2023-04-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja precis
Nu har vi kommit en bit framåt i fallet och J har förvånansvärt tagit på sig det mesta
Det hade jag aldrig trott fr början
Finns säkert någon detalj som inte stämmer exakt men hon hade kunnat skylla det mesta på M

Exakt. JJ erkänner merparten, MH förnekar konsekvent även där hon blir överbevisad. Kan ha lite att göra med vilken strategi deras respektive advokater har lagt upp.
Citera
2023-04-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ja exakt.

JJ kan ha drogat både MH och TT.......

Fast snälla detta borde ha synts både på de tester som gjordes på MH och Tove. Jag tror att det skulle komma fram om MH var drogad (hon hade adhd medicin i kroppen dock)
O skulle man hittat droger i kroppen på Tove så skulle det definitivt kommit fram.
Citera
2023-04-07, 10:18
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och på spraysabotaget mot bilen, och skrek och gapade med J på gatan på en tjej J var osams med. Hon hade också misstänkt detaljerade kunskaper om hur antändningsmaterialet till branden utan för TTs dörr såg ut. Och på tal om misstänkt detaljerade kunskaper - hon visste exakt hur det gick till i badrummet när TT överfölls, ner till att JJ knäade TT för att fälla henne.

MH var med vid mordet i badrummet!
Det är den enda rimliga slutsatsen!

Det förklarar mobilens rörelseregistreringar, att ingen öppnade när det ringde på trots alla ljudliga dunk- och sparkljud, att MH inte låg i sängen och sov, att MH var kvar ensam i lägenheten med kroppen och att Tove inte lyckades riva eller klösa JJ som ströp - för att T samtidigt hölls fast av MH.

MHs medverkan vid mordet förklarar också att hon villigt hjälpte till med att forsla bort kroppen och kom överens med JJ hur de båda skulle ljuga efteråt.
Trots att MH inte hade minsta kontakt med JJ under åtta veckor i häktet fortsatte hon själv att ljuga i varje detalj, tills hon i detalj efter detalj överbevisades.

Precis som hon också nu fortsätter ljuga om mordet och försöker förminska sin roll för att slippa ta ansvar. En aktiv roll som dessutom bevisligen innebar att MH spanade på T före mordet i akt och mening att de skulle slå och skada T.

Medgärningsmannaskap. De var helt uppenbart två om mordet på Tove.
Citera
2023-04-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Det är så roligt ibland i den här tråden. JJ framställs som en kriminell mastermind, utstuderad och professionell som iskallt tänkt igenom varje liten detalj. En sådan person har alltså ihjäl en annan människa i sin egen lägenhet med vetskapen om att kroppen måste bäras ut fullt synlig för grannar och från den trafikerade gatan utanför. Och en sådan person skulle dessutom ta med sig sin telefon till dumpningsplatsen, inte bara en utan rentav två gånger. Precis innan mordet bestämmer hon sig för att dra uppmärksamhet till sig genom att inte bara prata med vakter på Nöjet utan rentav polisen och på så sätt koppla sig samman med det tilltänkta offret. Och under förhören gör hon medgivanden som direkt försätter henne i en besvärlig situation. Nej, någon beräknande mastermind är hon knappast. Ser man till fakta i fallet tyder allting på att JJ & MH agerade i affekt, naivt och med ytterst sporadisk planering. Precis som jag skrivit tidigare är det meningslöst att leta motiv och logiska förklaringar. Den destruktiva relationen mellan JJ & MH satte igång händelseförloppet som ledde fram till denna tragiska händelse.

Ja, som sagt två fulla jävla amatörer har ihjäl en tredje, i sin egen lyhörda lägenhet, med sin mobil överallt, dom vet att TT nyss pratat med sin pojkvän, drar ner kroppen genom trapphuset, försöker elda upp kroppen med lite kemisk bensin wtf? etc etc... det är ju som en dålig film, så urbota korkat allting så man tror inte de är sant
Citera
2023-04-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghooleh
Dödsorsaken mycket väl formulerad av obducenten i rättegången. Slaktar totalt advokaten och hennes sagor om "ett lätt tryck under 10 sekunder" när hon förklarar att döden uppstår under fem faser som vardera tar flera minuter. Förklarar också att Johanna måste tryckt väldigt hårt för att skada just de partier där de ser skador. (För tekniskt för mig att förstå riktigt därav den enkla förklaringen här). Inte nog med det utan hon avfärdar totalt advokatens påståenden om att Tove dött av sina egna spyor (inte tillräckligt med föda i matstrupen och inte på något sätt blockerat tillräckligt för att dö av syrebrist). Döden har varit lång och utdragen och strypning är till hundra procent dödsorsaken och ingenting annat.

