2023-04-06, 14:55
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag får nu 2.3% i ränta på mitt avanza sparkonto. Detta är en mindre revolution, något sådant har jag inte sett sedan 1990-talet, och absolut allt som har med aktier, pengar, bostäder, hyreskostnad kommer att förändras kraftigt av denna nya realitet. Med början i år, för det känns inte som detta har slagit igenom alls än. Folk verkar inte tro att det är sant.

Yes, håller själv på att låsa ett sparkonto hos Bluestep, 6 mån till 3,55% ränta. Tittar man på storbankerna, t ex Nordea så kan man låsa två år till 3,10%. Det är inte precis kraftiga räntesänkningar runt hörnet. Högsta/längsta jag sett nu är Marginalen bank med 3,60% på fem år.
Citera
2023-04-06, 15:06
Medlem
hakro807s avatar
Jag säger som jag sagt i flera år - så länge som vi har en stabil medelklass, mycket hög invandring och höga byggkostnader kommer inget omvälvande hända med priserna. Senaste 3 åren har Sveriges befolkning ökat med 200 000 personer. Och allt tyder på att denna typ av ökning kommer fortsätta under många år framåt. Vi kan givetvis inte betala mer för vårt boende än vad vår ekonomi tillåter, men eftersom alla behöver någonstans att bo och alla vill ha ett ett boende kommer trycket vara fortsatt väldigt högt på det befintliga bostadsbeståndet. Människor kommer välja bort nästan allting annat bara för att kunna behålla eller införskaffa ett boende.

Det hade varit en helt annan sak om vi hade haft en minskande befolkning, då hade dagens ränteläge mycket väl kunnat lett till en krasch efterhand som allt fler väntar på att köpa i väntan på ännu lägre priser.
Citera
2023-04-06, 15:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Yes, håller själv på att låsa ett sparkonto hos Bluestep, 6 mån till 3,55% ränta. Tittar man på storbankerna, t ex Nordea så kan man låsa två år till 3,10%. Det är inte precis kraftiga räntesänkningar runt hörnet. Högsta/längsta jag sett nu är Marginalen bank med 3,60% på fem år.
Varför låser man en sparränta när räntan ska upp mer?
Citera
2023-04-06, 15:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det är tvärtom höjningar på gång och redan i april är alla dessa räntor +0.5%. Inflationen är riktigt hög i Sverige 9% och man brukar räkna med att räntan måste vara lika hög eller högre för att trycka ner inflationen. Så var det historiskt alla inflationsår 1975-1991.
Citera
2023-04-06, 15:29
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj

För att den rörliga sparräntan suger nu jämfört med 6 mån på 3,55%. Min låsta började ticka 30;e Mars. Men visst kan det gå att hitta en ännu högre ränta om ett par månader, men då måste jag ju ligga kvar med pissiga rörlig ränta och vänta, samt det är inte säkert att jag vill låsa 6 månader längre fram. Att den rörliga på sparkonto ska klå 3,55% inom närtid tror jag inte.
Citera
2023-04-06, 15:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Det är tvärtom höjningar på gång och redan i april är alla dessa räntor +0.5%. Inflationen är riktigt hög i Sverige 9% och man brukar räkna med att räntan måste vara lika hög eller högre för att trycka ner inflationen. Så var det historiskt alla inflationsår 1975-1991.

Jo precis, tror dock att denna 0,5% redan är inräknad i den fasta, Bluestep justerade precis uppåt men jag fattar vad du menar.
Citera
2023-04-06, 15:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag säger som jag sagt i flera år - så länge som vi har en stabil medelklass, mycket hög invandring och höga byggkostnader kommer inget omvälvande hända med priserna. Senaste 3 åren har Sveriges befolkning ökat med 200 000 personer. Och allt tyder på att denna typ av ökning kommer fortsätta under många år framåt. Vi kan givetvis inte betala mer för vårt boende än vad vår ekonomi tillåter, men eftersom alla behöver någonstans att bo och alla vill ha ett ett boende kommer trycket vara fortsatt väldigt högt på det befintliga bostadsbeståndet. Människor kommer välja bort nästan allting annat bara för att kunna behålla eller införskaffa ett boende.

