Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag har väldigt svårt att tro att Maja hade mord i sinnet då. Där tror vi olika. Och det är till rätten att ta ställning till om Maja visste vad som var i görningen och att när hon lurade med Tove till JJ så visste hon att Tove aldrig skulle överleva.
Förhören läser ju inte rätten. Men vi kan prata om både och, vad vi själva tror och vad rätten har för uppgifter och vad de kan komma fram till.
Vad gäller vad Maja vet, så är det ju så att Maja vet det här, men på ett annat plan förskjuter hon det. Otroligt konstigt kan man tycka ju. Läskigt till tusen att var med en sådan person förutom det rent av oetiska.
Vad kom fram i rätten om vad Maja visste om vad gällde JJ och hennes hat? Minns inte nu och får gå tillbaka till direktrapporteringen om det finns något.
Men vad sades i rätten om det? Misshandle har vi hört JJ nämna i förhör, höll hon och Maja fast vid den storyn?
Jag håller med om att JJ säkerligen inte hade som plan att vare sig förlåta något, eller bara misshandla. Efter att inte ha fått "hjälp" svartnade det. Och det visst nog Maja, av den anledningen att hon var den som pratade med JJ, därav Majas tunnelseende när hon söker efter Tove.
Men kan rätten av detta veta att Maja vet och förstår att Tove kommer att mördas inom kort?
Hon filmade rådjuren, A*lbin sa att det verkade var god stämning.
Jag tänker att Maja inte har lika lätt att dra slutsatser, inte är vuxen och har vuxenperspektiv. Jag tog själv hemska risker som ung, något som man lär sig genom att höra/läsa/själv uppleva att inte göra.
Jag tror inte att Maja skulle stanna kvar om hon visste att ett mord skulle ske. Hennes hjärna stängde av den slutsatsen.
Och hur ställer sig då rätten till det som de fått veta?
De har fått de tider som Majas mobil visat steg, de vet att Maja druckit men inte varit redlös. Hur ser de på möjiligheten att Maja vetat om vad som pågick, grannens påringningar och att Maja själv deltog?
Innan var det god stämning, varför kan hon inte lägga sig? I fyllan och villan?
Jag var otydlig ang M s intentioner utanför Nöjet. Jag menade att J redan där bestämt sig för mord. Till M tror jag bara hon sa att hon ville slå/hämnas på henne.
Det är svårt att hålla isär vad som står i FUP och vad som sas under rättegången när man plockar från huvudet. Men det är ett viktigt påpekande du gör, att det bara är det som framkommer i rätten som ligger till grund för domen. När man lyssnar på klipp och jämför med livechatten märker man att livechatten missar en hel del. Så vi får nog vänta till hela rättegången släpps för att få en tillräckligt bra grund att stå på.
Att M förskjuter vetskapen om vad J är kapabel är hennes egna ord. Att M förskjuter det, kan lika gärna vara ett önsketänkande för dom som har svårt att se henne som ond.
Om M stängde av slutsatsen att T skulle kunna mördas får vi nog aldrig veta. Men med bakgrund av tidigare mordförsök och J s uttryckliga hat tycker jag det är rimligt att anta att hon borde inse att risken fanns. Sen går det att hitta ursäkter och anledningar till allting. Eftersom M inte lider av nån allvarlig psykiskt störning eller någon annan diagnos som sticker ut i jämförelse med den genomsnittlige brottslingen, så tror jag inte rätten tar nån större hänsyn till hennes problematik när det kommer till hennes delaktighet före, under och efter mordet.
När man jämför J och M s historier så finns det en väsentlig skillnad. J s historia löper på utan att den stöter på massa gupp på vägen som kräver rimliga svar. Medans M s historia väcker mängder av kritiska frågor som det inte finns rimliga svar på.
Kan hon ha varit ovetandes om den risk T försattes i när hon följde med till J s lägenhet?
Är det rimligt att hon sovit igenom mordet, trots att flera grannar reagerat på ljud och hennes telefon har rört på sig ett par minuter efter mordet?
Kan J på egen hand ha strypt T och orsakat flertalet skador utan att själv få några avvärjningsskador?
Är det rimligt att M hjälper till att dölja brottet, utan att M ställer några frågor till J om vad som har hänt?
Är det rimligt att M beter sig som ingenting har hänt och följer den överenskomna lögnen i flera veckor , när hon inte ens bevittnat mordet utan bara blivit beordrad att hjälpa till att bära och lysa med lampan?
För mig är svaret nej på alla dessa frågor. Och alla dessa nej skapar en sammantagen bild att hon var delaktig i alla moment.