Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
. JJ framställs som en kriminell mastermind, utstuderad och professionell som iskallt tänkt igenom varje liten detalj
Precis så, tror jag J uppfattar sig själv. Att hon missade den lilla detaljen med sin mobil kan synas lite märkligt.
När hon ska misstänkliggöra M och grannen, framför allt M, gör hon det på ett romanliknande sätt. Hon höjer M till någon hon aldrig kunde tro något sådant om och spinner vidare på dolda sidor hon inte visste M hade. Inte rakt på sak, utan väl inlindade anklagelser.
"Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom. Så det är lite tufft att tänka det, att man trodde att man känner någon så kanske man faktiskt inte gör det alls. Så det är lite känsligt."
Det är ett sätt att både ljuga på samtidigt manipulerande som är sofistikerat. Ett sådant ljugande kräver vana, träning och är utstuderat. Reviews skrev ett inlägg med citat från JJs förhör där man också kan ana att hon är medveten om hur man ska göra för att verka trovärdig när man ljuger; titta i ögonen, svara lagom snabbt, inte för snabbt svar och inte för långsamt.
Jag reagerar instinktivt negativt på hur JJ använder ord som ärlig, sanning, känsligt, vet inte hur man ska tänka osv lite för mycket. Där är som du säger liknande hur man skriver en roman.
En person som säger ärlig, sanningen, man får inte göra så, jag vill att sanningen ska komma fram tio gånger på två tre meningar, får alla mina röda varningsflaggor att resa sig. Jag spetsar mina öron. Jag känner rent instinktivt att nu kommer något som inte är sant.
Och jag tror att hennes "erkännande" är precis lika manipulativt, som andra lögner. Johanna har lyckats manipulera flera i tråden också att tro på henne.
Det är en tjej som ljuger med en slags finess, men ändå en ungdoms oerfarenhet. Johanna kände sig överbevisad, visste att ho riskerar livstid. Hennes advokat har också säkert givit henne råd, att precis som förhörsledaren sa, kommer inte Johannas lögner att ses som något att beakta, när bevisning säger motsatsen. Det finns liksom ingen rimlig anledning att tro att någon lånat Johannas mobil, åkt mot Nye i hennes bil, varit borta i 2, 5 timmar, åka tillbaka till lägenheten och lämna tillbaka mobilen.
Så vad göra?
Anpassa historien till bevisningen, och det som Johanna vet hände. Hon vet ju hur hon strypt Tove och nu finns det bara en chans, att använda allt det man varit med om till minsta möjliga brott på straffskalan.
En skicklig lögnare använder så mycket sanning som det bara går, för att det ska överenstämma med verklighetenså mycket det går. Lättast att komma ihåg, lättast att ändra bara små detaljer, verkar mest sannolikt och man riskerar minst.
Johanna berättar inte sanningen, hon manipulerar fram en historia som ska fria henne från mord och på bästa sätt främja hennes sak. Hon vill helst "bara" bli fälld för gravfrisbrott, misshandel, eller högst vållande. Det för att hon vet att hon och Maja varit ensamma i lgh med Tove, och att det är hon som har konflikten med henne.
Men att hon ens måste erkänna, det lägger hon huvudsakligen på Maja. Och vi vet ju att det krävs bara e enda liten grej, som att inte vilja att gå ut Men Johanna för att misshaga Johanna så till de grad att hon är beredd att tutta eld på dom.
Hur komma åt Maja när man sitter häktad? Och förmodligen kommer att bli fälld och sitta några år till?
Hämnd är Johannas straff när hon hatar.
För att vara bar tjugo år, måste Johanna vara ovanlig.