2023-04-06, 09:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vilken fantastisk och genial illusion att trots allt förberedande fortfarande stämpla ut före mordet.

Majoriteten kan inte föreställa sig det för att det är ett helt orimligt scenario, utan syfte, som det inte finns några som helst tecken på att det har skett.

Syftet med ett sådant scenario är att skapa en illusion av att SE inte kan vara mördaren då han inte kan stämpla ut 23:19 och gå direkt ut på Sveavägen utan att samtala med väktarna och jäktad komma ut på gatan och höra ett skott och snubbla över Olof. Han är för tidig.

Han kan inte heller som mördare ha stått i Dekorimahörnet och inväntat LOP ett par minuter om han stämplar ut 23:19, går ut via receptionen och samtalar med väktarna innan han går ut på Sveavägen.

Det enda scenario som jag ser det kan få in SE som möjlig gärningsperson är att utstämpling 23:19 och utpassering via receptionen inte sker samtidigt.

Jag påstår inte att SE är mördaren.
Citera
2023-04-06, 09:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Syftet med ett sådant scenario är att skapa en illusion av att SE inte kan vara mördaren då han inte kan stämpla ut 23:19 och gå direkt ut på Sveavägen utan att samtala med väktarna och jäktad komma ut på gatan och höra ett skott och snubbla över Olof. Han är för tidig.

Han kan inte heller som mördare ha stått i Dekorimahörnet och inväntat LOP ett par minuter om han stämplar ut 23:19, går ut via receptionen och samtalar med väktarna innan han går ut på Sveavägen.

Det enda scenario som jag ser det kan få in SE som möjlig gärningsperson är att utstämpling 23:19 och utpassering via receptionen inte sker samtidigt.

Finns ju andra alternativ än de 2 du stipulerar.

1. Han kan vara tidigt ute på gatan och gå norrut för att då möta LOP och bli "skuggan"/Tensonmannen.
2. Han kan komma ut lagom i tid för att se LOP komma gåendes norrifrån.

Jag påstår inte heller att SE är GM, men det finns flera alternativ hur mordet rent teoretiskt kan ha gått till.
Citera
2023-04-06, 10:03
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade kan absolut vara en förklaring till återvändandet. Han hade nyckel till någon dörr på "baksidan" har jag för mig, men om han inte hade nyckeln på sig och dörren var låst?

Tror att Henrik har koll på det där med dörrar och om det fanns dörrar som man måste ha nyckel till. Har för mig PH nämnde att SE hade nyckel på grund av något cykelförråd eller liknande.

Edit: Ja det verkar som man kunde komma in med nyckel bakvägen man något osäkert om SE hade en sådan.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Per-H%C3%A4ggstr%C3%B6m.pdf

Och framför allt, hade han den på sig den aktuella kvällen? Absolut en rimlig för att inte säga trolig förklaring till återvändandet. Det vill säga att han hoppades komma in den vägen, slänga in revolvern och trycka på rummet ett tag. När han inte kom in så valde han det näst bästa alternativet, bulta på huvudentrédörren i sitt upphetsade tillstånd.
"Rimlig för att inte säga trolig"

Att SE ska känna till en dörr han inte har något med att göra och som han då uppenbarligen inte hade en nyckel till eftersom han inte kom in.

Det får du till en "trolig" orsak att återvända.

Det troliga som gm är att fortsätta fly. Det finns inget troligt scenario vad gäller återvändandet. Det är bara något helt irrationellt man får anta hände eftersom SE måste vara gm.

Vi kan dessutom vara ganska säkra på att så inte skett eftersom det inte går ihop tidsmässigt.
Citera
2023-04-06, 10:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Kan du försöka förklara hela grejen med att fortfarande stämpla ut innan mordet?

Om han nu har tillgång till en hemlig dörr och ska ut och skjuta LOP som han visserligen inte vet ska komma. Varför gör han det då inte först för att sedan komma in igen och stämpla ut efter mordet? Och på så vis skaffa sig ett vattentätt alibi.
Citera
2023-04-06, 10:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
”Han hade nyckel till någon dörr på "baksidan" har jag för mig…”

Varför har du för dig det?

Har Thomas Pettersson antytt det…😀

Kanske brukade Skandias egen Liberace smyga in på helgerna och öva Magnum-skytte med sin imaginära revolver på den imaginära skjutbanan i källaren på Stay behind-högkvarteret?

Vill minnas att PH säger att det gick att ta sig in och ut via cykelförrådet. Cyklade inte SE ibland?

I det här dokumentet, på s. 6, nämns en trappa nära hans kontor, som ledde ner till Luntmakargatan.

På s. 12 står det om Skandias skytteförening på Sveavägen 20.

Det står även om att SE jobbade över mycket på 80-talet och att han drack på kontoret.

Det där sommarhuset på Muskö har man inte sett så mycket om tidigare. Har någon forskat i det?

Förhör av folk som jobbat på Skandia:

https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view
Citera
2023-04-06, 10:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
(FB) Skandiamannen

Pusselbitarna faller på plats.

