2023-04-06, 12:57
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det mest intressanta, om man nu ska gå på GWPs linje, är att han säger man stannar på vägen hem o att kroppen dumpas norr om Mariestad+på mot där man bor. Högst sannolikt menar an då att GMs bor (iaf just då) norr om Mariestad. Teorin verkar svår att få ihop med dumpning utgående från Bäcken.

Absolut och jag tror att GW aldrig skulle skriva att möjlig dumpningsplats är en halvcirkel om det inte just är en halvcirkel. Det förutsätter att hamnen är på en någorlunda rak sträcka. Så fort man accepterar en hamn på en udde så blir området lätt större än en halvcirkel eller lätt mindre än en halvcirkel beroende på hur stor udden är. Och vore hamnen i en större vik så blir dumpningsplatsen klart mindre än en halvcirkel.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-06 kl. 12:59.
Citera
2023-04-06, 13:01
Medlem
GW beskriver gm beteende och tankesätt eftet brottet. Viktigt att poängtera att det har fortsatt i de 30 åren efter brottet. Man har gjort allt i sin makt att komma undan med brottet.
> Det som sedan händer styrs av de där gamla reflexerna som gäller för sådana som fått för sig att de ändå ska kunna klara sig ur den situation de försatt sig i.
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Bra att du vill gå till botten med detta Pudelfrillan! Innan vi hänger ut varenda lantis som har dömts för brott och som möjligen var i Mariestad och möjligen någon gång har träffat på Helena. Det finns nämligen fler intressanta saker som GW säger i sin bok Wille Vingmutter mästardetektiv som begränsar antalet personer som passar in betydligt, nämligen:
> Helena känner båda GM väl sedan flera år tillbaka
> De båda gm känner varandra väldigt väl. De hade en nära relation till varandra när det hände (1992). De var då bästa kompisar sedan flera år.
> Bilen som används för att transportera kroppen ägs av en av gm.
> Fallet var det första där man använda sig av gärningsmannaprofilgruppen.
> Efter brottet lämnar gm platsen under stor brådska. Mentalt befinner de sig mellan stark stress och panik.
> Det som sedan händer styrs av de där gamla reflexerna som gäller för sådana som fått för sig att de ändå ska kunna klara sig ur den situation de försatt sig i.
Citera
2023-04-06, 13:11
Medlem
De har inte framträtt synligt i tråden i alla fall som vissa andra har gjort.
Därmed inte sagt att de inte har påverkat tråden. Det vet vi inte och det uttalar jag mig definitivt inte om. Det är upp till var och en att bedömma.

MK har mått dåligt av 30 år av lögner. Hög tid att berätta och lätta sitt hjärta. Han skulle må bra av det. Det var inte hans fel och han har fortfarande möjlighet att förklara just det.
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Visst har GW större insyn i fallet än vi övriga men skalar man bort allt han säger så hamnar vi (jag + många andra) lika förbaskat på ruta ett igen med samma potentiella Gm som huvudgärningsman (du vet vem) pga alla indicier mot honom.

Men för att föra tråden framåt ett snäpp, har du någon tes om varför inte denna misstänkta gm vart aktiv i denna tråden? Varför har han inte försvarat sig?

Jag har en tes om det: Han vill säga typ att: Ok det var jag, ja ni vet, förlåt. Men jag kan inte erkänna för det blir bara värre då.
Citera
2023-04-06, 13:18
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
De har inte framträtt synligt i tråden i alla fall som vissa andra har gjort.
Därmed inte sagt att de inte har påverkat tråden. Det vet vi inte och det uttalar jag mig definitivt inte om. Det är upp till var och en att bedömma.

MK har mått dåligt av 30 år av lögner. Hög tid att berätta och lätta sitt hjärta. Han skulle må bra av det. Det var inte hans fel och han har fortfarande möjlighet att förklara just det.

Mmm. Hade jag vart (oskyldigt) anklagad i denna tråden hade jag gått bananas och försvarat mig samt ordmässigt "dödat" mina fiender men det är ju jag det.
Citera
2023-04-06, 13:32
Medlem
OM med-gm skulle berätta sanningen skulle det vara modigt. Det krävs mycket mod för det. Det skulle uppskattas av fam Andersson. Jag vet inte om de kan förlåta honom, det är inte alls omöjligt. Viktigast för dem är att få de svaren som de saknar angående vad som hände Helena.
Citera
2023-04-06, 13:36
Medlem
Greenskys avatar
Citat:

Har han ingen att snacka med så är det bara att fixa ett konto och snacka här i tråden, vi är idel öra..
Citera
2023-04-06, 13:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Du får ett sista svar trots allt. Du kan ge upp nu. GW skriver nämligen: De åker i riktning mot där de bor. Alltså i riktning mot, och inte hem utan där de bor.