Det hade varit en helt annan sak om vi hade haft en minskande befolkning, då hade dagens ränteläge mycket väl kunnat lett till en krasch efterhand som allt fler väntar på att köpa i väntan på ännu lägre priser.
Men har man lånat 3 milj 2018 och ökat på det med en halv miljon 2020-2021 pga värdeökning och inhandlat kapitalvaror och eller eventuellt ytskikt och kök man nu trodde man behövde för att sedan 2025 inse att de har inte bara betalt stora summor i ränta som de inte hade kalkylerat med 2020-2021 nu kanske behöver uppdatera värmesystem eller tror de behöver byta bil och inte kan värdera om fastigheten eftersom liknande objekt säljs för summor kring det som de betalade 2018 och då är inte ens inflationen inräknad.

Så oavsett om man inte ha valt att sälja så kan man ju inte påstå att det är en stabil medelklass längre utan håller sig flytande där allt changerar.

Reellt är väl kraschen då empirisk?

Vad händer sedan med övriga marknaden när folk väljer bort nästan allt annat för att betala boendet?
Citera
2023-04-06, 15:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Om man låser 3-6-12 månader så får man något högre ränta. Man får avväga extra noga just nu exakt när man sätter in sina pengar. Det är lite gambling, kommer RB att fortsätta höja räntorna mot 6% som i USA så kan man vänta, eller så kommer det att ske ett blixtsnabbt räntefall i USA när recessionen startar (om den startar) och då följer Sverige efter.

Jag tror inflationen är bestående 6-9% och då kommer sparräntorna att vara 5-6% inom ett år i Sverige. Men ingen vet något.

Bostadspriserna kommer att rasa med bestående låneräntor som i USA över 7%. Att låna 1mkr kommer ju att kosta 6000 kr per månad.

När jag köpte en villa i nacka 1994 var låneräntorna 16% och en strandvilla som jag köpte kostade 1.8 mkr.
Citera
2023-04-06, 15:56
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Om man låser 3-6-12 månader så får man något högre ränta. Man får avväga extra noga just nu exakt när man sätter in sina pengar. Det är lite gambling, kommer RB att fortsätta höja räntorna mot 6% som i USA så kan man vänta, eller så kommer det att ske ett blixtsnabbt räntefall i USA när recessionen startar (om den startar) och då följer Sverige efter.

Jag tror inflationen är bestående 6-9% och då kommer sparräntorna att vara 5-6% inom ett år i Sverige. Men ingen vet något.

Bostadspriserna kommer att rasa med bestående låneräntor som i USA över 7%. Att låna 1mkr kommer ju att kosta 6000 kr per månad.

När jag köpte en villa i nacka 1994 var låneräntorna 16% och en strandvilla som jag köpte kostade 1.8 mkr.

Precis, har även en period på 3 mån till 2,75% som löper ut snart, innan sommaren, samt nu även denna 6 mån. Samt rörligt på 2,50%. För att kunna fånga börsen vad som än händer och när det händer. Och en kraftigt neddragen diversifierad börsportfölj med hedgade innehav, fokus utdelning, och några välplacerade björnar. Ska väl vara själva fan om man får den i tvåan då.
Här har det byggts borg, fort och fästning! Bring on the shit.
Citera
2023-04-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Räntehöjningarna skadar näringslivet.
De orsakar konkurser och arbetslöshet.
Det är mer en fråga om var skadorna uppstår och hur allvarliga de blir.

Och sjunker levnadsstandarden så påverkar det bostadspriserna nedåt.

Vi har redan sett en sådan påverkan. Där köpare prematurt har reducerat ned betalviljan.
Men Stockholm är bland de mindre påverkade.
Från Boolis prisindex är det ned 7.8% från pristoppen. Det är bara mellersta Sverige som är lägre med 6.9%.
Det bubbelpratarna hela tiden glömmer är att folk som köper dyrare bostäder har större kontantinsatser och högre löner.
Den som köper en BR till högre pris i Stockholm har mindre bekymmer med räntan, än en med lägre inkomst som köper en "billig" BR i Haparanda.
I Norra Sverige har BR-priserna fallit mest. Med 11%.

