2023-04-07, 23:25
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har väldigt svårt att tro att Maja hade mord i sinnet då. Där tror vi olika. Och det är till rätten att ta ställning till om Maja visste vad som var i görningen och att när hon lurade med Tove till JJ så visste hon att Tove aldrig skulle överleva.

Förhören läser ju inte rätten. Men vi kan prata om både och, vad vi själva tror och vad rätten har för uppgifter och vad de kan komma fram till.

Vad gäller vad Maja vet, så är det ju så att Maja vet det här, men på ett annat plan förskjuter hon det. Otroligt konstigt kan man tycka ju. Läskigt till tusen att var med en sådan person förutom det rent av oetiska.

Vad kom fram i rätten om vad Maja visste om vad gällde JJ och hennes hat? Minns inte nu och får gå tillbaka till direktrapporteringen om det finns något.

Men vad sades i rätten om det? Misshandle har vi hört JJ nämna i förhör, höll hon och Maja fast vid den storyn?

Jag håller med om att JJ säkerligen inte hade som plan att vare sig förlåta något, eller bara misshandla. Efter att inte ha fått "hjälp" svartnade det. Och det visst nog Maja, av den anledningen att hon var den som pratade med JJ, därav Majas tunnelseende när hon söker efter Tove.

Men kan rätten av detta veta att Maja vet och förstår att Tove kommer att mördas inom kort?

Hon filmade rådjuren, A*lbin sa att det verkade var god stämning.
Jag tänker att Maja inte har lika lätt att dra slutsatser, inte är vuxen och har vuxenperspektiv. Jag tog själv hemska risker som ung, något som man lär sig genom att höra/läsa/själv uppleva att inte göra.

Jag tror inte att Maja skulle stanna kvar om hon visste att ett mord skulle ske. Hennes hjärna stängde av den slutsatsen.

Och hur ställer sig då rätten till det som de fått veta?
De har fått de tider som Majas mobil visat steg, de vet att Maja druckit men inte varit redlös. Hur ser de på möjiligheten att Maja vetat om vad som pågick, grannens påringningar och att Maja själv deltog?
Innan var det god stämning, varför kan hon inte lägga sig? I fyllan och villan?
Jag tolkade Rullman som att han var osäker på Ms delaktighet och att det kunde vara vilket som. Just möjligheten till bådadera tror jag var orsaken till att han valde att tro på J och ville ha det prövat av rätten.
Citera
2023-04-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Kan en utredning öppnas igen om. det inkommer ny bevisning?

Gällande ett brott som inte gått till åtal, ja.

Gällande ett brott där en misstänkt åtalats, så kan den misstänkte inte åtalas för samma brott igen. Det kallas "ne bis idem", latin för, ungefär, inte samma sak två gånger.

Gällande ett brott där någon åtalats och friats, kan utredningen öppnas igenom och gå till åtal om en annan misstänkt dyker upp.
Citera
2023-04-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ja en kyrklig uppfostran och religion överhuvudtaget är rent skit.

Man ska inte göra si eller så, man ska inte begå synder.
Men när man väl begår synder så kan man bara be gud om förlåtelse och sen är det okej helt plötsligt.

Känns som att det är det tänket föräldrarna har när man läser FUP.

Ja, håller helt med.
De är nog inte så förankrade i verkligheten direkt. Begå misstag och be om förlåtelse och sen upprepa... istf att ta tag i problemet själva så sätter de sin tilltro till nåt som inte ens existerar.

Tror att det blir ännu jobbigare för religiösa när nåt sånt här händer eftersom de behöver vara felfria/präktiga inför denna gud och församlingen. Samt att de kanske har svårt att förstå hur gud kunde låta detta ske.
Citera
2023-04-07, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tolkade Rullman som att han var osäker på Ms delaktighet och att det kunde vara vilket som. Just möjligheten till bådadera tror jag var orsaken till att han valde att tro på J och ville ha det prövat av rätten.

Det är ju lite intressant det där om vad M trodde när de gick till J's lägenhet.

Tove trodde ju knappast att hon skulle bli mördad. Tove trodde väl snarare att de gick till J's lägenhet för att prata ut. Varför skulle M tro något annat än vad Tove trodde?

Nu svarar kanske någon - för att J och M hade planerat att mörda Tove. Och så skulle det ju kunna vara. Men så bevisa det då!

