2023-04-08, 17:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag kan ju tycka att det vore läge att skicka JJ på en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Hon kan likt många psykopater passera en P7a väsentligen obemärkt, men en stor RPU - där torskar hon.
Hon är och var vid sina sinnes fulla bruk, så RPU blir inte aktuellt.
Citera
2023-04-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Även om det mesta du skriver inte är inkorrekt så tycker jag du har fel ingångsvinkel - detta mål handlar inte om direkt teknisk bevisning. Det handlar om att värdera vad som är rimligt. Och då har man att utgå från en gärningsbeskrivning från åklagarens sida, och så har man att tillgå en separat beskrivning av förloppet från vardera åtalade kvinnor.

Här är det rättens uppgift att titta på dom åklagades uppgifter och bedöma om det är rimligt att det kan ha gått till som dom säger: enligt min egen lekmannauppfattning är båda MGMs *alternativa* beskrivningar av hur kvällen fortlöpt så fulla av motsägelser, luckor och dessutom i clinch med en rad omständigheter man hittat under förundersökningen att man borde lämna dessa utan hänseende. Det är inte rimliga historier helt enkelt.

Sen har man att titta på om det ÄNDÅ kan finnas ett alternativt förlopp där då specifikt MH inte varit så inblandad som åklagaren menar. Det är möjligt att man kan göra det, men jag är inte så säker. Det är möjligt att man kan placera MH utanför toaletten på nåt sätt som inte är förenligt med att hon skulle sova, men jag har personligen svårt att riktigt se hur det skulle gå till.

I övrigt vill jag dessutom tillstå att bevisningen i det här är ärendet, tvärtemot vad vissa påstår, är förhållandevis starkt - det är ställt utom allt rimligt tvivel att TT har mördats, man kan ringa in en specifik tid och plats där hon bragts om livet, och dom enda två personerna som befinner sig på platsen är dom två MGM. Lägg till det att kroppen forslats bort från platsen, återigen bevisligen av dom två MGM, samt att man försökt elda upp den och, well, det finns mördare som dömts på betydligt svagare grunder.

Vissa delar av det du skriver stämmer absolut! De två berättelserna som finns är både orimliga och icke samstämmiga. Men tar man M som exempel så har hon ALLA anledningar i världen att ljuga och undanhålla sanningen oavsett om hon varit delaktig i mordet eller inte. För vilken situation har hon hamnat i egentligen?

Jo, hennes bästa kompis misstänks för ett Mord - Det är klart att hon vill hjälpa sin bästa kompis? Det är klart att hon inte vill ange sin bästa kompis? Och det kan givetvis vara så att hon är rädd för J också. Vad händer sedan? Jo, även hon själv misstänks för mordet. Hon vet att hon varit med och lockat dit Tove och hon vet att hon varit på plats i lägenheten när Tove mördades. Det är klart att hon då måste forma ihop en berättelse "som friar henne".

Så oavsett om M varit delaktig i mordet eller inte så är det inte särskilt konstigt att hon lämnat en orimlig historia - Hon har ju fått stå med ena benet i sin egen skit, och med det andra benet i J:s skit. Och detta måste givetvis rätten ha i beaktning när dom bedömer M:s delaktighet i detta.
Citera
2023-04-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Visst, det stämmer absolut! Men man kan ju dömas i enlighet med sitt erkännande, precis som du är inne på. I J:s fall finns det ju stödbevisning i form av att både dödsorsak och dödssätt stämmer in på hennes berättelse, vilket väger tungt.

Till detta finns också viss stödbevisning gällande motivbild då J haft en långvarig konflikt med Tove, att hon skrivit en "hat-låt" om henne, att hon tidigare googlat ”mörda någon diskret” och ”kan man dö av råttgift”, att det varit bråk på krogen och att såväl J som M medgett att J lurat med Tove till lägenheten för att konfrontera henne där. Till detta vet man även att J varit med och forslat bort Toves kropp och då försökt att bränna upp den. Man vet också att hon vid ett senare tillfälle återvänt och gjort om proceduren en gång till. Detta är givetvis inget entydigt bevis på Mord. Men det är ju en omständighet som talar i riktning mot att just J varit väldigt benägen om att Toves kropp inte skall hittas.

Så jag skulle nog säga att det finns tillräckligt med stödbevisning för att döma J i enlighet med hennes erkännande.

Men om JJ i HR drar tillbaka sitt erkännande, vilket i mitt tycke hade varit det mest rationella ”försvaret” i hennes sits. Då hamnar man i situationen beskriven ovan.
Citera
2023-04-08, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Men om JJ i HR drar tillbaka sitt erkännande, vilket i mitt tycke hade varit det mest rationella ”försvaret” i hennes sits. Då hamnar man i situationen beskriven ovan.

Jag är nog också inne på att det skulle vara det mest rationella i hennes sits.

Ja, då hamnar man ungefär i den beskrivna situationen. Dock kommer ju då stödbevisningen i form av att dödsorsak och dödssätt stämmer in på hennes tidigare berättelse, motivbilden/konflikterna/bråket och de efterföljande gravfridsbrotten - vägas mot J:s trovärdighet i och med det faktum att hon dragit tillbaka sin berättelse "i elfte timmen". Hennes nya berättelse kommer också att vägas mot hennes tillförlitlighet, då hon kanske kommer med en berättelse som inte går ihop med utredningen/bevisningen som finns. Så det handlar ju väldigt mycket om vilken slags ny berättelse hon kommer med isåfall...
Citera
2023-04-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du verkar insatt i den juridiska biten, så får tacka för ett informativt inlägg!

