2023-04-07, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Ja, men man skulle kunna hävda likgiltighetsuppsåt. Då är hennes handlande inne på Nöjet väldigt besvärande för henne. Hon deltog i att få med TT, men var likgiltig inför effekten så helt handlingslös har hon inte varit i utvecklingen av händelseförloppet.

Rent känslomässigt kan jag inte acceptera Majas beteende, inte ens för att hon är hjärntvättad av Johanna (tror jag). Därtill tror jag att hon liksom många andra "hjärntvättade" personer i destruktiva förhållanden älskar Johanna.

Men jag tror att det juridiskt kan komma att vara svårt att visa att Maja visste att det var mord som skedde (eller skulle ske).

När de gick från Nöjet hjälpte Maja till att fånga in Tove. Men visste Maja, förstod Maja verkligen att Johanna skulle döda Tove denna kväll?

Jag tror faktiskt inte det, även om Maja visste vad Johanna var kapabel till. Hon visste ju att flera hade sett bråket, polis och vakter var inkopplade. Vänner såg dom gå hem tillsammans.
Citera
2023-04-07, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rent känslomässigt kan jag inte acceptera Majas beteende, inte ens för att hon är hjärntvättad av Johanna (tror jag). Därtill tror jag att hon liksom många andra "hjärntvättade" personer i destruktiva förhållanden älskar Johanna.

Men jag tror att det juridiskt kan komma att vara svårt att visa att Maja visste att det var mord som skedde (eller skulle ske).

När de gick från Nöjet hjälpte Maja till att fånga in Tove. Men visste Maja, förstod Maja verkligen att Johanna skulle döda Tove denna kväll?

Jag tror faktiskt inte det, även om Maja visste vad Johanna var kapabel till. Hon visste ju att flera hade sett bråket, polis och vakter var inkopplade. Vänner såg dom gå hem tillsammans.
För likgiltighetsuppsåt krävs inte att Maja visste att Tove skulle komma till skada. För likgiltighetsuppsåt krävs bara att Maja visste att det fanns en möjlighet och att hon var likgiltig inför det. Med den kunskap hon hade om J så är det svårt att påstå att Maja inte hade kunskap om att J var farlig på riktigt.

När Maja berättade om Js bränder och annat för att smutsa ner henne så försämrade hon samtidigt sin egen position. Undrar om hon fattar det.
Citera
2023-04-07, 12:28
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Läs på själv!

Planritning, våning 2!

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258#gallery

Enligt planritningen är golvytan lika stort som köket, men med låg takhöjd långst in, men troligen lika stort som JJs halva kök.

Våning 2.

https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-494m2-centrum-vetlanda-kommun-storgatan-71-19580258#gallery

JJ är van att flytta höbalar, köra skottkärra, flytta tunga saker.

Om det nu var så lätt för JJ att släpa TT, hösttjej med superkrafter etc, varför bar hon inte ut TT till bilen och få allt överstökat?

Enligt förrådsteorin exponerar hon TT tre gånger i uppgången. I en uppgång med nyfikna grannar.

Släpp förrådet.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-04-07 kl. 12:33.
Citera
2023-04-07, 12:30
Medlem
Peace2023s avatar
Ska man hävda att Maja pga diagnoser eller låg begåvning saknar ansvar, eller som någon här skrev, ung och dum, så kan man ju skylla på det i samtliga fall. Det finns alltid bakomliggande orsaker till att folk begår hemska brott, även Johanna är ju "ung och dum" t ex. Ingen vettig normal människa försöker dölja ett mord på det sättet om det inte var avsiktligt.
Citera
2023-04-07, 12:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Kanske missade något men vad menar du med finess och klurigheter, i vad skulle det ligga menar du?
Jag menar Js formuleringar. Hon drar sina stories med väldigt klara undertoner och förmedlar med dem betydligt mer än hon uttalar. Det är ingen slump, utan väl genomtänkt strategi.
Hennes drag med att ta på sig viss skuld och förringa Ms, förmedlar en hög trovärdighet och sanningssägande, precis vad hon eftersträvar. Sedan kan hon lite försiktigt pytsa ut antydningar om Ms skuld, sann eller inte, men det ska låta trovärdigt.
Citera
2023-04-07, 12:34
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur komma åt Maja när man sitter häktad? Och förmodligen kommer att bli fälld och sitta några år till?

