2023-04-08, 15:41
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Om JJ skulle släppas på fri fot tills dom faller. Tror ni hon då hade dragit till Israel och hade hon i så fall kunnat leva ett normalt liv där eller hade hon sannolikt blivit utlämnad vid fällande dom?

Han bedragaren Joakim Posener, drog inte han dit?
Sverige har ett starkt utlämningsavtal med Israel, landet har undertecknat samma konvention som gäller EU-länder emellan. Så dit vore det mycket dumt om Johanna eller någon annan av judisk härkomst försökte fly undan den svenska rättvisan.
Möjligtvis om hon vore palestinier och kunde gömma sig hos Hamas eller några andra terrorister.
Citera
2023-04-08, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Intressant, finns det mer i FUBen, vet du var?

Akt bilaga 153 sid 823
Citera
2023-04-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ja, frågan är hur mycket M deltar.... På nöjet så gick hon ju tydligen bara emellan för att avstyra "T" påstoda slag....
M kanske hjälpte till.... och tog bort T armar när hon försökte trycka bort J från henne...
Men att hålla i tills någon dör....
Det intrycket har jag inte fått av M.

Inte bara det. Maja intygade till en vakt - som undrade om det fanns bevis att Tove slagit Johanna - att Tove slagit Johanna och tyckte att vakten borde kasta ut Tove. Sen har hon setts springa in och ut från Nöjet några gånger då hon var upprörd över något, i samband med stängning, då hon va inne och spanade efter Tove.
Visar på att Maja varit inblandad i bråket och vill skydda och hjälpa Johanna
Citera
2023-04-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Kommer domen kommande vecka eller näst kommande vecka? tappat lite tidsuppfattningen nu känner jag
19 april (vecka 16)
Citera
2023-04-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
OM båda döms för samförstånd med samma påföljd, skulle jag inte helt tappa hakan om J berättar allt om hur det gick till för att inte dela med sig av äran till att ha utfört ett sådant svårgenomförbart mord. Jag tror att hon är riktigt stolt över att hon lyckades.

VA? Seriöst?
Även om hon är nöjd med vad hon gjort så tror jag inte hon vill riskera att dömas till ett hårdare straff ifall någon skulle överklaga. Eller menar du efter alla instanser (om det går så långt)?

Hon vill nog hursomhelst absolut ut igen så snabbt som möjligt - hon anser sig nog ha en del "ärenden" kvar att uträtta, och då kan hon ju inte avslöja sitt sanna jag.
Citera
2023-04-08, 16:30
Medlem
Alonens avatar
Jag kan ju tycka att det vore läge att skicka JJ på en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Hon kan likt många psykopater passera en P7a väsentligen obemärkt, men en stor RPU - där torskar hon.
Citera
2023-04-08, 16:53
Medlem
Citat:
Intressant, finns det mer i FUBen, vet du var?

Förhöret:

