!!) så ingen av de visste riktigt. Lögnare. Känner man efter Puls på någon och inte hittar den eller har panik så man tror man kanske känner eller inte känner eller på fel ställe.... (Det kommer aldrig fram vad jag vet VAR de kände efter TTs puls.). ( bara spekulation, har själv inte varit i det läget) brukar det vara förknippat med att ringa ambulans, återupplivnings försök oavsett fel eller rätt sätt.... Och om man känner efter puls som JJ säger att de gör så slutar man ju inte känna för att man inte vet hur man gör, man fortsätter ju tills man känner eller inte känner.... Så efter hennes svar på det är det tydligt att hon inte tänkt hjälpa T och att planen var att döda henne...
Hon kände enbart efter pulsen för att vara säker på att hon dödat henne.

Ja det är helt sjukt . Att båda skulle ” frysa till is ” och bli så chokade att de inte kan förmå sig att ens slå 112 ..
men att komma på att man måste gå iväg med cykel , dumpa telefon , komma på lögn till grannen , vita lakan o säckar . .
Citera
2023-04-09, 19:38
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Vad är skillnaden på medvetandesänkt och medvetslös?

Jag tänker då främst, kan man vara så medvetandesänkt att man inte gör några försök att avvärja sig eller är man medvetslös då?

Nu var det inte mig du frågade men det utgår från AVPU-skalan.

AVPU-skalan används för grov bedömning av medvetandegrad under första undersökningen av patienten enligt ABCDE-konceptet. Medvetangegraden bedöms efter patientens respons enligt följande skala:
A Alert och vaken, motsvarar RLS 1
V Svarar på verbala stimuli, motsvarar RLS 2
P Svarar på smärtor (pain), motsvarar RLS 3-7
U Svarar inte alls (unresponsive), motsvarar RLS 8

RLS - Reaction Level Scale

Orsaker till sänkt medvetandegrad:
Vanliga orsaker till sänkt medvetandegrad är syrebrist på grund av hinder i luftvägar, andnings- och/eller cirkulationssvikt. Överväg även läkemedelsöverdos, ketoacidos eller lågt blodsocker (hypoglykemi) som möjlig orsak.
Senast redigerad av Lilett 2023-04-09 kl. 19:41.
Citera
2023-04-09, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Vad är skillnaden på medvetandesänkt och medvetslös?

Jag tänker då främst, kan man vara så medvetandesänkt att man inte gör några försök att avvärja sig eller är man medvetslös då?

Man är vid medvetande men är omtöcknad skulle jag vilja säga. Men när det är fråga om liv och död så ska det mycket till för att vara passiv. De allra flesta kämpar så mycket de bara kan för att få luft. Paniken blir ju brutal och man gör allt man kan, sparkar, slår runt, rivs, gör allt man kan för att komma bort. Nu hade inte T möjligheten att göra annat än sparka och därför är det helt orimligt att tro att det inte stämmer att hennes händer hålls i på något sätt. Kan man sparka kan man fäktas med armarna om de är fria.
Citera
2023-04-09, 19:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Nu har det inte mig du frågade men det utgår från AVPU-skalan.

AVPU-skalan används för grov bedömning av medvetandegrad under första undersökningen av patienten enligt ABCDE-konceptet. Medvetangegraden bedöms efter patientens respons enligt följande skala:
A Alert och vaken, motsvarar RLS 1
V Svarar på verbala stimuli, motsvarar RLS 2
P Svarar på smärtor (pain), motsvarar RLS 3-7
U Svarar inte alls (unresponsive), motsvarar RLS 8

RLS - Reaction Level Scale

Orsaker till sänkt medvetandegrad:
Vanliga orsaker till sänkt medvetandegrad är syrebrist på grund av hinder i luftvägar, andnings- och/eller cirkulationssvikt. Överväg även läkemedelsöverdos, ketoacidos eller lågt blodsocker (hypoglykemi) som möjlig orsak.

Det är ingen som har en medvetandesäkning eller är helt medvetslös och samtidigt enbart sparkar med benen men inte slåss med sina armar - om de är fria - för att komma loss från ett strypgrepp.
Det händer inte.
Citera
2023-04-09, 19:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Man är vid medvetande men är omtöcknad skulle jag vilja säga. Men när det är fråga om liv och död så ska det mycket till för att vara passiv. De allra flesta kämpar så mycket de bara kan för att få luft. Paniken blir ju brutal och man gör allt man kan, sparkar, slår runt, rivs, gör allt man kan för att komma bort. Nu hade inte T möjligheten att göra annat än sparka och därför är det helt orimligt att tro att det inte stämmer att hennes händer hålls i på något sätt. Kan man sparka kan man fäktas med armarna om de är fria.

Precis så som det fetade.
Citera
2023-04-09, 19:45
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är ingen som har en medvetandesäkning eller är helt medvetslös och samtidigt enbart sparkar med benen men inte slåss med sina armar - om de är fria - för att komma loss från ett strypgrepp.
Det händer inte.

Mitt svar var till användarens första fråga om skillnaden mellan sänkt medvetande och medvetslös.
I aktuellt fall som du skriver är det osannolikt.
Senast redigerad av Lilett 2023-04-09 kl. 19:54.
Citera
2023-04-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Sedan söker jag efter (faktiskt vettiga) FÖRKLARINGAR till vissa av MGMs och vittnesutsagor som står i fuppen!

Att du kallar mina inlägg kanske är förtal??

Ta fram de tekniska bevisen som talar EMOT mina hypoteser (eftersom du stör dig så enormt på dem)!

Clea gör sitt jobb, jag tycker faktiskt att det är fult och barnsligt att håna henne, hon har troligen bra mycket högre utbildning än många här som kritiserar henne!

Helt uppenbart kan jag mer om droger än dig, i alla fall!!

Jadu, vi kan ju börja med:

"Jag tror kroppen finns i förrådet från ca 2.40-till ca 5.00........ca 2,5 timmar....."
Hur kan du ens kalla detta för "fakta ifrån fupen"??

Din drogteori är också överbevisad utav RÄTTSLÄKAREN.
Ändå så försöker du övertala alla i tråden att du kan bättre än henne och att du har rätt, det ÄR falsk ryktesspridning.

Du kan uppenbarligen inte ett skit om droger, du erkänner ju det själv dessutom.
Lägg ner istället och inse fakta.
Citera
2023-04-09, 19:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Mitt svar var till användaren första fråga om skillnaden mellan sänkt medvetande och medvetslös.
Jag vet det. Men ditt svar som säkert är helt korrekt faktamässigt är ändå lite OT eftersom denna graderingsbenämning helt enkelt aldrig används praktiskt i sjukvården utan enbart är något som lärs ut på lägre vårdutbildningar, men de facto i princip aldrig benämns med den beskrivningen av medicinskt ansvariga läkare i praktiken.

Medvetandesäkning är dessutom en glidande skala där vissa smärt- och ljudstimmuli kan ge en reaktion som andra likartade stimuli inte gör. Dessutom går någon oftast in och ur mer eller mindre uttalad medvetandesänkning.

I Toves fall torde vittnesmål om att hon kraftfullt sparkade med benen och försökte åla sig för att komma loss, definitivt tala mot att T var medvetslös eller kraftigt medvetandesänkt under hela den flera minuter långa tid strypmordet tog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in