2023-04-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Förstod att du skulle nappa på det där med adrenalinpåslaget. Återigen: det har jag/ vi tagit med i beräkningen i bedömningen av vad som kan anses rimligt rent tidsmässigt. Vi (eller åtminstone jag) vet dessutom precis hur det är att flytta kroppar under adrenalinpåslag. Det händer även de mest erfarna. Ibland är de scener man kommer till speciella på det sättet...
Så ja Tufsan, adrenalinpåslaget samt J´s längd och goda fysik och tidigare alkoholintag + T's längd och vikt var med i beräkningen i uppskattningen gällande tiden (2 minuter) kontra sträckan och "terrängen".

Att två kvinnor skulle rå på att flytta ett lik 5 meter över tre tröskar och in i ett förråd på samma plan tror jag fortfarande är möjligt under någon minut eller två.

Vad dina övriga berättelser har med detta fall att göra förstår jag inte.
Citera
2023-04-07, 11:03
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

De sammstämmiga uppgifterna kommer väl dock från de två misstänkta och styrks väl inte av andra "bevis" än deras egna ord? De har ju haft tiden innan gripandet att prata ihop sig osv. Det som var i fokus i den här (lite urspårade) diskussionen var väl hur förflyttandet gått till, om det är möjligt att M kan ha missat kroppen när hon (påstår sig) ha gått på klo samt hur snabbt det är rimligt att två tjejer kan ha flyttat T's kropp.

Läs fuppen, så kanske du förstår!

Vi andra diskuterar utifrån att vi läst fuppen, vi har vissa förkunskaper, som bl.a. du verkar sakna i denna diskussion!

Citat:
Ursprungligen postat av PineappleX
Fast snälla detta borde ha synts både på de tester som gjordes på MH och Tove. Jag tror att det skulle komma fram om MH var drogad (hon hade adhd medicin i kroppen dock)
O skulle man hittat droger i kroppen på Tove så skulle det definitivt kommit fram.

Har du läst testlistorna för de 3 inblandade?

Man testade både JJ och MH för bl.a. GHB, men inte TT.

TT testades för bl.a. cyanid, så någon form av drog/förgiftning lär de nog ha haft tankar om, polisen!
Citera
2023-04-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om kroppen skulle förflyttats till ett utomliggande förråd, skulle den hunnit lämna doftspår, som ingen sökhund hade missat.
Att bängla runt, fram och tillbaka med en otymplig lealös kropp, är inte rimligt.
Det skulle lämnat spår.

Otto hittade ingenting i varken bilen eller lägenheten mer än att "Hunden visade ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet". Så hunden kan lätt ha missat saker.
Citera
2023-04-07, 11:13
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Att två kvinnor skulle rå på att flytta ett lik 5 meter över tre tröskar och in i ett förråd på samma plan tror jag fortfarande är möjligt under någon minut eller två.

Tja, JJ drar ju kroppen över en grusväg helt själv och ca 8 meter in i mycket tät granskog också helt själv (enligt fuppen).

Sä att dra kroppen några meter på helt plan yta med någon mindre tröskel borde vara en baggis, även för en ensam JJ. Rent fysiskt.

Men en enorm tidsbrist (om någon granne skulle titta ut/upptäcka henne) men JJ skulle säkerligen ta den risken. Hon tände ju på Hs ytterdörr, och stod gömd kvar i trapphuset och väntade och såg på tills elden skulle ta sig.....

JJ är van att ta risker......
Citera
2023-04-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Läs fuppen, så kanske du förstår!

Vi andra diskuterar utifrån att vi läst fuppen, vi har vissa förkunskaper, som bl.a. du verkar sakna i denna diskussion!

Har du läst testlistorna för de 3 inblandade?

Man testade både JJ och MH för bl.a. GHB, men inte TT.

TT testades för bl.a. cyanid, så någon form av drog/förgiftning lär de nog ha haft tankar om, polisen!

JJ kanske drogade ner TT och MH med GHB?

Det kan ha gått ur MHs kropp vid testningen.
Citera
2023-04-07, 11:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Trams. En ostraffad ung person som suttit häktad med fulla restriktioner har inga ”klurigheter eller finesser” kvar. Och någon ”talang” tycker jag inte man kan se. Klantigt utförd gärning och oförståeligt agerade i förhör.
Du kan benämna sådant du inte kan se eller förstå som trams, eller vad du vill, men faktum kvarstår. J har en väl utvecklad verbal förmåga, en fabulerande ådra och en vana att manipulera.
Citera
2023-04-07, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Det är ju konstigt. M visste hur J knäade T, men sen gick hon o sov?

Det som talar för att J berättelse är sann är också att hon säger att de skulle locka iväg T o slå henne. Varför säger man så om man ändå ljuger?
MH säger till polisen att det är JJ som berättat för henne hur överfallet i badrummet gick till, men det är i mitt tycke för detaljerat för att det inte ska vara självupplevt. Det låter som att MH berättar om något hon sett. Om JJ hade berättat för henne så hade hon väl sagt att ”Jag fällde henne”, ”Jag drog ner henne på golvet”? Att MH vet att TT blev knäad och föll pga det låter för mig som att hon sett detta. Likaså hennes berättelse om att TT slog i huvudet, det låter upplevt.

