2022-12-01, 10:02
Avslutad
svensk ost och skinksås är godare
Citera
2022-12-01, 10:46
Medlem
Hamleyss avatar
Artikeln i Gambero Rosso är jäkligt intressant!
Hur jobbigt det än är att tänka sig så finns det ju möjlighet att grädde användes i ursprungsversionen av Carbonara.

Således bör man hytta med träsleven och säger: Glöm inte grädde i din Carbonara!
Citera
2022-12-09, 17:07
Medlem
happyjoys avatar
I all sin enkelhet måste jag nog säga att carbonara är bland det godaste som finns i matväg.

Jag gör såhär:

Skär hyfsat stora kuber av griskinden och lägger i traktörpannan tillsammans med några hela vitlöksklyftor. Jag plockar ur vitlöksklyftorna mot slutet när kinden är klar eftersom jag bara vill åt lite av vitlökssmaken.

Blandar fyra äggulor med lika delar pecorino och parmesan så att det blir en riktigt tjock smet.

Kokar linguine två minuter kort och blandar sen ihop alltihopa med skvättar av pastavattnet och serverar med grovmalen svartpeppar och mer pecorino på toppen. Busenkelt.

Min fråga är om ni (som jag) använder bara äggulan eller både gulan och vitan? Blir det i såfall nån märkbar skillnad?
Senast redigerad av happyjoy 2022-12-09 kl. 17:14.
Citera
2022-12-09, 18:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
I all sin enkelhet måste jag nog säga att carbonara är bland det godaste som finns i matväg.

Jag gör såhär:

Skär hyfsat stora kuber av griskinden och lägger i traktörpannan tillsammans med några hela vitlöksklyftor. Jag plockar ur vitlöksklyftorna mot slutet när kinden är klar eftersom jag bara vill åt lite av vitlökssmaken.

Blandar fyra äggulor med lika delar pecorino och parmesan så att det blir en riktigt tjock smet.

Kokar linguine två minuter kort och blandar sen ihop alltihopa med skvättar av pastavattnet och serverar med grovmalen svartpeppar och mer pecorino på toppen. Busenkelt.

Min fråga är om ni (som jag) använder bara äggulan eller både gulan och vitan? Blir det i så fall nån märkbar skillnad?
Utan albuminet i äggvitan, så kommer såsen bli mycket tunnare utan äggvita än med.
Och äggvitan har för mig en negativ smak för en carbonara.

Själv gör jag carbonara på många olika vis, och beroende på vad man har hemma.
Ibland grädde, ibland gulor, ibland bacon, ibland pancetta, men även andra charkuterier har använts.
Och spelar ingen större roll vilken av varianterna man kör, alla är goda.

Du kan också ha kvar vitlöksklyftan, så får den som äter avgöra om den vill äta den eller inte.
Men det krävs att vitlöken är mjuk, och det är ju inte säkert de3n blir om man gör en snabbare carbonara.
Och detta säger jag för jag gillar vitlök, och spara den i gör inte rätten mindre god, utan godare i mitt tycke.
Men vet italienarna pysslar med detta att steka vitlöken med typ pancetta eller annat, och sen plocka bort den, personligen tycker jag det bara är tokigt pga vitlök är för gott.
Citera
2022-12-13, 00:01
Medlem
Bertil85s avatar
Det finns asiatiska snabbnudlar som kallas carbonara.
De är samyang ramen.
De sjukt starka nudlar med ost var sjukt starka. Oki ?

Funderar att köpa dem med carbonara skrivet paketet.

Carbonara asiatisk givetvis.
Citera
2022-12-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Vad som är en ”äkta carbonara” bestämdes 84 av Bologna-kommissionen, och svenskarna har tyvärr våldfört sig på rätten i alla tider.
Källa på det tack.

Säger inte att du ljuger, men hittar absolut inget som styrker detta online. Kan dock vara jag som är sämst på att googla.

Generellt har jag lite svårt för snacket om vad som är en äkta carbonara, när man knappt ens kan komma överens om rättens ursprung.

Personligen slår jag i grädde ifall det ska göras matlådor som ska värmas upp igen på jobbet dagen därpå, ska det ätas direkt blir det utan. Använder pancetta p.g.a det är godast så. Vilken ost som åker i beror på vad man har hemma för tillfället. Går liksom inte och handlar för att göra en carbonara utan det är mer en vardagsrätt man slänger ihop av det man har hemma, anser jag. Att vara anal över ingredienser och gå med näsan högt i saluhallar kan jag göra för mer komplexa rätter, inte för en carbonara.
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-12-13 kl. 10:15.
Citera
2022-12-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Källa på det tack.

Säger inte att du ljuger, men hittar absolut inget som styrker detta online. Kan dock vara jag som är sämst på att googla.

Generellt har jag lite svårt för snacket om vad som är en äkta carbonara, när man knappt ens kan komma överens om rättens ursprung.

Personligen slår jag i grädde ifall det ska göras matlådor som ska värmas upp igen på jobbet dagen därpå, ska det ätas direkt blir det utan. Använder pancetta p.g.a det är godast så. Vilken ost som åker i beror på vad man har hemma för tillfället. Går liksom inte och handlar för att göra en carbonara utan det är mer en vardagsrätt man slänger ihop av det man har hemma, anser jag. Att vara anal över ingredienser och gå med näsan högt i saluhallar kan jag göra för mer komplexa rätter, inte för en carbonara.