För saken är den, att det finns inte ett enda bevis, inte ett enda belägg, för att M visste något om att J tänkte mörda Tove. Det finns inte ett enda bevis på en enda förberedelse till mord. Och om M visste att de skulle mörda Tove, då måste det ha varit planerat. Men det finns ingenting som tyder på någon planering. Inget.
Citera
2023-04-07, 23:38
Medlem
Citat:
Där har du nog fel
Det finns många som är psykopater/narcisster som aldrig blir brottslingar
Det finns inom alla yrkeskategorier/samhällsklasser
Inte ovanligt att de kan ha höga chefsjobb
Håller helt med!
Det sägs att 2% av JORDENS befolkning är psykopater... ( hoppas jag inte minns fel nu!!!!),
Det beror såklart på det du skrev, dessa personer hittas sällan, deras egen vardag funkar oftast bra medan de bryter ner vänner , familjer mm totalt, söker aldrig hjälp själva heller, är ju oftast väldigt framgångsrika, och "perfekta" i " alla" sammanhang eftersom de ändrar sig till var de befinner sig.....
De är helyllekillen som likt mitt ex lurar både syskon och föräldrar att gå emot mig och samtidigt lurar av mina föräldrar pengar, går bakom min rygg, vänder alla i min egen familj emot mig.....
Behöver inte vara en psykopat... narcicisst... finns det idag en klar gräns? Inte engagerat mig att läsa om det efter jag lämnade efter 17 år....
Citera
2023-04-07, 23:45
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Mycket märkligt tolkat av dig!
Jag tycker Rullman varit klar och tydlig att han åtalar för mord och inget annat. Han är inte ett dugg osäker på att MH ljuger sig blågul.
Däremot övergav han till rätten angående påföljden för MH eftersom hon inte varit drivande.
Förstår inte att du kan tolka på det sättet. Skulle Rullman varit osäker så hade han självklart ändrar rubriceringen
Citera
2023-04-07, 23:51
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Gällande ett brott som inte gått till åtal, ja.

Gällande ett brott där en misstänkt åtalats, så kan den misstänkte inte åtalas för samma brott igen. Det kallas "ne bis idem", latin för, ungefär, inte samma sak två gånger.

Gällande ett brott där någon åtalats och friats, kan utredningen öppnas igenom och gå till åtal om en annan misstänkt dyker upp.

Det är inte riktigt sant. Det kan beviljas resning

Vad är resning?

För att få ett mål som vunnit laga kraft att prövas av domstol igen måste målet beviljas resning. Resning är ett särskilt rättsmedel och kan bara beviljas i vissa speciella fall. Regler om resning i brottmål där den åtalade personen friats finns i 58 kap 3 § rättegångsbalken. Det kan till exempel röra sig om att det tillkommit nya omständigheter eller ny bevisning efter att dom meddelats. Resning tillämpas dock sparsamt på grund av rättssäkerhetsskäl. Det är därför svårt att beviljas resning.
Citera
2023-04-07, 23:51
Medlem
Citat:
Stämmer bra på en narc
Snäppet upp brukar kallas psykopat gissar jag?
En psykopat kan ofta vara farligare
Har samma egenskaper som en narc men i mycket starkare form
Jag tror att J är psykopat?

I och med att Johanna är så otroligt lättkränkt och långsint lutar jag mer åt att hon är narcissist men med drag av psykopati då hon verkar ha betett sig så rationell direkt efter mordet.
Psykopater tror sig vara så överlägsna alla andra på en helt annan nivå än narcissister vilket gör att de inte bryr sig om andra människor eller vad de anser om dem.
Citera
2023-04-07, 23:54
Medlem
Citat:
Kan en utredning öppnas igen om. det inkommer ny bevisning?

Hittade detta

"Om du åberopar ny bevisning, ange vad det syftar till att bevisa (bevistema). Om det rör sig om muntlig bevisning, ange också vad personen i fråga ska höras om (förhörstema)."

"I undantagsfall kan ytterligare frågor få ställas till en person som hördes vid tingsrätten (tilläggsförhör) eller ett helt nytt förhör hållas i hovrätten (omförhör). Om du begär tilläggs- eller omförhör ska du ange varför det behövs och ange förhörs- och bevistema för tilläggsförhöret."

https://www.domstol.se/amnen/missnojd-med-dom-eller-handlaggning/overklaga-en-dom/overklaga-till-hovratten/att-overklaga-till-hovratten/
Citera
2023-04-08, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det är inte riktigt sant. Det kan beviljas resning

Vad är resning?