Hämnd är Johannas straff när hon hatar.

För att vara bar tjugo år, måste Johanna vara ovanlig.

Visst kan det vara så att JJs hämndbegär är så stort att hon vill dra med sig någon annan i fallet

Men sanningen är ju att JJ själv numera tar på sig ansvar för det mesta. JJ har hatat, fällt, strypt, virat in, släpat, baxat, gömt och tuttat på.
Hon uppger att hon agerat och att MH hjälpt till, vilket också MH till slut erkänner i alla delar. Utom vid just den där några minuter långa mordepisoden i badrummet där MH motsägelsefullt påstår att hon sov.

En mordepisod som innebär ett strypmord under 3-5 minuter och som i princip inte är fysiskt genomförbart av en ensam jämnårig kvinnlig gärningsman utan att det helt eller partiellt vakna offret, som sparkar vilt, också ger förövaren avvärjningsskador.

Om JJ ville hämnas och sätta dit MH, hade JJ rimligen inte själv tagit på sig så mycket eget ansvar utan påstått att MH hade gjort mer. Det har JJ inte gjort.
Tillsammans med andra fakta och inte minst rättsmedicinska fynd/avsaknad av fynd, talar det mesta för att mordet och händelserna före och efter i stora delar gick till som JJ har beskrivit.
Citera
2023-04-07, 12:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Fabuleringförmåga har i allra högsta grad MH också.
Upprepade lögner och påhittade historier sedan länge, väl omvittnad av MHs omgivning. För att inte nämna alla MHs påhittade historier och motbevisade lögner under häktesförhören.

Som fabulerande lögnare är nog både MH och JJ lika goda kålsupare.
Men JJ verkar vid årskiftet ha bestämt sig för att berätta det mesta om mordet. JJ berättar även fakta om händelseförloppet som inte är till gagn för henne, mindre smickrande fakta om vad hon gjort som inte kommer förminska hennes straffpåföljd, tvärtom.

MH däremot erkänner bara de detaljer som hon överbevisas om och gör allt för att låtsas att hon i varje enskild detalj är oskyldig, ovetande eller styrd av JJ att göra det hon gjort.

Det vore väldigt obehagligt och beklämmande om någon som MH därför skulle gå fri från ansvaret för sin delaktighet i mordet på Tove. För delaktig har MH definitivt varit.
En åsikt som nog delas av anhöriga till T och inte minst av Ts sambo som varnade T för att både JJ och MH inte var att lita på.
Även om M ljuger, så ser jag det inte som fabulerande. Jag kan inte se att hon diktat ihop hela stories, utan mest bara ljuger för att skydda sig själv.
Jag kan dock ha missat något.
Citera
2023-04-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Precis, hon hoppade in i bråket på Nöjet på JJs sida utan någon uppmaning. Och detta efter att ha bevittnat det var JJ som först knuffade TT.

Ytterligare en detalj som MH bjuder på är att JJ ska ha låst badrumsdörren när hon dödande TT, för att MH - som sov - inte skulle se eller höra något. Så JJ skulle alltså ta sig tid att mitt upp i överfallet på TT pausa och låsa badrumsdörren? Skulle inte det ha gett tid för TT att komma i balans efter en knuff eller att komma upp från golvet efter en fällning?

Den låsta badrumsdörren är en så uppenbar lögn, avsedd att avlägsna MH från brottet. ”Jag sov och dörren till rummet där brottet begicks var dessutom stängd och låst.”

Yeah, right…

Citat:
Precis!
Och hur skulle MH - som ”sov djupt och inte hörde dunsar, sparkar och dörrklockor” - ha kunnat uppfatta att badrumsdörren låstes???