Innan vi går vidare, ska jag först erkänna att jag hade fel om en GM, nämligen HMJ. Men jag hade rätt om BW. Han är en av GWs gubbar och den andra är Mikael Kjellqv*ist.

Det var där i sommarstugan på Dillö som BW sommaren 1992 var sambo med MK. Det är det som var så kännsligt när MK skrev i kommentaren till fotot från 1992 att de var sambos. Det är det som inte fick komma fram. De bodde inte i EM-huset utan ute på Dillö. Dit kom de ibland med båt från lilla hamnen på Ekudden. Och den båten användes när Helena dumpades i Vänern.

Nu hittar Ugglan och du säkert fler detaljer som ni påstår inte stämmer på GWs beskrivning men det här med riktningen (oavsett om man tog Ekuddenvägen eller Vikingavägen till lilla hamnen) och utanför Mariestad börjar ju stämma väldigt väl....plus allting annat som redan stämde på pricken på BW och MK.

Ska jag våga gissa att du tar fram den röda färgen snart igen?

Du kan försöka misskreditera mig hur mycket du vill. Alla som vill och har förmågan att förstå, har förstått nu!

Citat:
Bra att du vill gå till botten med detta Pudelfrillan! Innan vi hänger ut varenda lantis som har dömts för brott och som möjligen var i Mariestad och möjligen någon gång har träffat på Helena. Det finns nämligen fler intressanta saker som GW säger i sin bok Wille Vingmutter mästardetektiv som begränsar antalet personer som passar in betydligt, nämligen:
> Helena känner båda GM väl sedan flera år tillbaka
> De båda gm känner varandra väldigt väl. De hade en nära relation till varandra när det hände (1992). De var då bästa kompisar sedan flera år.
> Bilen som används för att transportera kroppen ägs av en av gm.
> Fallet var det första där man använda sig av gärningsmannaprofilgruppen.
> Efter brottet lämnar gm platsen under stor brådska. Mentalt befinner de sig mellan stark stress och panik.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Med HA's kropp i bilen körde med-GM och BW in på Vikingavägen, nere vid vändplanen på Kolarbacksvägen genade man över Bäckens fotbollsplan och körde sen vidare på den mindre vägen ner mot småbåtshamnen där man hade tillgång till en båt.
Bilen kördes därefter tillbaka samma väg, dvs via Vikingavägen upp på cykelbanan där den parkerades medans kroppen dumpades. Ev. placerad så ingen kunde köra ner till hamnen via den mindre väg som hade förbindelse med cykelvägen. Carina passerade bilen vid 03:30.

BW kontaminerade sedan platsen dvs han förstörde bilspåren genom att köra runt och spinna loss på gräset med en Yamaha Crosshoj. Det är fullständigt glasklart och uppenbart varför han gjorde detta.

Jag snubblade av en tillfällighet över inlägget nedan
som bara stärker det spår några av oss redan är inne på.

Nu är snart alla bitar på plats.

Hoppas alla i tråden får en trevlig kväll! 😉

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ett helt obegripligt resonemang. Efter att precis ha klarat sig undan ett grovt brott och en hyggligt dold bilfärd på gång-/cykelvägen (husen längst ner har inte fönster mot gång-/cykelvägen), skulle man alltså ha valt att köra upp på Vikingavägen i full gatubelysning med risk för att folk skulle ha kunnat vara uppe/ute och gjort observationer? Därefter skulle man ha tagit den andra stora och onödiga risken att köra ut i terrängen norr om Bronsåldersvägen med trädgårdarna för sex fastigheter bara något tiotal meter ifrån på vänster sida? När en gärningsman vill ha så lite uppmärksamhet som möjligt samt vill komma bort från brottsplatsen så fort som möjligt, menar Pudelfrillan att han gjorde tvärtom. Jisses ...

