2023-04-07, 12:48
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Grädde används på restauranger, för att rätten inte ska torka upp till en gummipuck efter 10min, som den riktiga carbonaran gör. Du får väl göra rätten hur du vill, men originalet görs inte med grädde. Du får ha hur mycket socker i din pizzadeg du vill, men äkta, italiensk pizzadeg innehåller inte socker.

Vissa rätter har sina renhetslagar: napoletansk pizza, tysk veteöl. Påven skrev smörlagar om stollen. "Bakers dozen" (13) kommer från regler om att det var straffbart att sälja vissa kakor med för lite ägg i. Brioche måste innehålla 20% smör (vill jag minnas). Och sedan har vi alla lokala råvaror: champagne måste komma från Champagne, kabanoss måste komma från Polen. Alla italienska ostar måste komma från rätt distrikt, osv osv osv.

Här har vi ett tydligt exempel på en carbonaraexpert. Kan du berätta om hur det kom sig att du blev på det sättet? Varför känner du dig nödgad att påpeka att "äkta" recept minsann är på ett visst sätt?
Citera
2023-04-07, 12:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.
Ja, det roligaste är hur de har fått för sig att Carbonara är någon slags exklusiv rätt från Michelin-guiden när det i själva verket är enklast tänkbara italienska husmanskost, fullt jämförbar med svenskarnas pyttipanna med ägg (som man får ha grädde i om man vill).

Jag kan slå vad om att det finns många italienska familjer som brukar förhöja pastan med grädde. Att det inte är lika traditionellt har nog att göra med att grädde var exklusivt för en italiensk arbetarfamilj för 70+ år sedan.

I dag är det ju tvärtom. Grädde är billigt, jämfört med exklusiv importerad hårdost från en familjegård i Toscana, och bacon är ju mycket billigare än "guaaaanciiiaaale" från Östermalmshallen. En fattig italiensk arbetarfamilj på flykt till Sverige hade använt grädde och bacon. Av respekt borde vi behålla essensen i receptet, som är att det ska vara enkelt och billigt.
Citera
2023-04-07, 12:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.

Jag känner honom, har killen som arbetskamrat och han har sagt exakt samma sak gällande grädden😀

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "
Citera
2023-04-07, 12:59
Bannlyst
Citat:
Här har vi ett tydligt exempel på en carbonaraexpert. Kan du berätta om hur det kom sig att du blev på det sättet? Varför känner du dig nödgad att påpeka att "äkta" recept minsann är på ett visst sätt?
Det är bara en definition. Det finns ett original, och så finns det förvanskningar. Nu är carbonaran i sig ganska uttjatad, eftersom alla bara är experter på de mest kända sakerna från andra kulturer.

Carbonara har inte speciellt långa anor. Den dök upp på någon restaurang på 50/60-talet om jag inte minns fel, så det är inget som man ätit i urminnes tider. Originalet innehöll inte grädde, så per definition är det inte ett originalrecept om den innehåller grädde. Hade den varit lika gammal som brioche, så att det fanns lagar och straff för den som inte följde receptet, så hade det varit en annan sak. Nu finns det inga lagar kring carbonara, utan det finns ett originalrecept.

Bakar du vaniljdrömmar utan hjorthornssalt, så är det inte vaniljdrömmar, utan en vaniljmördegskaka.
Citera
2023-04-07, 13:02
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Det är bara en definition. Det finns ett original, och så finns det förvanskningar. Nu är carbonaran i sig ganska uttjatad, eftersom alla bara är experter på de mest kända sakerna från andra kulturer.

Carbonara har inte speciellt långa anor. Den dök upp på någon restaurang på 50/60-talet om jag inte minns fel, så det är inget som man ätit i urminnes tider. Originalet innehöll inte grädde, så per definition är det inte ett originalrecept om den innehåller grädde. Hade den varit lika gammal som brioche, så att det fanns lagar och straff för den som inte följde receptet, så hade det varit en annan sak. Nu finns det inga lagar kring carbonara, utan det finns ett originalrecept.

Bakar du vaniljdrömmar utan hjorthornssalt, så är det inte vaniljdrömmar, utan en vaniljmördegskaka.

Jag förstår att det kan finnas mer eller mindre "äkta" recept. Frågan är varför du känner att du måste påpeka det. Gör du så varje gång någon pratar mat? Till exempel om någon gillar att ha rödlök i sina köttbullar i stället för gul. "Det är inte äkta svenska köttbullar!" Det måste vara jobbigt att bjuda dig på mat.
Citera
2023-04-07, 13:09
Medlem
Mjälls avatar
För att de har gått på italienares överlägsna attityd som är en blandning av typ franskt kulturellt snobberi och arabiskt temperament. De vill vara lite såna själva och eftersom de är uppvuxna i universalismens tidevarv så ser de inga konstigheter i att hysa starka känslor om hur andra människor på andra sidan jorden traditionellt blandar nudlar med svartpeppar och en äggula. Det är bara ett optimalt uttryck för kultivering och expertis, som hittat i en katalog över bästa mest imponerande åsikter att smycka sin person med.
Citera
2023-04-07, 13:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Som du säger så är detta möjligtvis en debatt för Italienska mormödrar, inte för några hipsterbögar på Twitter.
Citera
2023-04-07, 13:20
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Carbon betyder kol. Man ska bränna vid fläsket.

OCH HÄLLA PÅ GRÄDDE!
Citera
2023-04-07, 13:24
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Ikväll ska jag äta potatisgratäng, blir så gott om man har tortellinin istället för potatis.

Du menar alltså att carbonara betyder utan grädde?

Jämförelsen haltar.
Citera
2023-04-07, 13:37
Medlem
Homoaktivists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du menar alltså att carbonara betyder utan grädde?

Jämförelsen haltar.

Betyder? Man ska inte ha grädde/vodka/katturin eller spya i punkt slut.

Du ska inte tanka bensin i dieselbil heller, men nog är det möjligt.

Men vill du det går det utmärkt men då är det ingen Carbonara.
Citera
2023-04-07, 13:41
Medlem
Dalulvens avatar
Om det blir godare med grädde så ska man väl ha på grädde.

Äkta eller ej. Vem vet, grädde kanske var dyrt när receptet uppfanns. "Äggstanningen" var en nödlösning.

Äkta är inte alltid bäst!
Citera
2023-04-07, 13:47
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Betyder? Man ska inte ha grädde/vodka/katturin eller spya i punkt slut.

Du ska inte tanka bensin i dieselbil heller, men nog är det möjligt.

Men vill du det går det utmärkt men då är det ingen Carbonara.

Säger du så om alla maträtter? Soja i brunsås är väl knappast särskilt "äkta" om man ska utgå från ursprungsreceptet. Brukar du påpeka det när mormor lagar köttbullar?

När går gränsen för när carbonara inte är "äkta" längre? Får man ha salt från polska saltgruvor, eller måste det vara itelienskt havssalt? Får man ha svartpeppar från Indien? Måste man ha äkta pecorino, eller räcker det med en liknande ost? Måste pastavattnet vara italienskt? Måste det vara höns av italiensk lantras som lägger äggen? Får man, hemska tanke, ha i vitlök?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in