2023-04-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
För det första finns det inget standardiserat recept. Man kan hitta "äkta" italienska recept med grädde, eller vad du vill. Det är snarare deras sjukliga fascination för carbonara och deras märkliga tendens att bli mästrande så fort man pratar carbonara jag vill diskutera.

Vilka är det som håller på så? Varför vill de mästra folk om just carbonara? Varför inga andra maträtter? Varför bryr de sig? Finns det några gemensamma nämnare för carbonaraexperter?

Andelen italienare som har grädde i sin Carbonara är ungefär samma procent av invandrare från Somalien / Afghanistan som har jobb, sådär 0.5%
Citera
2023-04-09, 12:58
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att du tycker att en svensk carbonara borde heta något annat ändrar inte faktumet att det finns en rätt som heter pasta carbonara i Sverige som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen.

Näääe nu vill jag kalla den för tjockpannkaka.
Och jag kommer att kalla dig för bajsnödig om du inte accepterar mitt val av namn på rätten
Citera
2023-04-09, 13:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Och jag kommer att kalla dig för bajsnödig om du inte accepterar mitt val av namn på rätten

Exakt. Har märkt att den där JeffDavis dessutom är en dj-vla mobbande översnobb som alltid trycker ner sina medmänniskor med sina sk. "expertkunskaper" han trycker i halsen på oss. Dessutom glömmer han alltid de gröna ärtorna som hör till i en sådan rätt. Pinsamt snobberi, och som dessutom visar på total okunskap om det han snackar om. En typiskt osäker besserwisser! Liftwaffe-typ!
Citera
2023-04-09, 13:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Du får såklart öppna en lunchrestaurang där du har en rätt bestående av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen som du kallar tjockpannkaka men jag lovar dig att du kommer få jävligt många sura kunder.
Citera
2023-04-09, 13:06
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Du får såklart öppna en lunchrestaurang där du har en rätt bestående av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen som du kallar tjockpannkaka men jag lovar dig att du kommer få jävligt många sura kunder.

Den risken verkar betydligt överdriven
Kunderna kommer ungefär att bli lika sura som när pastasås med skinka och ärtor kallas Carbonara
Citera
2023-04-09, 13:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Den risken verkar betydligt överdriven
Kunderna kommer ungefär att bli lika sura som när pastasås med skinka och ärtor kallas Carbonara

99,99% av alla som beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang förväntar sig att få en rätt som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen så nej du har fel.
Citera
2023-04-09, 13:14
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Skall starta en pizzeria som har en pizza som jag döper till Carbonara på menyn. Kan garantera att ingen kommer klaga så länge den är god (och jag är grymt duktig på att göra goda pizzor).

Hade du dessutom öppnat lunchrestaurang så hade jag kastat maten i ansiktet på dig då du hela tiden glömmer de gröna ärtorna. Blir lika kass som att servera en schnitzel utan ärtor.

Dj-vla mobbare och snobb!
Citera
2023-04-09, 13:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
99,99% av alla som beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang förväntar sig att få en rätt som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen så nej du har fel.

Skitsnack. Referenser och data på det tack.

Det där har du bara dragit fram ur röven. Som vanligt med er matsnobbar och sk "experter".
Citera
2023-04-09, 13:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Skall starta en pizzeria som har en pizza som jag döper till Carbonara på menyn. Kan garantera att ingen kommer klaga så länge den är god (och jag är grymt duktig på att göra goda pizzor).

Hade du dessutom öppnat lunchrestaurang så hade jag kastat maten i ansiktet på dig då du hela tiden glömmer de gröna ärtorna. Blir lika kass som att servera en schnitzel utan ärtor.

Dj-vla mobbare och snobb!

Jag hade lätt beställt den pizzan och jag hade förväntat mig en pizza med lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen.
Citera
2023-04-09, 13:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Skitsnack. Referenser och data på det tack.

Det där har du bara dragit fram ur röven. Som vanligt med er matsnobbar och sk "experter".

Jag har käkat lunch på hundratals restauranger som haft pasta carbonara på menyn så jag vet vad jag pratar om. Frågan är om du någonsin käkat pasta carbonara på en svensk lunchkrog.
Citera
2023-04-09, 13:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Jag har käkat lunch på hundratals restauranger som haft pasta carbonara på menyn så jag vet vad jag pratar om. Frågan är om du någonsin käkat pasta carbonara på en svensk lunchkrog.

Du kom nyss med ett statistiskt påstående gällande en viss procentandel av alla svenska restauranger serverade exakt ditt föredragna recept.

Det du kommer med ovan är;

1. Hörsägen. Inget bevis. https://sv.wikipedia.org/wiki/Hörsägen

2. Även om du har bevis (meny etc.) på just dina lunchrestuaranger så är det inte tillräckligt statistisk signifikant för att komma med de påståenden du gör.

Lär dig inte bara att laga mat innan du besswissrar dig i trådarna; lär dig även lite grundläggande om statistik innan du ljuger ihop saker.
Citera
2023-04-09, 13:28
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:

Du verkar vara en statistiker av rang med dina dataunderbyggda argument.

Jag ska dessutom introducera en skaldjurs-carbonara med Beurre Blanc.
Kanske kommer en köttigare variant med pompa och bea sen också.
Vi får se..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in