Deras berättelse skiljer sig på en viktig punkt.
* MH säger att JJ knuffade in TT i badrummet när de var i hallen.
* JJ säger att de var inne i badrummet alla tre och TT knuffade till JJ när hon lämnade badrummet, vilket fick JJ att fälla henne.

Här tror jag på MH. Det startade i hallen. Kanske med en ordväxling, kanske var TT på väg därifrån utan att JJ hade fått den ursäkt som hon tyckte att hon var värd. Om dörren till badrummet var öppen/halvöppen kanske TT snubblade in i badrummet av knuffen i hallen. JJ följer efter. TT utbrister ”Vad håller ni på med?” och JJ svarar ”Vad håller du på med själv?” och fäller henne.
Citera
2023-04-07, 11:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ kanske drogade ner TT och MH med GHB?

Det kan ha gått ur MHs kropp vid testningen.

Absolut, men jag tror inte MH blev drogad av JJ, jag tror MH var jäkligt trött och med bakfylla redan från kvällen innan, Göteborgsresan, så hon somnade nog helt självmant. Om hon nu sov.....

Däremot TT, absolut, något måste ju ha fått henne helt tyst......trots att hon bevisligen var ganska berusad. Då brukar man ju t o m prata "normalt" med förhöjd volym.
Citera
2023-04-07, 11:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du kan benämna sådant du inte kan se eller förstå som trams, eller vad du vill, men faktum kvarstår. J har en väl utvecklad verbal förmåga, en fabulerande ådra och en vana att manipulera.

Japp, håller helt med dig.

Och en vana för att ta risker!
Citera
2023-04-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Kanske var jag otydlig:

1) Du tog upp adrenalinpåslaget som möjlig styrkehöjande faktor (-efter att jag nämnt det).

2) Jag illustrerade då:

a)

b)

3. Tre personer med stor erfarenhet av att bära avlidna personer i och ur bostäder har -utifrån känd kontext i det aktuella fallet - påpekat den sannolika orimligheten i din tidsuppskattning på 1 - 2 minuter (som då initialt gällde ett påstående om att J ensam skulle ha utfört detta för att, av oklar anledning, dölja kroppen för den påstått sovande M).

4. Du väljer att inte låta din uppfattning (baserad på gissningar) påverkas av våra samstämmiga yrkeserfarenheter (baserade på år av erfarenhet) och därmed fortsätta att tro att din egen tidsuppskattning är rimlig - vilket du är i din fulla rätt till.

5. Kontentan är att vi tycker och tror olika och därmed är det rimligt att sätta punkt för vår diskussion här för att bespara tråden ytterligare en massa inlägg om just detta.
Senast redigerad av Firesnake 2023-04-07 kl. 11:47.
Citera
2023-04-07, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Absolut, men jag tror inte MH blev drogad av JJ, jag tror MH var jäkligt trött och med bakfylla redan från kvällen innan, Göteborgsresan, så hon somnade nog helt självmant. Om hon nu sov.....

Däremot TT, absolut, något måste ju ha fått henne helt tyst......trots att hon bevisligen var ganska berusad. Då brukar man ju t o m prata "normalt" med förhöjd volym.
Hon blev attackerad, strypt. Hade skador i bakhuvud, armar, ena handen och intryckt öga.
Den lilla överraskningen var hon nog inte beredd på, hon hann inte skrika.

Dina eviga hittepåinsinuationer om olika droger som missats etc, börjar bli tröttsamt
Du har fått förklarat, många gånger, med hänvisning till fup och verkligheten, ändå driver du en egen agenda, varför?
Citera
2023-04-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
. JJ framställs som en kriminell mastermind, utstuderad och professionell som iskallt tänkt igenom varje liten detalj

Precis så, tror jag J uppfattar sig själv. Att hon missade den lilla detaljen med sin mobil kan synas lite märkligt.

När hon ska misstänkliggöra M och grannen, framför allt M, gör hon det på ett romanliknande sätt. Hon höjer M till någon hon aldrig kunde tro något sådant om och spinner vidare på dolda sidor hon inte visste M hade. Inte rakt på sak, utan väl inlindade anklagelser.

"Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom. Så det är lite tufft att tänka det, att man trodde att man känner någon så kanske man faktiskt inte gör det alls. Så det är lite känsligt."

Tycker inte alls att det är märkligt att hon hade med dig telefonen. Rimmar väl bra med att ingenting annat är genomtänkt eller utstuderat. Handlingarna och tillvägagångssätt är bara helt enkelt urbota dumt rakt igenom.

Vill man få en lite bättre bild av hur förhören gick till och hur förhörsledarna uppfattade situationen tycker jag man ska lyssna på intervjuer med exempelvis Lennart Ingvarsson (som höll i många av förhören). ”Det är tre helt vanliga tjejer skulle jag säga. Meningslösheten i det hela går inte att ta till sig. Det finns ingen anledning att det här skulle hända.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in