Pusselbitar brukar falla på plats om man själv sågar till dom.
Citera
2023-04-06, 10:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag gillar grejen med att han inte tonar ner det här när han märker att ingen beskriver en man som honom eller ens när han sitter i vittnesbåset för att få en annan man fälld. Mot allt förnuft så verkar hans insatser snarare förstärkas över tid, trots att intresset för honom som gm är kallt.

Med det där modet han besitter borde han ju ha försökt kasta CP under bussen och försöka lägga till detaljer som pekar i den riktningen. Han gör dock det motsatta och lägger till detaljen att LP sa "dom".

Det är i och för sig det han gör i intervjun 1992, den i "Skydd & säkerhet".

Men samtidigt ger han detaljer som antyder att han själv "vet mer".
Citera
2023-04-06, 10:14
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vet inte om du förstod min poäng. Poängen är att pendlarkollegan inte verkar haft koll eller brytt sig speciellt mycket om Palmemordet under drygt 30 år, men det där telefonsamtalet den tidiga måndagsmorgonen i mars 1986 hade han inte glömt.

LL:s bok om Sture E kom ut 2016, det vill säga året innan kollegan skrev brevet. Om kollegan kopplat ihop Sture E med herr Engström hade han naturligtvis hört av sig redan då men han kände förmodligen inte till Sture E eller ens boken, men samtalet hade han inte glömt.

Du verkar ha inte ändrat dig det minsta trots att du själv har fått se mailet och sett varför han hör av sig.

Han hör av sig för att han gått igenom utredningen och tycker sig uppleva att SE inte blir trodd på. SE som han beskriver som "rekordelig" och som han har fullt förtroende för i en sådan situation.
Citera
2023-04-06, 10:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vill minnas att PH säger att det gick att ta sig in och ut via cykelförrådet. Cyklade inte SE ibland?

I det här dokumentet, på s. 6, nämns en trappa nära hans kontor, som ledde ner till Luntmakargatan.

På s. 12 står det om Skandias skytteförening på Sveavägen 20.

Det står även om att SE jobbade över mycket på 80-talet och att han drack på kontoret.

Det där sommarhuset på Muskö har man inte sett så mycket om tidigare. Har någon forskat i det?

Förhör av folk som jobbat på Skandia:

https://drive.google.com/file/d/1csq2xaHn8B7Ce0T-XWqdal7hQh5N0Qu4/view

Finns det mer info om denna skytteförening någonstans?
Vore ju spännande om någon har gjort en riktig djupdykning där.
Vilken typ av vapen, ammunition, personal etc.
Citera
2023-04-06, 10:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är i och för sig det han gör i intervjun 1992, den i "Skydd & säkerhet".

Men samtidigt ger han detaljer som antyder att han själv "vet mer".

Lagom att passa på då.

Men det var uppfriskande att höra att den intervjun handlar om CP. Den har tidigare framförts som något märkligt kodad meddelande där han erkänner att han har en indisk revolver
Citera
2023-04-06, 10:19
Medlem
Faderligs avatar
Kan någon svara på varför vi helt ska bortse från ACRs och GS observationer uppe på åsen?
Citera
2023-04-06, 10:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Militärtjänst

Har SE skjutit Olof Palme så är han serieförbrytare.

Under repövning vid Kronobergs regemente I 11 hösten 1959 såsom kompanidagunderofficer avviker han och underlåter att tillbringa natten i förläggningen. Han döms enligt strafflagen för krigsmakten för tjänstefel till arrest i tre dygn. Straffet avtjänas i januari året efter.

Straffkort: https://imgur.com/a/YRs4Fpm

Om detta var uttryck för lättsamt oförstånd i stunden eller någon djupare problematik kan man ju fundera på.

Har vidare studerat hans värnpliktskort (stamkort):

https://imgur.com/a/2FXNl5f

Mönstring 1953. Tas ut till underofficersutbildning. Besiktningsgrupp 1 - duglig till krigstjänst vid samtliga försvarsgrenar. Personalgrupp K - tillhör alltid samma kår, även om byter folkbokföringsadress. I-test (begåvning), skattas 77 - innebär? Körkort MC, engelska, tyska. Bor på elevhemmet Midgården i Sigtuna.

Tjänstgöring. Befälsskola, plutonchefsskola. Korpral, furir, sergeant. Enligt detta dokument från KATF har han även förordnats till kapten: https://imgur.com/a/CjpjWt7.

Regelbundna repövningar fram till den sista 1971. Får därefter en placering som sergeant I 11 till och med 1976. Möjligt att han därefter frikallas.

Får ganska goda betyg och vitsordet "har begagnat sig av förstånd". Eller om det är av något annat stånd, ser ej.

Lysande!

Du gräver som Durin & Co, djupt som i Morias gruvor! Blir det mithril som glimmar, eller något mörkare?

Har du något om hans sommarhus på Muskö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in