2023-04-01, 20:00
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Jag gör det i sällsynta fall, men jag bor på landet så ingen större publik förutom förbipasserande bilar och grannar som får se en blek tanig överkropp. Blir man upprörd över det måste livet vara svårt att leva och det är inte mitt bekymmer. Mina ben är lika fula men jag täcker inte dom för att någon kan bli kränkt av att behöva se dom.

Med det sagt, så tycker jag det egentligen det kyler bättre med ett svettigt linne i bra material, om jag tar av mig så torkar fartvinden upp svetten mer och man förlorar kyleffekten. Linnet ryker om jag om jag skavt sönder bröstvårtor eller fått allmän värmepanik på något sätt

Sant sant.. då är det åtminstone inga oskrivna regler om att det är opassande. Man hör ju folk prata om tröjlösa gubbar på stan etc, men det kanske är annat om man är ute på trottoarer och spår och springer.

Jo precis, ett ljust linne är nog bättre än t-shirt, men när plagget på överkroppen är dyblött och klistrar mot kroppen så är det lite så där.. kan ju ge upphov till skav å, som du skrev. Sen gissar jag att man får jämnare bränna av att vara tröjlös med lite solkräm, om man nu bryr sig om sånt. Tack för svar, känner mig lite stärkt inför sommarens bravader.
Citera
2023-04-08, 11:56
Medlem
Hur gör ni med tillhörigheter som ni inte vill bära med er under ett lopp om ni åker själva? Har tänkt springa både halv- och helmaraton på annan ort i vår/sommar och blir lite fundersam. Plånboken går ju att bära med sig om man har en ryggsäck eller liknande, men ombyte eller så? Åker man hem svettig? Finns det möjlighet på t.ex. Premiärhalvan att låsa in sina grejer?
Citera
2023-04-08, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Hur gör ni med tillhörigheter som ni inte vill bära med er under ett lopp om ni åker själva? Har tänkt springa både halv- och helmaraton på annan ort i vår/sommar och blir lite fundersam. Plånboken går ju att bära med sig om man har en ryggsäck eller liknande, men ombyte eller så? Åker man hem svettig? Finns det möjlighet på t.ex. Premiärhalvan att låsa in sina grejer?

Det finns väskinlämning till mer eller mindre alla lopp. När man hämtar nummerlappen brukar det följa med en mindre lapp med ens tävlingsnummer som man fäster på sin väska. Väskan förvaras i ett särskilt område som bevakas av funktionärer. Efter loppet går man till området och då får man sin väska när de ser att din nummerlapp har samma nummer som din väska är märkt med.
Det finns inga möjligheter att få sina saker inlåsta i t ex ett skåp.

Beträffande Premiärmilen så står följande i deltagarinformationen inför loppet.
https://www.stockholmmarathon.se/pre...ormation-2023/

"KLÄDINLÄMNING 
Det finns ett område för klädinlämning i anslutning till evenemangsområdet. Kom ihåg att ta med en egen väska/påse till dina kläder för att kunna lämna in dem.

Riv av den perforerade delen längst ner på nummerlappen och sätt fast den hålade lappen med en säkerhetsnål på väskan/påsen med överdragskläder som du lämnar in. Den andra lappen lägger du i väskan/påsen. Vänligen lämna in din väska/påse i god tid innan start då det kan bli köbildningar och kom ihåg att ta med säkerhetsnål för lappen!"
Citera
2023-04-08, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det finns väskinlämning till mer eller mindre alla lopp. När man hämtar nummerlappen brukar det följa med en mindre lapp med ens tävlingsnummer som man fäster på sin väska. Väskan förvaras i ett särskilt område som bevakas av funktionärer. Efter loppet går man till området och då får man sin väska när de ser att din nummerlapp har samma nummer som din väska är märkt med.
Det finns inga möjligheter att få sina saker inlåsta i t ex ett skåp.