Vad tror du händer om J drar tillbaks sitt erkännande i HR?

Om J t.ex. förklarar sitt erkännande med att hon ville försvara och skydda M, och därför tog på sig huvudansvaret. Då borde väl HR stå inför samma dilemma som TR gör nu. Vilken historia stämmer bäst överens med dom bevis som finns?

Just nu tycker jag J s historia med marginal kan förklara dom bevis som finns. Medans M s historia till stor det bevisats vara lögn.

Då kommer stödbevisningen i form av att dödsorsak och dödssätt stämmer in på hennes tidigare berättelse, motivbilden/konflikterna/bråket och de efterföljande gravfridsbrotten - vägas mot J:s trovärdighet i och med det faktum att hon dragit tillbaka sin berättelse "i elfte timmen". Hennes nya berättelse kommer också att vägas mot hennes tillförlitlighet, då hon kanske kommer med en berättelse som inte går ihop med utredningen/bevisningen som finns. Så det handlar ju väldigt mycket om vilken slags ny berättelse hon kommer med isåfall...
Citera
2023-04-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte

Ja hon kan ju alltid i försök att bli fri byta plats med MH i sin berättelse, då blir det svårt
Citera
2023-04-08, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
(FB) Joakim Durhan 29 år Kiruna. Försvunnen sedan 27/7-19. Hittad död 15/8. Mord misstänks
Här finns ett liknande fall (strypning, gravfridsbrott och bränning av kropp) som utspelade sig uppe i Kiruna för något år sedan.
Offret blev lurad till en liten lgh där sedan tre GM blev dömda till långa straff, som jag minns det skyllde alla på varandra men fick ungefär likvärdiga straff.
Kan vara intressant att läsa med tanke på likheter till detta fall.
Jag följde det fallet. Skillnaden som jag ser det om jag minns rätt var ju att i Durhanfallet var det etablerade missbrukare som mördade en annan missbrukare under tortyrliknande former. .
Här är det ju tidigare ostraffade. Socialt anpassade med jobb och någorlunda normala vänner och familjer. Tidigare ostraffade. Även om J enligt vittnen verkar ha en störning.
Därför tycker jag att detta är så ofattbart att det kunde gå så långt.
Citera
2023-04-08, 18:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Ja, frågan är hur mycket M deltar.... På nöjet så gick hon ju tydligen bara emellan för att avstyra "T" påstoda slag....
M kanske hjälpte till.... och tog bort T armar när hon försökte trycka bort J från henne...
Men att hålla i tills någon dör....
Det intrycket har jag inte fått av M.

Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Tror att hon deltar, hennes (MH) aggressivitet visade ju sig t.ex då hon och kompisen A*lexandra med våld försökte tränga sig in i en lägenhet för att få tag på T*ove. Den gången var inte JJ ens med utan kom senare. Allt detta har ju inte kommit fram i TR-förhandlingarna, vilket jag anser är synd men i HR finns ju möjlighet att lägga fram ytterligare omständigheter, vittnesmål och bevis.
Ja, man kan resonera på det ena och det andra sättet om Ms delaktighet. Beroende på utgångspunkt kan man hitta stöd både för att hon inte var med eller att hon var med…

Jag tycker att M är rätt diffus, man får ingen klar bild av henne. Hon har bevisligen varit med på en del saker som är över gränsen, t ex trängt sig in i en lägenhet. Men baserat på vad som har kommit fram att hon gjort tidigare skulle jag aldrig ha trott att hon skulle vara med på att släpa ner ett lik för flera trappor och hjälpa till att göra sig av med det. Men det vet vi att hon har gjort. Så skulle hon kunna hålla fast Ts armar medan J ströp henne? Tja, vem vet var hennes gränser går?
Citera
2023-04-08, 18:32
Medlem
https://m.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Rättsläkarens vittnesmål om dödsorsaken
Citera
2023-04-08, 18:32
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vemdalen62
Jag följde det fallet. Skillnaden som jag ser det om jag minns rätt var ju att i Durhanfallet var det etablerade missbrukare som mördade en annan missbrukare under tortyrliknande former. .
Här är det ju tidigare ostraffade. Socialt anpassade med jobb och någorlunda normala vänner och familjer. Tidigare ostraffade. Även om J enligt vittnen verkar ha en störning.
Därför tycker jag att detta är så ofattbart att det kunde gå så långt.
Etablerade missbrukare var de väl inte, förutom en av GM och BO.

Ostraffade eller inte? Vad har det för betydelse i ett brott egentligen, någon gång är ju alltid den första eller..?

Personligen tror jag att både J & M är personlighetsstörda, dock inte till den grad att RPV är aktuellt
Citera
2023-04-08, 18:38
Medlem
LeeVans avatar
JJ har så extremt starka skäl för att hämnas på MH så att sannolikheten för hämnd, när tillfälle ges, måste förmodas ligga nära 100%. Allt annat är orimligt.

Det är i ljuset av ovanstående som MHs påstådda medverkan måste ses. Därmed inte sagt att jag utesluter att så har skett.
Citera
2023-04-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja hon kan ju alltid i försök att bli fri byta plats med MH i sin berättelse, då blir det svårt

Ja precis, då kan jag inte se något annat än att man antingen frikänner båda eller dömmer båda i samförstånd. För döma den ena och frikänna den andra är ej möjligt sett till hur bevisläget ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in