Tack för utförligt svar.
Jag funderar ändå på om inte höginkomsttagare i Stockholms innerstad är mest räntekänsliga...

Ta följande två scenarion:

Genomsnittliga svenska paret med två inkomster på 35000 innan skatt (25000 efter skatt). Har ett bolån på 1 till 2 miljoner max. Med en ränta på 5 % blir årliga räntekostnaden 50 till 100 tusen (vilket ryms inom ränteavdraget på 100 000). Det blir ca 4 till 8 tusen i räntekostnader innan ränteavdrag på 30%. Det blir tufft men man klarar sig då man har en gemensam inkomst på 50 000 efter skatt.

Ta sedan höginkomsttagare i Stockholm där en i paret tjänar 100 000 i månaden (60 000 efter skatt) och den andra tjänar 50 000 i månaden (40 000 efter skatt). Har ett bolån på 5 till 10 miljoner. Med en ränta på 5 % blir årliga räntekostnaderna 250 till 500 tusen (allt över 100 tusen har ett lägre ränteavdrag). Det blir 20 till 40 tusen i månaden i enbart räntekostnader (sedan tillkommer ränteavdrag). Även om man klarar sig så innebär det att räntekostnaderna utgör en väsentlig del av den gemensamma inkomsten som är 100 000.

Båda klarar sig men i relativa termer har de ökade räntekostnaderna var jobbigare för höginkomsttagare i Stockholms innerstad.

I slutändan är det ju som vilken hävstång som helst. Folk i Stockholms innerstad har tagit massiva lån och klarar inte av mycket högre räntekostnader innan de äter upp kvarvarande disponibla inkomst.
Citera
2023-04-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Men har man lånat 3 milj 2018 och ökat på det med en halv miljon 2020-2021 pga värdeökning och inhandlat kapitalvaror och eller eventuellt ytskikt och kök man nu trodde man behövde för att sedan 2025 inse att de har inte bara betalt stora summor i ränta som de inte hade kalkylerat med 2020-2021 nu kanske behöver uppdatera värmesystem eller tror de behöver byta bil och inte kan värdera om fastigheten eftersom liknande objekt säljs för summor kring det som de betalade 2018 och då är inte ens inflationen inräknad.

Så oavsett om man inte ha valt att sälja så kan man ju inte påstå att det är en stabil medelklass längre utan håller sig flytande där allt changerar.

Reellt är väl kraschen då empirisk?

Vad händer sedan med övriga marknaden när folk väljer bort nästan allt annat för att betala boendet?

Kan du visa någon som helst data som styrker att folk i stor skala lånat upp på dina hus? Jag betackar mig för babbel om "verkligheten" eller "det vet ju alla". Du har säkert många stabila källor med tanke på hur säkert du uttalar dig.
Citera
2023-04-06, 16:25
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
Ta sedan höginkomsttagare i Stockholm där en i paret tjänar 100 000 i månaden (60 000 efter skatt) och den andra tjänar 50 000 i månaden (40 000 efter skatt). Har ett bolån på 5 till 10 miljoner. Med en ränta på 5 % blir årliga räntekostnaderna 250 till 500 tusen (allt över 100 tusen har ett lägre ränteavdrag). Det blir 20 till 40 tusen i månaden i enbart räntekostnader (sedan tillkommer ränteavdrag). Även om man klarar sig så innebär det att räntekostnaderna utgör en väsentlig del av den gemensamma inkomsten som är 100 000.

Båda klarar sig men i relativa termer har de ökade räntekostnaderna var jobbigare för höginkomsttagare i Stockholms innerstad.

I slutändan är det ju som vilken hävstång som helst. Folk i Stockholms innerstad har tagit massiva lån och klarar inte av mycket högre räntekostnader innan de äter upp kvarvarande disponibla inkomst.
Höginkomsttagarna är dessutom tvungna att signalera status med minst en Tässla och en stor jävla SUV fast de bor i betongen. Självklart med svindyr leasing.

Svenne och Lotta whitetrash på landet kan utan problem köra runt i en betald gammal Toyota utan att skämmas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in