Beträffande Premiärmilen så står följande i deltagarinformationen inför loppet.
https://www.stockholmmarathon.se/pre...ormation-2023/

"KLÄDINLÄMNING 
Det finns ett område för klädinlämning i anslutning till evenemangsområdet. Kom ihåg att ta med en egen väska/påse till dina kläder för att kunna lämna in dem.

Riv av den perforerade delen längst ner på nummerlappen och sätt fast den hålade lappen med en säkerhetsnål på väskan/påsen med överdragskläder som du lämnar in. Den andra lappen lägger du i väskan/påsen. Vänligen lämna in din väska/påse i god tid innan start då det kan bli köbildningar och kom ihåg att ta med säkerhetsnål för lappen!"

Det låter ju super, tack!
Citera
2023-04-08, 20:27
Medlem
Citat:
Det låter ju super, tack!

Jag sprang Premiärhalvan förra året och jag skulle råda dig att stå långt fram som möjligt i din startgrupp för det är ganska trångt i flera km så det tar ett tag innan det har glesat ut så pass mycket att man kan springa fritt. Det gör inget om man bara siktar på att ta sig runt men om man jagar en tid vill man kunna springa fritt så snart som möjligt så att man får chansen att springa i det tempot som man önskar. Det är en bred och bra väg i starten, problemet är att det inte dröjer länge innan man kommer in på en betydligt smalare väg som mest påminner som en bredare skogstig/skogsväg.
Det låg en del större grenar/stockar i kanten så jag var nära att snubbla när jag försökte springa förbi på utsidan.

Jag gillade inte att det var så pass trångt så pass länge så därför avstod jag från loppet i år. Jag tränar på inför maran i Stockholm istället. Jag har sprungit en hel del lopp i Stockholmsområdet och som regel brukar det öppna upp sig efter 1-1,5 km. Jag kan inte påminna mig att ha sprungit något lopp där det har dröjt så pass länge som Premiärhalvan. Göteborgsvarvet har jag förvisso inte sprungit, men den är ökänd för att det är trångt.

Annars var det väl ett ganska trevligt lopp, men det var bara delar av loppet som hade mycket publik.
Jag tycker dock att halvmaran på hösten (Rambol) är mycket roligare att springa. Det är ett mycket större lopp med fler deltagare, publik och en riktigt snabb bana som bara går i centrala Stockholm.

Det är en bit att gå om man åker kollektivt så var ute i god tid. Det som är närmast är väl att ta spårvagnen men det går inga extraturer så risken är att man hamnar i tidsnöd om man inte skulle få plats. Själv tog jag tunnelbanan till Karlaplan, sen är det bara att gå rakt fram på Narvavägen så kommer man till Djurgården och sen är det ca 2,5 km att gå, se kartan på hemsidan.

Beträffande väskinlämningen kan jag tillägga att den inte är under tak så om det regnar bör du lägga kläderna i en plastpåse som du lägger i din väska så att de håller sig torra.

Lycka till!
Citera
2023-04-08, 20:34
Medlem
Citat:
Lite annorlunda fråga kanske, men hur ser ni på att springa utan något på överkroppen på varma sommardagar? Tycker själv att det snabbt blir drygt med en dyblöt t-shirt klistrad mot kroppen, men känns lite halvt fel att springa halvnaken också. Ute i något spår så är det väl en sak, men hur ser ni på det och hur tror ni andra resonerar om de ser en karl utan tröja? Opassande? Ingen big deal?

Det är ingen som säger något eller reagerar om en karl springer med bar överkropp.
Det är väl om man skulle gå in i någon affär/restaurang med bar överkropp som det kan bli en del gnäll.