https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4

Årets dummaste kommentar i ett vittnesförhör i rätten. 5:05 i inspelningen med AL https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4 ”får jag be dig titta på mig istället”.
-får inte ett vittne titta var de vill?
-får vittnen inte blunda?
-får blinda inte vittna i TR?

JJ är iallafall helt torsk till överlagt Mord. Spelar ingen som helst roll av längden av stryptaget eller kraften i greppet.
-JJ har ett uppsåt i form av ett hat,
-JJ har tidigare försökt bragt TT om livet,
-JJ har läst på om hur man tar dödliga grepp,
-JJ väntade ut sitt offer på Nöjet,

Brottet skulle likväl kunna skett utomhus eller på annan plats, jag tror inte målet var att få med TT till lgh för att utföra det därinne, det bara blev så.

Gällande MH tycker jag det är oväsentligt om hon höll i armar eller ej. MH har varit med på hela Nöjet resan och kände till tidigare mordförsök och hatet, samt hjälpte till att vänta ut TT utanför Nöjet. MH gör sig skyldig till medhjälp till Mord.
Citera
2023-04-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som din sista mening i ovanstående inlägg: "Adrenalinpåslaget ger ju extra styrka".

Om det nu behövdes för att ev dra TT till ett närliggande förråd så kanske det var vad både JJ och MH hade? För att dra TT över tre tröskar för att få in henne i förrådet?

Förstod att du skulle nappa på det där med adrenalinpåslaget. Återigen: det har jag/ vi tagit med i beräkningen i bedömningen av vad som kan anses rimligt rent tidsmässigt. Vi (eller åtminstone jag) vet dessutom precis hur det är att flytta kroppar under adrenalinpåslag. Det händer även de mest erfarna. Ibland är de scener man kommer till speciella på det sättet...
Så ja Tufsan, adrenalinpåslaget samt J´s längd och goda fysik och tidigare alkoholintag + T's längd och vikt var med i beräkningen i uppskattningen gällande tiden (2 minuter) kontra sträckan och "terrängen".
Senast redigerad av Firesnake 2023-04-07 kl. 10:36.
Citera
2023-04-07, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror det skulle vara alldeles för banalt för J, inga finesser och inga klurigheter. Då skulle hon inte få utlopp för sin talang.

Trams. En ostraffad ung person som suttit häktad med fulla restriktioner har inga ”klurigheter eller finesser” kvar. Och någon ”talang” tycker jag inte man kan se. Klantigt utförd gärning och oförståeligt agerade i förhör.
Citera
2023-04-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Gällande MH tycker jag det är oväsentligt om hon höll i armar eller ej. MH har varit med på hela Nöjet resan och kände till tidigare mordförsök och hatet, samt hjälpte till att vänta ut TT utanför Nöjet. MH gör sig skyldig till medhjälp till Mord.

Oavsett vad du eller någon annan tycker så måste ju rätten har bra på fötterna även för att kunna döma medhjälp till mord, nu är det ju inte ens säkert att MH var vaken, det enda rätten har att gå på är JJ´s ord och de är ju ganska så värdelöst och det tror jag rätten inser oxå.
Citera
2023-04-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
MH var ju bl a med på inbrottet i ödehuset.

Citat:
Och på spraysabotaget mot bilen, och skrek och gapade med J på gatan på en tjej J var osams med. Hon hade också misstänkt detaljerade kunskaper om hur antändningsmaterialet till branden utan för TTs dörr såg ut. Och på tal om misstänkt detaljerade kunskaper - hon visste exakt hur det gick till i badrummet när TT överfölls, ner till att JJ knäade TT för att fälla henne.

Hon var även med på Öland när dom plankade in på en nedlagd bar. Tyvärr så fastnade Maja högst upp på staketet men lyckades ta sig loss och fick springa iväg när Securitas kom.

