Citat:
Ursprungligen postat av
happyjoy
I all sin enkelhet måste jag nog säga att carbonara är bland det godaste som finns i matväg.
Jag gör såhär:
Skär hyfsat stora kuber av griskinden och lägger i traktörpannan tillsammans med några hela vitlöksklyftor. Jag plockar ur vitlöksklyftorna mot slutet när kinden är klar eftersom jag bara vill åt lite av vitlökssmaken.
Blandar fyra äggulor med lika delar pecorino och parmesan så att det blir en riktigt tjock smet.
Kokar linguine två minuter kort och blandar sen ihop alltihopa med skvättar av pastavattnet och serverar med grovmalen svartpeppar och mer pecorino på toppen. Busenkelt.
Min fråga är om ni (som jag) använder bara äggulan eller både gulan och vitan? Blir det i så fall nån märkbar skillnad?
Utan albuminet i äggvitan, så kommer såsen bli mycket tunnare utan äggvita än med.
Och äggvitan har för mig en negativ smak för en carbonara.
Själv gör jag carbonara på många olika vis, och beroende på vad man har hemma.
Ibland grädde, ibland gulor, ibland bacon, ibland pancetta, men även andra charkuterier har använts.
Och spelar ingen större roll vilken av varianterna man kör, alla är goda.
Du kan också ha kvar vitlöksklyftan, så får den som äter avgöra om den vill äta den eller inte.
Men det krävs att vitlöken är mjuk, och det är ju inte säkert de3n blir om man gör en snabbare carbonara.
Och detta säger jag för jag gillar vitlök, och spara den i gör inte rätten mindre god, utan godare i mitt tycke.
Men vet italienarna pysslar med detta att steka vitlöken med typ pancetta eller annat, och sen plocka bort den, personligen tycker jag det bara är tokigt pga vitlök är för gott.