2023-04-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du kan benämna sådant du inte kan se eller förstå som trams, eller vad du vill, men faktum kvarstår. J har en väl utvecklad verbal förmåga, en fabulerande ådra och en vana att manipulera.

Kanske missade något men vad menar du med finess och klurigheter, i vad skulle det ligga menar du?
Citera
2023-04-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
MH säger till polisen att det är JJ som berättat för henne hur överfallet i badrummet gick till, men det är i mitt tycke för detaljerat för att det inte ska vara självupplevt. Det låter som att MH berättar om något hon sett. Om JJ hade berättat för henne så hade hon väl sagt att ”Jag fällde henne”, ”Jag drog ner henne på golvet”? Att MH vet att TT blev knäad och föll pga det låter för mig som att hon sett detta. Likaså hennes berättelse om att TT slog i huvudet, det låter upplevt.

Deras berättelse skiljer sig på en viktig punkt.
* MH säger att JJ knuffade in TT i badrummet när de var i hallen.
* JJ säger att de var inne i badrummet alla tre och TT knuffade till JJ när hon lämnade badrummet, vilket fick JJ att fälla henne.

Här tror jag på MH. Det startade i hallen. Kanske med en ordväxling, kanske var TT på väg därifrån utan att JJ hade fått den ursäkt som hon tyckte att hon var värd. Om dörren till badrummet var öppen/halvöppen kanske TT snubblade in i badrummet av knuffen i hallen. JJ följer efter. TT utbrister ”Vad håller ni på med?” och JJ svarar ”Vad håller du på med själv?” och fäller henne.

En annan liten detalj som jag noterade när jag läste M s förhör igen, är att enligt henne själv så sa hon den nu välbekanta frasen ”Vad håller du på med?” till T inne på nöjet och sen motade bort henne.

Så där ha vi iaf ett bevis på att hon inte drar sig från att vara fysisk.
Citera
2023-04-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
MH var ju bl a med på inbrottet i ödehuset.
Citat:
Och på spraysabotaget mot bilen, och skrek och gapade med J på gatan på en tjej J var osams med. Hon hade också misstänkt detaljerade kunskaper om hur antändningsmaterialet till branden utan för TTs dörr såg ut. Och på tal om misstänkt detaljerade kunskaper - hon visste exakt hur det gick till i badrummet när TT överfölls, ner till att JJ knäade TT för att fälla henne.

Precis, hon känner till alla detaljer för att hon varit högst delaktig.
Hon satt bredvid sin pappa när E ringde och frågade om M visste något om spraysabotaget. M förnekade och gick sen direkt och ringde J. Pappan kollade sen upp var mobilen (M) befunnit sig och det stämde överens med platsen för sabotaget. Men M förnekade ändå.
Säkert därför hon därefter lämnade mobilen hos J när de skulle iväg och göra illgärningar.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
MH var med vid mordet i badrummet!
Det är den enda rimliga slutsatsen!

Det förklarar mobilens rörelseregistreringar, att ingen öppnade när det ringde på trots alla ljudliga dunk- och sparkljud, att MH inte låg i sängen och sov, att MH var kvar ensam i lägenheten med kroppen och att Tove inte lyckades riva eller klösa JJ som ströp - för att T samtidigt hölls fast av MH.

MHs medverkan vid mordet förklarar också att hon villigt hjälpte till med att forsla bort kroppen och kom överens med JJ hur de båda skulle ljuga efteråt.
Trots att MH inte hade minsta kontakt med JJ under åtta veckor i häktet fortsatte hon själv att ljuga i varje detalj, tills hon i detalj efter detalj överbevisades.

Precis som hon också nu fortsätter ljuga om mordet och försöker förminska sin roll för att slippa ta ansvar. En aktiv roll som dessutom bevisligen innebar att MH spanade på T före mordet i akt och mening att de skulle slå och skada T.

Medgärningsmannaskap. De var helt uppenbart två om mordet på Tove.
M sprang ju tillsammans med J fram till vakten på Nöjet. På bilder från övervakningskameror syns det på kroppspråk bl.a att M är väldigt engagerad. Även sen när hon går tillbaka in och spanar efter T. M ska enligt ett vittne ha varit upprörd.
Som sagt aktiv och engagerad trots att det inte är hennes bråk vilket hon anger som skäl till varför hon går och lägger sig i lägenheten sen.

