2023-04-06, 07:22
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Var kan man läsa dessa anklagelser?

Finns länkade i tråden.

Tydligen är Thomas Pettersson helt vild när det gäller att fulcitera folk.
Citera
2023-04-06, 08:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag försöker att kopiera in det jag skrev:
Lars Ls bok som TP skamlöst plagierade publicerades väl 2016? "Thulegatan-brevet" om SE skrevs 2017 efter att SE blev presenterad som misstänkt i LLs bok.
Jag försöker att skilja på "misstänkt" och "gärningsman" och är tydlig med det. "Gärningsman" har jag aldrig skrivit i inlägget du fulciterar.

Att du själv hittar på att jag skrev "gärningsman" är helt och hållet ditt eget påhitt.

Nej. Jag har inget behov att hitta på saker i tråden då hypotesen SE som vittne helt saknar behov av hittepå och bortförklaringar för att stå på egna ben.
Vi backar bandet

(FB) Skandiamannen

Jag skrev alltså "innan Engström blev presenterad som misstänkt" och då skrev du
"efter att SE blev presenterad som misstänkt i LLs bok."

Engström blev alltså inte presenterad som misstänkt i LL-boken, däremot SE (Sture E). Herr Engström blev presenterad som misstänkt långt efter att den pendlande kollegan skrivit brev till LGWP om samtalet han råkat höra en tidig måndagsmorgon i mars 1986, alltså precis som jag skrev.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-06 kl. 08:28.
Citera
2023-04-06, 08:07
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Om Engström skjuter Palme så är givetvis väktarna och hans utstämpling ett problem eftersom det placerar honom nära mordplatsen vid tiden för mordet. Men att av den anledningen fabulera ihop en historia där han är ett vittne får jag inte alls ihop, varken med hans personlighet eller med ett något så när verklighetsförankrat resonemang.

Att hitta på att man upplevt något uppskakande tillsammans med andra personer (okänt för Engström hur många och vilka) där man dessutom själv påstår sig ha agerat trots att man i verkligheten inte inte fanns på plats låter helt otroligt och jag kan inte förstå varför en person som Engström skulle ge sig in i den gissningsleken. Risken att göra sig själv till åtlöje gränsar till 100%, 110% om det ska göras en rekonstruktion.

Om Engström skulle vara rädd för att bli identifierad av Lisbeth eller något annat vittne för den delen, vilket han självklart är ifall han är gärningsmannen så är det i vart fall inget som återspeglas i hans agerande efter mordet. Tvärtom, uppträdandet från Engström efter mordet tyder på noll rädsla för att Lisbeth eller andra eventuella vittnen ska identifiera honom.

Lämna gärna en tänkbar gärningsbeskrivning med Engström som gärningsman, jag är intresserad av hur du får ihop den.

Väldigt bra inlägg.

Det går inte ihop, som kriminologen Leif Persson slog fast. Och då ska vi komma ihåg att Leffe hade en enorm respekt för åklagaren innan magplasket den 10 juni 2020.
Citera
2023-04-06, 08:12
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Nä, men stark av dig att backa nu när du bemöts av fakta.

Håller med dig och Wall.
Så här skrev jag i originalinlägget som du manipulerat lite med men ingen fara, värre har man ju varit med om
(FB) Skandiamannen

Jag ser alltså inte att jag backat något eller så låtsades du inte förstå. Det finns alltså inga belägg för att TP skulle manipulerat, däremot fick Wall pudla.
(FB) Skandiamannen
Citera
2023-04-06, 08:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Fast om Engström är GM så vet vi att han återvänder så då måste jag väl förhålla mig till ren fakta ?

Men jag kan spekulera om varför han återvänder...

1 Kan han tro att dörren på baksidan ff står öppen och funderar på att smita in på rummet igen ?

2 Han återvänder pga att han känner sig omringad av polisen och kanske tror plötsligt att han vill byta Jacka på Skandia?

Jag kan enbart gissa varför Engström som GM återvänder så du behöver inte slå hål på mina gissningar..

Har du en bättre idé varför Engström som GM återvänder?
Det fetade kan absolut vara en förklaring till återvändandet. Han hade nyckel till någon dörr på "baksidan" har jag för mig, men om han inte hade nyckeln på sig och dörren var låst?

Tror att Henrik har koll på det där med dörrar och om det fanns dörrar som man måste ha nyckel till. Har för mig PH nämnde att SE hade nyckel på grund av något cykelförråd eller liknande.