Citat:
Ursprungligen postat av Rostas2
Det där är ju hittepå.
Det finns inte ens något som heter bologna-kommissionen.
Och varför skulle isåfall en bologna-kommission bestämma över en rätt som inte härstammar från Bologna?

Läs: (FB) Spagetti Carbonara
Citera
2022-12-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Läs: (FB) Spagetti Carbonara

Ah, var lite som jag misstänkte då.

Angående resten av det inlägget så är ju just problemet att det inte med säkerhet går att fastställa vad som är en "äkta" Carbonara. Det är lite som att försöka hävda att det finns ett rätt, korrekt och riktigt sätt att göra pytt i panna på. Liksom för pytt i panna så tyder det mesta på att Carbonara är en rätt som skapades genom experimenterande med begränsade resurser under skrala förhållanden, och man kan räkna med att både det ena och andra testades att slängas i innan den "äkta" carbonaran ens såg dagens ljus första gången. Exempelvis så är användandet av guanciale över sidfläsk mer troligt en vidareutveckling av rätten än något slags "original".

Sen kan man ta italienarnas upprördhet med en nypa salt då det mer är en gimmick än något annat. Om man som sagt inte ens själva kan komma överens om rättens ursprung, så är det bara larvigt att ens fantisera om att man sitter på något slags originalrecept överhuvudtaget.

Med det sagt så hade det varit väldigt smidigt med en standard, men samtidigt så känner jag att det snarare hade varit en nackdel än en fördel att en rätt smakar exakt likadant oavsett var jag beställer den. Att italienare har en förkärlek för fascism och allmän barnslighet, samt hatar kreativa utsvävningar är deras egna demoner att ta itu med och inget som någon annan kan förväntas ta hänsyn till. Vill jag veta exakt vad som är i "carbonaran" på en restaurang jag besöker, så finns det personal att fråga.
Citera
2022-12-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Ah, var lite som jag misstänkte då.

Angående resten av det inlägget så är ju just problemet att det inte med säkerhet går att fastställa vad som är en "äkta" Carbonara. Det är lite som att försöka hävda att det finns ett rätt, korrekt och riktigt sätt att göra pytt i panna på. Liksom för pytt i panna så tyder det mesta på att Carbonara är en rätt som skapades genom experimenterande med begränsade resurser under skrala förhållanden, och man kan räkna med att både det ena och andra testades att slängas i innan den "äkta" carbonaran ens såg dagens ljus första gången. Exempelvis så är användandet av guanciale över sidfläsk mer troligt en vidareutveckling av rätten än något slags "original".

Sen kan man ta italienarnas upprördhet med en nypa salt då det mer är en gimmick än något annat. Om man som sagt inte ens själva kan komma överens om rättens ursprung, så är det bara larvigt att ens fantisera om att man sitter på något slags originalrecept överhuvudtaget.

Med det sagt så hade det varit väldigt smidigt med en standard, men samtidigt så känner jag att det snarare hade varit en nackdel än en fördel att en rätt smakar exakt likadant oavsett var jag beställer den. Att italienare har en förkärlek för fascism och allmän barnslighet, samt hatar kreativa utsvävningar är deras egna demoner att ta itu med och inget som någon annan kan förväntas ta hänsyn till. Vill jag veta exakt vad som är i "carbonaran" på en restaurang jag besöker, så finns det personal att fråga.

Samtidigt som det idag inte med säkerhet går att fastslå hur den ”första” carbonara bestod av så finns det överväldigande konsensus kring hur rätten ska se ut idag, och har så gjorts under flera decennier.

Att då kalla en maträtt för carbonara när samtliga ingredienser är utbytta mot helt andra, är det orimligt att kalla det för vad flertalet anser vara just en Carbonara, och när allt för många mindre nogräknade svenska förortsrestauranger med italiensktklingande namn och italienska flaggor säljer Carbonara bestående makaroner, grädde, färdigriven ICA-ost, bacon, ärtor, vitlök och persilja blir det direkt respektlöst att sälja det som något det absolut inte är.

Har inget emot att en lokal pizzeria vill sälja en sådan maträtt, men då kan de faktiskt välja ett namn som har något med deras gräddstuvade makaroner att göra.

Jag vill poängtera att jag inte är emot att förändra en maträtt, men det ska då göras med respekt för dess ursprung. Lagar jag carbonara hemma brukar jag exempelvis blanda i en pecorino Romano samt byta till en något bredare pastasort. Där någonstans går min gräns för vad som är okej att göra utan att kalla det för något annat.
Citera
2023-01-02, 19:14
Medlem
Mogaku-sans avatar
Hittade till den här tråden genom podden Flashback Forever. Kommer läsa igenom och lära mig göra en bra pasta carbonara att bjuda min flickvän på.
Citera
2023-01-02, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Hittade till den här tråden genom podden Flashback Forever. Kommer läsa igenom och lära mig göra en bra pasta carbonara att bjuda min flickvän på.

Du kommer inte lära dig att göra en bra carbonara genom att läsa igenom tråden.
Googla receptet istället.
Citera
2023-01-02, 19:54
Medlem
Sladdarens avatar
Mycket diskussioner om fläskkött carbonara

Vad är den officiella fågel flax chicken kyckling carbonaran då och fisk carbonaran inkl nötcarbonaran om jag får fråga, var ? ;-)

I övrigt
Beroende på fläskval som är billigt som tex bacon så kan jag både ha ägg, färskost (creme cheese) och grädde blandat i en icke alls korrekt låssascarbonara å färska örter, lök, vitlök, å stekt svamp. Men som sagt är det en fejkad carbonara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in