Men ett linne som är lite stor bör man klara sig från att bli dyblöt.
Citera
2023-04-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jag sprang Premiärhalvan förra året och jag skulle råda dig att stå långt fram som möjligt i din startgrupp för det är ganska trångt i flera km så det tar ett tag innan det har glesat ut så pass mycket att man kan springa fritt. Det gör inget om man bara siktar på att ta sig runt men om man jagar en tid vill man kunna springa fritt så snart som möjligt så att man får chansen att springa i det tempot som man önskar. Det är en bred och bra väg i starten, problemet är att det inte dröjer länge innan man kommer in på en betydligt smalare väg som mest påminner som en bredare skogstig/skogsväg.
Det låg en del större grenar/stockar i kanten så jag var nära att snubbla när jag försökte springa förbi på utsidan.

Jag gillade inte att det var så pass trångt så pass länge så därför avstod jag från loppet i år. Jag tränar på inför maran i Stockholm istället. Jag har sprungit en hel del lopp i Stockholmsområdet och som regel brukar det öppna upp sig efter 1-1,5 km. Jag kan inte påminna mig att ha sprungit något lopp där det har dröjt så pass länge som Premiärhalvan. Göteborgsvarvet har jag förvisso inte sprungit, men den är ökänd för att det är trångt.

Annars var det väl ett ganska trevligt lopp, men det var bara delar av loppet som hade mycket publik.
Jag tycker dock att halvmaran på hösten (Rambol) är mycket roligare att springa. Det är ett mycket större lopp med fler deltagare, publik och en riktigt snabb bana som bara går i centrala Stockholm.

Det är en bit att gå om man åker kollektivt så var ute i god tid. Det som är närmast är väl att ta spårvagnen men det går inga extraturer så risken är att man hamnar i tidsnöd om man inte skulle få plats. Själv tog jag tunnelbanan till Karlaplan, sen är det bara att gå rakt fram på Narvavägen så kommer man till Djurgården och sen är det ca 2,5 km att gå, se kartan på hemsidan.

Beträffande väskinlämningen kan jag tillägga att den inte är under tak så om det regnar bör du lägga kläderna i en plastpåse som du lägger i din väska så att de håller sig torra.

Lycka till!

Har inte sett något utskick än men jag tror att de har fler starttider för att minska trängseln, men jag kan tänka mig att det blir lite trångt ändå. Segt om man lär ta igen en massa på en gång så där, ska försöka hamna långt fram.. Jag kommer nog in på centralstation och lär ta mig därifrån till starten. Var på spelning på Cirkus för ett tag sen och då gick jag över till Djurgården från stationen, tog väl sisådär 20-25 minuter i rask takt. Så ser nog planen ut även denna gång tror jag.

Ska spana in Rambol och packa in kläderna om det ser ut att bli regn. Guldtips!
Citera
2023-04-09, 13:02
Medlem
Hur återhämtar ni er! Jag har joggat i några månader (2.5) nu. Men jag fattar verkligen inte hur folk kan göra det varje dag! Jag funderade på att börja med en kampsport och jogga varje dag.

Men man är totalt trasig. Vaderna känns som de ska sprängas, skavsår som blir svarta. Benen är gäggiga och dallrar.

Man förlorar det studsiga och typ släppar sig fram istället för att studsa fram och kämpa hela vägen. Som när man är återhämtad.

Jag har testat allt. 10 timmars sömn. Kallduscha. Sjuka mängder protein. Stretcha riktigt länge. Bubbelpool.

Men det blir ju aldrig bättre förutom med tiden.

Jag ska försöka förlora 10kg för att se om det blir bättre. För jag är precis över 25 på BMI. Jag har sixpack men är lite fettig ändå.
Citera
2023-04-09, 13:07
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Hur återhämtar ni er! Jag har joggat i några månader (2.5) nu. Men jag fattar verkligen inte hur folk kan göra det varje dag! Jag funderade på att börja med en kampsport och jogga varje dag.

Men man är totalt trasig. Vaderna känns som de ska sprängas, skavsår som blir svarta. Benen är gäggiga och dallrar.

Man förlorar det studsiga och typ släppar sig fram istället för att studsa fram och kämpa hela vägen. Som när man är återhämtad.