Edit: Ja det verkar som man kunde komma in med nyckel bakvägen man något osäkert om SE hade en sådan.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Per-H%C3%A4ggstr%C3%B6m.pdf

Och framför allt, hade han den på sig den aktuella kvällen? Absolut en rimlig för att inte säga trolig förklaring till återvändandet. Det vill säga att han hoppades komma in den vägen, slänga in revolvern och trycka på rummet ett tag. När han inte kom in så valde han det näst bästa alternativet, bulta på huvudentrédörren i sitt upphetsade tillstånd.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-04-06 kl. 09:13.
Citera
2023-04-06, 08:50
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så här skrev jag i originalinlägget som du manipulerat lite med men ingen fara, värre har man ju varit med om
(FB) Skandiamannen

Jag ser alltså inte att jag backat något eller så låtsades du inte förstå. Det finns alltså inga belägg för att TP skulle manipulerat, däremot fick Wall pudla.
(FB) Skandiamannen

Eftersom du, på din idol Thomas Pettersson-manér, manipulerade mitt inlägg så trodde jag att det var så man gjorde.
Citera
2023-04-06, 08:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
En misstänkt utan bevis.

Då kan man inte lägga ned den.

Den sista PU ansåg att det fanns tillräckligt för att anhålla Engström.
Inte tillräckligt för en dom.

Hade Engström inte lyckats på ett tillfredställande sätt förklara alla de konstigheter som finns med honom hade de häktat honom och då gjort husrannsakan och andra insatser.

Inget av detta är idag möjligt då han är avliden.

Därmed lägger man ner utredningen.

Dyker det upp något nytt (oavsett uppslag) är det ju bara att öppna igen.
Citera
2023-04-06, 08:58
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Det fetade kan absolut vara en förklaring till återvändandet. Han hade nyckel till någon dörr på "baksidan" har jag för mig, men om han inte hade nyckeln på sig och dörren var låst?

Tror att Henrik har koll på det där med dörrar och om det fanns dörrar som man måste ha nyckel till. Har för mig PH nämnde att SE hade nyckel på grund av något cykelförråd eller liknande.

”Han hade nyckel till någon dörr på "baksidan" har jag för mig…”

Varför har du för dig det?

Har Thomas Pettersson antytt det…😀

Kanske brukade Skandias egen Liberace smyga in på helgerna och öva Magnum-skytte med sin imaginära revolver på den imaginära skjutbanan i källaren på Stay behind-högkvarteret?
Citera
2023-04-06, 09:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
”Han hade nyckel till någon dörr på "baksidan" har jag för mig…”

Varför har du för dig det?

Har Thomas Pettersson antytt det…😀

Kanske brukade Skandias egen Liberace smyga in på helgerna och öva Magnum-skytte med sin imaginära revolver på den imaginära skjutbanan i källaren på Stay behind-högkvarteret?
(FB) Skandiamannen

Pusselbitarna faller på plats.
Citera
2023-04-06, 09:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det där är faktiskt lite utvecklingsstört, att tro att det går att skilja på Stig och ”Sture”.
Vet inte om du förstod min poäng. Poängen är att pendlarkollegan inte verkar haft koll eller brytt sig speciellt mycket om Palmemordet under drygt 30 år, men det där telefonsamtalet den tidiga måndagsmorgonen i mars 1986 hade han inte glömt.

LL:s bok om Sture E kom ut 2016, det vill säga året innan kollegan skrev brevet. Om kollegan kopplat ihop Sture E med herr Engström hade han naturligtvis hört av sig redan då men han kände förmodligen inte till Sture E eller ens boken, men samtalet hade han inte glömt.
Citera
2023-04-06, 09:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om du ska smyga ut och - visserligen utan tillgång till vapen och helt renons på något som liknar motiv - klippa statsministern så stämplar du väl inte ut och placerar dig tidsmässigt mitt på mordplatsen?

Detta är ett av SEktens tankefel.

Ett av ca 10.

Tycker du att du svarar på min fråga som är;

Citat:
Det finns väl inga hårdfaka som motbevisar teorin att SE stämplar ut 23:19, går ut via någon dörr som inte är huvudentrén, skjuter LOP, in i Skandiahuset via samma dörr, går ut i receptionen, ut genom huvudentrén och tar sig till mordplatsen?

Hårda oemotsägliga fakta, det finns väl inte?

Jag har inte ens nämnt vapen och motiv, svara bara på min fråga, finns det hårdfakta som motbevisar scenariot jag beskrev?
Citera
2023-04-06, 09:36
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Vi backar bandet

(FB) Skandiamannen

Jag skrev alltså "innan Engström blev presenterad som misstänkt" och då skrev du
"efter att SE blev presenterad som misstänkt i LLs bok."

Engström blev alltså inte presenterad som misstänkt i LL-boken, däremot SE (Sture E). Herr Engström blev presenterad som misstänkt långt efter att den pendlande kollegan skrivit brev till LGWP om samtalet han råkat höra en tidig måndagsmorgon i mars 1986, alltså precis som jag skrev.

Ska man vara petig är Larsson ganska tydlig med att han inte pekar ut någon i boken. Han skriver det till och med ordagrant.
Han illustrerar vilket "håll" han anser man bör titta utefter det material han har tillgång till.

Han har även vid flera tillfällen belyst att det är möjligt att det finns logiska förklaringar till alla de konstigheter som finns med Sture.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in