Självklart var hon med och mördade T. Hon har antagligen blivit "manipulerad" av J till att tycka illa om/hata alla de J hatar.
Det är först när hon nu riskerar fängelse som hon gör allt för att förminska sin egen roll och lägger allt på J.
Stackars M som blev så styrd och manipulerad av monstret J. Som inte hade någon annan som såg och bekräftade henne. Vilket skitsnack!. M hade kunnat få vänner i kyrkan om hon velat. Istället väljer hon att umgås med J. Det säger jävligt mycket om hur hon själv är funtad.
Och jag tror inte ett jävla dugg på att hon varit rädd för J.

Jag har extremt svårt för sånt äckligt beteende som M uppvisar som ska ha sympatier trots att hon högst troligen varit med på allt skit J hittat på. Varför? Taskigt självförtroende och/eller självkänsla? Skitsamma, man drar sig undan från en sån person som J om man inte är full av skit själv.
Citera
2023-04-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Läs fuppen, så kanske du förstår!

Vi andra diskuterar utifrån att vi läst fuppen, vi har vissa förkunskaper, som bl.a. du verkar sakna i denna diskussion!

Har du läst testlistorna för de 3 inblandade?

Man testade både JJ och MH för bl.a. GHB, men inte TT.

TT testades för bl.a. cyanid, så någon form av drog/förgiftning lär de nog ha haft tankar om, polisen!

Jag har läst de delarna i fup och jag står fast vid min ståndpunkt. Kanske var jag otydlig eller så läste drottningen lite för hastigt.
Citera
2023-04-07, 11:55
Medlem
colis avatar
Citat:
J har en väl utvecklad…….fabulerande ådra

Fabuleringförmåga har i allra högsta grad MH också.
Upprepade lögner och påhittade historier sedan länge, väl omvittnad av MHs omgivning. För att inte nämna alla MHs påhittade historier och motbevisade lögner under häktesförhören.

Som fabulerande lögnare är nog både MH och JJ lika goda kålsupare.
Men JJ verkar vid årskiftet ha bestämt sig för att berätta det mesta om mordet. JJ berättar även fakta om händelseförloppet som inte är till gagn för henne, mindre smickrande fakta om vad hon gjort som inte kommer förminska hennes straffpåföljd, tvärtom.

MH däremot erkänner bara de detaljer som hon överbevisas om och gör allt för att låtsas att hon i varje enskild detalj är oskyldig, ovetande eller styrd av JJ att göra det hon gjort.

Det vore väldigt obehagligt och beklämmande om någon som MH därför skulle gå fri från ansvaret för sin delaktighet i mordet på Tove. För delaktig har MH definitivt varit.
En åsikt som nog delas av anhöriga till T och inte minst av Ts sambo som varnade T för att både JJ och MH inte var att lita på.
Senast redigerad av coli 2023-04-07 kl. 12:03.
Citera
2023-04-07, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
En annan liten detalj som jag noterade när jag läste M s förhör igen, är att enligt henne själv så sa hon den nu välbekanta frasen ”Vad håller du på med?” till T inne på nöjet och sen motade bort henne.

Så där ha vi iaf ett bevis på att hon inte drar sig från att vara fysisk.
Precis, hon hoppade in i bråket på Nöjet på JJs sida utan någon uppmaning. Och detta efter att ha bevittnat det var JJ som först knuffade TT.

Ytterligare en detalj som MH bjuder på är att JJ ska ha låst badrumsdörren när hon dödande TT, för att MH - som sov - inte skulle se eller höra något. Så JJ skulle alltså ta sig tid att mitt upp i överfallet på TT pausa och låsa badrumsdörren? Skulle inte det ha gett tid för TT att komma i balans efter en knuff eller att komma upp från golvet efter en fällning?

Den låsta badrumsdörren är en så uppenbar lögn, avsedd att avlägsna MH från brottet. ”Jag sov och dörren till rummet där brottet begicks var dessutom stängd och låst.”

