2023-04-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom J inte visste vad M berättat tror jag hon insåg att risken var för stor att lägga skulden på M. Om hon gjort det kunde M berättat hur det egentligen förhöll sig. För att få kontroll, försöka styra förloppet, verka trovärdig och inte provocera fram sanning ur M erkände hon då en lättare misshandel och olyckshändelse. Men någon form av hämnd ville hon ha, så M angavs som delaktig så hon inte skulle komma undan.

Risken var för stor att lägga skulden på MH så därför... La hon skuld på MH? Logiken är inte glasklar här.
Citera
2023-04-09, 00:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J är verkligen slug även om det inte gick hem hos förhörsledaren i just detta fall.
Allra första förhören med M, här framkommer vad hon och J kommit överens om:

"Tove kommer ut och de går alla tre hem till Johanna för att prata. Maja berättar att hon mådde dåligt så hon satt i ett annat rum än Johanna och Tove så hon hörde inte vad som sades. Efter en stund mår Maja ännu sämre och går därför ut till Tove och Johanna och säger att hon mår dåligt. Johanna ska i samband med detta sagt hejdå till Tove. Maja går in till badrummet och ser därför inte om Tove lämnar."

"Vi pratar vidare om vad som hände på toaletten. Maja berättar att hon ramlade för att hon var berusad. Hon förklarar att hon välte åt sidan och landade på sin axel, arm och huvud mot golvet så det hördes en rejäl duns. Sedan spydde hon samtidigt som hon försökte kravla till toalettstolen. Hon vet inte var hon spyr men det är på toaletten och hon hade spya sig själv. Johanna kom in och började torka upp och försökte resa Maja till sittande position. Hon tror att hon satt så i någon timme fast är osäker på tiden. Under tiden åkte Johanna med en granne till "donken" och kom tillbaka med mat.
Efteråt var det upptorkat och pappret som hade använts slängdes i toan."

Som J sade: min kompis ramlade på sidan och spydde.
Citera
2023-04-09, 00:48
Avslutad
Citat:
Att T fick något i glaset är möjligt. De hittade dock ingen dna från T på vinglasen i köket. Men hon kan ju druckit från något annat som J gömt undan eller dylikt. Jag tror dock att överfallet skedde när T var på väg hem och först tänkte gå på toa. Det stämmer bättre med grannens tidsmässiga iakttagelser. Eller alternativt gick hon till toaletten för att hon inte mådde bra. Och då såg J sin chans.
Kan också vara så att T försökte sätta sig i säkerhet i badrummet genom att låsa in sig där, om J och M blev hotfulla.
Citera
2023-04-09, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J märkte nog att FL inte nappade på kroken om Ms skuld till aktiviteterna på datorn och tfn.

För att kunna skuldbelägga M behövde hon öka sin egen trovärdighet. Då erkände hon haschkakeresan, poängterade mycket tydligt att det var hennes initiativ och att M talade sanning när hon sa att hon inte var med. Ingen är ju så dum så att den erkänner något den inte gjort.

Inte heller det gick som hon hade tänkt sig, då M berättade om dumpningen. Om M berättade mer visste hon inte.

Vad hon däremot visste var att hon var tvungen att öka sin trovärdighet. Det hade hon inte gjort genom att lägga skuld för mordet på M då hon inte visste om M redan hade berättat vad som hände.

Väldigt bra analys. J kan tänka i flera led. Den förmågan underlättar vid manipulation gissar jag.
Citera
2023-04-09, 01:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
MHs Hälsa-app har vid två tillfällen registrerat steg på natten. MH påstår att det är toabesök.

Planritningen över JJs lägenhet med vissa mått finns i aktbilaga 156 på s. 20. På s. 28 finns bild på sängen med alla saker.

Finns det någon mätking i tråden som vill ta sig an utmaningen att göra en uppskattning av avståndet från sängen till toan och tillbaka som mobilen kan ha rört sig?
Jag har utifrån förhören uppskattat avståndet badrum-kök-säng till 21 m och 30 steg. I FUP anges 23 m och 33 steg.
Citera
2023-04-09, 01:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Är du måhända lite dum i hjärnan?

Jag vet inte vad Australien har för utlämningsavtal med Israel men Israel har skrivit på samma konvention som EU-länderna och kommer definitivt lämna ut både svenska medborgare som de med dubbelt medborgarskap. Hur vore det om du tog reda på lite fakta innan du öppnade den där kukluckan som du har under näsan?

Är du måhända lite efterbliven i huvudet? Turkiet har också "utlämningsavtal" men lämnar inte ut... Israel lämnar för fan inte ens ut till USA... deras viktigaste allierade men de ska lämna ut till Sverige som i tid och otid retar upp dem och Palestina? Du är fan så jävla dum så klockorna stannar och blommorna vissnar...

Ja du tack detsamma... du kan ju få ta fram fall där Israel lämnat ut någon brottsling till Sverige.

Men nu är detta en icke fråga då JLJ knappast kommer att komma ur förvaret så hon kan sätta sig på ett flyg ner till Israel.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-04-09 kl. 01:12.
Citera
2023-04-09, 01:10
Medlem
Citat:
Att T fick något i glaset är möjligt.
Snälla det fanns inga droger i T kropp
Det kollades
Läs rättsläkarens utredning
Citera
2023-04-09, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kan också vara så att T försökte sätta sig i säkerhet i badrummet genom att låsa in sig där, om J och M blev hotfulla.

Men borde J inte skrikit då eller larmat på mobilen. Jag tror snarare att hon blev påhoppad utan föraning. Det hördes ju enligt grannarna inga upprörda röster under natten. T kanske tom trodde att de pratat ut innan hon skulle gå. J kan ju vara väldigt insmickrande för att sedan sätta in en stöt. Det beskriver ju bland annat hennes ex.
Citera
2023-04-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Snälla det fanns inga droger i T kropp
Det kollades
Läs rättsläkarens utredning

Ja jag läste det. Mitt svar hamnade dock fel. Det var en i tråden som skrev att! GHB går ur kroppen fort och det används ibland i ridsport. Svaret var till henne. (MA)
Citera
2023-04-09, 01:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja jag läste det. Mitt svar hamnade dock fel. Det var en i tråden som skrev att! GHB går ur kroppen fort och det används ibland i ridsport. Svaret var till henne. (MA)

Det förutsätter ju att Tove varit i liv över 1timma och att det endast var 1 kork GHB...

Jag vet inte men det känns omöjligt inom den tidsramen? Eller är jag ute och cyklar ?
Citera
2023-04-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Killen J*lius säger i sitt förhör att Maja var med. Rörigt är bara förnamnet . Men det är väl det att det är några år sen.

Är kanske jag som minns dåligt från fupen. Men tror att det är lätt för dom inblandade att röra ihop med. Mycket tjafsande under flera år. Svårt att hänga med i alla turer.

Man blir ju matt bara av att läsa om det.
Citera
2023-04-09, 01:27
Medlem
Citat:
Att T fick något i glaset är möjligt.

Nej, inte enligt obduktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto