2023-04-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillmongo
Jag känner igen personlighetstypen. Det brukar vara personer som relativt nyligen skaffat sig ett nytt intresse eller hobby där de fått lära sig något nytt och nu känner sig nödgade att berika de ännu icke frälsta med sina nya kunskaper.

Oftast handlar det om medelålders män och förutom carbonara-mannen finns det en uppsjö av liknande besserwissrar. Jag kan ge några exempel:

Den militärt överintresserade:
Kollega vid fikabordet: Har ni hört att ryssarna anfaller Ukraina med pansarvagnar och missiler?
MÖPEN: APP APP APP! Det finns inget som heter pansarvagnar! Det heter stridsvagnar eller stridsfordon! Missiler heter det inte heller! Det heter robotar! Och visste ni att finns inget som heter krypskytt heller, utan det heter prickskytt!

Fiskaren:
Fiskaren: Jag ska fiska i helgen.
Kollegan: Kul! Lycka till då!
Fiskaren: NEEEEEJ! Så får du inte säga! Lycka till betyder otur! SKITFISKE, ska du säga!
Kollegan: Förlåt

Den modeintresserade mannen:
Va fan, har du knäppt båda knapparna på kavajen för? Vet du inte att den understa inte ska vara knäppt? Taskig passform också förresten. Dressmann eller? Du får allt läsa på lite om kläder. Kortärmade skjortor är fjantigt. Shorts bärs bara på stranden eller på gymmet, även om det är 40 grader varmt. Kepsar är för barn och att bära strumpor i sandaler borde det vara dödsstraff på!

Den händige:
Diskuterar varje vår och vinter i däckbytartider här på flashback fjollor till "män" det är som inte byter däck på bilen själva. Utan istället lämnar de in bilen på verkstad där de får vänta i fyra timmar på att få däcken bytta och dessutom betala 800kr för det när det går att byta däcken själv hemma på sju minuter och 25 sekunder gratis. Och givetvis heter det ju att byta hjul, för inte fan kränger du väl av däcket från fälgen?! Däckverkstäderna går dessutom inte att lita på för de drar inte åt med rätt moment!

Nu var det carbonara-männen som TS var intresserad av. De som jag har stött på har följande gemensamt: 30 - 50 år, jobbar inom akademikeryrken och har på senare år börjat intressera sig för matlagning.

Förutom hur carbonara och andra Italienska maträtter ska lagas så brukar de vara noga med att påpeka att det inte ska vara socker i bearnaisesås, sötman ska komma från löken. De brukar även vara noga med vad det är för skillnad på whiskey och whisky samt hur det ska drickas, och givetvis är det bara single malt som gäller. Hur en GT ska blandas samt att kaffe inte ska drickas med mjölk. Förutom om klockan inte hunnit slå 11, då är det tillåtet att dricka en cappuccino, för så gör de i Italien. Carbonara-männen äger ofta en väldigt dyr grill och i denna används endast kol som kommer från utvalda träslag som är inhandlade i specialbutiker för grillning.
Visst är det väl roligt att folk engagerar sig i saker och har kvar entusiasmen i livet?
Var inte så jävla avundsjuk utan glädjs med andra istället!
Citera
2023-04-08, 16:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Jag känner igen personlighetstypen. Det brukar vara personer som relativt nyligen skaffat sig ett nytt intresse eller hobby där de fått lära sig något nytt och nu känner sig nödgade att berika de ännu icke frälsta med sina nya kunskaper.

Oftast handlar det om medelålders män och förutom carbonara-mannen finns det en uppsjö av liknande besserwissrar. Jag kan ge några exempel:

Den militärt överintresserade:
Kollega vid fikabordet: Har ni hört att ryssarna anfaller Ukraina med pansarvagnar och missiler?
MÖPEN: APP APP APP! Det finns inget som heter pansarvagnar! Det heter stridsvagnar eller stridsfordon! Missiler heter det inte heller! Det heter robotar! Och visste ni att finns inget som heter krypskytt heller, utan det heter prickskytt!

Fiskaren:
Fiskaren: Jag ska fiska i helgen.
Kollegan: Kul! Lycka till då!
Fiskaren: NEEEEEJ! Så får du inte säga! Lycka till betyder otur! SKITFISKE, ska du säga!
Kollegan: Förlåt

Den modeintresserade mannen:
Va fan, har du knäppt båda knapparna på kavajen för? Vet du inte att den understa inte ska vara knäppt? Taskig passform också förresten. Dressmann eller? Du får allt läsa på lite om kläder. Kortärmade skjortor är fjantigt. Shorts bärs bara på stranden eller på gymmet, även om det är 40 grader varmt. Kepsar är för barn och att bära strumpor i sandaler borde det vara dödsstraff på!

Den händige:
Diskuterar varje vår och vinter i däckbytartider här på flashback fjollor till "män" det är som inte byter däck på bilen själva. Utan istället lämnar de in bilen på verkstad där de får vänta i fyra timmar på att få däcken bytta och dessutom betala 800kr för det när det går att byta däcken själv hemma på sju minuter och 25 sekunder gratis. Och givetvis heter det ju att byta hjul, för inte fan kränger du väl av däcket från fälgen?! Däckverkstäderna går dessutom inte att lita på för de drar inte åt med rätt moment!

Nu var det carbonara-männen som TS var intresserad av. De som jag har stött på har följande gemensamt: 30 - 50 år, jobbar inom akademikeryrken och har på senare år börjat intressera sig för matlagning.

Förutom hur carbonara och andra Italienska maträtter ska lagas så brukar de vara noga med att påpeka att det inte ska vara socker i bearnaisesås, sötman ska komma från löken. De brukar även vara noga med vad det är för skillnad på whiskey och whisky samt hur det ska drickas, och givetvis är det bara single malt som gäller. Hur en GT ska blandas samt att kaffe inte ska drickas med mjölk. Förutom om klockan inte hunnit slå 11, då är det tillåtet att dricka en cappuccino, för så gör de i Italien. Carbonara-männen äger ofta en väldigt dyr grill och i denna används endast kol som kommer från utvalda träslag som är inhandlade i specialbutiker för grillning.

Tror du har rätt. Det är relativt ny kunskap de har och nu ska minsann alla lära sig.

Min syrra är lite av en carbonaraman. Men hon lägger alltid osten ovanpå fyllningen på pizzan. Det går inte att säga något. Så när carbonaramannen har fel lyssnar han inte, han är helt säker. Tills han får saker från rätt källa. Är säker på att hon om några år kommer informera mig om att osten ska vara på såsen för det mesta. (Vilket jag påpekat, jag vet inte om det gör mig till en pizzaman men jag tror inte det, eftersom jag annars är liberal med pizza.)
Citera
2023-04-08, 16:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Oftast handlar det om medelålders män

Så pass och töntigt att vara så fördomsfull mot svenska medelåldersmän. Men du är verkligen PK; det ger jag dig. Är ju ett klassikt vänster-narrativ och WOKE-synsätt att vara så misogyn som du är, så länge det just är riktat mot medelålders män.

Pust...
Citera
2023-04-08, 17:02
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Visst är det väl roligt att folk engagerar sig i saker och har kvar entusiasmen i livet?
Var inte så jävla avundsjuk utan glädjs med andra istället!
Det är jättebra att folk engagerar sig och nördar ner sig i världens alla ämnen. Jag ser däremot inte poängen med att behöva läxa upp de som har grädde i sin carbonara, kallar en stridsvagn för pansarvagn eller inte känner för att byta hjul på bilen själv.
Citera
2023-04-08, 17:05
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
För det första finns det inget standardiserat recept. Man kan hitta "äkta" italienska recept med grädde, eller vad du vill. Det är snarare deras sjukliga fascination för carbonara och deras märkliga tendens att bli mästrande så fort man pratar carbonara jag vill diskutera.

Vilka är det som håller på så? Varför vill de mästra folk om just carbonara? Varför inga andra maträtter? Varför bryr de sig? Finns det några gemensamma nämnare för carbonaraexperter?

Det gör det visst. Det finns bara ett enda recept som är erkänt av den Italienska köksakademien, och den är utan grädde men med guanciale och pecorino. Vill du så kan jag skicka deras recept i ett PM till dig.

Men för att återgår till frågeställningen. Jag tror att det har att göra med rent snobberi. Dessa människor känner till ett litet kuriosum, i detta fall vad som är en ”äkta” carbonara, och sitter på hanen för att förmedla budskapet på ett mycket mästrande sätt när tillfälle ges. Det är även samma släkte av människor som är språkpoliser. Ödmjukheten är oftast inte deras starkaste sida.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2023-04-08 kl. 17:44. Anledning: Tillägg.
Citera
2023-04-08, 17:11
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Så pass och töntigt att vara så fördomsfull mot svenska medelåldersmän. Men du är verkligen PK; det ger jag dig. Är ju ett klassikt vänster-narrativ och WOKE-synsätt att vara så misogyn som du är, så länge det just är riktat mot medelålders män.

Pust...
Det är väl inte så konstigt att det är medelålders män. Yngre personer har inte hunnit nörda ner sig i diverse olika ämnen och behöver således inte läxa upp de som gör "fel".

Äldre personer har värre bekymmer och struntar i om någon har grädde i sin carbonara. Sånt var inte så noga förr i tiden och de skiter i om du har i grädde eller inte.

Återstår de medelålders. Att det blir männen beror på att de har fler intressen över lag än vad kvinnor har. Sällan kvinnor nördar ner sig i samma utsträckning som män. Det finns ett undantag dock, barn. Här kan kvinnor gå på riktigt hårt och läxa upp andra mammor som tar hand om sina barn på "fel" sätt eller ger barnen "fel" saker, som icke ekologiska bananer. Eller tvättar klädernas med tvättmedel som innehåller parfym t.ex.
Citera
2023-04-08, 17:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det är väl inte så konstigt att det är medelålders män. Yngre personer har inte hunnit nörda ner sig i diverse olika ämnen och behöver således inte läxa upp de som gör "fel".

Så korkat och osubstantierade egna påhitt. Känner många yngre män som älskar att nörda ner sig i tex. surdegsbröd, rosta egna kaffebönor, bygga konstruktioner med Rpi, etc.

Att även gå på att det just är endast medelålders män som läxar upp andra är återigen så typiskt vänster-Woke och PK så det skriker om det.

Du verkar vara en extremt fördomsfull och väldigt misogyn person. Kanske dags för dig att växa upp lite?
Citera
2023-04-08, 17:19
Medlem
KlasLunds avatar
Är inte carbonara från USA från början? Typ makaroni with cheeSe och sedan lite bacon? Har för mig att jag läste nån gång att rätten sedan exporterades till Italien av några amerikaner på semester som trodde att carbonara var något typiskt italienskt.

Mamma brukar annars köpa tryffelcarbonara. Vet ej vad som är i men den är asagod. Den är djupfryst men tar lika lång tid att tina som det gör att koka spaghetti. Tror att det är grädde i den. Brukar ta med extra ketschup.
Citera
2023-04-08, 17:20
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Så korkat och osubstantierade egna påhitt. Känner många yngre män som älskar att nörda ner sig i tex. surdegsbröd, rosta egna kaffebönor, bygga konstruktioner med Rpi, etc.

Att även gå på att det just är endast medelålders män som läxar upp andra är återigen så typiskt vänster-Woke och PK så det skriker om det.

Du verkar vara en extremt fördomsfull och väldigt misogyn person. Kanske dags för dig att växa upp lite?
Du verkar rätt fördomsfull mot mig.

Jag är själv medelålders man och de flesta jag träffar är också medelålders män, så visst kan det hända att nördigheten har gått ner i åldrarna utan att jag har märkt det. Har de yngre samma behov av att läxa upp icke insatta som gör "fel"?
Senast redigerad av Brillmongo 2023-04-08 kl. 17:22.
Citera
2023-04-08, 17:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Du verkar rätt fördomsfull mot mig.

Faktiskt inte. Jag kommenterar dina fördomar som du håller dig med och visar upp här i tråden. Det är inte fördomar. Det är fakta.

Fördomar är om jag hade dömt dig på förhand, tex. efter din avatar, vad ditt nick är, eller just viket kön, etnicitet, etc. som du har.

Att döma en person efter vad den faktiskt talar om att den har för värderingar och åsikter, är ett dömande. Men det är inte en fördom.

This does not compute.
Citera
2023-04-08, 17:25
Medlem
Italien är ett land där man värnar om sin gastronomi. Detta har man bland annat genom att införa kvalitetsmärkningen DOP och IGP.

De har även ett antal organisationer som sätter kvalitetskrav på hur man ska göra vissa maträtter. Detta gör att en äkta spaghetti carbonara måste tillagas på visst sätt.

Men detta sätt kanske inte passar alla och avviker man från det riktiga receptet så kan en Italienare, besserwisser och matnörd påpeka detta.
Citera
2023-04-08, 17:26
Medlem
KlasLunds avatar
Kollade upp och carbonara kommer från USA eller rättare sagt uppfanns av amerikanska soldater efter andra världskriget då de hade med sig massor med ägg och bacon till Italien. Det viktigaste i en carbonara är massor med svartpeppar vad det verkar och det är lagligt att ha i grädde om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in