2023-04-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Nu låter du återigen som en dåligt programmerad AI som snickrats ihop på en pisskvart. Slagordsretorik funkar inte riktigt på flashback. Jag har inte hört något om mentalpatienter i PMC Wagner. Däremot kommer jag då osökt att tänka på Zelenskij som gick emot sina generaler och bestämde att Bakhmut skulle försvaras till varje pris. Ukraina måste ha förlorat tiotusentals, kanske uppemot 50k av sina bästa och mest erfarna trupper i försvaret av Bakhmut. Fullständigt vanvett och ett bevis så gott som något för att Ukraina aldrig kan vinna detta krig.

Hehe, Du börjar köra alltmer med retorik a la Bagdad-Bob. Sådant önsketänkande fungerar inte på oss ukrainavänner. Visst,Ukrainska armen må blöda men den ryska störtblöder. Därför kommer inte det fattiga Ryssland vinna någon totalseger och lägga Ukraina under sig. Nu har ryssen dessutom börjat oroa sig för Natolandet Finlands starka arme. Rysspatrasket i Kreml verkar ju tänka, drömma och prata hela tiden i termer som om krig och hot mot omvärlden är ett helt naturligt tillstånd som skall vårdas genom propagandan.
Ryssland ses därför idag som en onormal fattig och sjuk statsbildning som få ekonomiskt starka demokratier vill knyta alltför starka ekonomiskt bindande avtal med. Alltför många småpåvar utövar ju nu makt och egen rättskipning nom ryssstaten vilket signalerar farlig instabilitet i ryssbygget.
2023-04-08, 12:30
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Din översättningsmjukvara, verkar inte kunna översätta just det ordet från ryska till svenska...

Självfallet så har ryska stridsvagnar genomgått ungefär samma utveckling som väststridsvagnar.

Det ändrar dock inte det faktum att Leopard 2 var en helt ny stridsvagn, medan T-90 är en omdöpt T-72 med eldledningssystemet från T-80, att T-80 togs fram en T-64 med ny motor, att T-72 var framtagen som en billigare T-64, att T-64 började utvecklas 1951, att motorn i T-90 är en vidareutveckling av en motor från 1931 och att växellådan i grunden är 1940-talsteknik, med en tekniknivå motsvarande M3 Sherman och Panther.

Så medan Leopard 2 (och M1 Abrams) var helt nya vagnar, så har Sovjetunionen och senare Ryssland, vidareutvecklat och vidareutvecklat samma vagn i mer än 70 år, bl.a. p.g.a. att deras försök till helt nya stridsvagnar har misslyckats. T.ex. Objekt 187, Objekt 195, Objekt 148 (Armata) och Objekt 490.

Nu är det inget fel med en evolutionär utvecklingsprocess, men i fallet T-64/72/80/90 så innebär det att man har kvar massvis med problem som fanns där från första början. T.ex. ammunitionslagringen, att mitten av tornfronten har relativt låg skyddsnivå, att vagnarna är svåra att underhålla och reparera, dålig ergonomi, och allvarliga riktbegränsningar i elevation och dumpning. P.g.a. att man tekniskt ligger efter väst, så har man inte heller kunnat läsa problemen med bränsletörst och ryckig styrning.

Där kom den också…”ni ryssar”. Du är patetisk och högst sannolikt också en skojarjude.

Du mal bara samma saker utifrån din anti-ryska bias. Sedvanlig utveckling av stridsvagnar blir till helt nya konstruktioner i väst men inte i Ryssland. Dina anmärkningar på brister i ryska stridsvagnar är också tendentiösa eftersom vissa inslag i deras konstruktion innebär både för-och nackdelar.
2023-04-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Men varför kollapsar aldrig skiten då?

Finns ingen mening för ryssar att ta staden bara för den sakens skull. Huvuduppgiften är att förinta den ukrainska armén, vilket de gör på ett exemplariskt vis.

Något liknande pågår nere i Avdiivka också.
2023-04-08, 13:08
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Ursäkta om jag avbryter med lite OnTopic, men det verkar inte ha hänt så värst mycket om man studerar frontlinjens förflyttning dom senaste 14 dagarna.
https://twitter.com/DefMon3/status/1644501235502923781
2023-04-08, 13:58
Medlem
Citat:
Nu låter du återigen som en dåligt programmerad AI som snickrats ihop på en pisskvart. Slagordsretorik funkar inte riktigt på flashback. Jag har inte hört något om mentalpatienter i PMC Wagner. Däremot kommer jag då osökt att tänka på Zelenskij som gick emot sina generaler och bestämde att Bakhmut skulle försvaras till varje pris. Ukraina måste ha förlorat tiotusentals, kanske uppemot 50k av sina bästa och mest erfarna trupper i försvaret av Bakhmut. Fullständigt vanvett och ett bevis så gott som något för att Ukraina aldrig kan vinna detta krig.