Har du själv varit osams med några av dessa personer?
Nej.
Med Johanna?
Nej[I[/i]
Maja?
Nej.
Har du varit osams med Tove? Om ja, varför? Berätta.
Jag vet inte. Johanna skulle ha en fest. Johanna sa att det inte var så bra om jag kom. Jag var så bra vän med Albin, och då skulle Tove inte gilla att jag pratade med Albin. Detta var det Johanna som sa till mig.
När var detta?
2020-2021 någon gång.
Hur blev man bjuden på fest?
De vanliga blev alltid bjudna, men sen sa Johanna att det inte var så bra att jag kom.
Vi har information om en incident som ska ha inträffat för ca två år sedan, hemma/utanför Albins lägenhet på Storgatan i Vetlanda. Kommer du ihåg? Kan du berätta om det?
Nej, kommer inte ihåg.
(Om hon ej minns) Du och Maja Hellman ska ha kommit hem till Albin, där även Tove var, och velat få tag på Tove.
Inte riktigt så nej.
Berätta hur du kommer ihåg?
Jag vet inte om vi druckit och varit på fest. Jag ville bara prata med Albin, men sen blev det att han inte ville prata med mig. Då tänkte jag att han inte ville det på grund av Tove.
Varför var Maja med då?
För att jag inte ville gå dit själv kanske.
Var det du som tog beslutet att gå dit?
Minns inte, det är så länge sedan.
Du sa precis att du ville prata med Albin?
Ja, då kanske det var så.
Vad och med vem hade du varit med innan händelsen?
Jag tror jag var hemma om jag minns rätt.
Hade ni fest hemma hos dig då?
Ja, jag tror det. Jag flyttade till min lägenhet feb 2021. Minns inte om vi var hemma hos mig innan eller inte. Innan 2021 feb så hade jag ingen lägenhet.
Hade ni druckit alkohol?
Minns inte hur mycket.
Kan berusningen ha påverkat ditt minne av händelsen?
Ja.
Vi har fått det berättat på annat sätt, att du och Maja ville prata med Tove?
Ja, men kanske något i den stilen. Kanske att varför får jag inte prata med min killkompis (Fhl anteckning: Albin) som jag känt i många år. Att Tove inte kunde styra det.
Minns du om du träffade Albin?
Nej minns inte. Vi gick dig och ville prata med Albin. Tove var där. Sen vet jag inte om Tove gick ut och sa att vi inte fick vara där.
Vi har hört att det var Albin som pratade med er och att Tove var i lägenheten?
Jag minns inte detta faktiskt.
Pratade Maja med Albin?
Minns inte.
Var det någon som sa åt er att gå dit?
Nej.
Som vi förstått så var det en arg stämning, höga röster och liknande. Varför?
Nej vet inte. Inte så direkt.
Berätta fritt om händelsen.
Jag tror det var att vi hade varit hemma hos mig och druckit lite. Jag ville prata med Albin för jag hade inte pratat med honom på länge. Maja hängde med. Vi stod utanför Albins lägenhet. Jag kan ha försökt ringa honom. Vi gick upp i trappuppgången. Sen ville jag prata med Albin, men jag vet inte om han ville prata. Albin var i lägenheten. Jag vet inte om han gick ut ur lägenheten.
Du sa innan att Tove gick ut?
Ja jag kommer inte ihåg.
Vilka var på festen hos dig?
Minns inte. Maja var där.
Johanna?
Kommer inte ihåg.
Var Tove där?
Nej.
Albin?
Nej.
Var det efterfest?
Ja.
Jag vet inte om jag träffade Johanna på efterfesten, men Tove och Albin var inte på efterfesten.

Hände något mer hemma hos Albin?
Kommer inte ihåg.
Vi var utanför huset. Det var jag och Maja som gick dit, sen kommer jag inte ihåg om Johanna kom senare. Jo, Johanna kom senare. Jag sa att jag tyckte det var konstigt att jag inte fick snacka med Albin och jag tyckte det var konstigt.

Varför kom Johanna dit?
Hon kanske var hos mig på efterfest, inga var kvar på festen så då kom hon dit.
Visste hon var ni var då?
Ja, eftersom hon kom dit.
Hur?
Vi sa väl att vi skulle prata med Albin. På festen.
Jag minns inte om jag sa att Johanna skulle få ut all från min lägenhet.

Men vad hade Johanna med det att göra? Att du skulle träffa Albin?
Nej, jag vet inte. Det var ju med Maja. Minns inte.
Vad hände efter att ni gick från platsen?
Vet inte om vi var ute och gick. Vet inte om jag gick hem eller om Maja hängde med mig hem.
Vad sa ni efteråt?
Minns inte, men kanske att det var sjukt att jag inte fick snacka med Albin, att man inte fick ha killkompisar som tjej.
Ville ni prata med Tove om något annat?
Nej
Citera
2023-04-08, 16:57
Medlem
[quote=BayouX|84090467] (FB) Joakim Durhan 29 år Kiruna. Försvunnen sedan 27/7-19. Hittad död 15/8. Mord misstänks
Här finns ett liknande fall (strypning, gravfridsbrott och bränning av kropp) som utspelade sig uppe i Kiruna för något år sedan.
Offret blev lurad till en liten lgh där sedan tre GM blev dömda till långa straff, som jag minns det skyllde alla på varandra men fick ungefär likvärdiga straff.
Kan vara intressant att läsa med tanke på likheter till detta fall.[/QUOTE