Sedan menar Pudelfrillan att bilen skulle ha körts tillbaka samma väg för att parkeras på gång-/cykelvägen "medans kroppen dumpades". Varför köra upp bilen? Varför inte låta den stå kvar i skydd av några träd vid hamnen? Eller skulle gärningsmannen eller hans medhjälpare först ha kört upp och parkerat bilen och sedan gått tillbaka till hamnen? Varför detta omak? Eller skulle den som körde upp bilen ha suttit kvar och väntat medan den andre lade ut ensam på sjön - fullt synlig från den lilla badplatsen på höger sida efter hamnutloppet? För helvete, människa! Till råga på allt skriver du att bilen "eventuellt" placerades så att ingen skulle ha kunnat köra ner till hamnen via den mindre väg som hade förbindelse med cykelvägen. Jag kan lova att INGEN (!) körde bil där - och ÄN MINDRE MITT I NATTEN! Och just detta "eventuellt" ... Du vet alltså inte var bilen parkerades, du bara fabulerar och önsketänker.

Bra, då har du och Pudelfrillan efter många om och men lyckats att ena er om MK som medgärningsman. Under hur stor vånda och efter hur många PM, kan man fråga sig.

Men, nu har ni skjutit in er på de här två och kommer aldrig att kunna backa från dem. Intressant att se att ni har skrivit om er historia och flyttat gärningsmännen till utanför stan i ett sista desperat försök att få er fantasi att gå ihop. Att ThordOlavsson sedan gjorde mos av er genom att förutse ert "drag", verkar ni inte ha förstått. I praktiken behöver ni inte skriva mer i tråden, eftersom ni nu "har kommit i mål". Nu väntar vi bara på det gripande av BW som Skvagg har utlovat ska ske inom kort. Under tiden kör vi andra vidare med parallella spår. Jag tittar lite mer på PU igen efter Prinzezzans intressanta input som säger att en person i PU:s trappuppgång såg PU sargad dagen efter försvinnandet.

Min fetning långt upp (Efter brottet lämnar gm platsen under stor brådska. Mentalt befinner de sig mellan stark stress och panik): Tänk att det skulle behöva gå så här långt och att du/ni var så dåligt påläst/pålästa för att förstå att gärningsmannen/gärningsmännen lämnade brottsplatsen under stor brådska i stället för att stanna kvar och köra bil ner bakom Bronsåldersvägen ner mot den lilla småbåtshamnen och bla, bla, bla. Nu kanske du och Pudelfrillan också har släppt att BW körde sönder hjulspår på "fotbollsplanen" cirka två veckor efter försvinnandet?
Citera
2023-04-06, 13:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag är nästan helt säker på att GWP även sagt att kroppen dumpades norr om Mariestad (på väg mot "där de bodde"). Tror mig även minnas att han sagt att gm's inte var från den allra närmaste vänkretsen. Där man bodde, skulle väl eventuellt även kunna vara ett tillfälligt boende, t.ex sommarbostad. (Hur var det med Bröderna Brh.)

I övrigt, oavsett var GWP säger, så utesluter jag inte BW (+1 lr 2) som GM men jag tycker inte det finns något, i tråden, som gör att man med 100% säkerhet kan slå fast att så är fallet. BW har varit en av de huvudmisstänkta nästan lika länge som tråden existerat. Inte obefogat med det material som finns i tråden, även om man naturligtvis måste vara lite försiktig med att tro på allt.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag är enig med dig. GW beskriver de två som "två gamla vänner i hennes egen ålder" men utan att karaktärisera hur nära vänskapen är.

BW är intressant och det är för mig en gåta varför ingen ger oss mer att veta om Shane, som alla verkar tycka är osympatisk... Särskilt intressant vore att veta om Shanes bil kan passa in på Carinas beskrivning då den tycks ha en färg liknande den Carina först beskrev.

Att lyssna på GW är bra, men det får inte hindra att man även kikar på andra lösningar, t.ex. BW + Shane.

I all välmening påminner jag om skillnaden mellan "vänkrets", "umgängeskrets" och "bekantskapskrets". Ska vi gissa på att GW Perssons två gubbar återfanns i bekantskapskretsen?
Citera
2023-04-06, 14:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det mest intressanta, om man nu ska gå på GWPs linje, är att han säger man stannar på vägen hem o att kroppen dumpas norr om Mariestad+på mot där man bor. Högst sannolikt menar an då att GMs bor (iaf just då) norr om Mariestad. Teorin verkar svår att få ihop med dumpning utgående från Bäcken.

