Citat:
I din översättning står att vi fått anden som förstlingsfrukt, dvs anden som första gåva. Jag gav dig verser som visar att vi får Guds ande vid dopet, och att anden är en förutsättning för tro, för att tro är en av andens gåvor.
Ingen kan rycka ur hans hand, men han kan överlämna de till satan så som han gjorde med Judas Iskariot. Så fort han fick brödbiten for satan in i honom, fram till dess kunde satan inte besitta honom för att hanb hade Guds ande. Demoner drivs ut och hålls på avstånd med Guds ande.
1kor 15:22-24 har en obefintlig koppling till anden som förstlingsfrukt. Läs Luk 17:21 där Jesus säger att Guds rike är inom oss. Han syftade på Guds ande, som är den första gåvan i väntan på den kommande världens krafter.
Den andra döden drabbar alla som kastas i den brinnande eldsjön. Även rättfärdiga som inte fått vara med vid den första uppståndelsen kommer att uppstå efter de tusen åren.
Vid uppståndelsen (från de döda och vi som lever vid Herrens återkomst) föds vi av Anden, och det som fötts av Anden ÄR ande (Joh 3:6). Har du blivit en ande? Nej. Läs Apg 13:33. Han lät Jesus uppstå genom att säga du är min son jag har fött dig idag. Han föddes av Anden och blev en ande vid uppståndelsen.
Ingen kan rycka ur hans hand, men han kan överlämna de till satan så som han gjorde med Judas Iskariot. Så fort han fick brödbiten for satan in i honom, fram till dess kunde satan inte besitta honom för att hanb hade Guds ande. Demoner drivs ut och hålls på avstånd med Guds ande.
1kor 15:22-24 har en obefintlig koppling till anden som förstlingsfrukt. Läs Luk 17:21 där Jesus säger att Guds rike är inom oss. Han syftade på Guds ande, som är den första gåvan i väntan på den kommande världens krafter.
Den andra döden drabbar alla som kastas i den brinnande eldsjön. Även rättfärdiga som inte fått vara med vid den första uppståndelsen kommer att uppstå efter de tusen åren.
Vid uppståndelsen (från de döda och vi som lever vid Herrens återkomst) föds vi av Anden, och det som fötts av Anden ÄR ande (Joh 3:6). Har du blivit en ande? Nej. Läs Apg 13:33. Han lät Jesus uppstå genom att säga du är min son jag har fött dig idag. Han föddes av Anden och blev en ande vid uppståndelsen.
Nej, jag håller inte med dig. Vi föds igen i anden när vi vänder om och kommer till tro, Då får vi den Helige Anden till hjälp att förstå allt och hålla hoppet vid liv.
Hoppet, det välsignade, är att Jesus kommer tillbaka och då förvandlas även våra kroppar och blir lika honom och hans kropp. Hur var hans kropp då, efter uppståndelsen? Jo det var en kropp, en riktig fysisk kropp, som man kunde ta på, som kunde äta och dricka. EN FYSISK kropp som också kan förvandlas och gå genom väggar och stängda dörrar.
Vi kommer få en ny HIMMELSK kropp.
Filipperbrevet 3:20-21
20 Men vi har vårt medborgarskap i himlen, och därifrån väntar vi Herren Jesus Kristus som Frälsare. 21 Han skall förvandla vår bräckliga kropp, så att den blir lik den kropp han har i sin härlighet. Ty han har makt att lägga allt under sig.
1 Kor 15:51-53
51 Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, 52 i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. 53 Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet.
Angående Judas, du tror väl inte att Judas var utvald av fadern att vara en av dom heliga?
Såklart han redan innan visste vad som fanns i Judas hjärta. Judas kom aldrig till äkta tro, han var inte en av dom heliga, inte kan han ha haft någon Ande heller, den var inte utgiven då. Så jag förstår inte riktigt din jämförelse här.