Yeah, right…
Citera
2023-04-07, 12:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Stackars M som blev så styrd och manipulerad av monstret J. Som inte hade någon annan som såg och bekräftade henne. Vilket skitsnack!. M hade kunnat få vänner i kyrkan om hon velat. Istället väljer hon att umgås med J. Det säger jävligt mycket om hur hon själv är funtad.

Jag har extremt svårt för sånt äckligt beteende som M uppvisar som ska ha sympatier trots att hon högst troligen varit med på allt skit J hittat på. Varför? Taskigt självförtroende och/eller självkänsla? Skitsamma, man drar sig undan från en sån person som J om man inte är full av skit själv.

Instämmer.
Det vore väldigt stötande om MH går iland med sina försök att slippa rättsligt ansvar för mordet av T.
Citera
2023-04-07, 12:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Precis, hon känner till alla detaljer för att hon varit högst delaktig.
Hon satt bredvid sin pappa när E ringde och frågade om M visste något om spraysabotaget. M förnekade och gick sen direkt och ringde J. Pappan kollade sen upp var mobilen (M) befunnit sig och det stämde överens med platsen för sabotaget. Men M förnekade ändå.
Säkert därför hon därefter lämnade mobilen hos J när de skulle iväg och göra illgärningar.

M sprang ju tillsammans med J fram till vakten på Nöjet. På bilder från övervakningskameror syns det på kroppspråk bl.a att M är väldigt engagerad. Även sen när hon går tillbaka in och spanar efter T. M ska enligt ett vittne ha varit upprörd.
Som sagt aktiv och engagerad trots att det inte är hennes bråk vilket hon anger som skäl till varför hon går och lägger sig i lägenheten sen.

Självklart var hon med och mördade T. Hon har antagligen blivit "manipulerad" av J till att tycka illa om/hata alla de J hatar.
Det är först när hon nu riskerar fängelse som hon gör allt för att förminska sin egen roll och lägger allt på J.

Jag tror att du har rätt i att det handlar om dålig självkänsla. Det är också därför jag tror att hon inte klarar av att erkänna. Hon har ingen självkänsla att luta sig tillbaka på när hon erkänner att hon gjort något dumt som får folk att reagera negativt mot henne. Det är lätt att vara ärlig när man gjort bra saker, men man måste vara stark för att vara ärlig när man gjort dåliga saker. Svaga människor utan självkänsla väljer att ljuga för att slippa omgivningens dom, de klarar inte det.
Citera
2023-04-07, 12:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Precis, hon hoppade in i bråket på Nöjet på JJs sida utan någon uppmaning. Och detta efter att ha bevittnat det var JJ som först knuffade TT.

Ytterligare en detalj som MH bjuder på är att JJ ska ha låst badrumsdörren när hon dödande TT, för att MH - som sov - inte skulle se eller höra något. Så JJ skulle alltså ta sig tid att mitt upp i överfallet på TT pausa och låsa badrumsdörren? Skulle inte det ha gett tid för TT att komma i balans efter en knuff eller att komma upp från golvet efter en fällning?

Den låsta badrumsdörren är en så uppenbar lögn, avsedd att avlägsna MH från brottet. ”Jag sov och dörren till rummet där brottet begicks var dessutom stängd och låst.”

Yeah, right…

Precis!
Och hur skulle MH - som ”sov djupt och inte hörde dunsar, sparkar och dörrklockor” - ha kunnat uppfatta att badrumsdörren låstes???
Senast redigerad av coli 2023-04-07 kl. 12:13.
Citera
2023-04-07, 12:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
. JJ framställs som en kriminell mastermind, utstuderad och professionell som iskallt tänkt igenom varje liten detalj

Precis så, tror jag J uppfattar sig själv. Att hon missade den lilla detaljen med sin mobil kan synas lite märkligt.

När hon ska misstänkliggöra M och grannen, framför allt M, gör hon det på ett romanliknande sätt. Hon höjer M till någon hon aldrig kunde tro något sådant om och spinner vidare på dolda sidor hon inte visste M hade. Inte rakt på sak, utan väl inlindade anklagelser.

"Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom. Så det är lite tufft att tänka det, att man trodde att man känner någon så kanske man faktiskt inte gör det alls. Så det är lite känsligt."