Jag har testat allt. 10 timmars sömn. Kallduscha. Sjuka mängder protein. Stretcha riktigt länge. Bubbelpool.

Jag ska försöka förlora 10kg för att se om det blir bättre. För jag är precis över 25 på BMI. Jag har sixpack men är lite fettig ändå.

Det finns inga genvägar. Vila bygger upp. Ta någon dag extra mellan passen.
Citera
2023-04-09, 16:10
Medlem
Citat:

Det som främst fungerar för mig är att verkligen tänka på hur snabbt jag springer och i vilken puls jag springer i.
Om jag springer 7dagar i veckan i p4-> hamnar jag snabbt i att kroppen blir öm och trött, vilket var ett misstag jag gjorde när jag började. Så många tror att löpning är typ kuta tills du kräks varje gång. Springer jag däremot i p2-3 kan jag ofta springa flera dagar på raken utan problem. Vad jag läst mig till så ska ca 80% av din träning vara just p2-3, sista 20% är för de högre zonerna.
Testa även att ha två styrketräningsdagar, en för överkropp och en för underkropp. Ben, core och vadträning gör under för löpningen.
Det är även sunt att ha 1-2 vilodagar i veckan.
Citera
2023-04-09, 16:36
Medlem
Citat:
Har inte sett något utskick än men jag tror att de har fler starttider för att minska trängseln, men jag kan tänka mig att det blir lite trångt ändå. Segt om man lär ta igen en massa på en gång så där, ska försöka hamna långt fram.. Jag kommer nog in på centralstation och lär ta mig därifrån till starten. Var på spelning på Cirkus för ett tag sen och då gick jag över till Djurgården från stationen, tog väl sisådär 20-25 minuter i rask takt. Så ser nog planen ut även denna gång tror jag.

Ska spana in Rambol och packa in kläderna om det ser ut att bli regn. Guldtips!

De skickar ut startbeviset per mail 12 april. Det ska du visa upp när du hämtar din nummerlapp.

Du hittar all nödvändig information inför Premiärhalvan här https://www.stockholmmarathon.se/pre...ormation-2023/

Du får satsa på att stå långt fram. Det var bökigt att springa om när det blev trångt. Då tvingas man springa utanför spåret och där kunde det ligga stora grenar eller stenar, som man nog borde ha rensat bort, som man riskerar att springa in i om man inte är uppmärksam. Man bränner väldigt mycket energi och får även ett ryckigt lopp om man tvingas springa utanför spåret för att runda folk. Men det går heller inte att ligga kvar och avvakta tills det börjar glesa ut. Då tappar man för mycket tid, tid som man inte klarar av att ta igen under resten av loppet.
Det är väldigt stora tidsintervaller i grupperna. Om t ex springer runt 1.40 och står i andra gruppen så vill man inte ha ett gäng som springer 1.53 framför sig när det blir trångt.

Det är flera startgrupper.

"Vi rekommenderar dig att ställa dig i någon av följande grupper för att nå maximal löprytm och för att få bästa resultat:

Kl. 12.00: För dig som springer halvmaraton under 1 tim 40 min.
Kl. 12.05: För dig som springer halvmaraton mellan 1 tim 40 min – 1 tim 53 min.
Kl. 12.10: För dig som springer halvmaraton mellan 1 tim 53 min – 2 tim 05 min.
Kl. 12.15: För dig som springer halvmaraton mellan 2 tim 05 min – 3 tim"

Info om Rambol. https://www.stockholmhalvmarathon.se
Citera
2023-04-09, 16:44
Medlem
Citat:

Man ska inte springa varje dag. Kroppen behöver återhämtning lite då och då. Springa varje dag är för de som håller på med running streak och då ska man springa minst 1609 meter varje dag. De som springer för att bli bra på löpning håller inte på med det. Även eliten har vilodagar. Själv springer jag kanske 4 dagar på raken innan jag har en vilodag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in