Angående bränderna så var inte hennes delaktighet nödvändig för att sätta fyr på dörrarna. Därför gjorde J det själv. Men för att fysiskt konfrontera T är jag övertygad om att J insåg att hon behövde hennes hjälp. Att M ska ha sagtsagt till J, att hon är med på att få med sig T hem till J så länge det inte blir slagsmål är okaraktäristiskt. Hon har aldrig tidigare ställd krav på J.
Citera
2023-04-07, 10:42
Medlem
Citat:
Det är ju konstigt. M visste hur J knäade T, men sen gick hon o sov?

Det som talar för att J berättelse är sann är också att hon säger att de skulle locka iväg T o slå henne. Varför säger man så om man ändå ljuger?
Citera
2023-04-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, det där teatraliska snyftandet tillsammans med den spelade naiviteten - att hon tände på, inte för att utplåna DNA som hon hade googlat på, utan av omtanke om T. Fullkomligt vansinnig i alla bemärkelser och toppar nog till och med en annan Johanna.
Ge J fria tyglar och hon kommer att försöka mörda minst hälften av sin bekantskapskrets, antingen pga kränkthet eller i nöjessyfte. Både impulsiv och lätt för att bli uttråkad.

M: Eh, mitt förhör det går, ja men det går väldigt fort så jag sitter kvar i bilen och väntar på Johanna. Och ja sen kommer hon tillbaka till bilen och när jag frågar liksom hur det gick och hon sa att hon trodde att det gick bra och ja, att dom hade ställt frågan liksom, polisen hade ställt frågan om Johanna hade skadat Tove på något sätt, eh, ja då hade hon ju svarat nej. Och hon men hon tänkte liksom på, eh, om hon hade svarat för snabbt eller ja eller för långsamt på det svaret och om det var trovärdigt typ.
F: Du får förklara lite hur du menar, jag fattade inte riktigt.
M: Nej jag fattar knappt själv. Nej men ja dom ställde frågor om hon hade skadat Tove på något sätt och Johanna hade svarat nej och kollat in i ögonen på polisen och det och hon var lite osäker på om hon hade svarat för snabbt eller för långsamt, ja på det.
F: Och sen sa du någonting om trovärdigt?
M: Ja, eh, hon men hon funderade om det lät liksom trovärdigt det hon sa.
Här upplever jag att M är 100% trovärdig.
Citera
2023-04-07, 10:50
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Det är så roligt ibland i den här tråden. JJ framställs som en kriminell mastermind, utstuderad och professionell som iskallt tänkt igenom varje liten detalj. En sådan person har alltså ihjäl en annan människa i sin egen lägenhet med vetskapen om att kroppen måste bäras ut fullt synlig för grannar och från den trafikerade gatan utanför. Och en sådan person skulle dessutom ta med sig sin telefon till dumpningsplatsen, inte bara en utan rentav två gånger. Precis innan mordet bestämmer hon sig för att dra uppmärksamhet till sig genom att inte bara prata med vakter på Nöjet utan rentav polisen och på så sätt koppla sig samman med det tilltänkta offret. Och under förhören gör hon medgivanden som direkt försätter henne i en besvärlig situation. Nej, någon beräknande mastermind är hon knappast. Ser man till fakta i fallet tyder allting på att JJ & MH agerade i affekt, naivt och med ytterst sporadisk planering. Precis som jag skrivit tidigare är det meningslöst att leta motiv och logiska förklaringar. Den destruktiva relationen mellan JJ & MH satte igång händelseförloppet som ledde fram till denna tragiska händelse.
. JJ framställs som en kriminell mastermind, utstuderad och professionell som iskallt tänkt igenom varje liten detalj

Precis så, tror jag J uppfattar sig själv. Att hon missade den lilla detaljen med sin mobil kan synas lite märkligt.

När hon ska misstänkliggöra M och grannen, framför allt M, gör hon det på ett romanliknande sätt. Hon höjer M till någon hon aldrig kunde tro något sådant om och spinner vidare på dolda sidor hon inte visste M hade. Inte rakt på sak, utan väl inlindade anklagelser.

"Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom. Så det är lite tufft att tänka det, att man trodde att man känner någon så kanske man faktiskt inte gör det alls. Så det är lite känsligt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in