Det finns många liknelser mellan dessa fall. En person som blir ditlurad av flera andra. Personer som säger att det bara skulle bli en lätt misshandel. Offret avlider och fraktas bort samt bränns. Personerna försöker dölja brottet. Ingen av personerna avsåg att döda säger de, men ändå blev det utgången. Man kunde inte visa vem som gjorde vad. Två av de dömda fick livstid och personen som inte brännt kroppen eller fraktat bort fick ett långt tidsbestämt straff. Resonerar rätten på samma sätt i detta fall skulle utgången kunna bli densamma.
Citera
2023-04-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Problemet är att man kan resonera på exakt samma sätt när de kommer till JJ. Ett erkännande utan stödbevisning har ingen tyngd i svensk rätt. Man måste fortfarande kunna utesluta alternativ gärningsman och bevisningen skall fortfarande nagelfaras på samma sätt. Finns det bevis som bortom rimligt tvivel visar att JJ ströp T så kan hon ensamt dömas, annars inte. Enda rimliga möjligheten är att båda blir dömda för att i samförstånd har utfört mordet.

Visst, det stämmer absolut! Men man kan ju dömas i enlighet med sitt erkännande, precis som du är inne på. I J:s fall finns det ju stödbevisning i form av att både dödsorsak och dödssätt stämmer in på hennes berättelse, vilket väger tungt.

Till detta finns också viss stödbevisning gällande motivbild då J haft en långvarig konflikt med Tove, att hon skrivit en "hat-låt" om henne, att hon tidigare googlat ”mörda någon diskret” och ”kan man dö av råttgift”, att det varit bråk på krogen och att såväl J som M medgett att J lurat med Tove till lägenheten för att konfrontera henne där. Till detta vet man även att J varit med och forslat bort Toves kropp och då försökt att bränna upp den. Man vet också att hon vid ett senare tillfälle återvänt och gjort om proceduren en gång till. Detta är givetvis inget entydigt bevis på Mord. Men det är ju en omständighet som talar i riktning mot att just J varit väldigt benägen om att Toves kropp inte skall hittas.

Så jag skulle nog säga att det finns tillräckligt med stödbevisning för att döma J i enlighet med hennes erkännande.
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-08 kl. 17:17.
Citera
2023-04-08, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Ingen rekonstruktion, och det är väl en sak man kan tycka är lite synd. Man måste kunna styrka JJ:s erkännande om ”misshandel”, och utesluta alternativ gärningsman. För att döma JJ men fria MH måste alltså rätten fastställa att JJ bortom rimligt tvivel ströp T till döds. För att göra det måste man enligt mig bl.a. bevisa att MH sov vid tillfället och därmed inte kan ha utfört gärningen. Detta är nog i praktiken omöjligt.

Detta är ett väldigt intressant resonemang och precis som du skriver så borde det inte vara möjligt att döma JJ och fria MH. Då det inte finns någon bevisning (förutom erkännandet som man inte skall lägga vikt vid utan bevis) mot någon av dom. För att fälla JJ behöver de utesluta alternativ gärningsman vilket är helt omöjligt med MH i lägenheten.
Citera
2023-04-08, 17:17
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Jag kan ju tycka att det vore läge att skicka JJ på en stor rättspsykiatrisk undersökning.

Hon kan likt många psykopater passera en P7a väsentligen obemärkt, men en stor RPU - där torskar hon.
Det är oväsentligt. Psykopati är inte en juridiskt psykisk sjukdom. För att ”torska en RPU” så ska du förenklat sagt ha varit i en psykos och inte förstått vad du har gjort. Då kan man få fängelseförbud och hamnar på rättspsyk.
Citera
2023-04-08, 17:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
VA? Seriöst?
Även om hon är nöjd med vad hon gjort så tror jag inte hon vill riskera att dömas till ett hårdare straff ifall någon skulle överklaga. Eller menar du efter alla instanser (om det går så långt)?

Hon vill nog hursomhelst absolut ut igen så snabbt som möjligt - hon anser sig nog ha en del "ärenden" kvar att uträtta, och då kan hon ju inte avslöja sitt sanna jag.
Ja, efter ev. HR-dom när allt är klappat och klart.
Detaljer tror jag inte hon skulle avslöja, men tydligare klargöra vad M egentligen gjorde om hon inte höll I Ts armar, för att hon nog har behov av att dela med sig.
Bränderna höll hon inte tyst om och det tror jag inte hon kommer att göra med detta heller.

Det svamlande sätt hon under rättegången framförde att M deltagit gjorde att i a f jag känner mig tveksam till sanningshalten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in