Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Vad gäller Johanna tror jag inte en sekund på att hon vill skydda Maja. Tvärtom.
/.../
Johanna är beredd nu att berätta SANNINGEN, eftersom hon är så ärlig:
dagen efter 25/11:
"[...] och jag förstår ju först nu att det har varit väldigt dumt och undanhålla det och
man får ju egentligen inte göra så. Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju."
Och vad består erkännandet av?
Jo, att JJ ville erkänna att hon åkte själv för att äta haschkakan, MEN Maja var kvar i lägenheten.
Inte tror jag en sekund att Johanna tänkte på att rädda Maja, utan tvärtom. Johanna är bara ute efer att rädda sig själv, och vill visa hur ärlig hon är. Hon vill även verka empatisk, så empatisk att hon inte vill dra in Maja.
Mästermanipulatör.
Förhör 25/11:
"F: Då är det helt enkelt så att idag träffar vi dig eftersom du önskat att få träffa oss och prata
så vi lämnar över ordet till dig Johanna. Du får ta ordet helt enkelt, varsågod.
J: Ja men jag har tänkt mycket sedan förhöret igår och kommit fram till, jag har ju försökt att
vara så ärlig som möjligt under allt det jag sagt med undantag från en detalj jag nu då vill
erkänna. Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden. Allt
med resan som jag har berättat om vart jag åker och så vidare det är samma sak det är bara
det, och med samma syfte att jag skulle äta den där haschkakan det är enbart mitt initiativ.
Det var jag som ägde den där haschkakan, det var jag som hade den i min lägenhet och det
var bara jag som hade tankar på att möjligen äta av den den här kvällen och Maja var inte
med på det utan hon stannade då sen kvar i min lägenhet när jag åkte själv på den här bilresan
då. Det var ju främst det jag ville säga då"
/.../
Ett taktiskt spel.
Insiktsfull analys av dig! Allt är ett taktiskt spel för J, hon utnyttjar sin omgivning för sina egna syften; inget annat. Det finns en baktanke med
all ärlighet, medkänsla, naivitet osv - J verkar vara något av ett typexempel på ett visst personlighetssyndrom.
Den empati hon besitter existerar endast på ett intellektuellt plan och det är den hon använder sig av som verktyg för att lista ut hur hon ska härma mänskliga reaktioner; se felsägningen av henne med understruken text.
Här har hon fått reda på att M har skvallrat och berättat om hur hon och J forslat undan kroppen från lägenheten. Hämndlystnaden låter inte vänta på sig:
J:
Jag vet inte. Jag känner mig rätt så tom.
BF: Ja hur känner du för Maja?
J:
Jag vet faktiskt inte riktigt.
F: Men någon tanke kring det måste du ju haft. Det känns så i alla fall.
J:
Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J:
Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt. Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det.
BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom du?
J:
Jag vet inte.
BF: Nej.
J:
Kanske Maja.
/.../
J rasar inombords, spelar förvirrad och besviken på M:
J:
Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.
F: Utveckla det lite till. Hur går dina tankar?
J:
Eh, ja alltså man, jag tänker mycket på det liksom, dels det som Maja har berättat, en historia som inte jag känner till och dels det som tydligen funnits på min dator liksom. Så även om jag inte vill tänka det om Maja så slår ju tanken mig att det är klart att Maja haft tillgång till min telefon och min dator och så där och ja förutom min familj så är det nog ingen som känner mig så bra som Maja som liksom ja har tillgång till liksom mina saker eller mitt liv så. Jag vet inte. Det är mycket tankar som snurrar så.
F: Men är det du menar att Maja skulle ha kunnat skrivit den här texten. Är det det du säger eller hur ska vi förstå dig?
J:
Ja så skulle det ju faktiskt egentligen kunna vara.
Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom. Så det är lite tufft att tänka det, att man trodde att man känner någon så kanske man faktiskt inte gör det alls. Så det är lite känsligt.
Här är det den snälla grannens tur att bli anklagad:
Mest sannolikt tycker jag det är att den har legat i hans bil. Mina misstankar mot grannen är ganska starka. För mig är det inte alls orimligt att hon skulle kunnat vara med i bilen på något sätt och att mobilen i så fall skulle kunnat vara med, på det sättet. Det är mina spekulationer.
Menar du att hon var med i bilen till Mc Donalds då?
Inte vad såg, men om man skall dra det så grovt så skulle hon kunna legat i bagaget utan att jag märkte det. Det var en ganska stor bil där sannolikheten finns. Absolut att hon skulle kunna ha varit där och då även mobilen. Eller att grannen på något sätt hade mobilen på sig, det är också en rimlig tanke.
Jag vet inte i och med att grannen stod i trappan med dörren öppen då jag kom nedför trappan. I min värld så skulle han kunna ha gjort det då Tove kom också. Han skulle kunnat håva in henne. Han skulle kunna ha sin mobil, för dom kanske åkte i hans bil. Så jag tycker inte den resan är så konstig, för det tyder på att hon antagligen var med grannen i hans bil, på något sätt.