2023-04-08, 23:12
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
FUP sid 445:

Var det för svårt att hitta själv?

Jag vet inte hur du har det med läsförståelsen...

Men att
"Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick inte gå ut." och

"MH har trängt sig in i en lägenhet" är inte på något sätt likvärdigt...

Möjligtvis i din värld.
Citera
2023-04-08, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag vet inte hur du har det med läsförståelsen...

Men att
"Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick inte gå ut." och

"MH har trängt sig in i en lägenhet" är inte på något sätt likvärdigt...

Möjligtvis i din värld.
Jaså skulle det vara ordagrannt? Ojdå. Det räcker inte att T smsar sin tränare att komma och hämta henne för att Maja står utanför dörren och tjafsar och T inte vågar lämna rummet där hon befinner sig? Är det någon skillnad om Maja står utanför lägenhetsdörren eller badrumsdörren tycker du?
Citera
2023-04-08, 23:17
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spektiro
Det jag funderat över, är om nu JJ är en sån psykopat, varför sa hon inte direkt bara att Tove var död när hon kom hem från McDonalds? Är det för hon hade telefonen med sig?

Känner att hon hade ju kunnat skylla ifrån sig en hel del men ändå inte gjort det

De båda håller ju tyst i förhören tills kroppen hittas och polisen talar om för JJ att endast JJs mobil var vid fyndplatsen och att inget DNA från MH finns i badrummet. Det är då JJ börjar sätta in MH i sina storys.

Så har jag läst det som i alla fall.

Citat:
Det har varit ett flertal tillfällen och de inblandade ger olika svar om vad som hänt. Maja har nämnts av T som en av de hon var rädd för (står i tränarens förhör).

Ja, så är det!

Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Vilket känns väldigt konstigt.
Man kan ju ändå inte anta att hon bara la sig ner och villigt blev dödad.....

Nej, precis.

Normalt om man nu ska visa sin lgh för en kompis mitt i natten, efter krogen så brukar man ju bjuda på en drink/vin etc. eller ex kaffe. De brukade ju tydligen väldigt ofta efterfesta hela umgängeskretsen.

Jag tror som sagt på drog i vinet (kanske GHB) och/eller ett plötsligt hårt slag med tillhygge i huvudet, där vid köksbordet.

Men vi lär nog aldrig få veta, tyvärr.
Citera
2023-04-08, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är inte klarlagt om M var med eller inte vid branden utanför T s pappas lägenhet. M var hemma hos J till sent på kvällen. M s pappa skulle hämta henne, men det framgår inte av telefontrafiken om han faktiskt gjorde det.
Om man tänker logiskt - varför skulle J inte anlägga branden en kväll när hon kan få hjälp av sin bästis med att hålla utkik? Varför skulle J ta det en kväll när hon gör det ensam?

Jag har lite svårt att tro att Maja debuterade i sin medhjälp med att bära bort en kropp. Det är väldigt grovt, ofta brukar det ju ske en upptrappning och tillvänjning när det gäller brottslighet.
Citera
2023-04-08, 23:21
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Jaså skulle det vara ordagrannt? Ojdå. Det räcker inte att T smsar sin tränare att komma och hämta henne för att Maja står utanför dörren och tjafsar och T inte vågar lämna rummet där hon befinner sig? Är det någon skillnad om Maja står utanför lägenhetsdörren eller badrumsdörren tycker du?

Prova att läsa igen. "Jag tycker att M är rätt diffus, man får ingen klar bild av henne. Hon har bevisligen varit med på en del saker som är över gränsen, t ex trängt sig in i en lägenhet. Men baserat på vad som har kommit fram att hon gjort tidigare skulle jag aldrig ha trott att hon skulle vara med på att släpa ner ett lik för flera trappor och hjälpa till att göra sig av med det. Men det vet vi att hon har gjort. Så skulle hon kunna hålla fast Ts armar medan J ströp henne? Tja, vem vet var hennes gränser går?"

"att Maja står utanför dörren och tjafsar och T inte vågar lämna rummet där hon befinner sig"

Är det Maja som har trängt sig ut ur lägenheten eller försökt med det??
Citera
2023-04-08, 23:22
Medlem
J är verkligen slug även om det inte gick hem hos förhörsledaren i just detta fall.
Citera
2023-04-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nejdå, hon uttrycker sig mera förfinat än så:

J : Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.

BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.

J föreslår M som inkräktare om än med viss motvillighet, nu när hon inser situationens allvar.