Jag tror faktiskt att du har rätt, att Ukraina har förlorat (tiotusentals) soldater i Bakhmut. Men du förstår du väl att det går åt helvete för Ryssland där, också?
2023-04-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Ursäkta om jag avbryter med lite OnTopic, men det verkar inte ha hänt så värst mycket om man studerar frontlinjens förflyttning dom senaste 14 dagarna.
Man tror att ukrainarna helt enkelt tar det lilla lugna och inte offrar manskap för att ta lite mark utan låter ryssen ta dom värsta förlusterna. Och det är ju främst en rysk blodspillan vi ser även om dom ukrainska grabbarna tyvärr också ser kamrater stupa i kriget mot ryssen.. Men ryssen har rejäla problem att ens inta en mindre ukrainsk stad den saken är ju klar.
2023-04-08, 15:43
Medlem
Citat:
Nu projicerar du också och den dåliga fantasin styrker att du är en undermåligt programmerad AI.

Hur vore det om du bemöter det jag skriver istället för att mala sykofantiskt kack om väst? Varför gick Zelenskij emot sina generaler och valde att försvara Bakhmut till ingen nytta och med ohyggliga förluster som följd? Särskilt om Ukraina tänkt sig en meningsfull motoffensiv så är förfarandet sinnesslött.
Till ingen nytta är väl att förrina faktumet att en massa ryska varelser nu gödsla den ukrainska jorden.
Tror eller snarare vet att Zelenskyj fattar sina beslut i samråd med sina generaler. För Zelenskyj må ha vuxit i rollen som Ukrainas president och dess främste förkämpe internationellt men någon general är han ju inte mig veterligen.
Ukrainas framgångar hittills stavas nog mer samråd, beslutsdelegerande, enorm motivation, och en närvarande president. Där har verkligen den isolerade frånvarande ryske diktatorn en hel del att lära. För den ryske diktatorn enda kända besök, i skydd av mörkret givetvis , är ju i en ockuperad ukrainsk stad tillsammans med sitt teatersällskap av statister något som knappas kommer hetsa gemene , ofta frusen och hungrig, rysk soldat ute på slagfältet till några större stordåd.
2023-04-08, 17:11
Medlem
Hahaha Pruttler

Ingen kollaps alls enligt Pissaaikiwi i Expressen nu

Hahaha prutt Pruttler
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/kriget-i-ukraina-ryssarna-rycker-framat-ingen-vag-ut-ur-bachmut/

Sannolikt blir det inte en kollaps för den ukrainska sidan utan i så fall en tillbakaryckning till nästa försvarslinje, säger Paasikivi.
2023-04-08, 18:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui

Notera att ryssarna då även har förlorat terräng i södra Bakhmutsektorn.
Så mycket för "Ukrainas fullkomliga kollaps i Bakhmut-fronten", med tanke på att den tydligen kollapsade för mer än en månad sedan...
2023-04-08, 18:50
Medlem
Yodawgimbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
https://samnytt.se/rysslands-uppmaning-till-ukraina-ni-ar-nastan-omringade/

Bakhmut är snart helt omringad, och många har redan börjat rapportera om en fullkomlig desperat och oordnad reträtt.

Detta efter att Kiev fortsatt att skicka ukrainare in i köttkvarnen Bakhmut. Den amerikanske Överstelöjtnanten Doug MacGregor säger att enligt källor i Pentagon har Ukraina redan förlorat 25% av sin befolkning.

https://www.youtube.com/watch?v=BBp9GkkYhVE

Men hos SVT som har ett intresse av att upprätthålla myter och narrativ inför det sovande folket, så kommer dessa uppgifter aldrig fram.

Vad kommer Bakhmuts befrielse att innebära?

Vad kommer Ukrainas nästa desperata steg att bli?

Hur kommer västmakterna att agera när Bakhmuts befrielse blir ett faktum?
Hallå jag väntar fortfarande på fullkomlig desperat och oordnad reträtt, kollapsen och allt vad det heter, TS varför ljög du för mig?
2023-04-08, 21:06
Avslutad
Citat:
Det resonemanget köper jag. Men lika säkert är att ryssarna inväntar den ukrainska motoffensiven. Jag kan heller inte tänka mig annat än att Zelenskijs NATO-rådgivare sliter sitt hår över att den lille judeclownen offrat sina bästa och mest erfarna trupper vid Bakhmut. Dessutom till ingen nytta. Samtidigt har Ryssland vid Bakhmut enbart offrat kåkfarare.

Det är väl främst Wagner gruppen som har opererat kring Bakhmut?
Kikar man deepstatemap så har PMC Wagner varit öster om Bakhmut i flertalet månader.
2023-04-08, 21:14
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Jag tror faktiskt att du har rätt, att Ukraina har förlorat (tiotusentals) soldater i Bakhmut. Men du förstår du väl att det går åt helvete för Ryssland där, också?

Mindre åt helvete för Ryssland eftersom de tagit kontrollen över Bakhmut och dessutom offrat kåkfarare och inte sina elittrupper som Ukraina gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in