Det är ett sätt att både ljuga på samtidigt manipulerande som är sofistikerat. Ett sådant ljugande kräver vana, träning och är utstuderat. Reviews skrev ett inlägg med citat från JJs förhör där man också kan ana att hon är medveten om hur man ska göra för att verka trovärdig när man ljuger; titta i ögonen, svara lagom snabbt, inte för snabbt svar och inte för långsamt.

Jag reagerar instinktivt negativt på hur JJ använder ord som ärlig, sanning, känsligt, vet inte hur man ska tänka osv lite för mycket. Där är som du säger liknande hur man skriver en roman.

En person som säger ärlig, sanningen, man får inte göra så, jag vill att sanningen ska komma fram tio gånger på två tre meningar, får alla mina röda varningsflaggor att resa sig. Jag spetsar mina öron. Jag känner rent instinktivt att nu kommer något som inte är sant.

Och jag tror att hennes "erkännande" är precis lika manipulativt, som andra lögner. Johanna har lyckats manipulera flera i tråden också att tro på henne.

Det är en tjej som ljuger med en slags finess, men ändå en ungdoms oerfarenhet. Johanna kände sig överbevisad, visste att ho riskerar livstid. Hennes advokat har också säkert givit henne råd, att precis som förhörsledaren sa, kommer inte Johannas lögner att ses som något att beakta, när bevisning säger motsatsen. Det finns liksom ingen rimlig anledning att tro att någon lånat Johannas mobil, åkt mot Nye i hennes bil, varit borta i 2, 5 timmar, åka tillbaka till lägenheten och lämna tillbaka mobilen.

Så vad göra?

Anpassa historien till bevisningen, och det som Johanna vet hände. Hon vet ju hur hon strypt Tove och nu finns det bara en chans, att använda allt det man varit med om till minsta möjliga brott på straffskalan.

En skicklig lögnare använder så mycket sanning som det bara går, för att det ska överenstämma med verklighetenså mycket det går. Lättast att komma ihåg, lättast att ändra bara små detaljer, verkar mest sannolikt och man riskerar minst.

Johanna berättar inte sanningen, hon manipulerar fram en historia som ska fria henne från mord och på bästa sätt främja hennes sak. Hon vill helst "bara" bli fälld för gravfrisbrott, misshandel, eller högst vållande. Det för att hon vet att hon och Maja varit ensamma i lgh med Tove, och att det är hon som har konflikten med henne.

Men att hon ens måste erkänna, det lägger hon huvudsakligen på Maja. Och vi vet ju att det krävs bara e enda liten grej, som att inte vilja att gå ut Men Johanna för att misshaga Johanna så till de grad att hon är beredd att tutta eld på dom.

Hur komma åt Maja när man sitter häktad? Och förmodligen kommer att bli fälld och sitta några år till?

Hämnd är Johannas straff när hon hatar.

För att vara bar tjugo år, måste Johanna vara ovanlig.
Citera
2023-04-07, 12:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Tycker inte alls att det är märkligt att hon hade med dig telefonen. Rimmar väl bra med att ingenting annat är genomtänkt eller utstuderat. Handlingarna och tillvägagångssätt är bara helt enkelt urbota dumt rakt igenom.

Vill man få en lite bättre bild av hur förhören gick till och hur förhörsledarna uppfattade situationen tycker jag man ska lyssna på intervjuer med exempelvis Lennart Ingvarsson (som höll i många av förhören). ”Det är tre helt vanliga tjejer skulle jag säga. Meningslösheten i det hela går inte att ta till sig. Det finns ingen anledning att det här skulle hända.”
Att tillvägagångssättet är urbota dumt rakt igenom kan vi tycka med facit i hand.
För Js del förefaller det väl förberett och förarbetat med googlesökningar och studier, även om plats och tid inte var bestämt.
Citera
2023-04-07, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Och hur skulle MH - som ”sov djupt och inte hörde dunsar, sparkar och dörrklockor” - ha kunnat uppfatta att badrumsdörren låstes???
Det måste i så fall ha varit JJ som berättade det för henne, det finns ju ingen annan möjlighet. Dock tror jag inte att MH explicit säger det, utan att det återigen låter nåt som hon själv sett och upplevt. Vilket hon ju inte kan ha gjort om hon sov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in