J är verkligen slug även om det inte gick hem hos förhörsledaren i just detta fall.
Citera
2023-04-08, 23:26
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Verkligen! Och jag vet att du anar ugglor i mossen. Ser man till hennes tidigare beteende mot dom som har förargat henne är detta något helt nytt. Nu vet vi inte om J är narcissist eller psykopat eller kanske en släng av båda. Men det är faktiskt inte helt ovanligt att även psykopater kan känna ett visst band och vilja försvara nära och kära.

Visst finns det ett par exempel i dom tidiga förhören med J, där hon försöker få polisen att rikta blickarna mot M och även andra. Men efter erkännandet har hon själv tagit på sig huvudansvaret och inte alls överdrivit M delaktighet.

Och skulle J vara såpass smart och kalkylerande vore det väldigt märkligt att hon sätter M som en passiv passagerare som bara tog bort T s händer från sin hals och höll ner dom ett par sekunder. Det är ju inte ens straffbart.
J märkte nog att FL inte nappade på kroken om Ms skuld till aktiviteterna på datorn och tfn.

För att kunna skuldbelägga M behövde hon öka sin egen trovärdighet. Då erkände hon haschkakeresan, poängterade mycket tydligt att det var hennes initiativ och att M talade sanning när hon sa att hon inte var med. Ingen är ju så dum så att den erkänner något den inte gjort.

Inte heller det gick som hon hade tänkt sig, då M berättade om dumpningen. Om M berättade mer visste hon inte.

Vad hon däremot visste var att hon var tvungen att öka sin trovärdighet. Det hade hon inte gjort genom att lägga skuld för mordet på M då hon inte visste om M redan hade berättat vad som hände.
Citera
2023-04-08, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Prova att läsa igen. "Jag tycker att M är rätt diffus, man får ingen klar bild av henne. Hon har bevisligen varit med på en del saker som är över gränsen, t ex trängt sig in i en lägenhet. Men baserat på vad som har kommit fram att hon gjort tidigare skulle jag aldrig ha trott att hon skulle vara med på att släpa ner ett lik för flera trappor och hjälpa till att göra sig av med det. Men det vet vi att hon har gjort. Så skulle hon kunna hålla fast Ts armar medan J ströp henne? Tja, vem vet var hennes gränser går?"

"att Maja står utanför dörren och tjafsar och T inte vågar lämna rummet där hon befinner sig"

Är det Maja som har trängt sig ut ur lägenheten eller försökt med det??
Det är som sagt oklart eftersom olika personer berättar olika saker. Hon och Johanna blir väl utkastade ur en lägenhet vid ett tillfälle.
Citera
2023-04-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
De båda håller ju tyst i förhören tills kroppen hittas och polisen talar om för JJ att endast JJs mobil var vid fyndplatsen och att inget DNA från MH finns i badrummet. Det är då JJ börjar sätta in MH i sina storys.

Så har jag läst det som i alla fall.

Ja, så är det!

Nej, precis.

Normalt om man nu ska visa sin lgh för en kompis mitt i natten, efter krogen så brukar man ju bjuda på en drink/vin etc. eller ex kaffe. De brukade ju tydligen väldigt ofta efterfesta hela umgängeskretsen.

Jag tror som sagt på drog i vinet (kanske GHB) och/eller ett plötsligt hårt slag med tillhygge i huvudet, där vid köksbordet.

Men vi lär nog aldrig få veta, tyvärr.
Det fanns inga droger i T kropp
Det har ju flera skribenter förklarat redan för dig
Citera
2023-04-08, 23:30
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Man skulle öven kunna se det som att J är otroligt skicklig på att manipulera.

Men jag håller med dig om att hon får det att låta som att hon är omtänksam om M. Om hon sedan verkligen är det eller har något annat syfte, tycker jag är svårt att sia om.

Det är inte svårt att sia om. Jag kan hitta otal gånger och möjligheter, som alla diskuterats till leda i detta forum, som JJ haft att kunna slänga MH under bussen, men inte gjort det.

JJ kunde gjort det betydligt värre för MH, det tror jag vi alla är överens om.

Frågan är: varför har inte gjort det?
Citera
2023-04-08, 23:32
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det är som sagt oklart eftersom olika personer berättar olika saker. Hon och Johanna blir väl utkastade ur en lägenhet vid ett tillfälle.
Oklart= Det Har Inte Hänt!
God natt, hoppas att du har ett fint Påsklov...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in