Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Det mest intressanta, om man nu ska gå på GWPs linje, är att han säger man stannar på vägen hem o att kroppen dumpas norr om Mariestad+på mot där man bor. Högst sannolikt menar an då att GMs bor (iaf just då) norr om Mariestad. Teorin verkar svår att få ihop med dumpning utgående från Bäcken.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Absolut och jag tror att GW aldrig skulle skriva att möjlig dumpningsplats är en halvcirkel om det inte just är en halvcirkel. Det förutsätter att hamnen är på en någorlunda rak sträcka. Så fort man accepterar en hamn på en udde så blir området lätt större än en halvcirkel eller lätt mindre än en halvcirkel beroende på hur stor udden är. Och vore hamnen i en större vik så blir dumpningsplatsen klart mindre än en halvcirkel.
Så är det, och det har Thord och jag försökt få Skvagg och Pudelfrillan att förstå i evigheter, men förgäves - ända till nu ... Nu, när de har skrivit om sin historia i ett desperat försök att rädda sitt skinn. Att de tidigare hade totalfel verkar de inte ha förstått. Men så går det när man inte är påläst och tänker tillräckligt.
Att GW Perssons två inblandade gubbar bodde norr om Mariestad (i vart fall UTANFÖR Mariestad) har varit klart hela tiden. Den större vägen var sannolikt dåvarande E3 (nu E20). I det aktuella området hittar vi fler personer med starka band, till exempel bröderna Br*nnhagen. Men även bröderna i Hasslerör blir intressanta.
Men det uppstår nu ett problem med Skvaggs och Pudelfrillans "nya" scenario med Dillö kopplat till GW Perssons teori om "de två gubbarna", den "större vägen" som leder mot "där man bor" och som på vägen täcker även "båtplatsen". För att komma till Dillö måste man åka färjan över till Torsö (eftersom de kör med bilen ut på den större vägen mot där man bor och allt det där). Det finns inte på kartan att någon tog färjan över till Torsö utan att färjekaptenen noterade vem/vilka respektive vilken bil/vilka bilar som åkte över mitt i natten. Om Dillö helt plötsligt skulle vara "där man bor", passar BW in på GW Perssons beskrivning "utanför stan". Men om GW Persson med "där man bor" ändå skulle mena "hemma" - alltså Gärdesgatan i BW:s fall - passar han inte in. Och fortfarande: BW passar inte in i det som GW Persson skriver om förhören.
BW kan för all del vara inblandad, men då utanför GW Perssons "kriterier".