Ja men det var väl den smarta och super-manipulerande J som var snäll och serverade detta till M att säga vid eventuella förhör så att den stackarn skulle gå fri 🤣
Citera
2023-04-07, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Även om M ljuger, så ser jag det inte som fabulerande. Jag kan inte se att hon diktat ihop hela stories, utan mest bara ljuger för att skydda sig själv.
Jag kan dock ha missat något.
Hon ljuger t ex för sina föräldrar om att hon varit på efterfest hos en kille som heter T*eo efter Nöjet. Det är en lögn, med detaljer för att göra den trovärdig, som lätt glider över hennes läppar. Alltså, Maja är ju inte på något sätt pressad här, hon är inte anklagad för något. Hon ljuger för att hon själv inser att det är vettigt att placera sig någon annanstans än där Tove senast synts till. Varför skulle hon då inte ljuga i förhör med polisen när det verkligen hettar till för hennes del?
Citera
2023-04-07, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Ja men det var väl den smarta och super-manipulerande J som var snäll och serverade detta till M att säga vid eventuella förhör så att den stackarn skulle gå fri 🤣
Precis. Det var ju snällt av JJ att berätta det för Maja så hon kunde berätta det för polisen.
Edit: Och märkligt att inte JJ berättade om den låsta dörren, när hon gjort sig sånt omak för att hålla Maja utanför. Hm…
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-07 kl. 12:48.
Citera
2023-04-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Årets dummaste kommentar i ett vittnesförhör i rätten. 5:05 i inspelningen med AL https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4 ”får jag be dig titta på mig istället”.
-får inte ett vittne titta var de vill?
-får vittnen inte blunda?
-får blinda inte vittna i TR?

JJ är iallafall helt torsk till överlagt Mord. Spelar ingen som helst roll av längden av stryptaget eller kraften i greppet.
-JJ har ett uppsåt i form av ett hat,
-JJ har tidigare försökt bragt TT om livet,
-JJ har läst på om hur man tar dödliga grepp,
-JJ väntade ut sitt offer på Nöjet,

Brottet skulle likväl kunna skett utomhus eller på annan plats, jag tror inte målet var att få med TT till lgh för att utföra det därinne, det bara blev så.

Gällande MH tycker jag det är oväsentligt om hon höll i armar eller ej. MH har varit med på hela Nöjet resan och kände till tidigare mordförsök och hatet, samt hjälpte till att vänta ut TT utanför Nöjet. MH gör sig skyldig till medhjälp till Mord.

Det är ju domaren som ber vittnet att titta på honom - Och ordningen i en rättegång är att den som förhörs skall vända sig till rätten. Att man skall göra detta finns det många anledningar till:

Dels är det för att förhöret inte skall vara ett "samtal" mellan den som håller förhöret och förhörspersonen, utan vittnesutsagan som berättas skall redovisas till rätten. Det skall heller inte bli en argumentation eller diskussion mellan förhörspersonen och annan part. Exempelvis skall förhörspersonen inte tala/vända sig till den tilltalade och säga till denne att han förstört hennes liv när han våldtagit henne. Utan förhörspersonen skall snarare berätta för rätten att hennes liv förstörts i och med våldtäkten.

Sedan kan det vara så att rättssalens utformning och hur parterna är placerade gör att det kan vara svårt för rätten att höra, uppfatta eller tolka signaler/kroppsspråk från förhörspersonen om denne sitter vänd och pratar med/till åklagaren. Det är också så att kameran som spelar in förhöret sitter vid domaren/rätten och att det därför kan finnas en anledning till att titta mot rätten när man förhörs.
Citera
2023-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Om JJ ville hämnas och sätta dit MH, hade JJ rimligen inte själv tagit på sig så mycket eget ansvar utan påstått att MH hade gjort mer. Det har JJ inte gjort.
Tillsammans med andra fakta och inte minst rättsmedicinska fynd/avsaknad av fynd, talar det mesta för att mordet och händelserna före och efter i stora delar gick till som JJ har beskrivit.
Antar att JJ varit någorlunda sanningsenlig för att få reducerat straff. Någonstans har både hon och hennes advokat insett att bevisningen är för överväldigande för att undgå straff. I det läget väljer JJ att någorlunda återge sanningen i ett försök att komma undan så billigt som möjligt. Dock har hon valt att säga att hon "bara" höll ett kort stryptag på T, och det är inte osannolikt att det är just på den punkten som hon undviker att säga hela sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in