För att få ett mål som vunnit laga kraft att prövas av domstol igen måste målet beviljas resning. Resning är ett särskilt rättsmedel och kan bara beviljas i vissa speciella fall. Regler om resning i brottmål där den åtalade personen friats finns i 58 kap 3 § rättegångsbalken. Det kan till exempel röra sig om att det tillkommit nya omständigheter eller ny bevisning efter att dom meddelats. Resning tillämpas dock sparsamt på grund av rättssäkerhetsskäl. Det är därför svårt att beviljas resning.

Jo, det är riktigt sant. Allt jag skrev är riktigt sant.

Resning kan också beviljas, men det förtar inget av det jag skrev. Frågan jag svarade på handlade heller inte riktigt om resning. I alla fall inte som jag uppfattade den.

Nu är det ju dock ingenting som är aktuellt i Tove-fallet. Två misstänkta är åtalade. En av dem kommer sannolikt att fällas för mord och det kommer sannolikt att vara en helt korrekt dom som aldrig kommer att ifrågasättas eller begäras resning kring. Bortsett från att den sannolikt kommer att överklagas. På så vis kommer den ju att ifrågasättas, så klart.

Den andra kommer sannolikt att frias för mord och fällas för gravfridsbrott. De i ärendet begångna brotten har beivrats, den skyldiga har dömts, den oskyldiga har friats (från mord) och att någon annan ytterligare misstänkt skulle dyka upp ligger nog långt bort all rimlig trovärdighet
Citera
2023-04-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Håller helt med!
Det sägs att 2% av JORDENS befolkning är psykopater... ( hoppas jag inte minns fel nu!!!!),
Det beror såklart på det du skrev, dessa personer hittas sällan, deras egen vardag funkar oftast bra medan de bryter ner vänner , familjer mm totalt, söker aldrig hjälp själva heller, är ju oftast väldigt framgångsrika, och "perfekta" i " alla" sammanhang eftersom de ändrar sig till var de befinner sig.....
De är helyllekillen som likt mitt ex lurar både syskon och föräldrar att gå emot mig och samtidigt lurar av mina föräldrar pengar, går bakom min rygg, vänder alla i min egen familj emot mig.....
Behöver inte vara en psykopat... narcicisst... finns det idag en klar gräns? Inte engagerat mig att läsa om det efter jag lämnade efter 17 år....

Så relaterat till JJ då , ursprunget till diverse inlägg om att man ska avvika som barn, skada djur osv ...nääää!
man är nog extra BRA på att dupera föräldrar tom, syskon, lärare, vänner, psykologer, killar/tjejer i förhållande,....o ibland men inte alltid få föräldrar att tro man har en diagnos, extrem ovanlig reumatism eller liknande som aldrig påvisas osv osv osv......
Citera
2023-04-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Mycket märkligt tolkat av dig!
Jag tycker Rullman varit klar och tydlig att han åtalar för mord och inget annat. Han är inte ett dugg osäker på att MH ljuger sig blågul.
Däremot övergav han till rätten angående påföljden för MH eftersom hon inte varit drivande.
Förstår inte att du kan tolka på det sättet. Skulle Rullman varit osäker så hade han självklart ändrar rubriceringen

Ja, Rullman har åtalat båda två för samma brott, att de bägge uppsåtligen har mördat Tove i samförstånd. Det skall då inte göra någon skillnad om vem som gör vad, det är den juridiska grunden i samförståndet. Annars faller det tillbaka på att en är mördare och den andra är medhjälpare, och vips kan de skylla på varandra, och ingen vet vem som gjorde vad, och bägge går fria. Det är därför samförståndslagen kom till.

Detta är, IMO, ett generalfel av Rullman. Ett riktigt klavertramp. Han säger i praktiken att M inte är lika skyldig som J, men att bägge ändå är skyldiga. Rullman hade att bestämma sig. Antingen var bägge med på att mörda Tove och de gjorde det i samförstånd. Eller så var det J som mördade Tove och M var behjälplig men deltog inte i mördandet. Var det i samförstånd spelar det som sagt var ingen roll vem som gjorde vad, och då ska bägge ha samma straff. Var M bar behjälplig är det medhjälp till mord och då skall hon ha straff därefter.

Rullman kunde visst inte riktig bestämma sig, och så försökte han stå på flera olika ställen samtidigt.

Det skall bli intressant att se om rätten säger något om detta. Jag gissar på att de INTE gör det, eftersom jag tror de kommer fria M från mord, och då kommer det inte finnas anledning för rätten att uttala sig om den saken. Men med en tingsrätt vet man aldrig, de kan få för sig vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in