Citat:
Absolut och jag tror att GW aldrig skulle skriva att möjlig dumpningsplats är en halvcirkel om det inte just är en halvcirkel. Det förutsätter att hamnen är på en någorlunda rak sträcka. Så fort man accepterar en hamn på en udde så blir området lätt större än en halvcirkel eller lätt mindre än en halvcirkel beroende på hur stor udden är. Och vore hamnen i en större vik så blir dumpningsplatsen klart mindre än en halvcirkel.

Så är det, och det har Thord och jag försökt få Skvagg och Pudelfrillan att förstå i evigheter, men förgäves - ända till nu ... Nu, när de har skrivit om sin historia i ett desperat försök att rädda sitt skinn. Att de tidigare hade totalfel verkar de inte ha förstått. Men så går det när man inte är påläst och tänker tillräckligt.

Att GW Perssons två inblandade gubbar bodde norr om Mariestad (i vart fall UTANFÖR Mariestad) har varit klart hela tiden. Den större vägen var sannolikt dåvarande E3 (nu E20). I det aktuella området hittar vi fler personer med starka band, till exempel bröderna Br*nnhagen. Men även bröderna i Hasslerör blir intressanta.

Men det uppstår nu ett problem med Skvaggs och Pudelfrillans "nya" scenario med Dillö kopplat till GW Perssons teori om "de två gubbarna", den "större vägen" som leder mot "där man bor" och som på vägen täcker även "båtplatsen". För att komma till Dillö måste man åka färjan över till Torsö (eftersom de kör med bilen ut på den större vägen mot där man bor och allt det där). Det finns inte på kartan att någon tog färjan över till Torsö utan att färjekaptenen noterade vem/vilka respektive vilken bil/vilka bilar som åkte över mitt i natten. Om Dillö helt plötsligt skulle vara "där man bor", passar BW in på GW Perssons beskrivning "utanför stan". Men om GW Persson med "där man bor" ändå skulle mena "hemma" - alltså Gärdesgatan i BW:s fall - passar han inte in. Och fortfarande: BW passar inte in i det som GW Persson skriver om förhören.

BW kan för all del vara inblandad, men då utanför GW Perssons "kriterier".
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-06 kl. 14:32.
Citera
2023-04-06, 15:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Att det skulle röra sig om BW är det ingen seriös person som längre tror på. Den senaste nödlösningen är att flytta EM-huset till Dillön. Men varför skulle MiKj ha flyttat sin soffa till BW:s pappas sommarstuga???

Gör dig nu inte dummare än var du är

Skrev MK att dom var "sambos" i hans lägenhet på Prebendegatan?
Svar nej. Fria fantasier som vanligt.

Varför har folk sommarstuga Thord? Det var dessutom snart midsommar. Det finns ingen som frivilligt vill sitta i en liten lägenhet i stan om man har tillgång till en sommarstuga.

BW och MK var "sambos" ute på Dillö. Men det hindrar givetvis inte att man kan ha sett en och annan match hemma hos MK. Man uppehöll sig givetvis både i stan och i sommarstugan.
Citera
2023-04-06, 15:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Tolkningarna blir mer och mer skruvade. Den senaste skruvningen, att BW bodde på Dillön, är mitt förslag som de köpte rakt av. Deras desperation lyser som ett bålverk! Kul att se deras teori rasa framför ens ögon.

Citat:
Kan man tänka sig att "Thord" som så desperat försöker försvara MiKj och BW skriver i tråden hur det "egentligen" låg till. Jag måste haft en riktigt dålig dag... Eller också är jag jäkligt mycket smartare än trådförvillarna när jag räknar ut deras nästa drag. Att desperationen i tråden är uppenbar inser nu var och en, men är det jag och Ugglan som är desperata eller trådförvillarna?

Du har alldeles för höga tankar om dig själv Thord, dags att komma ner på jorden igen.

Vi har givetvis diskuterat Dillö länge, långt innan du nu råkade nämna Dillö i ett inlägg
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-06 kl. 15:54.
Citera
2023-04-06, 16:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Men för att föra tråden framåt ett snäpp, har du någon tes om varför inte denna misstänkta gm vart aktiv i denna tråden? Varför har han inte försvarat sig?

Hur vet du att GM eller hans medhjälpare inte har varit aktiva i tråden?

Det finns många sätt att försvara sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in